Modelbouw Bristol F2B

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Roden (043)
Classic plane
Pegasus
Airfix
Libramodels (vac) @
Renwal @
Eduard #8216**
Roden
Aeroclub (vacu)
Aurora
Bluemax
Wingnut wings!

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: SRAM models (resin) , VALOM

BOXART

  • aeroclub-bristol-f2b-48
  • airfix-bristol-f2b-72-2
  • airfix-bristol-f2b-72
  • aurora-bristol-f2b-48
  • bluemax-bristol-f2b-48
  • classic-plane-f2b-72
  • eduard-bristol-f2b-48
  • libramodels-f2b-72
  • pegasus-bristol-f2b-72
  • renwal-bristol-f2b-72
  • roden-bristol-f2b-72
  • valom-bristol-f2b-144
  • wingnut-wings-F2b-32

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..) < ? > romp voorkant: metaal
< K82 ? > romp overig: RFC khaki PC10
< K152 ? > vleugels "linnen" 10 oranje bollen:
4 op bovenvleugel en op ondervleugel;
4 onderop bovenvleugel en ondervleugel;
2 op romp
richtingsroer: oranje ?
witte haan op rompzijkanten

.

 ----

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

** De 1/48 Eduard kit #8126 is prima en heeft ongeveer 150 onderdelen waarvan 30 voor het interieur. Een vierbladige (zoals de in Nederland gelandde kist) of tweebladige prop zit in de kit en vier opties voor de bommenlading. De bouw van deze dubbeldekker gaat prima maar met de spandraden vraagt natuurlijk wat werk. Er zitten op de echte kist nog wat meer spandraden dan de tekeningen van Eduard suggereren. De decals zijn prima voor 4 uitvoeringen met RFC khaki aan de bovenzijden en doped linnen voor de onderzijden van de vleugel en staart.

Voor de LvA kist uiteraard moeten we de decals met bollen zelf regelen (Dutch Decals). (zie vooral ook de mooie tekening van Wilko Jonker).

 ----

De Roden 1/48 kit #425 is prima met zo'n 134 onderdelen in lichtgrijs plastic.Er zitten diverse opties in deze kit zoals verschillende uitlaatpijpen, propellers en machinegeweren. De stuurvlakken zijn niet los maar wel "diep ingegraveerd". Er zit een complete motor bij ook die er netjes uit ziet. Het cockpitje is mooi gedetailleerd maar de stoeltjes wat breed. De stijltjes met de montage zijn goed te doen bij deze tweedekker net als de onderstelstijltjes. Zoals altijd vragen wel de spandraden en stuurdraden goede planning maar dat weet je als je dit model wilt bouwen. Het machinegeweer-rail voor de schutter zou je nog kunnen proberen te verfijnen. Een prima model!

Voor de Nederlandse geïnterneerde LvA kist moeten we natuurlijk zelf de oranje bollen regelen (Dutch Decals).

 ----------

De 1/72 F.2b kit van Roden #043 is uitgebracht rond 2003. Het heeft zo'n 100 onderdelen in spuitgietplastic. Prima decals zijn er voor maar liefst 7 RAF RfC schema's. Er zit een Rolls Royce Falcon motor bij met losse panelen en een mooie mitrailleur op dito railtje. De kit is netjes met een goede bouwhandleiding. Het interieur is over het algemeen houtkleurig met een aluminium brandstoftank. De romp kan niet helemaal dicht dus een beetje pas- en vijlwerk is nodig. De F.2B is uniek in zoverre dat de ondervleugel met stijltjes op een afstandje onder de romp zit. laat de bovenvleugel nog even los tot na het spuitwerk. Zoals altijd voor tweedekkers is het aanbrengen van de vele spandraden een "uitdaging", zeker op deze schaal en het is een hele klus! De afmetingen zijn in orde al lijkt de spanwijdte net effe 7 mm te kort, maar wie weet en ziet dat? Een leuke kit voor de ervaren tweedekkerbouwer. Voor de Nederlandse geïnterneerde LvA kist die ook de Falcon motor had moeten we natuurlijk zelf de oranje bollen regelen (Dutch Decals).

 ----

Op de grote schaal 1/32 heeft Wingnut Wings een geweldige kit!

 


 

bristol-f2b-drawing1

Tekeningen collectie M. de Vreeze (used with permission)

bristol f2b drawing2

 

Bristol F2B 1

Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)