INFO Ansaldo SVA-10
- 1331
.
Fabriek | Ansaldo |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | SVA-10 |
Cat 1 -- totaal 2 stuks |
Informatie
Italiaans toestel, tweezits versie van de S.V.A.5.
SVA betekende Savoia Verduzzio Ansaldo naar de ontwerpers bij Ansaldo. De fabriek was in Italie bij Borzoli/ Genua. Ontwikkeld uit de S.V.A. 5 rond 1918 als jager maar was daar niet zo geschikt voor. Dus werd het later als verkenner gebruikt. De kist was razend snel en dus moeilijk te onderscheppen in die tijd.
Dit type vloog talloze bijzondere vluchten over de Alpen, Andes e.d. Ook verkocht in talrijke landen over de hele wereld. Er zijn diverse versies van deze kist.
Bemanning: 2
Motor: 250 pk Isotta-Fraschini V6
Spanwijdte: 9,1 m
Lengte: 8,1 m
Leeggewicht: 730 kg
Startgewicht: 1065 kg
Vliegduur: 3 uur
Maximum snelheid: 205 km/u
1 vaste en 1 beweegbare Lewis mitrailleur mogelijk
mogelijk 75 kg bommen
Literatuur: | ||||
S.V.A.10 | Luchtvaartencyclopedie | Afd. Luchtvaartkennis | Frits Gerdessen | 1978-november |
KLu vliegtuigen | Schoenmaker en Postma | De Alk | pagina 31 | 1987 |
Ansaldo SVA-9/10 | G. Alegi | Windsock datafile no.122 |
.
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Ansaldo_SVA |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Ansaldo SVA-10
- 1451
Cat 1. LvA
2 toestellen, 1919-1925; kenmerken 483 en 484
De toestellen werden door Italiƫ geschonken na de ELTA in Amsterdam gehouden in augustus 1919. De tweede kist werd ook maar geschonken na een noodlanding bij Bergen op Zoom op de terugweg vanaf de ELTA. Men hoopte dat de LVA wellicht meer kisten zou aanschaffen.
De LVA versie had een vaste Vickers en beweegbare Lewis mitrailleur en de Isotta Fraschini motor van 250 pk. Ze vlogen bij de vliegschool en ook later bij de tactische vliegtuig afdeeling.
foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | |||
LVA-Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
483 | 24-8-1919 | 15-01-1925 | n.a.v ELTA geschonken door Italie; |
484 | sept 1919 | 1925 ?? | na ELTA noodlanding bij Bergen op Zoom, hersteld LvA en toen ook geschonken door Italie; |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Ansaldo SVA-10 (foto bijlage)
- 1146
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Ansaldo SVA-10
- 1538
Modelbouw Ansaldo SVA-10
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Kovozavoddy Prost. (KP) 0448
Ludemann (resin)
Choroszy (resin)
RVHP (resin)
Vami (resin)
|
Fly
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | .. | <K124 > waarschijnlijk bruine romp; linnen vleugel; Nederlandse vlag kielvlak |
linnen vleugel | metalen motorkap | rozetten ! |
Tekening van en beschikbaar gesteld door ons IPMS lid Wilko Jonker (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)