Fabriek Bucker
Vliegtuig Jungmann
Type-aanduiding Bu-131
Cat 2, 5  -    totaal 7 stuks                                                  

bucke-bu131-profile

INFORMATIE:

Tweezits klein lesvliegtuig uit Duitsland uit 1934, ook zeer geschikt voor kunstvluchten c.q acrobatie. (tweezitter trainer was de Jungmann, de eenzitter was de Jungmeister, een sportvliegtuig).

De Bu.131-A vloog voor het eerst april 1934 en deze viel nog onder de "Versailles vredesbepalingen" opgelegd na de Eerste Wereldoorlog. Maximaal 80 pk mocht worden gebruikt als motor; dat werd een Hirth HM 60R/2 en het startgewicht was niet meer dan 630 kg. The -B gebruikte naderhand ongeveer 100 pk Hirth AM 504/A2 motor wat een startgewicht van 670 kg mogelijk maakte. 

Zo rond 1938 kwam de -D versie. Deze werd op details aangepast zoals aangepaste ailerons, een aangepast richtingsroer met een rechte onderkant. De windschermen waren nu vlak i.p.v gekromd en de rompzijdeurtjes anders van vorm. 

Het type werd in flinke aantallen gebruikt door de Luftwaffe. Toestellen werden ook onder licentie gebouwd in het verre Japan als Ki-86 en K9W1. Na de oorlog licentiebouw door CASA in Spanje en ze vlogen nog vele jaren door over de wereld.

Enige gegevens:

motor: Hirth AM504 motor van 100 pk  (of HM 60R/2 80 pk versie)
spanwijdte: 7,39 m
lengte: 6,62 m
leeggewicht : 380 kg
startgewicht: 630 tot 670 kg
maximum snelheid: 175 km/u met 80 pk (tot 185 km/u met 105 ph)
bereik: 650 km
plafond: 4300 m


  

Literatuur:
Jungmann
Flugzeug profile 27
.
.
.
Jungmann in Indië
Hazewinkel
jan 2002
no.17
Vliegende vleugels
Acrobatie lesvliegtuigen voor LVA Frits Gerdessen 2006-3 . Afd. Luchtvaartkennis
Jungmann colours and markings
.
incl. decals!
.
4+ Publications

  

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • bucke-bu131-profile
  • bucker-jungman-mindef-archive


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2.  LvA - ML

De LVA had behoefte aan een lesvliegtuig dat ook acrobatiek kon uitvoeren. Na een serie proeven gaf de LvA de voorkeur aan dit type voor de vliegopleiding (boven de Koolhoven FK-46). Een toestel zou worden afgeleverd via de vertegenwoordigende firma De Schelde aan de LvA.

De eerste kist met een Hirth 80 pk motor was geleverd begin 1937 maar plannen voor extra toestellen kregen geen vervolg.

Tijdens de meidagen van 1940 was de enige LVA/ML Jungmann op De Vlijt op Texel en werd later ook gebruikt door de Luftwaffe.

(Er was ook een Jungmann gebruikt voor demonstraties met 1 vlieger en de voorste cockpit was dan afgedekt. Deze demo Jungmann had een vlaggenpatroon bovenop de boven-vleugel).


 

bucker-jungman-mindef-archive

De enige Jungmann in LVA kleur. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

 

Registratiegegevens: LVA
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
 75  -  22-02-1937 mei 1940
Duitse fabrieksno. D-6; proeven feb 1937; buitgemaakt meidagen op Texel

  Bronnen o.a.  [B5] Luchtv.kennis 2006-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Bücker Bü 131 Jungmann, reg. 75. Vooraanzicht links.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bücker Bü 131 Jungmann, reg. 75, op Soesterberg.

Op Soesterberg, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bücker Bü 131 Jungmann, reg. 75. Achteraanzicht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Cat 5.  ML-KNIL

De ML-KNIL bestelde in 1939 zes BU-131B toestellen, registraties c.q. ML kenmerken  BJ-001 t/m BJ-006.

Begin 1940 volgde de aflevering in Indië op Andir. De toestellen werden ingedeeld bij de bommenwerpergroepen I, II en III welke ieder 1 kist kregen en verder bij de vliegschool met twee reserves. In februari 1941 werd besloten om de Jungmanns in te zetten voor training bij de jachtvliegers. De toestellen gingen over het algemeen verloren door ongevallen of bij de Japanse aanval begin 1942.  

 

(Opmerking: In Indië was ook in 1938 het "Nederlands-Indisch Luchtvaart Fonds" opgericht voor opleiding van sportvliegers en ook voor het werven van militaire vliegers. Er werden zes Jungmanns gekocht die juni 1939 in Indië aankwamen. Ze hadden registraties PK-SAA met werkno 948, PK-SAB met werkno 949, PK-SAC met werkno 950, PK-SAE met werkno 951, PK-SAG met werkno 952, PK-SAH met werkno 953; ze waren dus niet in militaire dienst al waren er wel plannen tot vordering wegens de oorlogsdreiging begin 1941. Het kwam er niet van).


Geen ML-KNIL Indië Jungmann foto's.. Wie heeft foto's en wil deze bijdragen? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier


 

Registratiegegevens: ML-KNIL
Registratie
Constructienr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
BJ-001
begin 1940
oktober 1940
ongeval Maospati (Malang)
BJ-002
begin 1940
19 feb 1942
ook soms uitgeleend aan Vliegclub Djokja; verloren gegaan bombardement Andir
BJ-003
begin 1940
8 maart 1942
door eigen personeel op Tasik Malaja vernietigd
BJ-004
begin 1940
BJ-005
begin 1940
BJ-006
begin 1940
juni 1942
beschadigd op plantage

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 2001-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Bu-131 Jungmann

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Czech master CMR (resin);
RS Models (resin)  (meerdere kits);
Strein/ MGD  (C-104) ;
HUMA;
Artur model (resin);
Aerosport (vacu) @;
A + V Models (Ki-86);
Eagles Talon (vacu) @;
Airmodel (vacu) @;
MPM;
Wings (vacu);
Heritage (resin);
Hispano @
 
 
 
 
ICM
Planet (resin);
WK models @
Airmodel (vac) @
 
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • ICM-Bu131-32
  • a-v-models-kokusai-ki86-72
  • aerosport-bu131-72
  • airmodel-bu131-72
  • cmr-bu131-72
  • eagles-talon-bu131-72
  • huma-bu131-72-2
  • huma-bu131-72
  • mgd-c104-72
  • mpm-bu131-48-2
  • mpm-bu131-48
  • planet-bu131-32
  • rs-models-bu131-72-2
  • rs-models-bu131-72
  • rs-models-bu131b-72-3
  • rs-models-bu131d-72
  • strein-bu131-72
  • wings-bu131-48

<K130> aluminium dope​

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen

(1)

<K108> LvA Blauw

  of lichtgrijs ??? 

<K108> LvA Blauw

overall

LVA roundels en later driehoeken en oranje richtingsroer;

motorgedeelte: metaalkleurig

(2)

<K130> aluminium dope

<K130> aluminium dope

overall 

 ML-KNIL Indië met oranje driehoeken en oranje richtingsroer (niet met zwarte rand);

na juli 1940 geen oranje driehoeken op bovenste vleugel en geen oranje rudder meer.

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Bucker Bu131B Jungmann

en meer...

  • Bucker-Bu131B_Jungmann
  • Bucker_Bu131D_Jungmann-1

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)