IPMS Nederland

INFO Armstrong Whitworth Sea Hawk

.

Fabriek Armstrong Whitworth (Hawker)
Vliegtuig Seahawk
Type-aanduiding
Cat IV-- totaal 22 stuks mk.50

 

seahawk profile

Informatie

Jager voor gebruik vanaf vliegdekschepen ontworpen door Hawker uit Engeland (Armstrong Whitworth bouwde later dit type in licentie). Het was een van de allereerste straaljagers ontwikkeld voor marine taken en werd afgeleid van de Hawker P-1040, welke vloog in september 1947.
De eerste Sea Hawk mk.1 vloog in september 1948 maar de eerste productie versie, de mk.1, pas in november 1951. Bij de Engelse Royal Navy FAA werd de mk.1 in dienst gesteld vanaf 1953. (circa 35 mk.1 + 40 stuks mk.2; in licentie door Armstrong Whitworth: 60 stuks mk.1 , en 86 stuks FGA.mk6). De FGA.50 was een iets aangepaste mk.6 en ook Duitsland kreeg 64 stuks mk.100 toestellen (deze hadden een groter kielvlak en soms een zoekradar). Van de SeaHawk bestaat geen tweezitter/trainer.

Gegevens Sea Hawk mk.50:
Spanwijdte: 11,9 m
Lengte: 12,14 m
Leeggewicht: 4372 kg
Max startgewicht: 5980 kg
Max snelheid: circa Mach 0.8 (850 km/h op 20,000 ft)
Kruissnelheid: 655 km/u
Bereik: 535 km
Rolls Royce Nene 103 straalmotor met 2350 kg stuwkracht
4 x Hispano 20 mm kanonnen in neus en diverse ophangpunten o.a voor 10 raketten en 2 x 500 pond bommen; zelfs later voor 2 Sidewinders raketten.
1 piloot 


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic MIP 1985-3 (MLD, korte historie, tekeningen, schema's ) IPMS Nederland
Air international - Vol 23 / page 280 e.v - Key
Sea Hawk Butler no.29 - Allan Hall park publ.

.

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • armstrong-seahawk-mindef-author
  • hawker-seahawk-mdv-arc2
  • hawker-seahawk-mdv-author
  • hawker-seahawk-mdv-author2
  • hawker-seahawk-mindef-1
  • hawkerseahawk-111-wj-author
  • seahawk-imh-archive
  • seahawk-profile

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Sea Hawk

Cat 4.  MLD

22 Seahawks mk .50
Kenmerken 6-50 t/m 6-71 (later in 1959 volgens nieuwe MLD systeem nummers: 111-131) ; In dienst bij MLD no.3 opleidingssquadron en 860 squadron.mld-embleem

Het type mk.50 van de MLD had een opvallende Philips radioantenne op de romp (ter plaatse van de uitlaat) maar leek verder erg op de Engelse mk.6. .
Nederlandse Seahawks mk.50 konden worden besteld dankzij het MDAP programma voor assistentie van NAVO partners maar de produktie lag eigenlijk al stil bij Hawker. Voor de MLD werden er 22 mk.50's besteld.

De eerste Seahawk arriveerde in juli 1957. Ze werden ingedeeld bij het heropgerichte 860 squadron MLD. De Seahawk werd vooral ingezet als dekjager vanaf de Hr.Ms Karel Doorman. Het was natuurlijk een hele verandering binnen de marine om te opereren met jet dekjagers.

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1959 werd het type gemoderniseerd, zodat ze 2 eerste generatie Sidewinders raketten konden meenemen aan speciaal door de MLD ontwikkelde pylons. Deze MLD Sea Hawks kregen als eerste vliegtuig in Europa de beschikking over deze Amerikaanse Sidewinder raketten!

In 1959 volgde een wereldreis a/b van de Karel Doorman met smaldeel 5 o.a. naar de Antillen was er maart 1959 een demostratie op Hato. Dat was de eerste "straaljager" landing op Curacao. Ook ging men in 1960 helemaal naar Biak. Begin 1961 gingen de Seahawks "aan land" en werden gestationeerd op Valkenburg.

Enige Seahawks werden in 1964 ook kort gebruikt door het MLD demo team "Sea Lords", welke 13 juni 1964 deelnamen aan de Eelde vliegshow.

De laatste Seahawks werden eind december 1964 uit dienst gesteld (en gesloopt op Valkenburg).

hawker seahawk mindef 1 
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

hawker-seahawk-mdv-author2
MLD Seahawk , maar waarschijnlijk een replica mk.6 (de MLD Seahawk wijkt ietjes af v.w.b antennes)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

 

hawkerseahawk-111-wj-author
MLD Seahawk (maar dit is een voormalige FAA mk.6 ? te herkennen aan de engelse spriet antenne achter de cockpit) . Foto: Wilko Jonker (used with permission)

hawker-seahawk-mdv-author
Foto: M. de Vreeze (used with permission), in oude MLM in Soesterberg.

MLD sea hawk
Seahawk met gevouwen vleugels op de hr.ms Karel Doorman vlak voor de lancering. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)


Seahawk mk.50, goed te zien is de blad antenne van de Philips radio.  Foto: archief Ministerie van Defensie / Mar.Historie (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Seahawks van demoteam "sealords". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mooie detail opname van de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met Sidewinder raket. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aan boord Hr.Ms Karel Doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vleugel opgevouwen al tijdens het taxien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

a/b Hr.Ms Karel Doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Gereed maken voor de start!  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De "Sea Lords" in aktie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Starten motor met startpatroon. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Klaarmaken voor de catapult start met bevestigen trekkabel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Opgevouwen komen de vleugeltippen dicht bij elkaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tegelijk opstarten motoren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie tweede registratie vanaf 1959
Constructienr. Engelse Registratie Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
6-50 111 6621 XL237 18-07-1957 23-10-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-51 112 6622 XL 238 20-08-1957 14-07-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-52 113 6623 XL239 30-07-1957 23-10-1964 Afgevoerd en na opslag uiteindelijk gesloopt Valkenburg
6-53 6624 XL 240 05-09-1957 06-11-1957 Ongeval, Oud-Beijerland en afgeschreven
6-54 114 6625 XL241 05-09-1957 24-10-1963 Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg
6-55 115 6626 XL269 20-08-1957 29-03-1963 Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg
6-56 116 6627 XL270 17-09-1957 23-10-1964 Afgevoerd en na opslag uiteindelijk gesloopt Valkenburg
6-57 117 6628 XL271 17-09-1957 10-07-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-58 118 6629 XL272 23-10-1957 24-10-1963 Reservedelen (zie opmerking)
6-59 119 6630 XL273 01-10-1957 23-10-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-60 120 6631 XL274 23-10-1957 23-10-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-61 121 6632 XL275 06-11-1957
30-09-1959 In zee bij start vanaf Karel Doorman en afgeschreven
6-62 122 6633 XL305
23-10-1957
23-10-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-63 123 6634 XL306
13-11-1957
14-07-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-64 124 6635 XL307
13-11-1957
24-10-1963 Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg
6-65 125 6636 XL308
26-11-1957
09-03-1962 In zee bij Katwijk en afgeschreven
6-66 126 6637 XL309 03-12-1957 08-07-1960 Tijdens trip naar Nieuw Guinea in zee na noodlanding op Karel Doorman en overboord gevallen Indische Oceaan...
6-67 127 6638 XL310 17-01-1958 23-10-1964 Afgevoerd en gesloopt Valkenburg
6-68 128 6639 XL311 18-12-1957 29-03-1963 Reservedelen en restanten gebruikt brandweer op De Kooy
6-69 129 6640 XL312 18-12-1957 23-10-1964 Afgevoerd en na opslag gesloopt Valkenburg
6-70 130 6641 XL313 08-01-1958 24-10-1963 Reservedelen en schroot Valkenburg
6-71 131 6642 XL314 29-01-1958 23-10-1964 Afgevoerd en na opslag gesloopt; zie opmerking

 Bronnen o.a. [B1] MIP 1985-3, [B16] MLD.70 

Opmerkingen:

alle overgebleven MLD Sea Hawks werden gesloopt, derhalve...
- de museumkist "118" in Traditiekamer de Kooy in Den Helder (eigendom Aviodrome) is de voormalige Engelse WV828 voorzien van een MLD schema;
- de museumkist "131" is een samenstelling uit Engelse kisten en in MLD kleuren tentoongesteld in NMM Soesterberg.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Sea Hawk

MODELBOUW Seahawk

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Hobbyboss (2011);
MPM / Special hobby;
Airfix (1959) / Gunze Sangyo / Plasty ;
Frog (1955)/ Novo/ Chematic / Donetsk / Eastern Express ;
Trumpeter
Classic airframes
Falcon (vacu)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144:   Miniwing 

BOXART

  • airfix-seahawk-72-2
  • airfix-seahawk-72-3
  • airfix-seahawk-72-4
  • airfix-seahawk-72
  • chematic-seahawk-72
  • classic-airframes-seahawk-48
  • donetsk-seahawk-72
  • eastern-express-seahawk-72
  • falcon-seahawk-48
  • frog-seahawk-72-2
  • frog-seahawk-72
  • hobbyboss-seahawk-72
  • miniwing-seahawk-144
  • mpm-seahawk-72
  • novo-seahawk-72
  • plasty-seahawk-72
  • trumpeter-seahawk-48

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) < K12> Extra dark sea grey

< K85> Sky

< K85> Sky

Sky afscheiding hoog op zijkant;
Rozet 4 posities over het algemeen
vleugel voorrand onderzijde ook dark sea grey

.

Kleurenschema: extra dark sea grey + sky type "S" onderzijden (IPMS Frans van 't Hof):

ipms 36 seahawk vhof 

 

ipms 35 seahawk vhof

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door ons IPMS lid  Wilko Jonker (used with permission)

Hawker SeaHawk FGA50 1A

en meer..... (klik op plaatje voor vergroting)...

  • Hawker_SeaHawk_FGA50-1A
  • Hawker_SeaHawk_FGA50-2A
  • Hawker_SeaHawk_FGA50-2B

Meer modelbouw informatie:

Bouw van de MPM kit hier  [externe link website ons IPMS lid Meindert de Vreeze ]

Recensie MPM model op onze website

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)