INFO Albatros D.III (D.3)
- 1526
Fabriek | Albatros |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.III |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie
Het Duitse Albatros Werke ontwikkelde uit de Albatros D.I en D.II ten tijde van de Eerste Wereldoorlog de D.III in de zomer van 1916. Deze éénzits-jager kreeg een vleugel lay-out welke was afgekeken van de Franse Nieuport 11, waarbij de onderste vleugel een kleine koorde kreeg. Dit verbeterde de manoeuvreerbaarheid aanzienlijk. Kenmerkend zijn de V-struts en dat de romp bekleed was met triplexhout in plaats van linnen.Het prototype vloog eind augustus 1916.
De D.III arriveerde eind 1916 bij de gevechtseenheden. Het type had sterkte problemen met de vleugel die toestellen deed crashen. Het bleek dat de problemen vooral veroorzaakt werden door onzorgvuldige bouw. De problemen werden verholpen en mid 1917 was de D.III een beruchtte tegenstander.
Het type voldeed goed en bleef in gebruik en in productie tot 1918 zelfs nadat de opvolger Albatros D.V was verschenen. Er waren wat verschillen in D.III varianten. Zo had de OAW een groter richtingsroer met een ronding. Ook werden verschillende motoren gebruikt. Ook in licentie in Oostenrijk gebouwd (Oeffag, Oesterreichische Flugzeugfabrik) maar deze weken meer af van de Duitse versie v.w.b. motoren, bewapening en constructie.
Er zijn waarschijnlijk meer dan 1300 D.III kisten gebouwd en het type speelde een belangrijke rol in de Eerste Luchtoorlog.
Spanwijdte: 9,00 m bovenvleugel en 8,81 m ondervleugel
Lengte: 7,33 m
Leeggewicht: circa 675 kg
Maximum startgewicht: circa 900 kg
Maximum snelheid: circa 170 km/u
Vliegduur: 2 uur
2 machinegeweren LMG Spandau 08/15 binnen in een cowling naast de motor.
1 piloot
Literatuur: | ||||
Albatros fighters | Ray Rimell | WindSock datafile | Albatross productions | 1991 |
KLu vliegtuigen | Schoenmaker en Postma | De Alk | pag. 13 | 1987 |
Camouflage en kentekens | J.H.N. Greuter | Bonneville | zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v | 1997 |
Albatros D.I- D.III | Dave Hooper | Warpaint no.122 | special | 2020 |
Een verdwaalde Albatros boven Breskens | Meindert de Vreeze | Modelbouw in plastic 2020-5 / IPMS Nederland MIP | historie en bouw van het 1/32 Roden model | 2020 |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III |
FOTO GALERIJ:
De algemene informatie op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze.
1. LVA Albatros D.III (D.3)
- 1437
Cat 1. LvA (voor 1920)
1 geïnterneerde kist (1917-1921) ;
LvA kenmerk AL-211.
Landing bij Breskens op 19 september 1917 nadat de Duitse piloot na een kustpatrouillevlucht een motorstoring had en na de landing zegt te zijn verdwaald. De luitenant A.Plesman (die toen bij de LvA vloog en later de K.L.M. opzette) leidde de bergingsploeg. Het plan deze Albatros aan te kopen voor 35000 ReichsMark ging niet door. In 1919 stond de Albatros waarschijnlijk in opslag nog op Gilze-Rijen evenals de Mercedes 160 pk motor.
Hier is te zien dat deze kist het standaard richtingsroer heeft (dus niet de grotere OAW). De oranje vleugelbollen zijn wat moeilijk te zien. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
LVA-Registratie | Duitse nummer | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen | |
AL211 | 2002/16 | 19-09-1917 | 1919 ? |
onvoorziene landing bij Breskens; kist uit 1e productieserie; oktober 1917 ingevlogen door LvA; 1921 afgevoerd en in 1925 verschroot. |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Albatros D.III (D.3) (foto bijlage)
- 1253
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
de latere "AL211" met de oranje bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
direct na de landing bij Breskens, 19 sept 1917. De lokale bevolking poseert bij de kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Albatros D.III (D.3)
- 2001
Modelbouw Albatros D.III
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Eduard (aangekondigd 2024)
Roden / Encore;
Pegasus;
Revell/ Lodela ;
Eldon/ Nichimo/ Fuji / Entex / Lodela/ Sunny / ESCI / ERTL;
Hit Kit**;
Skybirds @@
Xtravac (vacu)
|
Eduard (8035);
Roden;
Bluemax;
Aurora / Glencoe / Artiplast / Smer/ Merit;
|
Lukgraph (resin)(aangekondigd 2023);
Tom's modelworks;
Battle Axe/ Oefflag ;
Roden
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Sram (resin)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) |
eerste Duitse camouflageschema: roodbruin [ roest k174 ] , donkerolijfgroen [ lichtergroen k175 ] , grijsgroen? [ k175 ]; -------------- |
[ k176 ] lichtblauw | 2 grote oranje bollen op bovenvleugel; 4 oranje bollen onderop boven- en ondervleugel; 2 oranje bollen zijkant romp; |
schema onduidelijk; dit "Duitse" schema lijkt meest waarschijnlijk voor de LvA kist |
.
---------
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: (door Meindert de Vreeze)
De voor de LvA geïnterneerde kist had het standaard richtingsroer (dus geen grotere "OAW"). De foto's van de LvA lijken te tonen dat de wielkappen er niet op zaten waardoor de spaken te zien zijn. De meeste Albatrossen vlogen met de wielkappen omdat dat minder troep gaf in drassige velden.
De 1/48 Eduard D.III kit uitgebracht in 1998 is prima. (de kit is later in diverse dozen met ietwat andere onderdelen en decals ook uitgebracht). Zo heeft kit #8017 voor de enige door Nederland geïnterneerde kist de Mercedes d.III motor en het rechte richtingsroer. In de Profi kit #8035 zit dit ook maar ook een set geëtst metaal en wat resin voor de machinegeweren. Vreemd is wel dat de water/koelpijp naar de radiator in de bovenvleugel ontbreekt en zelf gemaakt moet worden. Wat luikjes op de romp zouden nog ingegraveerd kunnen worden. De decals zijn netjes maar erg dun, dus wees voorzichtig bij het aanbrengen daarvan. De bouw vraagt vanwege de vele spandraden (aangegeven met lichtblauwe lijnen in de bouwbeschrijving) wat ervaring. De afmetingen lijken correct. Voor de LvA kist moeten we natuurlijk zelf de oranje bollen regelen.
Kijk voor een bouwimpressie van de 1/48 Eduard kit van Kees op de Regio Zuid-Holland pagina hier...
------
De 1/32 Roden kit #606 heeft nette spuitgietplastic onderdelen en heeft een aantal keuzes voor de diverse kisten en 7 schema's. Er zitten verschillende propellers bij en 2 soorten wielen. Er is wel wat dun flash en een aantal uitdrukpenputjes. Iedere vleugel is 1 deel wat het uitlijnen makkelijker maakt. De Mercedes DIII motor ziet er netjes uit maar wat bekabeling maakt deze nog mooier. De pomp bovenop de motor achter de prop lijkt te ontbreken bij dit model. Het cockpitje is netjes met details, alleen de stoelriemen ontbreken. Verder heeft het het standaard richtingsroer wat correct is voor de LvA kist. De neusring vraagt wat werk netjes aan te brengen (net als later de propeller). De bovenvleugel met de stijlen past perfect maar de v-stijlen zijn toch wat zwak. Verder is het aanbrengen van de spandraden weer een klusje. Maar een prima model op 1/32. (in IPMS MIP 2020-5 staat een uitgebreid bouwversalg van Meindert de Vreeze).
------
Op schaal 1/72 heeft Pegasus in 1992 een kit uitgebracht en later ook wat andere afgeleidde kits ervan. De kit heeft wat ruwe plastic delen maar ook in witmetaal. De onderdelen zijn prima te gebruiken na wat opschoon/schuurwerk. De motorkap past niet zo best. De decals zijn niet compleet, aftermarket decals zijn wel nodig voor de Duitse lozenge patronen. De kit is nu wat achterhaald.
---
Ook op 1/72 heeft Hit Kit uit Polen in 1988 een vrij dure short-run kit uitgebracht. Er kwamen later nog wat kitversies met vooral andere decals. Het etsmetaal setje is erg mooi maar de plastic onderdelen zijn erg grof. Niks past eigenlijk goed en de romp moet helemaal uitgehold worden echter om die etsdelen in te passen. De motor is erg grof. Deze kit is niet echt goed te bouwen, al slechter dan de Pegasus kit en helaas een afrader.
----
In 1/72 zijn ondertussen veel betere kits uitgekomen van het merk Roden, vanaf 2002 in diverse uitgaven. De voor de LvA geïnterneerde kist had het standaard richtingsroer (dus geen grotere "OAW"). De 1/72 Roden kit #012 heeft de juiste Mercedes motor en beide roeren in de kit, gebruik dus onderdeel 2C. Roden geeft aan dat de spanwijdte van de bovenvleugel 9,50 meter is maar gegevens geven aan dat het 9,00 meter is. Meet de vleugel in de kit dus nog even na want dat scheelt tot 7 mm!
..
D.III tekening met op de onderste tekening de OAW variant met rond richtingsroer. Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Een D.III fabriekstekening (standaard), Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Kleurenschema van de enige geïnterneerde Albatros D.III "AL211" bij de LuchtvaartAfdeeling. Illustratie gemaakt met een model van en door Meindert de Vreeze (Copyright!).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)