1. LVA Albatros B.II (B.2)
- 1516
Cat.1: LvA (voor 1920)
2 toestellen (1916-1917);
Bij Bergharen landde 28 februari 1916 een kist na te zijn verdwaald en deze werd geïnterneerd. Augustus 1916 aangekocht voor 12000 ReichsMark. Werd LA31. Bekend als de "kleine Albatros".
Op 9 augustus 1916 landde bij Vlodrop een kist die onbeschadigd was. Geïnterneerd en aangekocht in februari 1917 voor 8000 ReichsMark. LA39 registratie. De kist had een apart schema en werd bij de LvA de Futurist genoemd.
Lang werden ze niet gebruikt want al snel waren er ongevallen.
Registratiegegevens:
|
|||||
LVA-Registratie
|
Duitse Registratie
|
Datum landing Nederlands gebied
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
LA-31
|
610/15
|
28 feb 1916
|
4-12-1917
|
landing bij Bergharen bij Wijchen; Mercedes D.II motor van 128 pk; neergestort op Soesterberg
|
|
LA-39
|
78/14
|
9 aug 1916
|
18-12-1917
|
landing bij Vlodrop; Mercedes D.I 100 pk motor. bijnaam de Futurist vanwege het schema. Crash na de start vanaf Soesterberg
|
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
Opmerking: in LvK luchtvaartencyclopedie 1982-11 staan LA-31 en LA-39 precies andersom vermeld.... Uitgegaan is van de latere publicatie [B33]
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Albatros B.II (B.2) (foto bijlage)
- 1200
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
INFO Albatros B.II
- 1488
Fabriek | Albatros |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | B.II |
Cat 1 -- totaal 2 stuks |
Informatie:
Albatros B.2 (B.II) tweezits verkenner uit Duitsland, circa 1914. Werd ontwikkeld uit de Albatros D met kleinere spanwijdte. Meestal zaten de radiatoren aan de zijkant van de romp. (De B.IIa kon ook een Argus motor hebben met luchtkoeler aan de voorrrand van de vleugel).
Werd later ook als trainer gebruikt. Het type werd ook door andere Duitse fabrieken gebouwd. Verschillende motoren werden toegepast.
Gegevens:
100 pk Mercedes motor of BZ.II 110 pk of D.II 120 pk of Argus AS.III 120 pk motor
Spanwijdte: 12,80 m (12,97 m B.IIA)
Lengte: 7,63 m
Hoogte: 3,15 m
Leeggewicht: circa 700 kg
Maximum startgewicht: circa 1070 kg
Maximum snelheid: slechts 105 km/u tot 125 km/u bij de B.IIA
geen bewapening
Literatuur: | ||||
Luchtvaartencyclopedie Albatros B.II | Luchtvaartkennis | Frits Gerdessen | Afd.LvK | 1982-11 |
Profiles volume 2 | Argus books | 1989 | ||
Model Centrum progress | Aero | 2008 | ||
Albatros B.II | Windsock datafile 93 | 2002 |
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_B.II |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
Modelbouw Albatros B.II (B.2)
- 1666
Albatros B.II
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Ludemann (resin)
Choroszy (B.IIa) (resin)
Formaplane (vacu) @
Libramodels (vacu) @
|
|
Wingnut Wings (32046)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | . | ||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | < K151> vleugels met blanke doorzichtige spanlak | < K151> vleugels met blanke doorzichtige spanlak | triplex romp ook met blanke spanlak geschilderd |
Tekening van een van de B.II versies, er waren wat verschillen. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Nog wat foto's, handig voor de modelbouwer
Ter illustratie: Zweedse B.II. Foto: Peter Booij ( used with permission)
Ter illustratie: Zweedse B.II maar van een andere versie. Foto: Peter Booij ( used with permission)
Tekening met de radiatoren aan de zijkant . Collectie M. de Vreeze
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)