Cat 6:  Operaties RAF/RN

Dit was een persoonlijk toestel van prins Bernhard tijdens de Tweede Wereldoorlog gevlogen in Engeland. Het werd aangekocht na een inzamelingsactie van Nederlanders die in de Verenigde Staten van Amerika woonden. Nadat de gelden van zo'n USD 24,000 bijeen waren gebracht werd het besteld via het Netherlands Purchasing Commission met kantoor in New York.

Het was een Beech D-17S met een sterke 450 pk Pratt and Whitney R-985 motor. De kist werd geleverd via de handelaar dhr. Jonas. Het toestel kwam november 1941 aan in Engeland en werd daar geassembleerd bij De Havilland Repair te Witney. Het was gereed eind 1941 maar het werd pas meer gebruikt door de prins vanaf 1943 en naarmate Europa bevrijd werd vloog de prins er ook mee naar het vasteland.


 

beech-staggerwing-jg-archive

PB-1. Foto: collectie Joop Gelauf (used with permission)

 

beech-stagger-hirs-author

Andere Beech die ook is geschilderd in het PB1 schema (maar niet de originele kist). Foto H.Hirs (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer US Fisc. Year nr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
PB1  420  -
juni 1942 jan 1945 Civiele Beech versie, aangekocht via Netherlands Purchasing Commission; fabrieksklaar en gereed voor aflevering in Engeland eind 1941; beschikbaar gesteld aan Prins Bernard. In brand geraakt op Brussel Evere januari 1945 tijdens bezoek aldaar door Duitse aanval;  

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1997-3 en 1997-4

Opmerkingen:

Er zou ook een tweede Beech 17 (c/n 295 DR-628) door de Prins bij RAF no.24 squadron op Hendon en later bij No. 1316 Communication Flight zijn gevlogen; wellicht gebeurde dat als de PB1 in onderhoud was? .

In Indïe vloog eind jaren negentien-dertig ook een Beech 17B Staggerwing (registratie PK-SAM) van dhr. Frisk maar die was civiel geregistreerd; werd wel ook gezien op marinevliegkamp Morokrembangan. De kist die was gestrand in het binnenland werd met opzet verbrand na de inval van Japan op Java. Met de vlieger en enkele zendelingen liep het met opvolgende represailles niet goed af.

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)