Cat 3. LsK / KLu
LSK: 20 stuks, regi R-1 t/m R-20 (werden rond 1952 NATO codes 8A-1 t/m 8A-20); enige kisten uitgeleend later vanaf 1948 naar MLD.
Diverse toestellen in gebruik in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog en vanaf januari 1945 vlogen de Austers bij No.6 Dutch Communications Flight (onder direkt bevel van Directoraat Nederlandse Strijdkrachten in Engeland). De toestellen werden ook ingezet vanaf april 1945 vanaf Gilze-Rijen in het bevrijdde Zuid Nederland. Ze vlogen direct na de bevrijding vanaf veel geïmproviseerde tijdelijke veldjes in Nederland voor allerhande opdrachten. Zo was er een strip nabij de Stadionkade in Amsterdam omdat Schiphol nog te zeer beschadigd was en werd gebruikt tot de zomer 1945. Ook vanuit nabij Voorburg werd direct na de bevrijding gevlogen. Maar er waren tientallen veldjes die korter of wat langer werden gebruikt.
Juni 1946 werden de kisten verdeeld o.a. naar 1 TransVa op Valkenburg. Ook ging een aantal Austers naar de Oefen Artillerie Verkennings Afdeling (ArVA); deze waren bestemd voor latere inzet in Nederlands-Indië.
De Austers werden gebruikt voor observatie, postvluchten, licht transport en naar de Waddeneilanden. Maart 1950 wordt het 298 AOP (Air Observation Post) squadron opgezet en die gaan vliegen met de Austers vanaf Soesterberg.
In 1952 kregen veel vliegbases een aantal Austers voor diverse lichte taken. In 1953 werden enige Austers nog gebruikt bij de watersnoodramp in Zeeland. Enkele gingen naar de Politie. Austers vlogen in Nederlandse dienst tot circa 1955 en velen gingen daarna als sleepkist verder.
"R-15". Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
wederom de MZ236 weer hersteld in de oorspronklijke kleuren, en de latere "R-11". Van Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: W. Jonker (used with permission)
nogmaals de MZ236 in het schema van no.6 Dutch Auster squadron. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
voormalige "R-11" , de Auster van het Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: dhr F. Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Taylorcraft Auster mk.III, R-9, circa 1948. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
GEMIXTE TABEL LsK/ KLu / ML-KNIL:
Registratiegegevens |
|||||||
Registratie | Engelse regi. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | ||
R-1 | NJ952 | 571 | 09-12-1944 | 31-03-1948 | Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk 31-03-1948 | ||
R-2 | MZ138 | 274 / 8A-6 | 09-01-1945 | 1954 | Taylorcraft Auster mk.III; van 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd het eerste politie vliegtuig als PH-POL in 1954 en in gebruik 1 april 1955 maar al snel gecrashed 28-04-1955; | ||
R-3 | MZ216 | 328 | 11-12-1944 | 25-06-1952 | no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft | ||
R-4
|
NJ957
|
577
|
04-01-1945 ??
|
mid 1953
|
Taylorcraft Auster mk.III; eerst Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM voor NLS.
|
||
R-5 | MZ166 | 291 / 8A-1 | ? | 29-11-1945 | (niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt. | ||
R-6 | MZ234 | 348 / 8A-9 | eind 1945 ? | niet operationeel bij no.6 sq in Engeland ; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG | |||
R-7 | NX537 | 462 / 8A-10 | 05-11-1944 | vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed | |||
R-8 | MZ107 | 240 / 8A-12 | eind 1945 | 29-10-1952 | Mei 1952 verongelukt. | ||
R-9 | NJ961 | 581 | begin 1945 | mid 1953 | Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq "L"; naar MLD september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32 | ||
R-10 | MZ179 | 304 / 8A-5 | sept 1944 ? | Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL | |||
R-11 | MZ236 | 350 / TAY 6203 / 8A-13 | 11-12-1944 | 1955 | Mk.III; vloog bij no6. Dutch squadron in Ver.Koninkrijk tijdens de oorlog als MZ236; vloog daarna vanaf Valkenburg en Leeuwarden en juni 1953 vanaf Deelen; werd november 1955 de PH-NGH; beschilderd later rond 1973 als wederom MZ236; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM; | ||
R-12 | MZ170 | 295 / 8A-3 | 05-12-1944 | no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI | |||
R-13 | NJ916 | 546 | 13-12-1944 | 25-10-1956 | Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 september 1948 en U.33 / A.33; eind 1955 nog in reparatie en werd later PH-UFP voor NLS; nog later G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980 | ||
R-14 | MZ140 | 276 | 09-12-1944 | 04-06-1953 | Taylorcraft Auster mk.III; naar MLD VSQ-5 september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34; vloog niet meer vanaf begin 1953; | ||
R-15 | MZ253 | 367 | 13-12-1944 | bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954 | |||
R-16 | MZ141 | 277 / 8A-8 | 09-12-1944 | ||||
R-17 | NX534 | 458 / 8A-2 | sept 1946 | 1955 ? | Taylorcraft Auster mk.III; naar Politie juni 1955 na crash eerste kist PH-POL; kreeg identieke registratie, de tweede PH-POL juni 1955; juni 1963 verkocht aan particulier. | ||
R-18 | MZ231 | 344 / 8A-11 | 28-01-1947 | jun 1955 | Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht | ||
R-19 | NJ897 | 706 / 8A-7 | 21-01-1947 | LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ? | |||
R-20 | NJ972 | 375 / 8A-4 | 17-10-1946 | LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953 | |||
321/ MZ196 | 12-01-1945 | 06-12-1945 | ongeval Bay Oeynhausen december 1945 | ||||
484 / MT391 | 18-01-1945 | 12-7-1945 | jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 | ||||
565 / NJ934 | 13-12-1944 | jan 1946 | Dutch no.6 sq; ongeval | ||||
569 /NJ949 | 08-01-1945 | mei 1945 | Dutch no.6 sq; ongeval | ||||
609/ NJ776 | 05-12-1944 | dec 1945 ? | Dutch no.6 sq "K "; ongeval | ||||
636 / NJ799 | 05-01-1945 | nov 1945 | Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval | ||||
640 / NJ808 | 13-12-1944 | april 1945 | Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1994-5 (nieuwe info) en oude info 1984-10 en 1979-08
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)