INFO Avro Anson
- 1653
Fabriek | AVRO |
Vliegtuig | Anson |
Type-aanduiding | type 652 |
Cat III , IV -- totaal 42 stuks | mk.1 |
Informatie
In 1933 ontwierp men bij AVRO type 652, op basis van specificaties van Imperial Airways voor een toestel voor de binnenlandse lijndiensten. Het toestel was min of meer van dezelfde constructie als de Fokker tijdgenoten, namelijk een staalbuizen romp met linnen bekleed en een houten vleugel. De staart was wel met metaal bekleed. De eerste vlucht vond plaats begin 1935. Imperial Airways bestelde uiteindelijk drie toestellen.
In mei 1934 was ondertussen door het Britse Luchtvaartministerie specificatie G.18/35 opgesteld voor een driepersoons kustverkenner, vanwege de urgentie en de kosten moest het gebaseerd zijn op een bestaand ontwerp. Avro diende een iets gewijzigd ontwerp van de 652, de Avro 652A, in. Deze verschilde van de AVRO 652 door de rechthoekige cabineramen (i.p.v. de oorspronkelijke ovale ramen) en verder door de mogelijkheid tot het meevoeren van een bomlading ( twee bommen van 45 kg in de romp en acht 9,1 kg bommen onder de vleugels) en een standaard bewapening van een vaste 7,7 mm Vickers mitrailleur aangebracht in de neus en een beweegbare 7,7 mm Lewis mitrailleur in een koepel op de rug. Avro mocht van het ministerie een prototype bouwen welke een competitie zou aangaan met de De Havilland DH-89 Dominie. Het prototype van de 652A vloog voor het eerst in maart 1935. Het type kwam als beste uit de bus, waarna de productie van de Anson, zoals de 652A intussen was gedoopt, kon beginnen.
In december 1935 rolde het eerste productietoestel, uitgerust met twee Armstrong Siddeley Cheetah IX motoren, de Anson Mk I uit de fabriek. De allereerste serie had nog een schuin windscherm. Het ging naar RAF Coastal Command en was het eerste Britse militaire toestel met intrekbaar (handmatig) landingsgestel.
De Anson Mk I werd het standaard kustpatrouille- en reddingsvliegtuig van zowel de RAF als de RAAF (Australie), maar bleek eind jaren negentiendertig al weer verouderd en te langzaam voor zijn oorspronkelijke taak. In de beginjaren van de Tweede Wereldoorlog bleek de Anson vooralsnog echter een geduchte tegenstander en had een hoog incasseringsvermogen. De Anson werd vervolgens de standaard meermotorige trainer in een groot trainingsprogramma tijdens de oorlog in Canada.
In totaal zijn er meer dan 8000 Ansons in Engeland en bijna 3000 in Canada gebouwd.
Gegevens (mk.1):
Spanwijdte: 17,22 m
Lengte: 12,88 m
Hoogte: 4,0 m
2 Armstrong Cheetah IX motoren van circa 350 pk. (mk.1)
Leeggewicht: circa 2500 kg
Maximum gewicht: circa 4000 kg
Maximum snelheid: 300 km/u
Vliegbereik circa 1050 km
Plafond: 5790 m
2 piloten en maximaal zo'n 7 passagiers
(Tekst M. de Vreeze en bijdrage W. Jonker)
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP | 1977-3 | IPMS Nederland | ||
Anson | Hall Park |
Warpaint 53 |
Websites: |
-- Warbird Alley |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK/KLu Avro Anson
- 2340
Cat 3. LSK/ KLu
25 stuks , kenmerken D-1 t/m D-25
De LSK kreeg later na de Tweede Wereldoorlog ook de Anson in kader van de wederopbouw (Target One overeenkomst). De meeste kisten arriveerden in 1947. De Anson Mk.1 werd overgenomen van de Engelse Royal Air Force en gebruikt in eerste instantie voor opleiding waarnemers en telegrafisten, o.a bij CLO op Gilze-Rijen.
Er zat geen bewapening op de toestellen, zo werd de rugkoepel niet gemonteerd dan wel verwijderd om o.a gewicht te besparen; alleen de "D-19" had nog een rugkoepel. Tussen de kisten kunnen dus details verschillen, bijvoorbeeld in de rompramen.
De Ansons werden ook gebruikt als licht verbindings- en transporttoestel maar ook wel voor luchtkartering. Laatste Anson ging in 1953 uit dienst.
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit 1947 van dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Met rugkoepel. Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Motorkap luik is open. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens LSK/ KLu: | |||||
Registratie | RAF serial | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
D-1 | LV199 | okt 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-2 | LT703 | 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-3 | MG840 | 1946 | 1948 | Buiten dienst 1948 en gebruikt voor onderdelen. |
|
D-4 | NK651 | 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-5 | R9594 | 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-6 | MG110 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-7 | EG672 | 1946 | 1953 | Buiten dienst 1953 | |
D-8 | DJ661 | 1947 | 1953 | Buiten dienst 1953 | |
D-9 | LT982 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-10 | LV125 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-11 | MG783 | 1947 | 1953 | glazen neus; buiten dienst 1953 | |
D-12 | DG816 | 1947 | 1949 | Buiten dienst 1948 | |
D-13 | EG140 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-14 | LV132 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-15 | DG804 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-16 | LT889 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-17 | LT114 | 1947 | 1953 | glazen neus; buiten dienst 1953 | |
D-18 | NK325 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1953 | |
D-19 | MG283 | 1947 | 1952 | had rugkoepel; buiten dienst 1953 | |
D-20 | MG635 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1953 | |
D-21 | MG736 | 1947 | 29-05-1947 | Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-22 op Gilze | |
D-22 | MH221 | 1947 | 29-05-1947 | Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-21 op Gilze |
|
D-23 | LT832 | 1947 | 1952 |
Buiten dienst 1952 | |
D-24 | LV279 | 1947 | 1952 |
Buiten dienst 1952 | |
D-25 | MG227 | 1947 | 1948 | glazen neus; buiten dienst 1948 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: de "D-26" is een museumkist en de ex- VM352 RAF, geschilderd als "D-26"; nu in Canadian forces museum Groningen
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSK/KLu Avro Anson (foto bijlage)
- 1484
Cat 3. LSK/ KLu
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met dank aan het NIMH.
6. Ops RN Avro Anson
- 1893
Cat 6. Ops RN
mk.1 : 17 stuks met Engelse registraties (zie tabel)
Cat 6. Ops Royal Navy
De Engelse Coastal Command had een eerste escadrille met ontsnapte Nederlandse vliegers die o.a. met ontsnapte Fokker T.8w drijvervliegtuigen vlogen op Pembroke Dock. In de zomer van 1940 werd het no.320 "Dutch" squadron opgezet. Veel van de ontsnapte Nederlandse kisten werden niet als bruikbaar geacht en het opgezette tweede escadrille kreeg daarom de beschikking over eerste Avro Anson Mk I kisten. Ze vlogen vanaf Carew Cheriton en werden in augustus 1940 het no.321 "Dutch" squadron. Met de Ansons werden vooral konvooi beschermingsvluchten uitgevoerd aan de westkusten van Engeland waar de Ansons minder kwetsbaar waren, daarna werden in mindere mate ook verkenningsvluchten en OSRD-vluchten gemaakt.
In de loop van 1941 werd, mede door gebrek aan personeel, het no.321 squadron opgeheven. De resterende toestellen werden ondergebracht bij no.320 squadron. In maart 1941 werd een A-flight gevormd, uitgerust met de Lockheed Hudson Mk.1. en de B-flight, uitgerust met de Anson. De Anson kreeg nu een andere functie, namelijk de opleiding van vliegers. In totaal werden 17 toestellen gebruikt tot de laatste Anson begin 1942 weer werd geretourneerd naar de RAF. De oorlog was nog in volle gang en onbeslist.
Registratiegegevens Ansons "Netherlands" Dutch 320 en 321 squadrons RAF: | |||||
RAF-serial | Squadron-Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst c.q retour RAF |
Opmerkingen | |
K6175 | MW-A | 27-07-1940 | 01-10-1940 | 321 squadron | |
K6285 | MW-F | 05-07-1940 | 08-08-1940 | 321 squadron; noodlanding strand Pendine, afgeschreven | |
K8706 | NO-W | 09-08-1940 | 10-10-1940 | 321 squadron | |
K8823 | MW-Z | 22-08-1940 | 01-10-1940 | 321 squadron | |
K8829 | MW-E (?) | 05-07-1940 | 31-07-1940 | 321 squadron; Afgeschreven na botsing tijdens start op veld Carew Cheriton. |
|
N5064 | NO-O | 13-11-1940 ? | 22-07-1941 | 320 squadron; Afgeschreven | |
N5105 | NO-D | 09-11-1940 | 01-04-1941 | 320 squadron | |
N5202 | NO-E | 07-09-1940 | 18-04-1941 | 320 squadron | |
N5237 | MW-V | 09-11-1940 | 29-11-1940 | 321 squadron; Afgeschreven | |
N5357 | NO-X | 14-08-1940 | 01-11-1940 | 320 squadron; Afgeschreven | |
N9535 | NO-H | 04-10-1940 | 24-02-1941 ? | 320 squadron | |
N9742 | MW-Y | 14-08-1940 | 29-11-1940 | 321 squadron, noodlanding Ierse zee, bemanning gered; Afgeschreven | |
R9598 | NO-C (K8706) | 02-08-1940 | 10-10-1940 | 320 squadron; uitgebrand Carew Cheriton ? | |
R9826 | MW-Z | 11-10-1940 | 26-11-1940 | 321 squadron; Afgeschreven | |
R9827 | NO-A | 07-10-1940 | 07-11-1941 | 320 squadron | |
W1672 / 1762? | NO-R | 09-12-1940 | 20-06-1941 | 320 squadron | |
W1789 | NO-S | 19-12-1940 | 11-02-1942 | 320 squadron |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 ,
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
6. Ops RN Avro Anson (foto bijlage)
- 1331
Cat 6. Ops RN
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Mk.1 kist van no.321 squadron, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.1 kisten boven Engeland?, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Let op het driekhoekje, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Avro Anson
- 2185
Modelbouw info Avro Anson :
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Air Graphic Models (resin)
Valom 72164
MPM/ Special Hobby
Airfix (mk.1)
Aeroclub (mk.XIX) @
Airmodel (mk.1 vacu) @
|
Airfix mk.1
Classic airframes
Special Hobby
Sanger (vacu) @
|
Combat models (vacu) @
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Welsh (vacu)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K80> Dark green
< K120> Dark earth |
< K60> yellow | camouflage schema | "RAF" schema a; 6 rozetten met fin flash en RAF serials op rompzijkant en onder vleugels | |
(b) | < K80> Dark green
< K120> Dark earth |
< K14> sky grey of alu-dope |
camouflage schema | "RAF" schema b | |
(c) | < K80> Dark green
< K120> Dark earth |
< K60> yellow | camouflage schema |
6 rozetten met finflash en witte registratie (serial overgeschilderd) | |
(d) | < K60> yellow | < K60> yellow | lesvliegtuig schema | geheel geel; kleine registratie; rozetten aan uiteinden vleugels | |
(e) | < K60> yellow | < K60> yellow | lesvliegtuig schema | geheel geel; grote registratie; rozetten voor vleugel ailerons |
Extra informatie:
(door Meindert de Vreeze)
RAF camouflage schema volgens AMO A.864/44 - A.P.2656A, afhankelijk van de rol.
Later geheel training "yellow" geel; motoren en de cowlings verschillen van de standaard mk.1, namelijk de Cheetah.
registratie camo schema: wit 90 cm hoog en vlag finflash 40x30 cm; serial in wit 10 cmm hoog;
Gele kisten: zwarte regi 100 cm hoog, (van "D-19": 80 cm hoog).
Zes rozetten van 80 of 100 cm diameter; vleugel rozet 100 cm diameter.
Interieur licht interior green met zwarte stoelen.
Voor schaalmodellen voor de latere KLu kisten dienen de motorkappen vervangen te worden (door bijvoorbeeld die van de kit te halen van de Airspeed Oxford model van FROG/NOVO). Monteer niet de geschutskoepel en zet er een stuk platte card in en plamuur om alles dicht te maken. Het platte voorste cockpit raam in het plafond moet een ronde platte koepel krijgen. Het glaswerk is wat grof en moet een beetje ronder gemaakt worden, het is wat te hoekig. Propellers moet iets spitsiger naar de tip lopen. Richtingszoeker moet wat gestroomlijnder (zoals in een dakota DC-3). Ook de landingsgestel poten zijn te kort!
Breng een landingslicht in de neus aan. in de neus zitten ook twee ronde kleine raampjes.
Voor de MLD: standaard mk.1: Airfix kit lijkt zo te gebruiken.
Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)
schema (a) volgens RAF camouflage
..
Detailfoto's: collectie M. de Vreeze (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door IPMS lid Wilko Jonker (used with permission):
en meer.... (klik op plaatje voor vergroting)...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)