INFO Consolidated PBY Catalina
- 1979
Fabriek | Consolidated |
Vliegtuig | Catalina |
Type-aanduiding | PB2B-2 / PBY-5 |
Cat 4, 6 -- totaal 85 stuks | |
Informatie:
De Consolidated PBY Catalina was een Amerikaanse vliegboot dat werd ontworpen na een US Navy specificatie uit 1932. Het prototype vloog in 1935. De aanduiding was "PBY" en die komt vanuit de US Navy, met "Patrol Bomber " en Y de code toegewezen aan Consolidated Aircraft als fabrikant. De eerste versie PBY-1 werd afgeleverd in 1936, gevolgd door de PBY-2, PBY-3 en PBY-5 in 1939.
De PBY-5 werd in 1939 door de Engelsen de Catalina genoemd en zo is het ook algemeen bekend. Het werd een van de meest gebruikte vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog bij talloze Geallieerde strijdkrachten en gebruikt in onderzeebootbestrijding, patrouille vluchten, reddingsoperaties en vrachtvervoer. Het type PBY werde ook veel in licentie gebouwd door andere fabrikanten; zo is PB2B de "Boeing" PBY. In 1941 kwam een amfibie wersie met intrekbaar onderstel, de PBY5A.
Er werden diverse aanpassingen gedaan gedurende de productie. Meer dan 4000 kisten werden er gebouwd in diverse versies:
PBY-1 (model 28-1): Eerste productie variant met twee 900 pk R-1830-64 motoren, 60 gebouwd.
PBY-2 (model 28-2): Apparatuur veranderingen en verbeterde prestaties, 50 gebouwd.
PBY-3 (model 28-3): 2x 1000 pk R-1830-66 motoren, 66 gebouwd.
PBY-4 (model 28-4): 2x 1050 pk R-1830-72 motoren, 33 gebouwd (waaronder een eerste als een XPBY-4 die later de XPBY-5A).
PBY-5 (model 28-5): 2x 1200 pk R-1830-82 of -92 motoren met extra brandstoftanks. 683 gebouwd. ( De PBY-5 werd ook gebouwd in de Sovjet-Unie als "Gydro Samoliot Transportnyi")
PBY-5A (Model 28-5A): Amfibische versie met intrekbaar onderstel van de PBY-5 met twee 1200 pk R-1830-92 motoren; ongeveer 800 gebouwd
PBY-6A: Amfibische versie met twee 1200 pk R-1830-92 motoren en een groter kielvlak en roer. Circa 175 toestellen afgeleverd vanaf begin 1945.
PB2B-2: Boeing gebouwd versie van de PBY-5 maar met een hoger kielvlak van de PBN-1, 67 gebouwd en de meeste geleverd aan de RAF als Catalina VI.
PB2B-1: Boeing-Canada gebouwd PBYs voor de RAF en RCAF vanaf 1939.
PBN: Naval Aircraft Factory gebouwde versie van de PBY-5 met belangrijke wijzigingen zoals een groter hoger kielvlak.
Wat gegevens: (varieert wat tussen de versies):
Spanwijdte: 31,7 m
Lengte: 19,84 m
Maximum snelheid: 280 km/u
2x Pratt Whitney Twin Wasp motoren R1830-92 van 1200 pk
Vliegbereik: 3800 km
4 bemanningsleden en max 10 "passagiers"
Bewapening: 4 mitrailleurs en 1800 kg bommen
Literatuur: | ||||
Catalina | Nico Geldhof | 1989 | boekje, Stichting vrienden MLM no.3 | |
Modelbouw in Plastic | - | 1994-2 | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic, Catalina MLD | 1994-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | IPMS Nederland | |||
Modelbouw in Plastic | IPMS Nederland | |||
Consolidated PBY-5/A Marine Luchtvaartdienst | Prudent Staal en Boerman | 2022 | Dutch Profile | |
Kruisvaarders van de Archipel, Catalina Vliegboten van de Marineluchtvaartdienst 1941-1957 |
Rijnhout | 2010 | Lanasta uitgeverij |
|
Consolidated PBY Catalina | Alan W.Hall | Warpaint 79 | Hall Park |
.
Websites: |
IPMS Walkaround Catalina |
-- http://nl.wikipedia.org/wiki/Consolidated_PBY_Catalina |
FOTO GALLERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Consolidated Catalina
- 3205
Cat 4. MLD
Na de Tweede Wereldoorlog werden allereerst de Nederlandse Catalina's die de oorlog hadden overleefd ondergebracht bij de MLD. Dit waren een aantal verschillende varianten (voor operaties tijdens de Tweede Wereldoorlog, zie Categorie 6 RN/RAF ops). De Nederlandse militaire luchtvloot moest weer worden opgebouwd in Indie en er volgden nog vele andere Catalina's.
Periode na de oorlog
Na de Japanse capitulatie ("VJ day") werden eind 1945 zes PB2B-1 Catalina IVb's van RAF overgenomen. Deze hadden Y- codes en vanaf juli 1946 een P-registratie. In de loop van 1946 kwamen er ter aanvulling zeven Catalina's bij. Helaas gingen door ongevallen de maanden daarna wel kisten verloren.
Eind 1946 werd in Australië de hand gelegd op een viertal PB2B-2 Catalina VI vliegboten met een andere staart, richtingsroer en kleinere verschillen. In 1947 werd het MLD no.321 squadron formeel opgeheven en werden de Catalina's ingedeeld bij het OVTS (Oostelijk Verkennings- en Transport Squadron). In september 1948 werd de OVTS opgesplitst in GVTA, met 4 vliegboten en 5 amfibies en GVTB, uitgerust met 3 vliegboten (Groep Vliegtuigen A respectievelijk B).
Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië op 27 december 1947 werd het Commando MLD in de Oost opgeheven. Nieuw Guinea was nog Nederlands en daar werd gevlogen met de Catalina bij no. 7 vliegtuig squadron. Die had zo'n 8 kisten. In 1951 werden nog een zestal extra PBY-5A amfibieboten aangekocht die een revisie kregen bij Aviolanda. En zelfs nog in 1953 werden in Australië wederom zes ex-RAAF toestellen aangeschaft maar een kist werd gebruikt voor onderdelen. In 1957 werden de nu toch opgevlogen Catalina's definitief van de sterkte afgevoerd.
Y-38 aankomst Morokrembangan (Soerabaja) 5 sept. ‘41. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
De "206" tijdens operatie Zeeslang, bij Laboehan Bilik, Sumatra, 19-12-1948. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
Op Jefman, Nieuw-Guinea, november 1954. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
"P-75" . Met dit vliegtuig werd bij de stad Modjokerto het Mlirip sluizencomplex bekeken. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Catalina (Periode WO. II in het Verre Oosten) | |
Voor periode tijdens de Tweede Wereldoorlog: zie Categorie 6 RN/RAF ops |
.
Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructie-nummer | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Y-88 |
P-88 16-88 |
JX276 (?) | C | 1-11-1945 | 11-1-1949 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom nummer Y-88 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-89 |
P-89 16-88 |
JX288 | D | 23-11-1945 | 10-2-1950 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-89 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-90 |
P-90 16-90 |
JX289 | F | 10-12-1945 | 1-6-1949 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-90 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-91 |
P-91 16-91 |
JX298 | G | 1-11-1945 | 1-8-1949 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93) . Onbekend is waarom Y-91 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-92 |
P-92 16-92 |
JX354 | S | 12-12-1945 | 25-1-1950 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-92 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-93 |
P-93 16-93 |
JX359 (?) | V | dec 1945 | 5-11-1947 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-93 voor de tweede maal is uitgegeven. Verbrand te Balikpapan bij brandstofladen. |
De andere Y-regi's staan bij Categorie 6 (operaties tijdens de oorlog)
Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk.1: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructienr. | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-200 | 16-200 | DP202 | 17-9-1946 | 14-2-1952 | mk.1 ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | ||
P-204 | 16-204 | Z2137 | 26-12-1946 | 26-1-1947 | mk. I ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Gili Manoek op Bali en afgeschreven |
.
Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk. IVA: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructienr. | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-201 | 16-201 | JX206 | 17-9-1946 | 1-11-1949 | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan | ||
P-202 | 16-202 | JX572 | 17-9-1946 | 11-9-1950 ? | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan | ||
P-203 | 16-203 | JX219 | 2-11-1946 | 5-10-1951 | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. A. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | ||
P-205 | 16-205 | JX217 | 14-12-1946 | 14-11-1951 | mk. IVA; Gesloopt op Biak i.v.m corrosie | ||
P-206 | 16-206 | JX209 | 24-12-1946 | 1950 | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Medio 1950 gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan |
.
Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-2 Catalina mk. VI: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructie-nummer | RAAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-207 |
44-44266 16-207 |
61172 | A24-358, J | 24-8-1949 | sept 1950 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-358. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
P-208 |
44-44286 16-208 |
61192 | A24-351, J | 25-8-1949 | sept 1950 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-351. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
P-209 |
44-44293 16-209 |
61199 | A24-384, J | 25-8-1949 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-384. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan | ||
P-210 |
44-44264 16-210 |
61170 | A24-366, J | 17-10-1949 | sept 1950 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-366. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangang |
.
Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina (amfibie): (aanschaf 1951 voor gebruik vanaf Nieuw Guinea en aantal kisten Nederland) |
|||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Fisc.Year-no. | Constructie-nummer | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-211 | 16-211 | 46581 | 1945 | 25-9-1951 | 24-6-1954 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. [Het toestel dat oorspronkelijk de P-211 zou worden is bij aankomst in Nederland verongelukt (BuNo 46521, civiele registratie N 1493V)] P-211 is verongelukt, Libanon juni 1954 |
|
P-212 | 16-212 | 48317 | 1679 | 22-2-1951 | 8-7-1957 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gevlogen ook in Nederland. Afgevoerd, Bosbad Hoeven. De P-212 is in 1984 overgebracht naar het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg. Na een grondige, enkele jaren durende revisie door Stichting Neptune Association ging het toestel begin 2005 weer terug naar het MLM op Soesterberg. | |
P-213 | 16-213 | 46460 | 1824 | 1951 | 28-10-1952 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Verongelukt, Biak | |
P-214 | 16-214 | 33972 | 1526 | 3-4-1951 | aug 1956 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt na ongeval Boroekoe, Marinevliegkamp Biak | |
P-215 | 16-215 | 46583 | dec 1951 | 12-8-1956 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | ||
P-216 | 16-216 | 48252 | 1614 | 5-7-1951 | 13-5-1958 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gevlogen ook in Nederland. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marine Vliegkamp De Kooy | |
P-220 | 16-220 | 46594 | 1959 | 19-2-1954 | 21-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, Was A24-104, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-221 | 16-221 | 46619 | 1984 | 23-7-1954 | 12-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-110 aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-222 | 16-222 | 46620 | 1985 | 1-8-1954 | 12-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-111, aan de MLD geschonken. In dienst aug. 1954 gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-223 | 46491 | 1855 | - | 15-4-1954 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-92 aan de MLD geschonken. is niet in dienst geweest, direkt voor reservedelen gebruikt | ||
P-224 | 16-224 | 46535 | 1899 | 2-2-1954 | 1-7-1957 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-99, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-225 | 16-225 | 46621 | 1986 | 8-12-1954 | 28-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-112, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70, [L2] Jonker , [B1] MIP 1994-1 1994-2 (zie ook literatuur lijst). , [W12] Heyman art.
Voor operaties tijdens WO.II: zie ook Categorie 6 (Operaties RN/RAF Verre Oosten tijdens de Tweede Wereldoorlog)
Opmerking: de PBY-5A Catalina "16-218" met civiele registratie PH-PBY en naam "Karel Doorman" van de Stichting op Lelystad heeft weliswaar een MLD schema maar die kist is ex-Amerikaans met c/n 300. Verkocht oktober 2018 aan Collings Foundation, USA waar het voorjaar 2019 naar wordt afgeleverd.
De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Consolidated Catalina (foto bijlage)
- 1527
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
opmerking zomer 2023 : helaas heeft de NIMH wat systeemupdates gedaan waardoor linkjes vaak niet werken
na de oorlog:
Y-57, na 1945; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
PBY-5A, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Y-92, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Y-80/P. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"P-216", de roundel posities zijn goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
P-200. (PM-POO). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
6. Ops Verre Oosten Catalina (foto bijlage)
- 1463
Cat 6. Ops in het Verre Oosten
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn ook te vinden. (deze zijn beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH)
Y-74 in ferry schema, 02091942. Let op de amerikaanse roundels, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Na aankomst "Y-38" Morokrembangan Soerabaja 05091941. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
weer deze kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Y-45 in Australië met vlaggen, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Y-45 in Australië. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Crash "Y-81" in Italiaans Somalieland 26031943. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Y-74 met afwijkend sq.letter Ü" op Swartkop Zuid-Afrika 1943, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kist op eiland Socotra 1943, de Y-74; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
6. Ops Verre Oosten Consolidated Catalina
- 3133
Cat 6. Ops oorlog in het Verre Oosten
(bijdragen van Wilko Jonker en Meindert de Vreeze)
READ SUMMARY ARTICLE IN ENGLISH....
In mei 1940 kwam door de Duitse bezetting er een abrupt eind aan de levering van maritieme patrouille vliegtuigen aan de MLD vanuit Holland naar het toenmalige Nederlands Indië. Daar was de oorlog nog niet begonnen en was er nog Nederlands gezag.
De Indische archipel
Iets meer dan een derde van de bestelde Dornier Do 24 vliegboten was afgeleverd, dus met spoed werd gezocht naar een alternatief. Mede omdat de geallieerde bondgenoten reeds met de PBY vlogen en tevens omdat de MLD reeds in 1937 belangstelling had voor dit toestel, was de keus spoedig gemaakt. Na veel onderhandelen werd een contract voor de levering van 36 PBY-5 vliegboten afgesloten. Deze toestellen kregen de registraties Y-38 t/m Y-73 toegewezen. Kort daarna werd nog een vervolgopdracht getekend voor nog eens 12 toestellen, registraties Y-74 t/m Y-85. Omdat inmiddels de PBY-5A amfibie in productie was gegaan en bij nadere beschouwing beter bruikbaar was, werd deze vervolgorder gewijzigd in de levering van 12 PBY-5A amfibietoestellen.
De eerste 2 vliegboten, met registraties Y-38 en Y-39, werden op 5 september 1941 in Nederlands-Indië afgeleverd. De oorlog was nog niet in het gebied uitgebroken al had Japan al vele jaren delen van China bezet.
De levering verliep met grote regelmaat, waarbij aangetekend moet worden dat de Y-50 tijdens de afleveringsvlucht bij Wake Island dusdanig werd beschadigd dat deze bij de fabriek gerepareerd moest worden. Tijdens de Japanse aanval op Pearl Harbour, d.d. 7 december 1942, ging de Y-68 verloren. De Y-69, die eveneens te Pearl Harbour was, werd prompt door de Amerikanen in beslag genomen. (Pas na de capitulatie van Indië werd het toestel weer vrijgegeven).
Door de Japanse aanval in december 1941 op het Amerikaanse Pearl Harbour was de oorlog in het Verre Oosten ook in volle hevigheid losgebarsten. Daardoor was de aanvoerroute vanuit de Pacific afgesneden en werd een nieuwe maar zeer lange route gepland via Afrika en vervolgens doorvliegende over de Indische Oceaan en West-Azië. De Y-50 en de Y-71 t/m Y-73 arriveerden op het vliegkamp Soerabaya. Omdat de toestand rond Singapore nogal kritiek was, werden de Y-52 t/m Y-54 op 15 oktober 1941 aan de RAF Singapore overgedragen; ze werden daar bij RAF no. 205 squadron ingedeeld.
Begin 1942 volgde de Japanse aanval op Nederlands-Indië en gingen een aantal toestellen verloren (zie registratietabel voor details).
Periode na 9 maart 1942 tot VJ-day
Na de capitulatie van Nederlands-Indië op 9 maart 1942 weken veel Nederlandse bemanningen met hun resterende toestellen uit. De Y-55, Y-56, Y-57 en de Y-64 arriveerden te Koggala op Ceylon van het Britse Gemenebest. Een aantal andere Catalina's wisten Australië te bereiken. Bij de totaal onverwachte Japanse luchtaanval op Broome aan de westkust van Australië op 3 maart 1942 gingen de Nederlandse Catalina's Y-59, Y-60, Y-67, Y-70 verloren.
De toestellen op Ceylon werden ingedeeld bij het no 222 Group van de RAF. Begin april voerde een aanzienlijke Japanse vloot een aanval uit op Ceylon en de oostkust van India. Op 11 april 1942 werd besloten om een Nederlands marinesquadron op Ceylon op te richten en met de Catalina's uit te rusten. De vijf overgebleven Catalina's die nog in Rathmines in Australië waren werden daarop overgevlogen over zee naar Ceylon. Eind mei 1942 werd (officieel) no 321 squadron RAF (her)opgericht en op China Bay (nabij Trincomalee op Ceylon) gestationeerd; het bleef wel ingedeeld bij het Britse 222 Group Coastal Command. Op 2 september 1942 arriveerde versterking in de vorm van de amfibie Y-74. Deze werd al snel gevolgd door de andere elf bestelde PBY-5a's; de laatste in oktober 1942. Deze toestellen waren allen uitgerust met een primitieve radar. De Y-75 liep echter bij aankomst te China Bay op een rots en zonk. Gelukkig kon het toestel na lichting worden gerepareerd, doch, omdat de apparatuur niet meer operationeel bruikbaar bleek, is de kist maar omgebouwd tot passagierskist genaamd Sky Sleeper. Deze werd gebruikt ten behoeve van het transport van VIP's.
Tussen 11 oktober en 1 november 1942 werden drie PBY-5's, waaronder de Y-69, te Mombassa, Kenia gestationeerd in verband met de aanwezigheid van een Japanse raider. (operatie DemCat). Mede door het ontbreken van met radar uitgeruste toestellen leverden de patrouilles niets op. Op 8 november 1942 ging de Y-71 tijdens een proefvlucht verloren, waardoor de operationele sterkte werd gereduceerd tot slechts 8 toestellen.
Vanaf 15 december 1942 werden 4 PBY-5A's te Ratmalana op Ceylon gedetacheerd. Naast de gebruikelijke patrouillevluchten werden door de toestellen ook speciale opdracht zoals het afzetten of oppikken van spionagegroepen uitgevoerd. Wegens vijandelijke duikbootactiviteiten nabij Kaap De Goede Hoop werden eind januari 1943 gingen 6 PBY-5A's en 3 PBY-5's begin 1943 (o.a. Y-83, Y-85), naar Zuid-Afrika gedirigeerd. Tijdens de vlucht van Ceylon naar Darling, Zuid-Afrika voerden de toestellen de Engelse roundel en een klein oranje driehoekje. De amfibieën werden in Zuid-Afrika te Darlin en St.Albans (Det/Darling en Det/St.Albans; Det = Detachement) gestationeerd en de vliegboten gingen naar Durban (Det/Durban). Op 8 april 1943 werd Det/Durban opgeheven en gingen de toestellen terug naar Ceylon.
Eind mei 1943 werd het kamp van Det/Darling door een storm dermate beschadigd dat moest worden uitgeweken naar Brooklyn Air Station. Op 19 september 1943 werd Det/Brooklyn opgeheven en werden toestellen op 't eiland Socotra voor de kust van Yemen gestationeerd, in oktober gevolgd door de toestellen van Det/St.Albans. (het Det/Socotra werd op 30 december 1944 opgeheven) .
Ten gevolge van motorstoring ging de Y-78 N op 7 december 1943 verloren in zee bij Elephant Point aan de oostkust van Ceylon (enige restanten onder water werden begin 2014 ontdekt). De Y-49/B raakte tijdens een nachtlanding eind december 1943 onherstelbaar beschadigd. Op 12 maart 1943 vertrok de Y-45/A naar Australië (Det/Australië) ter versterking van de X-24 (Do24K). Het toestel vloog met een groot embleem op de neus en verrichtte vooral verbindingsdiensten voor de Nederlands-Indische regering (NEFIS en NICA).
Ter vervanging van de MLD Dornier Do-24K, "X24", van het MLD detachement te Australië, werden in juni 1943 twee nieuwe PBY-5's in gebruik genomen, de Y-86 en de Y-87. De Y-86 U ging al in juli naar Ceylon. (Afgaande op beschikbaar fotomateriaal en overige gegevens is het waarschijnlijk dat deze beide toestellen voorzien waren van RAF-camouflage). Op 25 augustus 1943 ging de Y-84 S na een noodlanding door brandstofgebrek verloren.
Op 23 april 1944 werden opnieuw drie Catalina's helemaal naar Zuid-Afrika gestuurd en ditmaal te Fasantekraal gedetacheerd. Medio 1944 werden de Y-55 C, Y-56 D en de Y-64 G vliegboten, die al enige tijd als lestoestel in gebruik waren, vervangen door drie van de RAF geleende PB2B1 Catalina IV's, de Y-88 W, Y-89 X en de Y-90 Y; in augustus gevolgd door de Y-91 Z, Y-92 B en de Y-93 N. Nadat het 321 squadron begin 1945 op de B-24 Liberator overstapte werden de toestellen in november en december 1944 alweer teruggegeven aan de RAF. Japan capituleerde augustus 1945 na de Amerikaanse atoombomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki.
Eind 1945 werd de Y-80 van de sterkte afgevoerd, terwijl de Y-62 van het det/Australië op 13 oktober 1945 door een ongeval verloren ging.
Na de oorlog werd de Marine Luchtvaart Dienst weer formeel opgericht en ressorteerden de overgebleven toestellen direct onder de MLD (zie Categorie 4. MLD).
Registratiegegevens Consolidated PBY-4 Catalina: | |||||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |||
Y- 3 | 02-03-1942 | 07-03-1942 | Op 02-03-1942 hadden de Amerikanen van de USN VP-22 een PBY-4 (P-3) achtergelaten in Tjilatjap. Door de MLD gerepareerd, als Y-3, en overgevlogen naar Australië. Op 07-03-1942 teruggegeven aan de USN |
.
Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina (MLD): | ||||||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructienr. | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Y-38 | 232 | 03-09-1941 | 09-02-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Noodlanding Westervaarwater, zonk op 09-02-1942 tijdens een bergingspoging |
||||
Y-39 | 241 | 03-09-1941 | Contractdatum 11-10-1940. Vliegschool Morokrembangan en is mogelijk door eigen mensen vernield. |
|||||
Y-40 | 249 | 11-09-1941 | 03-02-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten, Madoera door Japanse vliegtuigen tijdens een instructievlucht. |
||||
Y-41 | 260 | 11-09-1941 | Contractdatum 11-10-1940. Vliegschool Morokrembangan; wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatst op Ambon ? |
|||||
Y-42 | 266 | 11-09-1941 ? | feb 1942 | Contractdatum 11-10-1940. wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatsts op Ambon ? Uit de restanten van de MLD Cat. (Y-42?) en de USN 22-P-12 is vervolgens eind februari 1942 de USN P-46 opgebouwd. | ||||
Y-43 | 276 | 23-09-1941 | Contractdatum 11-10-1940; wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatst op Ambon ? |
|||||
Y-44 | 293 | 23-09-1941 | 05-12-1941 | Contractdatum 11-10-1940. Verongelukt bij Tandjong Pandan | ||||
Y-45 | 298 | A | 23-09-1941 | 25-12-1945 | Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942, naar Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt | |||
Y-46 | 301 | 08-10-1941 | 08-12-1941 | Contractdatum 11-10-1940; schade te Priok, niet hersteld?? of wellicht wel hersteld en januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatst op Ambon ? |
||||
Y-47 | 303 | 08-10-1941 | 23-02-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Verongelukt bij Marine Vliegkamp Pontianak / Priok ? en verbrand | ||||
Y-48 | 306 | 8-10-1941 | 03-03-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Vernield Marine Vliegkamp Pontianak | ||||
Y-49 | 308 | B | 12-10-1941 | dec 1943 | Contractdatum 11-10-1940; Uitgeweken naar Australië maart 1942, naar Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon); beschadigd Madras ? | |||
Y-50 | 311 | 16-01-1942 | feb 1942 | Contractdatum 11-10-1940; verloren na Japanse actie Morokrembangan?? of wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 ? |
||||
Y-51 | 315 | 12-10-1941 | 21-01-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Gezonken Barito rivier na beschieting door Japanse toestellen | ||||
Y-52 | 320 | 16-10-1941 | 04-12-1941 | Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore | ||||
Y-53 | 326 | 16-10-1941 | 04-12-1941 | Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore | ||||
Y-54 | 330 | 16-10-1941 | 4-12-1941 | Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore | ||||
Y-55 | C | 336 | 03-11-1941 | mei 1944 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt, Ceylon | |||
Y-56 | D | 340 | 03-11-1941 | feb 1945 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt, Ceylon | |||
Y-57 | E | 344 | 03-11-1941 | dec 1945 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon of Australië ?). Gesloopt dec 1945 Marine Vliegkamp Morokrembangan voor onderdelen | |||
Y-58 | 348 | 03-11-1941 | 11-01-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Kema ? | ||||
Y-59 | 351 | 09-11-1941 | 03-03-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval |
||||
Y-60 | 352 | 03-03-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval |
|||||
Y-61 | 353 | 09-11-1941 | 03-02-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Vernield Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangan | ||||
Y-62 | F | 355 | 15-11-1941 | 23-10-1945 | Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942 te Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Afgeschreven Marinevliegkamp Biak na landingsongeval | |||
Y-63 | 358 | 15-11-1941 | 27-02-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten bij Noordbroeder | ||||
Y-64 | G | 361 | 15-11-1941 | ?? | Contractdatum 11-10-1940; juni 1945 gesloopt China Bay ? | |||
Y-65 | 363 | 02-12-1941 | 27-02-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Afgeschreven na luchtgevecht, Tjilatjap | ||||
Y-66 | 367 | 02-12-1941 | 04-03-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Vernield bombardement van Tjilatjap | ||||
Y-67 | 369 | 02-12-1941 | 03-03-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval |
||||
Y-68 | 372 | 07-12-1941 | 07-12-1941 | Contractdatum 11-10-1940. Vernield Japans bombardement van Pearl Harbor bij begin oorlog in de Verre Oost | ||||
Y-69 | P-69 | 376 | H | feb 1942 | 1947 | Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942 te Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). |
||
Y-70 | 378 | 27-12-1941 | 03-03-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval |
||||
Y-71 | 381 | 08-01-1942 | 08-11-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942 te Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Noodlanding Lake Bangalore | ||||
Y-72 | 385 | 16-01-1942 | 05-02-1942 | Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten bij Waroe ?? | ||||
Y-73 | 388 | 16-01-1942 | ?? | Contractdatum 11-10-1940. | ||||
Y-86 | P-86 , 16-86 |
8396 | U | 16-04-1943 | 08-01-1949 | Gesloopt later op Marinevliegkamp Biak | ||
Y-87 | P-87 | 8397 | V | 16-04-1943 | 13-10-1946 | Verongelukt bij Woendi en afgeschreven. |
.
Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina "amfibie" (MLD): | |||||||
Registratie | Tweede Registratie | Fisc.Year-no. | Constructie-nummer | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Y-74 | 837 | J | 02-09-1942 | 1946 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp MVKM ? | ||
Y-75 | P-75 | 838 | K | 09-09-1942 | 14-02-1952 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak MVKB | |
Y-76 | P-76 | 839 | L | 09-09-1942 | 28-01-1952 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
Y-77 | P-77 | 840 | M | 13-09-1942 | 11-01-1952 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
Y-78 | 841 | N | 16-09-1942 | 07-12-1943 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Op 7 december 1943 verloren gegaan in zee bij Elephant Point aan de oostkust van Ceylon |
||
Y-79 | P-79; P-217 | 842 | O | 13-09-1942 | 12-08-1957 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen.. MLD Monument Marinevliegkamp Biak en voor de overdracht van Nederland | |
Y-80 | 843 | P | 22-09-1942 | ?? | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Medio 1945 gesloopt, Brits-Indië | ||
Y-81 | 844 | 23-09-1942 | 26-03-1943 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Vernield te Somaliland bij hangaarbrand | |||
Y-82 | P-82 | 845 | Q | 26-09-1942 | 28-12-1950 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Seroei | |
Y-83 | P-83; P-218 | 846 | R | 27-09-1942 | 15-06-1957 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands -Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
Y-84 | 847 | S | 30-9-1942 | 25-08-1943 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Noodlanding Kaap Agulhas | ||
Y-85 | P-85; P-219 | 848 | T | 20-11-1942 | 30-10-1954 | Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands -Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen.; Verbrand Marinevliegkamp Biak |
....
Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B (MLD): | |||||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructie-nummer | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Y-88 |
1e regi | JX315 | W | 09-05-1944 | 04-02-1945 | In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug aan RAF feb 1945. | |
Y-89 | JX313 | X | 14-05-1944 | 04-02-1945 | In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. He toestel heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug aan RAF feb 1945. | ||
Y-90 | JX294 | Y | 16-05-1944 | 04-02-1945 | In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug aan RAF feb 1945. | ||
Y-91 | JX272 | Z | 07-07-1944 | 04-02-1945 | In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug naar RAF feb 1945. | ||
Y-92 | JX360 | B | 26-07-1944 | 01-11-1944 | In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug naar RAF nov 1944. | ||
Y-93 | JX365 | N | 29-07-1944 | 01-11-1944 | In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug naar RAF nov 1944. |
Opmerking: de andere Y- regi's staan in het artikel Categorie 4. MLD (ook de referenties)
De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
Information Catalina's in Dutch Military Service (ENGLISH)
- 12772
Dutch Catalina's during the war in the Far East
( Texts by Wilko Jonker and Meindert de Vreeze; translation Henk de Jong)
(lees dit artikel hier in het Nederlands...)
Former Dutch Indies Colony , over 1,000 islands and much larger than The Netherlands
The German occupation of The Netherlands, in May 1940, abruptly stopped the supply of maritime patrol aircraft to the Dutch Indies. Only a little over a third of the license built Dornier Do 24s on order had been delivered, leaving the defence needs of the East Indies unfulfilled. It therefore became a matter of urgency to find an alternative. Since the Allies were already operating the PBY, in the area and the MLD (Dutch Naval Aviation) had shown interest in the PBY as early as 1937, the choice was quickly made.
After much negotiation, an order for 36 PBY-5 flying boats was placed, quickly followed by a second order for 12 PBY-5A amphibians.
The first two flying boats, bearing the registrations Y-38 and Y-39 were delivered in September 1941. The delivery went smoothly. But subsequently, Y-50 was damaged at Wake Island during its delivery flight, necessitating a return to the factory for repairs. Y-68 was at Pearl Harbor during the Japanese attack on 7 December 1941, and was destroyed. Y-69, en route to Pearl Harbor, was confiscated by U.S. authorities.
The Japanese attack cut the supply route, and a new route was planned through Africa and West Asia. By this route, Y-50 and Y-71 to Y-73 arrived at Surabaya. On 15 October 1941, Y-52 to Y-54 were handed over to the RAF in Singapore to bolster local defences. They were assigned to RAF 205 squadron.
The American navy squadron VP-22 was meanwhile stationed on Central Java in Tjilatjap with its own American Catalina's in March 1942. VP-22 than went to Ambon January 11, 1942. Furthermore, a number of naval men succeeded in making an abandoned PBY-4 of VP-22 flyable again, gave it the unofficial Y-3 number. Five MLD Catalina's joined VP-22 in January 1942. VP-22 suffered big losses and February 1942 evacuated to Darwin in North Australia and the 5 MLD Catalinas went to Rathmines (and than transferred May 1942 to Ceylon). VP-22 itself then probably went to South Australian Perth.
After the Dutch Indies capitulated to the Japanese forces, many crews escaped with their planes. Y-55, Y-56, Y-57 and Y-64 arrived at Koggala, Ceylon. They were assigned to RAF 222 Group. Y-45, Y-59, Y-60, Y-67, Y-70 and Y-71 reached Australia. Unfortunately, in the unexpected and devastating attack on Broome on 3 March 1942, Y-59, Y-60, Y-67 and Y-70 were lost.
In April 1942 a decision was made to establish a Dutch Naval squadron on Ceylon, under RAF control. Equipment consisted of the resident PBYs with the addition of the remaining 5 in Australia, which were flown to Ceylon. The unit was officially established at the end of May as RAF 321 squadron, part of 222 Group Coastal Command. Additional planes arrived, beginning with PBY-5A Y-74, followed by the remaining 11 amphibians on order in October. These PBYs were equipped with radar. Unfortunately Y-75 hit a rock on arrival in China Bay and sank but could be repaired. It was subsequently used as a passenger transport with the name of ‘Sky sleeper’, transporting VIPs.
Because of a threat by a Japanese raider, from 11 October to 1 November 4 PBY-5As were based at Mombassa, Kenya. Nothing was found, however, through lack of radar assistance. On 8 November the operational strength was reduced to only eight aircraft when Y-71 was lost on a test flight.
From 15 December, 4 PY-5As were based at Ratmalana, Ceylon. Besides the routine patrols, special missions were flown for intelligence groups. Early in 1943, activities by enemy submarines near the Cape of Good Hope prompted a detachment of 6 PBY-5As and 3 PBY-5s to South Africa. The amphibians went to Darlin and St Albans, the flying boats to Durban. The Durban detachment lasted until 8 April, after which the planes returned to Ceylon. At the end of May, the detachment at Darling was hit by a storm and moved to Brooklyn Air Station. The detachment was disbanded on 19 September, the planes going to the island of Socotra off the coast of Yemen where they were joined by the detachment at St. Albans. Socotra was disbanded on 30 December 1943.
In June 1943 two new PBY-5As, Y-86 and Y-87 replaced the old Do24K, the X24, with the MLD detachment in Australia. Based on photographs and other information, it is thought that these planes wore RAF camouflage. Y-86 moved to Ceylon in July. On 25 August, Y-84, coded ‘S’ was lost after a forced landing when it ran out of fuel.
On 23 April, 1944 three PBYs were again sent far away to South Africa, to Fasantenkraal. In mid 1944, three flying boats, Y-55 ‘C’, Y-56 ‘D’, and Y-64 ‘G’ which had been in use as training aircraft, were replaced by three PB2B-1 Catalina IVs borrowed from the RAF. These planes were coded Y-88 ‘W’, Y-89 ‘X’ and Y-90 ‘Y’, followed in August by Y-91 ‘Z’, Y-92 ‘B’ and Y-93 ‘N’. In early 1945 321 squadron transitioned on the B-24 Liberator, after which the PB2B-1s were returned to the RAF. At the end of 1945, Y-80 was written off, and on 13 October Y-62 was lost in an accident.
Period after VJ day
After the Japanese surrender, the registration system was changed, Catalinas were re-coded ‘P ‘. Still later, numbers were used instead of letters, and the Catalinas received the number ‘16’ (P being the 16th letter in the alphabet).
In 1946, 7 additional flying boats were received, and several older flying boats retired. At the end of 1946 four PB2B-2 Catalina VI flying boats were received from Australia. These had slightly different fin and rudder configurations. 321 squadron was disbanded in 1947, and its Catalinas joined Dakotas in the OVTS squadron. After the Indonesian Republic was recognised in 1949, the MLD moved to Papua New Guinea. There, No. 7 Aircraft Squadron was established, and equipped with Catalinas P-76, P-77, P85, P-202, 203 and 205. In 1950 P-200, P-75, P-79, P-82 and P-83 were added to the inventory. P-82 was lost in an accident op 28 December 1950.
As late as 1951 another 6 PBY-5As were obtained in the USA, and were put into service as P-211 to P-216 after a thorough overhaul by Aviolanda. P-212 and P-216 remained in the Netherlands as SAR aircraft, and older aircraft were retired. The final acquisition was 6 Catalinas purchased from the RAAF in Australia at the end of 1953 (P-220 to P-225, with P-223 broken up for spares).
The last Dutch Catalina was phased out in 1957.
FOR Photos: look at the Dutch texts
FOR REGISTRATION DETAILS: look at the table on the Dutch page
Deze pagina werd voor het eerst opgesteld april 2013 / first page version published April 2013; updated VP-22 info Summer 2019
Modelbouw PBY Catalina
- 4330
Modelbouw Catalina PBY-5
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
PBY-5A:
Academy/ Wolfpack ;
Revell / Lodela / Takara;
Airfix/ MPC/ USAirfix;
ToHo @
Tolmer @
Aurora / Advent (1/74)
|
Revell-Monogram / ProModeller; recensie
|
HPH models (resin)
ID models / Tigger (vacu) @
|
(PB2B-2 ->conversie PBY-5):
RedRoo models (conversie set);
RVPH (conversie set PB2B-2);
Broplan (met conversie set) (injection+vacu);
Revell/Matchbox
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Minicraft, Classic Cast
1/100: Monogram
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | zeer vele schema's, zie tekeningen | ||||
(.. ) |
Extra informatie:
- Een recensie van de 1/32 HPH Catalina staat in Modelbouw in Plastic MIP 2014-1
- LEES OOK VERDER HIER OVER NEDERLANDSE CATALINA's....
IPMS TEKENINGEN:
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
(kleuren zijn ingeschat en indicatief)
Meer dan een dozijn! KLIK OP EEN KLEIN PLAATJE VOOR VERGROTING!
Opmerking: kleuren zijn ingeschat en indicatief.
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumenten paneel, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Flight, Repair and Maintenance manuals
Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Leuke details voor de modelbouwer!
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)