Cat 8. Operaties Nederlandse Antillen 1940-1945 (WO2)

hollands

Op de Antillen werden ook een aantal vliegtuigen gebruikt voor militaire taken tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Antillen hadden een tweetal strategische olieraffinaderijen die een groot deel van de geallieerde vliegtuigbenzine leverden. Er waren in het begin van de oorlog dan ook wel eens Duitse onderzeeboten in de buurt om olietankers te torpederen.

De Aeroclub  Aruba vliegclub was opgericht maart 1942 op Aruba (en had een Piper cub PJ-AFA). In mei 1943 kreeg de Aeroclub via het Netherlands Purchasing Commission in plaats van extra Piper cubs een toezegging voor een tweetal Aeronca L-3 kisten die waren beoogd voor militaire observatietaken. Verscheping was per schip en ze kwamen eind augustus 1943 aan op Aruba. De kisten waren formeel van het Gouvernement. De clubleden, waaronder ook daar ter plaatse gestationeerde Amerikanen mochten ook voor sportdoeleinden de toestellen gebruiken en deden dat vooral ook. In de praktijk werd slechts af en toe een militaire vlucht gemaakt.

De L-3 toestellen hadden de registratie A-1 en A-2. De vliegtuigen bleven na het einde van de oorlog in gebruik en nog tot 1951 eigendom van het Gouvernement.  

Lees meer over de Nederlandse Antillen tijdens de tweede wereldoorlog....


aeronca-l3-a-mdv-arc

Aeronca "A-1" van de Aruba Aeroclub. Foto: archief M.de Vreeze (used with permission) 

aeronca l3 mdvcol

De twee Aeronca L-3 toestellen van de Aruba Aeroclub. Foto: Don Blair via en met dank aan Afd. Luchtvaartkennis (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer tweede regi Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
A-1 43-26754 sept 1943 begin 1949 Aruba Flying club; januari 1949 PJ-GAA
A-2 43-26755 sept 1943 begin 1949 Aruba Flying club; januari 1949 PJ-GAB

 Bronnen o.a  [B20] Luchtvaart.tijdschrift, [W10] LvKennis 2000-2 en 1992-05

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)