Cat 4. MLD
9 stuks, kenmerken 250 t/m 258
Na de onverwachte buitendienststelling van het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman eind 1968 was er bij de Koninklijke Marine snel behoefte aan een maritiem vliegtuig voor onderzeeboot bestrijding- en lange afstandsverkenning in o.a de Oostelijke Atlantische Oceaan. Politiek gezien was er voorkeur voor een Europees toestel, dit tot teleurstelling van de militairen die liever direct een Amerikaans toestel (voorkeur voor de Lockheed P-3 Orion) hadden besteld. Inmiddels was de Franse Breguet Atlantic ontwikkeld mede met deelname van Nederland in de studies. (de Amerikanen waren dan ook not amused met deze beslissing....).
De eerste vier Atlantic van de negen bestelde toestellen werd eind juni 1969 aan de MLD overgedragen. Er was nauwelijks een bruikbaar flight manual en veel moest proefondervindelijk worden uitgezocht door de vliegers. Volgens piloten vloog het toestel wel prima en de systemen waren een stuk moderner dan van de Neptune. De uiteindelijke bestelling voor de Koninklijke Marine bleef bij negen kisten i.p.v vijftien omdat er allerlei problemen van logistieke en corrosieve aard zich voordeden. De laatste Atlantic werd begin 1972 geleverd en vaak was er een tekort aan boeien en materieel. Alle negen Atlantics BR1150 (SP-13A) hebben bij 321 squadron op Valkenburg dienst gedaan. De toestellen voldeden operationeel gezien goed, de navigatie en MAD apparatuur voldeed goed. Maar alhoewel de besturing volledig hydraulisch was en de stuurkrachten afhankelijk geavanceerd voor de tijd van de snelheid (AJAX systeem), was dat erg gevoelig voor storingen. Zo was er geen echt backup systeem. Ook was er bij de technische dienst een saboteur die pas later gesnapt werd, was het vertrouwen niet ten goede kwam.
Een aantal storingen (vaak in het hoogteroer) resulteerde in diverse noodlandingen op volle zee, en ook dit resulteerde in een minder vertrouwen in de kist en gedurende het onderzoek een jaar lang vliegverbod in 1981. Er volgde een modificatie programma van 18 miljoen gulden met Breguet en de "251" was als eerste aan de beurt. Vooral het besturingssysteem werd onder handen genomen. Maar al vrij snel werden de resterende Atlantics eind 1985 bij de MLD uit dienst gesteld en aan Frankrijk terug verkocht.
Artikel in de oude Aviation Week van juli 1968 over de aankoop. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Atlantic details (uit IPMS Nederland MIP 1993) . Foto: Collectie Rob Burgerhout (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Op de static met de flaps naar beneden, Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
High speed pass van een Atlantic, Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Detail opnamen van de Atlantic ; Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
De romptekst weerkaatst onderop het stabilo... de verf is dus echt glimmend! Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Van Drunick via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Mooi zicht van de onderzijden. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
250 | 55 | 24 feb 1970 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 7 mei 1986; zie opmerking | |
251 | 56 | 16 juli 1969 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 7 maart 1986 | |
252 | 57 | 17 okt 1969 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 4 nov 1986 | |
253 | 58 | 30 juli 1969 | 14 sep1978 | Op zee noodlanding bij Schotland na motorbrand | |
254 | 61 | 17 juni 1971 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 2 april 1986; nu in museum Le Bourget als Franse "61" (zie walk around!) |
|
255 | 62 | 6 okt 1971 | 15 jan 1981 | In lerse Zee noodlanding na besturingsprobleem met een aantal slachtoffers vanwege onderkoeling. Instelling vliegverbod daarna lopende het onderzoek. | |
256 | 63 | 2 dec1971 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats eind 1985 | |
257 | 64 | 20 dec1971 | 15 aug 1973 | Noodlanding bij Wassenaar op zee na falend hoogteroer; bleef drijven maar later toch afgeschreven | |
258 |
65 | 8 feb 1972 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
In het nieuwe NMM museum in Soesterberg staat een Duitse Atlantic (61+20) die is gespoten in MLD-kleurenschema. Het is dus niet origineel en beavt de nodige fouten in beschildering.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)