588

 

Fabriek Caudron
Vliegtuig  
Type-aanduiding G.IV
Cat I --  totaal 5 stuks
                                                 

caudron-g4-drawing 

Informatie:
Franse tweedekker tweepersoons verkenner of lichte bommenwerper uit maart 1915. Afkomstig van de fabriek van de gebroeders Caudron die diverse typen bouwden waaronder de G.III als onbewapende bommenwerper. Deze G.III was klein en de bewapening weinig effectief. De volgende G.IV was groter, een tweemotorig toestel met bemanning in een gondel en een vreemde constructie van de staart. Het type verscheen in maart 1915 en Le Rhone motoren met een half ronde stroomlijnkap. (mogelijk was het gebruik van Anzari 100 pk motoren). De G.IV B2 was een dag bommenwerper en de G.IV A2 een observatie en verkenner. Het toestel was redelijk wendbaar en er werden er meer dan 1300 van gebouwd. Het was dan ook de eerste Geallieerde tweemotorige type dat in dergelijke aantallen gebouwd werd. ( De Britse RNAS vloog ook met een zo'n 55 toestellen en deze vlogen 1916/1917 bij RNAS 4 en 5 wings. Ze werden o.a. gebruikt voor aanvallen op de Duitse basis in Belgie en op Brugge). Na de Eerste Wereldoorlog werden een flink aantal toestellen gebruikt voor record pogingen en door particulieren en vliegclubs.
 
Gegevens G.IV:
Lengte: 7,2 m
Spanwijdte: 17,2 m
2 stuks Le Rhone 9C rotatie 80 pk motoren
Maximum snelheid: 130 km/u
Maximum vlieghoogte: 4300 m
Vliegduur: 3 1/2 uur
Leeggewicht: 730 kg, maximaal 1200 kg
1 of 2 stuks 7,7-mm beweegbare machinegeweren
Maximaal 100 kg aan externe bommen. Soms 1 of 2 mitrailleurs.

Literatuur:
Caudron G.IV Windsock datafile 96  J.Guttman
KLu vliegtuigen Wim Schoenmaker en Thijs Postma De Alk 1987
Caudron G.IV Frits Gerdessen en Harm Hazewinkel Afd. Luchtvaartkennis no.5 1988-5

 

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_G.4

 

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze