Fabriek Beechcraft
Vliegtuig Kansan / Navigator / Expeditor
Type-aanduiding type 18 , AT-7 , TC-45, SNB-5 , AT-11
Cat III, IV, VII -- totaal 58 stuks diverse versies

beechcraft t 7 navigator

Informatie

Model 18 kreeg diverse aanduidingen van sub-types, o.a de Beech AT-11 Kansan, SNB-5 Navigator. Het ontwerp dateert al uit  begin 1937 met een Jacobs L6 motor. Het was een klein transportvliegtuig met cabine voor 2 piloten en meestal 5 passagiers en er verschenen varianten die soms wel tot 9 passagiers konden meenemen.

De AT-11 Kansan was een trainer voor bommenrichters en schutters en had een klein oefenbommenruim. De TC-45 was een navigatortrainer en de RC-45 een  verkenningsversie. De latere E18S versie kreeg een andere vleugel.

De Beech vloog tot in de jaren zestig in Nederland en de Beech model 18 was in productie tot 1969 met meer dan 8000 toestellen gebouwd!

Gegevens Beech 18a:
motoren: 2x Wright R760 van 320 pk
Spanwijdte: 14,5 m
Lengte 10,4 m
Leeggewicht:  1860 kg
Maximum startgewicht: 2950 kg
Maximum snelheid circa 325 km/u
2 bemanningsleden en 6 tot 8 passagiers

 ------

Gegevens latere versie:
2 x Pratt &Whitney R985 motoren van 450 pk
Spanwijdte: 14,52 m
Lengte: 10,43 m
Maximale snelheid circa 370 km/u
Leeggewicht: 2800 kg
Maximum startgewicht 3600 kg:
Bereik circa 1850 km 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP (TC-45) 1991-4 L. Boerman   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP, (T-7) 1973-3     IPMS Nederland

.

Websites
Beechcraft Model 18; History; Performance and Specifications
IPMS NL  Beech Walk Around

 

FOTO GALERIJ:

  • beech-at11-meij
  • beech-nav-mindef-arc
  • beech-navigator-lvk-1-goth-auth
  • beech-navigator-mdv-archive
  • beech-t7-mdv-author
  • beech-tc45-mdv-arc2
  • beech-tc45-mdv-arc5
  • beech-tc45j-jg-archive

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

Cat 3: LSK / KLu


Beechcraft T-7:   28 stuks, kenmerken G-1 t/m G-28

De KLu kreeg Beech T-7's, aflevering via Avio Diepen in 1950. De tweedehands toestellen werden verstrekt onder Amerikaanse MDAP (Mutual Defence Assistance Program) en gebruikt voor aanvullende vliegopleiding op Twenthe. Latere kwamen ze bij de basisvluchten en 1 TransVA.

Met de toestellen waren veel structurele constructieproblemen vanwege hun ouderdom.

(De Rijksluchtvaartschool had ook 12 toestellen van type T-7 in gebruik na de oorlog. Vanaf vliegbasis Gilze-Rijen en later op Eelde tussen 1946 en 1962.)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Beechcraft T-7 Navigator van de KLu. Zijaanzicht rechts.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Formatie Beechcraft T-7 Navigators op de grond.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beechcraft T-7 Navigator van de KLu voor hangaar 2. Achteraanzicht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Rechter zijaanzicht van een Beechcraft T-7 Navigator van de KLu.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beechcraft T-7 Navigator van de KLu.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bovenaanzicht Beechcraft T-7 Navigator van de KLu in de lucht.

De roundel posities op de vleugel zijn hier te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 



De museumkist met fake registratie "G-29" van de stichting historische vlucht (c/n CA254). Stukje walkway is te zien. Foto: M.de Vreeze (used with permission)


 

Registratiegegevens LSK / KLu; Beechcraft T-7 Navigator:
Registratie type Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
G-1 T-7-BH juni 1950 juni 1956 MDAP USAF als 43-33267
G-2 1950 1954 USAF als 43-33300
G-3 1950 1953 USAF als 43-33361
G-4 1950 1959 USAF als 43-33325
G-5 1950 1953 USAF als 43-33280
G-6 1950 1953 USAF als 43-33291
G-7 1950 mei 1957 Gebruikt voor technische sleutel opleiding
G-8 1950 1953 USAF als 43-33294
G-9 1951 1956 USAF als 43-33278
G-10 1950 1957 USAF als 43-33269 (niet verwarren met museumkist)
G-11 1950 1953 USAF als 43-33270
G-12 1950 1954 USAF als 43-33266
G-13 1950 1953 USAF als 43-33295
G-14 1950 1955 USAF als 43-33307
G-15 1950 1954 USAF als 43-33312
G-16 1950 1953 USAF als 43-33271
G-17 1950 1953 USAF als 43-33308
G-18 1951 1953 USAF als 43-33309
G-19 1951 1958 USAF als 43-33289
G-20 1951 1959 USAF als 43-33371
G-21 1951 1953 USAF als 43-33327
G-22 1951 1956 USAF als 43-33356
G-23 1951 1953 USAF als 43-33350
G-24 1951 1953 USAF als 43-33337
G-25 1951 1954 USAF als 43-33368
G-26 1951 1953 USAF als 43-33365
G-27 1951 1953 USAF als 43-33268
G-28 1951 1953 USAF als 43-33321

Opmerking: de latere "G-10" (PH-UDT) in MLM en "G-29" zijn museum vliegtuigen en werden nooit als zodanig militair in Nederland gebruikt
..

Registratiegegevens 1316 Dutch Communications Flight; Beechcraft D-18S Navigator
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
NL501 A. 101 wordt gerestaureerd?
NL505 A. 105
NL507 A. 170

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt.

 

Opmerking: de NL-501 t/m NL-508 werden nooit militair in Nederland ingezet en aantal werden afgeleverd aan de Rijksluchtvaartschool

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Cat 4:  MLD


SNB-5 Navigator en TC-45
6 stuks SNB-5's geleverd.
Kenmerken 21-41 t/m 21-46, (ofwel U41-U46) en later vanaf 1959 met het nieuwe MLD registratiesysteem 080-085.

De MLD toestellen als SNB-5 zijn verstrekt "gratis" onder MDAP (Mutual Defence Assistance Program) en hebben dienst gedaan bij squadron No. 5 vanaf Valkenburg.

De kisten werden wat verbeterd naar TC-45J in 1963 en gebruikt als opleidingsvliegtuig van o.a. navigators en waarnemers. Het type was nogal gevoelig voor dwarswind bij landingen, af en toe ging een kist dan ook van de baan.

In oktober 1975 retour USA (immers formeel Amerikaans eigendom) en door MAAG verkocht aan Texas Turbo-jet, Dallas, Texas.

beech-tc45j-jg-archive
MLD Navigator. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)


MLD Navigator . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


MLD TC-45J op Valkenburg. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

beech navigator lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Beech SBN-5 (TC-45J) Navigator trainer voortgezette vliegopleiding U-46 (hier met de regostratie 085, 1953-1974)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beech SBN-5 (TC-45J) Navigator trainer voortgezette vliegopleiding U-46 (hier met de regostratie 085, 1953-1974)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beech SNB-5 (081) lesvliegtuig voor luchtnavigatie

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Beechcraft SNB-5 -, regnr. U45, later  084. (1953-1974) Lestoestel voortgezette vliegopleiding VSQ 5. Verstrekt aan de MLD onder MDAP-voorwaarden, 1975 terug naar MAAG.

 

onderaanzicht, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beech SNB-5 (082) (1953-1974) lesvliegtuig voor luchtnavigatie

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens MLD; Beechcraft SNB-5 (TC-45J) Navigator:
Registratie MLD
Tweede MLD Registratie oorspronkelijk USAF-serial Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
U-41

21-41 ?

080

134692 19-08-1953 27-04-1967 Verstrekt onder MDAP. Na ongeval, gesloopt.
U-42 081 134693 MD-22 20-08-1953 28-02-1974 Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975
U-43 082 134694 MD-23 20-08-1953 05-02-1973 Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975
U-44 083 134695 MD-24 19-08-1953 28-02-1974 Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975
U-45 084 134696 MD-25 19-08-1953 11-02-1974 Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975
U-46 085 134697 MD-26 19-08-1953 25-02-1974 Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70  

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Cat 7.   USA /Jackson hollands

AT-11 Kansan : 24 stuks van 1942-1944; Kenmerken: A1 t/m A-24 in USA;

Waren oorspronkelijk besteld voor vliegopleiding in Indie ML-KNIL maar na capitulatie aan Japan bleven ze ingezet in de USA. (ze waren dus Nederlands eigendom).

De kisten werden vanaf 1942 gebruikt als trainer op RNMFS Jackson airfield voor opleiding van Nederlandse vliegers.

Ze vlogen dus alleen in de USA en meestal voorzien van een Nederlandse vlag. Vliegers opgeleid gingen veelal naar het Dutch no.320 squadron dat vanuit Engeland opereerde of het no.18 squadron in Australiƫ dat vloog met B-25's.

 


Een recente AT-11 maar wel in Nederlandse kleuren. Foto: Collectie Meijeringh (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Beechcraft AT-11 Kansan.

Beech met Nederlandse vlaggen onderop de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beechcraft AT-11 Kansan tweemotorige trainers van de Royal Netherlands Military Airforce te Jackson (Mississippi) in 1943

In donker schema (b). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beechcraft AT-11 Kansan.

Bij Jackson en als zodanig onherkenbaar als ingezet voor op opleiding voor Nederlandse vliegers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Formatie Beechcraft  AT-11 Kansan's.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens AT-11 Kansan ("Jackson")
Registratie Constructienummer US Fiscaal jaarnr Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
A-1 42-3057 44-72006 05-1942 20-02-1944
A-2 42-3058 44-72006 05-1942 20-02-1944
A-3 42-3059 44-72007 05-1942 20-02-1944
A-4 42-3060 44-72008 05-1942 20-02-1944
A-5 42-3061 44-72009 05-1942 19-02-1944
A-6 42-3062 44-72010 05-1942 19-02-1944
A-7 42-3063 44-72011 05-1942 20-02-1944
A-8 42-3064 44-72012 05-1942 20-02-1944
A-9 42-3065 44-72013 05-1942 19-02-1944
A-10 42-3066 44-72004 05-1942 20-02-1944
A-11 42-3067  ?  
A-12 42-3068  ?  Ongeluk Meridian te Missisipi
A-13 42-3069 44-72015 05-1942 20-02-1944  vliegt nog als N6251C
A-14 42-3070 44-72016 05-1942 20-02-1944
A-15 42-3071 44-72017 05-1942 19-02-1944
A-16 42-3072 44-72018 05-1942 20-02-1944
A-17 42-3073 44-72019 05-1942 20-02-1944
A-18 42-3074 44-72020 05-1942 20-02-1944
A-19 42-3075 44-72021 05-1942 20-02-1944
A-20 42-3076 44-72022 05-1942 20-02-1944
A-21 42-3077 44-72023 05-1942 20-02-1944
A-22 42-3078 44-72024 05-1942 20-02-1944
A-23 42-3079 44-72025 05-1942 20-02-1944
A-24 42-3080 44-72026 05-1942 20-02-1944

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt.

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw informatie Beech

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Pioneer 2 (AT-11) / Encore (C-45 met resin) / PM model /  Matchbox (AT-11)/ Revell (C-45);
Hobbycraft C-45H (T-7);
Rareplanes (vacu) (C-45);
ICM;
Sanger (vacu);
BattleAxe;
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • encore-c45-72
  • hobbycraft-c45-72
  • icm-at7-48
  • icm-c45-48
  • matchbox-at11-72
  • pioneer-c45-72
  • pm-model-at11-72
  • rareplane-c45-72
  • revell-c45-72

.

Kleurenschema:(kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)  

< K80 > Dark green BSC 641;

< K120 > Dark earth BSC 450 
 < K60 > Yellow   RAF schema
(b) < K126> dark olive drab blank metaal 2 driehoeken of 2 vlaggen onderop vleugel
AT-11: RNMFS
Jackson
(c)   dope met alu pasta (aluminium verf ) dope met alu pasta (aluminium verf ) 6 rozetten ; zwarte anti-icing LSK/ KLu
(d)   blank metaal blank metaal later van diverse dayglow vlakken voorzien; 4 rozetten
MLD

Suggesties:

De Pioneer 2 kit van de AT-11 is alweer uit de jaren tachtig en is vrijwel gelijk aan hun C-45 kit. De oppervlakte details zijn een beetje grof en er is wel hier en daar wat schuren en plamuur nodig. Bij afwerking in een metaalkleur moet er dus netjes gewerkt worden. Er zit een interieurtje in maar achter de glazen neus is het kaal. De schuine vleugelvoorrrand binnen de gondelsecties kan varieren. De motorkappen lijken voor een vroege versie en er zitten geen uitlaatpijpen bij. 

 


ipms 1 beecht7

Oude IPMS tekening uit de MIP (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door IPMS Nederland lid Wilko Jonker (used with permission):

Beechcraft AT11 Kansan 1

en meer

  • Beechcraft_AT11_Kansan-1
  • Beechcraft_AT11_Kansan-2
  • Beechcraft_AT11_Kansan-3A
  • Beechcraft_AT11_Kansan-3B
  • Beechcraft_AT11_Kansan-3C
  • Beechcraft_SNB5_Navigator-1
  • Beechcraft_T7_Navigator-1
  • Beechcraft_TC45J_Navigator-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)