Fabriek Brewster
Vliegtuig Buffalo
Type-aanduiding B-339C, B-339D
Cat 5--         totaal circa 92 stuks                                                  

brewster buffalo profile 

INFORMATIE:

Jager van Brewster USA ontwikkeld voor de US Navy, het prototype vloog in 1937;
Brewster was een vrij onbekende fabriek. De eerste produktieversie was de F2A-1 die vloog begin 1938 en dit type was ook wel bekend als de B-239. Het had een Wright Cyclone R-1820-22 motor van 950 pk. De motor bleek te zwak en de F2A-2 kreeg dan ook een R-1820-40 van 1200 pk. De "export versie" werd bekend als de B-339 maar dan zonder vanghaak. De B-339 had een zwaardere motor en andere motorkap dan de oorspronkelijke B-239.

De Belgen kochten er 40 onder het typenummer B-339B (Belgium). Er kwam er maar eentje tijdig mei 1940 aan in Europa en de rest ging naar het nog vrije Frankrijk en later naar de Engelse RAF. Verder kochten de Engelsen begin 1940 170 B-339E (England) voor de verschillende squadrons in het verre oosten o.a. Singapore. De motor bleef echter een probleem want het gaf eenvoudig te weinig vermogen voor een jachtvliegtuig.

Brewster maakte nog een F2A-3 variant voor de US Navy die iets langer was voor de vleugel, de export versie was bekend als de B-439.

Gegevens: B-339D ("Dutch")
Wright cyclone GR1820 motor van 1100 pk of G205A van 1200 pk
Curtiss electric propeller
spanwijdte: 10,68 m
lengte: 8,21 m
leeggewicht: circa 2000 kg
max startgewicht: 2830 kg
maximale snelheid circa 520 km/u
bereik: 1500 km
plafond: 10300 m
2 x 7,7 mm (0.303") mitrailleurs in neus, 2 x 12,7 mm in vleugel.
twee 50 kg bommen of zes 25 kg bommen


Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP . 1980-2 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP . 2008-1 . IPMS Nederland
Van Glenn Martins en Mustangs Hugo Hooftman 1965 . Zaltbommel
40 jaar luchtvaart in Indie Casius en Postma 1986 . De Alk, Alkmaar
Buffalo Kreuger artikel sept 2003 . uitgave tijdschrift "Vliegende Vleugels" / nr.8
Brewster B-339 C/D
Casius
20015 in Nederlandse dienst Dutch Profile 8
Brewster F2A Buffalo Zbiegniewski 2003 no.2 Kagero (Poland)
AviaHobby: Brewster Buffalo Gerard Casius juli 1980 pdf-logoArtikel AVIA.PDF Uitg. Wijt
IPMS Quaterly USA Jim Maas 1975, vol 10-4 . IPMS USA
Buffalo in action Jim Maas no.81 1987 Squadron signal publ.

 

Websites:
https://www.youtube.com/watch?v=rq50X2PUpTs

 

FOTO GALERIJ:

  • brewster-buff-knil-mdv-arc
  • brewster-buff-mdv6
  • brewster-buffalo-co-mdv-arc
  • brewster-buffalo-hb-archive
  • brewster-buffalo-j-mdv8
  • brewster-buffalo-kluauthor
  • brewster-buffalo-lvk-1
  • brewster-buffalo-mdv-arc5a
  • brewster-buffalo-mdv-arc6
  • brewster-buffalo-mdv-arc8
  • brewster-buffalo-mdv-arc9
  • brewster-buffalo-mdv7
  • brewster-buffalo-mindef-arc
  • buffalo-mdv-arc-26
  • buffalo-mdv-arc25

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 5. ML-KNIL

3hoekhollands

Na de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog in mei 1940 in Nederland had Nederlands Indië dringend behoefte aan luchtjagers voor de ML-KNIL. Er was een enorme Japanse dreiging. De Engelsen hadden door de heftige oorlogshandelingen al genoeg aan hun hoofd en er werden daarom Amerikaanse toestellen met grote urgentie gezocht.

De Nederlandse Purchasing Commission in New York bestelde voor de ML-KNIL in Indië in oktober 1940 72 stuks van de Amerikaanse Brewster F2A-3, ofwel de B-339D(utch).

De benodigde motoren waren apart besteld, want men wilde deze deels elders verwerven op de markt want er was een enorm tekort aan motoren en men wilde graag de al bekende Cyclone motoren hebben van de Glenn Martins. De Nederlandse toestellen kregen deze uiteindelijk met een half jaar vertraging en dus kregen de kisten andere motoren dan de Amerikaanse eerste versies en dat betekende ook dat de motorkap afweek (iets langer ook). Verder had het schuifdak geen ovaal binnenraampje en was de kist voorzien van een wat groter staartwiel, een buikraam in de romp maar geen vanghaak en daarom een iets langere ronde staartkegel. Verder konden ze worden voorzien van vleugelbommenrekken voor 100 pond bommen. Men had ook extra bepantsering gewenst maar dit kon niet tijdig worden geleverd. Het richtvizier was ook erg eenvoudig met richt-ringen op de motorkap. Er volgden dan ook latere modificaties in het veld om diverse spullen aan te brengen indien ze beschikbaar gekomen waren.

De eerste 24 stuks (van het type B-339C) hadden de Wright GR1820-G105A motor van 1100 pk, de daarna volgende 48 kisten (B-339D) zouden de krachtiger Wright G205A motor krijgen met 1200 pk. De eerste aflevering begon maart 1941. Gereserveerde kenmerken B3-95 t/m B3-166. De ML-KNIL had de regi's B3-xxxx gereserveerd als aanduiding dat het om een Brewster jager ging.

Begin 1941 werden wederom 20 stuks besteld van het type B-339-D13 (ofwel B-439, gereserveerde kenmerken B3-167 etc). Deze versie was 25 cm langer dan de standaard B-339 en zou worden voorzien van de R1820-G5 motor en van vier 0.50 machinegeweren. Omdat de verovering door de Japanners van Indië zeer snel verliep kwamen deze kisten te laat en werden ze daarom maar direct afgeleverd naar Australië. Ze gingen naar de USAAF vijfde luchtmacht in Australië (waarschijnlijk hielden ze wel hun Nederlandse camouflage welke was aangebracht af fabriek). De ML-KNIL heeft deze variant dus nooit kunnen gebruiken in Indië.

De Engelsen noemden dit toestel de Buffalo maar bij Nederlandse vliegers noemden het de Brewster. De Brewster was vrij wendbaar maar had een geringe klimsnelheid en lage maximale snelheid vergeleken met zijn tegenstanders in Indie. De bewapening van 12,7 mm mitrailleurs in de vleugel gaf veel problemen.

In juni 1941 werd de eerste Brewster eenheid op Java Semplak opgezet (waarbij de Curtiss Interceptors werd verplaatst naar andere eenheden). November 1941 waren vier eenheden op Maospati en Semplak uitgerust met zeker 48 toestellen. December 1941 waren er waarschijnlijk 62 beschikbaar. Problemen waren er om tijdig vliegers op te leiden en men zette dan ook een vliegopleiding op.

Al snel daarna begon Japan de oorlog in het verre oosten met een aanval ook op Maleisië 8 december 1941.In Singapore zelf hadden de Engelsen ook Buffalo's en de ML-KNIL assisteerde met de defensie in Singapore december 1941/januari 1942. (Het schijnt dat ook RAF vliegers op Java aanwezig met de Brewsters hebben gevlogen).

Begin december volgt de Japanse aanval op Noord-Borneo bij Kuching waar ook een veld is. De ML-KNIL heeft ook een veld bij Sinkawang maar dat moet al snel ontruimd worden. Eind december 1941 landden de Japanners op Oost-Borneo met als doel het oliegebied Tarakan en de Brewsters voeren patrouilles uit maar lijden zware verliezen. Rond 23 januari volgt de Japanse aanval op Balkikpapan en ook daar voeren Brewsters aanvallen uit samen met de Martin bommenwerpers vanaf het geheime ML veld Samarinda II.Het veld wordt ontdekt en aangevallen waarbij later ook op het ML veld Oelin de ML-KNIL grote verliezen lijdt. Japan heeft de meeste buitengewesten in handen.

In februari 1942 begon de aanval op Java te beginnen met Japanse luchtaanvallen. Het Japanse luchtoverwicht mede gezien de aantallen vijandelijke vliegtuigen was te groot. In februari verdedigen een klein aantal Brewsters nog Batavia. Op 1 maart doen de Japanners een verrassingsaanval op het ML veld Kalidjati bij Bandoeng. Begin maart 1942 was de laatste Brewster inzet van een kleine aantal kisten dat nog beschikbaar was vanuit Andir o.a voor aanvallen op de Japanse kustlandingen en luchtgevechten. Op 9 maart 1942 was de overgave van Indië aan de Jappen. Een aantal Brewsters vielen in Japanse handen op Andir en aantal (4 ?) kisten werden naar Japan overgebracht voor testen op Tachikawa.

 


ML-KNIL Brewster, waarschijnlijk met een test gun camera voor het windscherm en het buikraam is ook te zien. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)


Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)


Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Brewster nog in de fabriek in New Jersey USA , voor aflevering naar Indie. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Cockpit. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

brewster buffalo mdv arc5a
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

buffalo-mdv-arc-26

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

buffalo-mdv-arc25

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Voor ML-KNIL bedoelde Nederlandse Brewster, later overgenomen door de RAAF in Australië op Perth.  Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Voor ML-KNIL bedoelde Nederlandse Brewster B339D met USAAF markings, opererend vanuit Australië. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)   


Door Japan veroverd ML-KNIL toestel, Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Brewsters in Indië met een vlag op de romp. Japanse propaganda foto, met de B-395 voorop, op de voorgrond een Japanse bol/ vleugeltip van een Japanse kist. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

brewster buffalo lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

 

Vijf Brewster Buffalo (ML-KNIL) éénpersoons jachtvliegtuigen op een vliegveld. Hoewel de propellers nog niet draaien, zitten de piloten al wel aan boord. Drie overige militairen staan voor de vliegtuigen. Van de eerste twee vliegtuigen zijn de registraties vermoedelijk B-3102 of B-3103 en B-3106.

Brewsters met de ML-KNIL driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Brewster Buffalo jachtvliegtuig van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (ML-KNIL) in stijgvlucht,  B-3119.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Linksachteraanzicht van een Brewster Buffalo éénmotorig jachtvliegtuig van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (ML-KNIL) op het gras. Constructienummer NX3180 op het vertikale staartvlak, registratie B-396. Onder de linkervleugel hangt naar alle waarschijnlijkheid een oefenbom van 50 kg.

B-339C, het constructie nummer staat op het richtingsroer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Drie officieren staan op een vliegveld rondom een Brewster Buffalo van het ML-KNIL terwijl de piloot via de linkervleugel in de cockpit van het vliegtuig klimt.

De driehoeken ook onder de vleugel zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens Brewster ML-KNIL : (B-3... = Brewster Fighter)
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
B3-95 9-3-1942 B-339C; Na de capitulatie in Japanse handen gevallen
B3-96 17-01-1942 B-339C; In slecht weer tegen een berg gevlogen.
B3-97 B-339C;
B3-98 9-02-1942 B-339C; Noodlanding na luchtgevecht; afgeschreven
B3-99 07-01-1942 B-339C; Tijdens landing op Kallang zwaar beschadigd en afgeschreven
B3-100 12-01-1942 B-339C; Neergeschoten boven Singapore ( Andir 19-02-1942 ?? )
B3-101 B-339C;
B3-102 B-339C;
B3-103 15-01-1942 B-339C; Neergeschoten boven Singapore
B3-104 B-339C;
B3-105 15-01-1942 B-339C; Na motorstoring op zee geland.
B3-106 B-339C;
B3-107 B-339C; er is ook replica gemaakt voor het MLM, zie opmerking
B3-108 06-01-1942 B-339C; Neergestort tijdens start van Palembang I
B3-109 B-339C;
B3-110 B-339C;
B3-111 B-339C;
B3-112 B-339C;
B3-113 28-11-1942 B-339C; botsing Semplak
B3-114 9-3-1942 B-339C; Na de capitulatie in Japanse handen gevallen; toestel was reeds gekannibaliseerd
B3-115 23-01-1942 Vermist na aanval op Japanse vloot
B3-116 B-339C;
B3-117 B-339C;
B3-118 B-339C;
B3-119 314 B-339D; ook met RAAF markings
B3-120 B-339D;
B3-121 B-339D;
B3-122 19-02-1942 B-339D; neergeschoten Andir
B3-123 B-339D;
B3-124 B-339D;
B3-125 B-339D;
B3-126 28-01-1942 B-339D; Verloren na aanval op vliegveld Samarinda II
B3-127 B-339D;
B3-128 B-339D;
B3-129 B-339D;
B3-130 B-339D;
B3-131 B-339D;
B3-132 B-339D;
B3-133 B-339D;
B3-134 B-339D;
B3-135 B-339D;
B3-136 B-339D;
B3-137 B-339D;
B3-138 B-339D;
B3-139 B-339D;
B3-140 B-339D;
B3-141 B-339D;
B3-142 B-339D;
B3-143 B-339D;
B3-144 B-339D;
B3-145 B-339D;
B3-146 B-339D;
B3-147 B-339D;
B3-148 B-339D;
B3-149 B-339D;
B3-150 B-339D;
B3-151 B-339D;
B3-152 B-339D;
B3-153 B-339D;
B3-154 B-339D;
B3-155 B-339D;
B3-156 B-339D;
B3-157 B-339D;
B3-158 B-339D;
B3-159 28-01-1942 B-339D; Verloren na aanval op vliegveld Samarinda II
B3-160 B-339D;
B3-161 B-339D;
B3-162 384 ? B-339D;
B3-163 B-339D;
B3-164 B-339D;
B3-165 B-339D;
B3-166 388 ? B-339D;

 Bronnen o.a. [B38] Indie.Strijd, [B39] Mil.Indië

B3-167 t/m 186 van het subtype B-439 niet op tijd afgeleverd en direct naar USAAF / RAAF in Australie gegaan. Onderdelen van twee Nederlandse toestellen, B3-174 en de B3-178 in het Aviodrome? 

Opmerking: de B3-107 is een replica gemaakt voor het MLM (nu NMM Soesterberg).

 

De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en Wilko Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 Modelbouw Brewster B339  "Buffalo"

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Special Hobby/ MPM (uitgave Dutch 2008);
Hasegawa (1996) ;
HobbyBoss F2A (2013) ;
Airfix  (1972)  / MPC ;
Matchbox / AMT;
Revell (1964) / Advent ;
Aoshima / Entex / MRC / UPC ;
Tamiya
Special Hobby
Classic airframes
REMI (vacu) @
BlueMax
Special Hobby / Czech model
Combat models (vacu)/ RCM (vacu op bestelling)
ID Models (vacu) @

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144:  Mark I models  , Kami de Korokoro

1/350: Trumpeter

1/700: Trumpeter

BOXART

  • airfix-buffalo-72-box
  • airfix-buffalo-72-box2
  • amt-buffalo-72-box
  • aoshima-buffalo-72
  • classic-airframes-buffalo-4
  • classic-airframes-buffalo-48
  • entex-buffalo-72
  • hasegawa-buffalo-72-box
  • hobbyboss-brewster-box
  • id-models-brewster-32
  • mark-one-models-brewster-14
  • mark-one-models-brewster-144
  • matchbox-buffalo-72-box
  • matchbox-buffalo-72-box2
  • mpc-buffalo-72-box
  • mrc-buffalo-72
  • remi-buffalo-48
  • revell-f2a-72-box
  • revell-f2a-72-box2
  • special-hobby-buffalo-32
  • tamiya-buffalo-48-box
  • tamiya-buffalo-48-box2
  • tamiya-buffalo-48-box3
  • upc-buffalo-72

 

Kleurenschema:  (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) camouflage <K86 > jongblad

<K126 > oudblad

aluminium verf er waren 2 hoofdschema's:
1. met 2 driehoeken op romp en 2 driehoeken onderop de vleugel;
2. later ook met Nederlandse vlag i.p.v. de driehoeken.

de registraties werden aangebracht als B-3xx i.p.v het officiele B3-xx

(b) camouflage

dark earth

dark green

zwart

sky

sky/grey

Amerikaans schema met Nederlandse vlaggen

Extra informatie:
Nederlandse Brewsters hadden een eigen camouflage patroon.
Wielkasten en cockpit interieur waarschijnlijk "interior green"

MODELBOUW INFORMATIE: Kijk voor de verschillende bouwdozen in dit oude MIP artikel....



brewster-buffalo-plan

Oude schaaltekening collectie M. de Vreeze (used with permission)


Oude nieuws historische artikelen (Collectie M. de Vreeze)

Vaak uit bladen zoals het Amerikaanse Aviation Week:

brewster avweek 1941


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door IPMS lid Wilko Jonker (used with permission):

Brewster B339 Buffalo 1

en meer...

  • Brewster_B339_Buffalo-1
  • Brewster_B339_Buffalo-2
  • Brewster_B339_Buffalo-3
  • Brewster_B339_Buffalo-4
  • Brewster_B339_Buffalo-5
  • Brewster_B339_Buffalo-6

 

De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en Wilko Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)