Fabriek | Breguet Aviation |
Vliegtuig | Atlantic Br.1150 |
Type-aanduiding | SP-13 (A) |
Cat 4 -- totaal 9 stuks |
|
INFORMATIE:
Dassault-Breguet Atlantic werd in NATO verband ontwikkeld als maritiem patrouille vliegtuig. Er werd een omvangrijk Europees project opgezet binnen de NAVO want meerdere landen hadden behoefte aan zo'n toestel. Het consortium SECBAT werd opgericht voor de ontwikkeling met deelnamen van Brequet, Sud Aviation, SABCA, Sonaca, Dornier, en Fokker. Het Atlantic prototype vloog al in oktober 1961 voor het eerst. Fokker maakte de vleugel middensectie en later deed ook Aeritalia mee.
De romp heeft een 'double-bubble' vorm, met in het bovenste gedeelte de drukcabine. Er is voldoende ruimte met ook rustruimte voor de bemanning met een keukentje. Alleen de buitenvleugels hebben een V-stelling. De constructie heeft honingraat panelen (wat later corrosie problemen gaf). De Atlantic had een groot ruim van 9 meter lang geschikt voor allerlei bewapening op het gebied van onderzeeboot bestrijding en met voorzieningen voor het afwerpen van reddingsmateriaal en sonoboeien. Door de vleugel middenpositie konden de ruimdeuren omhoog worden geschoven. Tevens waren er een intrekbare CSF radar, MAD boom, en ECM pod aan staarttip aanwezig. Onder de vleugels konden vier pylons worden aangebracht voor draadgeleide raketten.
De gebruikelijke bemanning is zo'n 10 a 12 man: 2 vliegers, 2 boordwerktuigbouwkundigen, 3 waarnemers, een tactische waarnemer TACCO, 2 sonarboei operators en 1 radioman, 1 MAD operator en 1 radaroperator. Ook is er ruimte voor extra bemanning voor aflossing op lange vluchten die wel 18 uur konden duren. Het toestel werd aangeschaft door met name Nederland, Frankrijk en West-Duitsland. Er werden er zo'n 60 gebouwd en ook Fokker maakte belangrijke productiedelen. (Later kwam er nog een gemoderniseerde versie, de Atlantic Nouvelle Generation voor de Franse Aeronavale).
Gegevens SP-13A:
2 x Snecma / Rolls Royce Tyne mk.21 motoren, 6100 pk
Propeller diameter: 4,88 m
Spanwijdte: 36,30 m
Lengte: 31,75 m
Hoogte: 11,33 m
Leeggewicht: 24000 kg
Maximum startgewicht: 43500 kg
Maximum snelheid: 648 km/u
Patrouillesnelheid: 315 km/u, 18 uur lang
Maximum vliegafstand: 9000 km
MAD Crouzet DHAX1 detectie tot 400 m diepte
Bewapening: maximaal 3500 kg met o.a dieptebommen, mk.44 torpedo's, HVAR raketten, en sonarboeien voor opsporing.
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, MIP
|
2004-1
|
. o.a. Revell kit
|
M. Schonfeld
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
1992-3
|
.
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
1985-1
|
.
|
F. van 't Hof
|
IPMS Nederland
|
70 jaar MLD
|
1987
|
.
|
Nico Geldhof
|
Eisma uitgeverij
|
Piloot en Vliegtuig
|
-
|
2005/1 , 2004/10
|
-
|
-
|
Breguet Atlantic in dienst van de MLD 1969-1984 | 2020 | - | Martin de Boer | Geromij |
Websites: |
http://www.ipms.nl/artikelen/recensies/vliegtuigen-militair/792-mach2-atlantic.htm |
IPMS Nederland Atlantic Walkaround |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze