434
Fabriek Albatros
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.III
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar  

albatros d3 profi 

Informatie

Albatros Werke ontwikkelde deze tweedekker uit de Albatros D.I in de zomer van 1916. Het was een éénzits-jager van Duitse origine.

De D.III had een vleugel lay-out afgekeken van Nieuport, waarbij de onderste vleugel een kleine koorde kreeg. Kenmerkend zijn de V-struts. De D.III voldeed goed al waren er in het begin wat sterkte problemen die vooral veroorzaakt werden door onzorgvuldige bouw. Er waren wel wat verschillen in varianten. Zo had de OAW een groter richtingsroer met een ronding. Ook werden verschillende motoren gebruikt. Ook in licentie in Oostenrijk gebouwd (Oeffag, Oesterreichische Flugzeugfabrik) maar deze weken wel af van de Duitse versie v.w.b. motoren, bewapening en constructie. 

Het type voldeed goed en bleef in productie tot 1918 met waarschijnlijk meer dan 1800 kisten gebouwd.

Gegevens (gebruikelijke versie):
Mercedes DIII.a 160 pk motor
Spanwijdte: 9,00 m bovenvleugel  en 8,81 m ondervleugel
Lengte: 7,33 m
Leeggewicht: 675kg
Maximum startgewicht: circa 900 kg
Maximum snelheid: circa 170 km/u
Vliegduur: 2 uur
2 machinegeweren Spandau 08/15 binnen in een cowling naast de motor.
1 piloot

 

Literatuur:
Albatros fighters Ray Rimell WindSock datafile Albatross productions 1991
KLu vliegtuigen Schoenmaker en Postma De Alk pag. 13 1987
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter Bonneville zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v 1997

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III

 

 FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze