Fabriek Messerschmitt - BÖlkow - Blohm (M.B.B.)
Vliegtuig 105
Type-aanduiding Bo-105 CB / CB-4
Cat III --  totaal 31 stuks
                                                 

bolkow-bo105-profile 

INFORMATIE:

Messerschmitt-BÖlkow-Blohm helicopter type BO-105 werd ontwikkeld vanaf 1962 voor de civiele en militaire markten. Het tweede prototype vloog in 1967 en het is een lichte transport heli met beperkte anti-tank inzetbaarheid. Modern waren voor die tijd de rotorkop en kunstof rotorbladen. De romp heeft ook moderne constructie met glasvzel, honingraat en een monocoque opbouw. De Duitse landmacht nam vele helicopters af en veel werden ook geexporteerd.

Gegevens:
2 x Allison 250-C18 turboshafts van 317 pk (type CB), later 250-C20 versie met 420 pk (type CB4)
Rotordiameter: 9,82 m
Lengte romp: 8,55 m
Totale lengte: 11,84 m
Nuttige lading: 1180 kg
Maximum start gewicht: 2400 kg (CB) of 2500 kg (CB4)
Maximum snelheid: circa 270 km/h
Bereik: 575 km
Leeggewicht: 1250 kg

1 piloot en 4 passagiers

 

Literatuur:
MBB BÖ-105 serie luchtvaartencyclopedie LvK G.H Kamphuis Afd. Luchtvaartkennis april 1976
Bolkow Bo-105 Wings and Wheels no. 10  -  WWP  

.

Websites:
IPMS Nederland Bo-105 Walk around

.

FOTO GALERIJ:

  • bo105-fb-1
  • bo105-fb-2
  • bo105-fb-3
  • bo105-fb-4
  • bo105-kluauthor
  • bolkow-105-2-mdv-author
  • bolkow-105-mdv-author
  • bolkow-bo105-4-kluauthor
  • bolkow-bo105-lvk-1-goth-auth
  • bolkow-bo105-lvk-2
  • bolkow-bo105-lvk-3-goth-auth
  • bolkow-bo105-mdv-author
  • bolkow-bo105-profile
  • bolkow-bo105-t-mdv-author
  • bolkow-bo105c-b49-kwj-autho
  • bolkow-bo105c-b77-kwj-autho


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



 Cat 3.  KLu

 Bolkow Bo-105CB;  
 kenmerken:
 B-37 t/m B-48,
 B-63 t/m B-80,  
 B-83 (ex-KLM, vanaf 1982)

De KLu kocht 30 stuks voor de GPLV (groep lichte vliegtuigen) en ze vervingen de Piper Cub. De helicopters werden afgeleverd tussen augustus 1975 en zomer 1979.

Ze werden gebruikt voor waarneming, lichte transporttaken (maar niet voor anti-tank taken). Een Bo-105D werd overgenomen van de KLM in 1982. Vervolgens volgde een upgrade van een aantal helicopters naar CB4 standaard met extra bepantsering, chaff dispensers en iets sterkere motor. De piloot kon later gebruik maken van NVG (night vision goggles) voor nacht zicht.

De Bolkows werden ook ingezet voor diverse VN operaties, o.a. Srebenica in 1994 en in 1999 in Albanië en KFOR in Kosovo. Met de Bo-105 werd intensief mee gevlogen en het bleek een betrouwbaar toestel. De laatste Bo-105 helicopter ging 2003 uit dienst.

 

bolkow-105-mdv-author
Bolkow in oude groene schema (a). Foto: M.de Vreeze (used with permission)


Bo-105 in schema (c). Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

Foto: W.Jonker (used with permission). Bo-105 , de B-77 in speciaal "sprinkhaan" schema


Foto: M.de Vreeze (used with permission) . Bolkow 105 ingezet voor de IFOR (KLu)

bolkow-105-2-mdv-author
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

bo105-fb-1

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bo105-fb-2

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bo105-fb-3

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bo105-fb-4

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bolkow bo105 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

bolkow bo105 lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

bolkow bo105 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission) 


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In latere bruine schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Wit VN schema met rode kruizen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Wit met rode kruizen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met demo schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Grasshoppers demo schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In later bruin schema, de rozet is nauwelijks zichtbaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
B-37 S-237 11 aug 1975 1-3-2002 Bo105CB-4; Ex KMSL; gevlogen in Kosovo en kabels geraakt en na noodlanding geborgen. Uiteindelijk naar museum MLM Soesterberg;
B-38 S-238 aug 1975 1-4-2000 Bo105CB ; delen naar basismuseum Gilze Rijen
B-39 S-239 sept 1975 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-40 S-240 sept 1975 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-41 S-241 aug 1975 3-2-1992 Bo105CB-4, Deelen afgeschreven
B-42 S-242 sept 1975 1998 Bo105CB ; delen naar basismuseum Gilze Rijen
B-43 S-243 nov 1975 1-7-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-44 S-244 nov 1975 2003 Bo105CB; Bij DMVS uitgerust met Flare dispensers. later naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-45 S-245 nov 1975 16-6-1994 Bo105CB ; afgeschreven
B-46 S-246 dec 1975 3-2-1992 Bo105CB , beschadigd op Deelen en afgeschreven
B-47 S-247 dec 1975 2003 Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-48 S-248 dec 1975 2003 Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-63 S-263 feb 1976 2003 Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-64 S-264 feb 1976 2003 Bo105CB ; later D-HLAB
B-65 S-265 maa 1976 2-10-1985 Bo105CB , afgeschreven; cockpit bewaard naar basismuseum Gilze Rijen met fake regi "B-99"
B-66 S-266 maa 1976 2003 Bo105CB ; later D-HLAA
B-67 S-267 maa 1976 1-3-2002 Bo105CB ; bewaard Woensdrecht voor instructie
B-68 S-268 apr 1976 2003 Bo105CB
B-69 S-269 mei 1976 2003 Bo105CB ; 1980 als SAR ingezet; verkocht later D-HLAC
B-70 S-270 mei 1976 1-2-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-71 S-271 mei 1976 1-5-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge, later instructiekist Stork Woensdrecht
B-72 S-272 mei 1976 1-4-2000 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-73 S-273 mei 1976 1-11-1978 Bo105CB ; afgeschreven
B-74 S-274 juni 1976 1-2-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-75 S-275 juni 1976 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-76 S-276 juni 1976 2003 Bo105CB ; later D-HLAD
B-77 S-277 juni 1976 1-7-2001 Bo105CB ; sprinkhaan schema; naar basismuseum Gilze Rijen
B-78 S-278 juli 1976 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-79 S-279 1-8-1976 1-3-2002 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-80 S-280 juni 1976 jan 2003 Bo105CB ; Bij DMVS uitgerust met Flare dispensers; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-83 S-83 dec 1982 1-4-2000 Bo105D, ex KLM PH-NZH; later naar Teuge ?

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: in het ROC Hoofddorp staan enige Bo-105's maar dat zijn ex-Duitse heli's.  

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 Modelbouw BO-105

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix;
Amodel (short run);
Legato (resin);
TopGun (resin);
Flugzeug
Fujimi;
Esci/ Revell/ Italeri ;
Revell/ Italeri (diverse versies)

> beste aanbevolen model per schaal staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/87: Roco

1/100:  Roskopf

1/285:  Micro-Armour

BOXART

  • airfix-bo105-72-2
  • airfix-bo105-72
  • amodel-bo105-72
  • esci-bo105-48
  • fujimi-bo105-48
  • italeri-bo105-48-2
  • italeri-bo105-48
  • italeri-revell-bo105-48
  • revell-bo105-klm-32
  • roco-bo105-87
  • roskopf-bo105-100
  • topgun-bo105-72

  

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) < K82 > camouflagegroen < K82 > camouflagegroen eerste schema
geheel groen;
zwarte opschriften
(b) camo < K30 > zwart

< K82 > camouflagegroen

< K82 > vooral camouflagegroen rondom
(c) camo < K29 > teerzwart

< K122 > lederbruin

< K93 > bronsgroen

< K93 > vooral bronsgroen rondom, late schema
roundel diameter 30 cm
(d) wit UN < K31 > wit
< K31 > wit  - UNITED NATIONS
schema bij uitzending

    


 INFO:

 bo-105-d1bo-105-d2

 bo-105-d3bo-105-d4 .

bo-105-d5 bo-105-d6

bo-105-d7bo-105-un1

Schema (c) met belettering volgens voorschrift

bo-105-un2 .bo-105-un3


Schema tekeningen via en beschikbaar gesteld door dhr. F. Adriaansen (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

MBB Bo105C 1

en meer.....

  • MBB_Bo105C-1
  • MBB_Bo105C-2
  • MBB_Bo105C-3
  • MBB_Bo105C-4
  • MBB_Bo105C-5
  • MBB_Bo105C-6
  • MBB_Bo105C-7
  • MBB_Bo105C-7A

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)