Fabriek Consolidated
Vliegtuig Catalina
Type-aanduiding PB2B-2 / PBY-5
Cat 4, 6 --  totaal  85  stuks                                                  

catalina-profile 

Informatie:

De Consolidated PBY Catalina was een Amerikaanse vliegboot  dat werd ontworpen na een US Navy specificatie uit 1932. Het prototype vloog in 1935. De aanduiding was  "PBY" en die komt vanuit de US Navy, met "Patrol  Bomber " en Y de code toegewezen aan Consolidated Aircraft als fabrikant. De eerste versie PBY-1 werd afgeleverd in 1936, gevolgd door de PBY-2, PBY-3 en PBY-5 in 1939.

De PBY-5 werd in 1939 door de Engelsen de Catalina genoemd en zo is het ook algemeen bekend. Het werd een van de meest gebruikte vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog bij talloze Geallieerde strijdkrachten en gebruikt in onderzeebootbestrijding, patrouille vluchten, reddingsoperaties en vrachtvervoer. Het type PBY werde ook veel in licentie gebouwd door andere fabrikanten; zo is PB2B de "Boeing" PBY. In 1941 kwam een amfibie wersie met intrekbaar onderstel, de PBY5A.

Er werden diverse aanpassingen gedaan gedurende de productie. Meer dan 4000 kisten werden er gebouwd in diverse versies:

PBY-1 (model 28-1):  Eerste productie variant met twee 900 pk R-1830-64 motoren, 60 gebouwd.
PBY-2 (model 28-2): Apparatuur veranderingen en verbeterde prestaties, 50 gebouwd.
PBY-3 (model 28-3): 2x 1000 pk R-1830-66 motoren, 66 gebouwd.
PBY-4 (model 28-4): 2x 1050 pk R-1830-72 motoren, 33 gebouwd (waaronder een eerste als een XPBY-4 die later de XPBY-5A).
PBY-5 (model 28-5): 2x 1200 pk R-1830-82 of -92 motoren met extra brandstoftanks. 683 gebouwd. ( De PBY-5 werd ook gebouwd in de Sovjet-Unie als "Gydro Samoliot Transportnyi")
PBY-5A (Model 28-5A): Amfibische versie met intrekbaar onderstel van de PBY-5 met twee 1200 pk R-1830-92 motoren; ongeveer 800 gebouwd
PBY-6A: Amfibische versie met twee 1200 pk R-1830-92 motoren en een groter kielvlak en roer.  Circa 175 toestellen afgeleverd vanaf begin 1945.
PB2B-2: Boeing gebouwd versie van de PBY-5 maar met een hoger kielvlak van de PBN-1, 67 gebouwd en de meeste geleverd aan de RAF als Catalina VI.
PB2B-1: Boeing-Canada gebouwd PBYs voor de RAF en RCAF vanaf 1939.
PBN: Naval Aircraft Factory gebouwde versie van de PBY-5 met belangrijke wijzigingen zoals een groter hoger kielvlak.

Wat gegevens: (varieert wat tussen de versies):
Spanwijdte: 31,7 m  
Lengte: 19,84 m  
Maximum snelheid:  280 km/u  
2x  Pratt Whitney Twin Wasp motoren R1830-92 van 1200 pk  
Vliegbereik:  3800 km
4 bemanningsleden en max 10 "passagiers"
Bewapening: 4 mitrailleurs en 1800 kg bommen  


 

Literatuur:
Catalina Nico Geldhof 1989 boekje, Stichting vrienden MLM no.3  
Modelbouw in Plastic - 1994-2 IPMS Nederland  
Modelbouw in Plastic, Catalina MLD 1994-1 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic IPMS Nederland
Kruisvaarders van de Archipel, Catalina Vliegboten van de
Marineluchtvaartdienst 1941-1957
Rijnhout 2010 Lanasta uitgeverij
Consolidated PBY Catalina Alan W.Hall Warpaint 79 Hall Park  

.

Websites:
IPMS Walkaround Catalina
-- http://nl.wikipedia.org/wiki/Consolidated_PBY_Catalina

FOTO GALLERIJ:

  • catalina-amph-mdv-archive4
  • catalina-cockpit
  • catalina-cuttaway
  • catalina-mdv-arch2
  • catalina-mdv-archive3
  • catalina-mdv-at7
  • catalina-mdv-aut5
  • catalina-profile
  • cons-catalina-mdv4
  • conso-catalina-lvk-5
  • conso-catalina-mdv-a2
  • conso-catalina-mdv-fl
  • conso-catalina-mld-a
  • conso-catalina-mld-arc
  • conso-catalina-pby5a-lvk-1
  • consolidatedpby-5a-img_0256
  • consolidatedpby-5a-img_0259
  • oost-indie


 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 4.  MLD

Na de Tweede Wereldoorlog werden allereerst de Nederlandse Catalina's die de oorlog hadden overleefd ondergebracht bij de MLD. Dit waren een aantal verschillende varianten (zie Categorie 6 RN/RAF ops). De Nederlandse militaire luchtvloot moest weer worden opgebouwd in Indie en er volgden nog vele andere Catalina's.

Periode na de oorlog
Na de Japanse capitulatie ("VJ day")  werden eind 1945  zes PB2B-1 Catalina IVb's van RAF overgenomen. Deze hadden Y- codes en vanaf juli 1946 een P-registratie. In de loop van 1946 kwamen er ter aanvulling zeven Catalina's bij. Helaas gingen door ongevallen de maanden daarna wel kisten verloren.

Eind 1946 werd in Australië de hand gelegd op een viertal PB2B-2 Catalina VI vliegboten met een andere staart, richtingsroer en kleinere verschillen. In 1947 werd het MLD no.321 squadron formeel opgeheven en werden de Catalina's ingedeeld bij het OVTS (Oostelijk Verkennings- en Transport Squadron). In september 1948 werd de OVTS opgesplitst in GVTA, met 4 vliegboten en 5 amfibies en GVTB, uitgerust met 3 vliegboten (Groep Vliegtuigen A respectievelijk B).

Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesie op 27 december 1947 werd het Commando MLD in de Oost opgeheven. Nieuw Guinea was nog Nederlands en daar werd  gevlogen met de Catalina bij no. 7 vliegtuigsquadron. Die had zo'n 8 kisten. In 1951 werden nog een zestal extra PBY-5A amfibieboten aangekocht die een revisie kregen bij Aviolanda. En zelfs nog in 1953 werden in Australië wederom zes ex-RAAF toestellen aangeschaft maar een kist werd gebruikt voor onderdelen. In 1957 werden de nu toch opgevlogen Catalina's definitief van de sterkte afgevoerd.

 


Catalina PBY-5A amfibie. Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)


Catalina mk.IVA op Biak . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

 

 


Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

conso catalina pby5a lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

conso catalina lvk 5

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn ook te vinden. (deze zijn beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH):

na de oorlog:

De Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot Y-57 (1941) van het MLD-Australië Detachement in het najaar van 1945

Y-57, na 1945; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1951-1957) Catalina.  Regnr.??????

PBY-5A, Foto: Beeldbank NIMH  (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Consolidated PBY-5 (1941-1946) Catalina.  Regnr. P-52

"P-52", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie Consolidated PBY-5A (1951-1957) Catalina. P-211 t/m 225

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorboot ter assistentie bij een Catalina op het MVKM

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een Consolidated PBY-5 Catalina maritiem patrouilleamfibie (1941-1957) wordt door een tractor naar de hangaar gesleept te Morokrembangan, Soerabaja

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A Catalina maritieme patrouilleamfibie P-216 (1951-1957)

"P-216", de roundel posities zijn goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouille amfibie (1942-1957)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1951-1952) Catalina.  Regnr.16-211. 20-12-1952 verongelukt bij Libanon

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Consolidated PBY-5 Catalina  (1941/1946) op de helling MVKM

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A Catalina 16-77 (1942-1951)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5A Catalina P 212 (ex-USN 48317 ) (1951-1957).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5 Catalina (1941-1946).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B:
Registratie Tweede Registratie / code Constructie-nummer RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-88

P-88

16-88

  JX276 (?) C 1-11-1945 11-1-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom nummer Y-88 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-89

P-89

16-88

  JX288 D 23-11-1945 10-2-1950 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-89 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-90

P-90

16-90

  JX289 F 10-12-1945 1-6-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-90 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-91

P-91

16-91

  JX298 G 1-11-1945 1-8-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93) . Onbekend is waarom Y-91 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-92

P-92

16-92

  JX354 S 12-12-1945 25-1-1950 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-92 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-93

P-93

16-93

  JX359 (?) V dec 1945 5-11-1947 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-93 voor de tweede maal is uitgegeven. Verbrand te Balikpapan bij brandstofladen.

De andere Y-regi's staan bij Categorie 6 (operaties tijdens de oorlog)

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk.1:
Registratie Tweede Registratie / code Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-200  16-200   DP202   17-9-1946 14-2-1952 mk.1 ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-204  16-204   Z2137   26-12-1946 26-1-1947 mk. I ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Gili Manoek op Bali en afgeschreven

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk. IVA:
Registratie Tweede Registratie / code Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-201  16-201   JX206   17-9-1946 1-11-1949 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-202  16-202   JX572   17-9-1946 11-9-1950 ? mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-203  16-203   JX219   2-11-1946 5-10-1951 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. A. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-205  16-205   JX217   14-12-1946 14-11-1951 mk. IVA; Gesloopt op Biak i.v.m corrosie
P-206  16-206   JX209   24-12-1946 1950 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Medio 1950 gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan

.

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-2 Catalina mk. VI:
Registratie Tweede Registratie / code Constructie-nummer RAAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-207

44-44266

16-207

61172 A24-358, J   24-8-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-358. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-208

44-44286

16-208

61192 A24-351, J   25-8-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-351. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-209

44-44293

16-209

61199 A24-384, J   25-8-1949   Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-384. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-210

44-44264

16-210

61170 A24-366, J   17-10-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-366. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangang

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina (amfibie): (aanschaf 1951 voor gebruik vanaf Nieuw Guinea en aantal kisten Nederland)
Registratie Tweede Registratie / code Fisc.Year-no. Constructie-nummer Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-211  16-211 46581 1945   25-9-1951 24-6-1954 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. [Het toestel dat oorspronkelijk de P-211 zou worden is bij aankomst in Nederland verongelukt (BuNo 46521, civiele registratie N 1493V)]
P-211 is verongelukt, Libanon juni 1954
P-212  16-212 48317 1679   22-2-1951 8-7-1957 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gevlogen ook in Nederland. Afgevoerd, Bosbad Hoeven. De P-212 is in 1984 overgebracht naar het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg. Na een grondige, enkele jaren durende revisie door Stichting Neptune Association ging het toestel begin 2005 weer terug naar het MLM op Soesterberg.
P-213  16-213 46460 1824   1951 28-10-1952 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Verongelukt, Biak
P-214  16-214 33972 1526   3-4-1951 aug 1956 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt na ongeval Boroekoe, Marinevliegkamp Biak
P-215  16-215 46583     dec 1951 12-8-1956 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-216  16-216 48252 1614   5-7-1951 13-5-1958 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gevlogen ook in Nederland. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marine Vliegkamp De Kooy
P-220  16-220 46594 1959   19-2-1954 21-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, Was A24-104, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-221  16-221 46619 1984   23-7-1954 12-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-110 aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-222  16-222 46620 1985   1-8-1954 12-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-111, aan de MLD geschonken. In dienst aug. 1954 gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-223   46491 1855   - 15-4-1954 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-92 aan de MLD geschonken. is niet in dienst geweest, direkt voor reservedelen gebruikt
P-224  16-224 46535 1899   2-2-1954 1-7-1957 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-99, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-225  16-225 46621 1986   8-12-1954 28-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-112, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70,  [L2] Jonker , [B1] MIP 1994-1 1994-2 (zie ook literatuur lijst).

Tip: zie ook Categorie 6 (Operaties RN/RAF Verre Oosten)

Opmerking: de PBY-5A Catalina "16-218" met civiele registratie PH-PBY en naam "Karel Doorman" van de Stichting op Lelystad  heeft een MLD schema maar die kist is ex-Amerikaans c/n 300.

 

De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Cat 6.   Ops RN/RAF  (in het verre Oosten)

(bijdragen van Wilko Jonker en Meindert de Vreeze)

READ SUMMARY ARTICLE IN ENGLISH.... english

In mei 1940 kwam door de Duitse bezetting er een abrupt eind aan de levering van maritieme patrouille vliegtuigen aan de MLD vanuit Holland naar het toenmalige Nederlands Indië. Daar was de oorlog nog niet begonnen en was er nog Nederlands gezag.

oost-indie

                                     De Indische archipel

Iets meer dan een derde van de bestelde Dornier Do 24's was afgeleverd, dus met spoed werd gezocht naar een alternatief. Mede omdat de geallieerde bondgenoten reeds met de PBY vlogen en tevens omdat de MLD reeds in 1937 belangstelling had voor dit toestel, was de keus spoedig gemaakt. Na veel onderhandelen werd een contract voor de levering van 36 PBY-5 vliegboten afgesloten. Deze toestellen kregen de registraties Y-38 t/m Y-73 toegewezen. Kort daarna werd nog een vervolgopdracht getekend voor nog eens 12 toestellen, registraties Y-74 t/m Y-85. Omdat inmiddels de PBY-5A amfibie in productie was gegaan en bij nadere beschouwing beter bruikbaar was, werd deze vervolgorder gewijzigd in de levering van 12 PBY-5A amfibietoestellen.

De eerste 2 vliegboten, met registraties Y-38 en Y-39, werden op 5 september 1941 in Indie afgeleverd. De oorlog was nog niet in het gebied uitgebroken al had Japan al vele jaren delen van China bezet.

De levering verliep met grote regelmaat, waarbij aangetekend moet worden dat de Y-50 tijdens de afleveringsvlucht bij Wake Island dusdanig werd beschadigd dat deze bij de fabriek gerepareerd moest worden. Tijdens de Japanse aanval op Pearl Harbour, d.d. 7 december 1942, ging de Y-68 verloren. De Y-69, die eveneens te Pearl Harbour was, werd prompt door de Amerikanen in beslag genomen. (Pas na de capitulatie van Indie werd het toestel weer vrijgegeven).


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn ook te vinden. (deze zijn beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) 

 

Consolidated PBY-5A  (Y-74) (1942-1953) Catalina voor aflevering aan de MLD

Voor aflevering 1943 ? , Let op de amerikaanse roundels, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aankomst van de eerste twee Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboten. Hier de Y-38 (1941-1942) gefotografeerd vanaf het Marinevliegkamp Morokrembangan, Soerabaja

Na aankomst "Y-38" Soerabaja, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5  Catalina (Y38)(1941-1946) te Surabaya, 6 september 1941, eerste Catalina aldaar aangekomen

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 vervolg......

Door de Japanse aanval in december 1941 op het Amerikaanse Pearl Harbour was de oorlog in het Verre Oosten ook in volle hevigheid losgebarsten. Daardoor was de aanvoerroute vanuit de Pacific afgesneden en werd een nieuwe maar zeer lange route gepland via Afrika en vervolgens doorvliegende over de Indische Oceaan en West-Azië. De Y-50 en de Y-71 t/m Y-73 arriveerden zo te op het vliegkamp Soerabaya. Omdat de toestand rond Singapore nogal kritiek was, werden de Y-52 t/m Y-54 op 15 oktober 1941 aan de RAF Singapore overgedragen; ze werden daar bij RAF no. 205 squadron ingedeeld.

Begin 1942 volgde de Japanse aanval op Nederlands Indië. Deze toestellen zijn in die periode toen in Indië verloren gegaan:

De Y-38 zonk op 09-02-1942 tijdens een bergingspoging
De Y-39 was als lestoestel te Morokrembangan gestationeerd en is mogelijk door eigen mensen vernield.
De Y-40 werd tijdens een instructievlucht op 03-02-1942 neergeschoten.
De Y-41 is tijdens konvooibeschermingsvluchten mogelijk verloren gegaan.
De Y-42 is eveneens tijdens konvooibeschermingsvluchten mogelijk verloren gegaan.
De Y-43 is tijdens Japanse aanvallen vernield.
De Y-44 verongelukte op 5 december 1941.
De Y-46 raakte na een start op 7 oktober 1941 onherstelbaar beschadigd.
De Y-47 verongelukte tijdens de landing in de nacht van 22 op 23 februari 1942.
De Y-48 is op 3 maart 1942 door eigen personeel vernield
De Y-50 is tijdens Japanse aanvallen vernield.

De Y-51 is tijdens een verkenningsvlucht ging op 21-01-1942 verloren.
De Y-58 ging gedurende het bombardement van de Japanse landingsvloot nabij Kema verloren.
De Y-61 is tijdens Japanse aanvallen vernield.
De Y-63 werd tijdens een verkenningsvlucht op 27 februari 1942 neergeschoten.
De Y-65 werd op dezelfde datum tijdens een luchtgevecht onherstelbaar beschadigd.
De Y-66 is op 4 maart 1942 tijdens een Japanse aanval in brand geschoten.
De Y-72 is mogelijk op 5 februari 1942 door Japanse aanvallen verloren gegaan.

Periode na 9 maart 1942 tot VJ day
Na de capitulatie van Nederlands Indië op 9 maart 1942 weken veel Nederlandse bemanningen met hun resterende toestellen uit. De Y-55, Y-56, Y-57 en de Y-64 arriveerden te Koggala op Ceylon van het Britse Gemenebest. De Y-45, Y-59, Y-60, Y-67, Y-70 en Y-71 wisten Australië te bereiken. Bij de totaal onverwachte Japanse luchtaanval op Broome aan de westkust van Australië op 3 maart 1942 gingen de Nederlandse Catalina's  Y-59, Y-60, Y-67, Y-70 verloren. Verder slaagden een aantal marine mensen erin om een achtergelaten PBY-4 van de US Navy weer vliegwaardig te maken en bereikten met de, officieus, als Y-3 geregistreerde vliegboot Australië, waar het na een grondige revisie aan de RAAF werd overgedragen.

 

Een Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1943-1949)

met vlaggen, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het embleem op de Consodilated PBY-5 Catalina Y-45 Marine patrouillevliegboot

Y-45, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Crash van de Consolidated Catalina PBY-5, Y-81 te Gura,Eritrea. Het toestel werd door een PAA-crew vanuit Miami naar Ceylon overgevlogen

Crash "Y-81" Eritrea ? , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De toestellen op Ceylon werden ingedeeld bij het no 222 Group van de RAF. Op 11 april 1942 werd besloten om een Nederlands marinesquadron op Ceylon op te richten en met de Catalina's uit te rusten. De vijf overgebleven Catalina's die nog in Australië waren werden daarop overgevlogen over zee naar Ceylon. Eind mei 1942 werd (officieel) no 321 squadron RAF (her)opgericht en op China Bay gestationeerd; het bleef wel ingedeeld bij het Britse 222 Group Coastal Command. Op 2 september 1942 arriveerde versterking in de vorm van de amfibie Y-74. Deze werd al snel gevolgd door de andere elf bestelde PBY-5a's; de laatste in oktober 1942. Deze toestellen waren allen uitgerust met een primitieve radar. De Y-75 liep echter bij aankomst te China Bay op een rots en zonk. Gelukkig kon het toestel na lichting worden gerepareerd, doch, omdat de apparatuur niet meer operationeel bruikbaar bleek, is de kist maar omgebouwd tot passagierskist genaamd Sky Sleeper. Deze werd gebruikt ten behoeve van het transport van VIP's.

Tussen 11 oktober en 1 november 1942 werden drie PBY-5's, waaronder de Y-69, te Mombassa, Kenia gestationeerd in verband met de aanwezigheid van een Japanse raider. (operatie DemCat). Mede door het ontbreken van met radar uitgeruste toestellen leverden de patrouilles niets op. Op 8 november 1942 ging de Y-71 tijdens een proefvlucht verloren, waardoor de operationele sterkte werd gereduceerd tot slechts 8 toestellen.

Consolidated PBY-5A Catalina (Y-74)  ASV-antenne onder de BB vleugel en dieptebommen onder beide vleugels

Op Swartkop Zuid-Afrika 1943, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vanaf 15 december 1942 werden 4 PBY-5A's te Ratmalana op Ceylon gedetacheerd. Naast de gebruikelijke patrouillevluchten werden door de toestellen ook speciale opdracht zoals het afzetten of oppikken van spionagegroepen uitgevoerd. Wegens vijandelijke duikbootactiviteiten nabij Kaap De Goede Hoop werden eind januari 1943 gingen 6 PBY-5A's en 3 PBY-5's begin 1943 (o.a. Y-83, Y-85), naar Zuid-Afrika gedirigeerd. Tijdens de vlucht van Ceylon naar Darling, Zuid-Afrika voerden de toestellen de Engelse roundel en een klein oranje driehoekje. De amfibieën werden in Zuid-Afrika te Darlin en St.Albans (Det/Darling en Det/St.Albans; Det = Detachement) gestationeerd en de vliegboten gingen naar Durban (Det/Durban). Op 8 april 1943 werd Det/Durban opgeheven en gingen de toestellen terug naar Ceylon.

Eind mei 1943 werd het kamp van Det/Darling door een storm dermate beschadigd dat moest worden uitgeweken naar Brooklyn Air Station. Op 19 september 1943 werd Det/Brooklyn opgeheven en werden toestellen op 't eiland Socotra voor de kust van Yemen gestationeerd, in oktober gevolgd door de toestellen van Det/St.Albans. (het Det/Socotra werd op 30 december 1944 opgeheven) .

Consolidated PBY-5A Catalina (Y-74) (1942-1953)  VSQ 321 Detachement Op Socotra

    Kist op eiland Socotra 1943, de Y-74; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ten gevolge van motorstoring ging de Y-78 N op 7 december 1943 verloren in zee bij Elephant Point aan de oostkust van Ceylon (enige restanten onder water werden begin 2014 ontdekt). De Y-49/B raakte tijdens een nachtlanding eind december 1943 onherstelbaar beschadigd. Op 12 maart 1943 vertrok de Y-45/A naar Australië (Det/Australië) ter versterking van de X-24 (Do24K). Het toestel vloog met een groot embleem op de neus en verrichtte vooral verbindingsdiensten voor de Nederlands-Indische regering (NEFIS en NICA).

Ter vervanging van de oude Dornier Do-24K, X24, van het MLD-detachement te Australië, werden in juni 1943 twee nieuwe PBY-5's in gebruik genomen, de Y-86 en de Y-87. De Y-86 U ging al in juli naar Ceylon. (Afgaande op beschikbaar fotomateriaal en overige gegevens is het waarschijnlijk dat deze beide toestellen voorzien waren van RAF-camouflage). Op 25 augustus 1943 ging de Y-84 S na een noodlanding door brandstofgebrek verloren.

Op 23 april 1944 werden opnieuw drie Catalina's naar Zuid-Afrika gestuurd en ditmaal te Fasantekraal gedetacheerd. Medio 1944 werden de Y-55 C, Y-56 D en de Y-64 G vliegboten, die al enige tijd als lestoestel in gebruik waren, vervangen door drie van de RAF geleende PB2B1 Catalina IV's, de Y-88 W, Y-89 X en de Y-90 Y; in augustus gevolgd door de Y-91 Z, Y-92 B en de Y-93 N. Nadat het 321 squadron begin 1945 op de B-24 Liberator overstapte werden de toestellen in november en december 1944 alweer teruggegeven aan de RAF. Japan capituleerde augustus 1945 na de Amerikaanse atoombom aanvallen op Hiroshima en Nagasaki.

Eind 1945 werd de Y-80 van de sterkte afgevoerd, terwijl de Y-62 van het det/Australië op 13 oktober 1945 door een ongeval verloren ging.

Na de oorlog werd de Marine Luchtvaart Dienst weer formeel opgericht en ressorteerden de overgebleven toestellen direct onder de MLD (zie Categorie 4.).
 


Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

 hollands


 

Registratiegegevens Consolidated PBY-4 Catalina:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y- 3   2-3-1942 7-3-1942 Op 02/03/42 hebben de Amerikanen een PBY-4 (P-3) achtergelaten in Tjilatjap. Door de MLD gerepareerd en overgevlogen naar Australie. Op 07/03/42 teruggegeven aan de USN

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina:
Registratie Tweede Registratie Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-38   232     3-9-1941 9-2-1942 Contractdatum 11-10-1940. Noodlanding Westervaarwater, later gezonken
Y-39   241     3-9-1941   Contractdatum 11-10-1940. Vliegschool Morokrembangan
Y-40   249     11-9-1941 3-2-1942 Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten, Madoera door japanse vliegtuigen
Y-41   260     11-9-1941   Contractdatum 11-10-1940. Vliegschool Morokrembangan
Y-42   266     11-9-1941 ?   Contractdatum 11-10-1940. Uit de restanten van een MLD Cat. (Y-42?) en de USN 22-P- 12 is de USN P-46 opgebouwd. In dienst 28-02-1942 ?, uitgeweken naar Australië. ??
Y-43   276     23-9-1941   Contractdatum 11-10-1940.
Y-44   293     23-9-1941 5-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. Verongelukt bij Tandjong Pandan
Y-45   298   A 23-09-1941 25-12-1945 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt
Y-46   301     8-10-1941 08-12-1941 Contractdatum 11-10-1940; schade te Priok, niet hersteld.
Y-47   303     8-10-1941 23-2-1942 Contractdatum 11-10-1940. Verongelukt bij Marine Vliegkamp Pontianak / Priok ? en verbrand
Y-48   306     8-10-1941 3-3-1942 Contractdatum 11-10-1940. Vernield Marine Vliegkamp Pontianak
Y-49   308 B 12-10-1941 dec 1943 Contractdatum 11-10-1940; beschadigd Madras ?
Y-50   311     16-1-1942 feb 1942 Contractdatum 11-10-1940; verloren na Japanse actie
Y-51   315     12-10-1941 21-1-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken Barito rivier na beschieting door Japanse toestellen
Y-52   320     16-10-1941 4-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore
Y-53   326     16-10-1941 4-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore
Y-54   330     16-10-1941 4-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore
Y-55 C 336     3-11-1941 mei 1944 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt, Ceylon
Y-56 D 340     3-11-1941 feb 1945 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt, Ceylon
Y-57 E 344     3-11-1941 dec 1945 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon of Australië ?). Gesloopt dec 1945 Marine Vliegkamp Morokrembangan voor onderdelen
Y-58   348     3-11-1941 11-1-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Kema ?
Y-59   351     9-11-1941 3-3-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome
Y-60   352       3-3-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome
Y-61   353     9-11-1941 3-2-1942 Contractdatum 11-10-1940. Vernield Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-62 F 355     15-11-1941 23-10-1945 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Afgeschreven Marinevliegkamp Biak na landingsongeval
Y-63   358     15-11-1941 27-2-1942 Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten bij Noordbroeder
Y-64 G 361     15-11-1941  ?? Contractdatum 11-10-1940. juni 1945 gesloopt China Bay ?
Y-65   363     2-12-1941 27-2-1942 Contractdatum 11/10/1940. Afgeschreven na luchtgevecht, Tjilatjap
Y-66   367     2-12-1941 4-3-1942 Contractdatum 11-10-1940. Vernield bombardement van Tjilatjap
Y-67   369     2-12-1941 3-3-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome
Y-68   372     7-12-1941 7-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. Vernield Japans bombardement van Pearl Harbor bij begin oorlog in de Verre Oost
Y-69 P-69 376   H feb 1942 1947 Contractdatum 11-10-1940. arriveerde Brisbane feb 1942 en naar lokale MLD vliegschol Rathmines.
Y-70   378     27-12-1941 3-3-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome
Y-71   381     08-01-1942 8-11-1942 Contractdatum 11-10-1940. Noodlanding Lake Bangalore
Y-72   385     16-1-1942 5-2-1942 Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten bij Waroe ??
Y-73   388     16-1-1942  ?? Contractdatum 11-10-1940.
Y-86 P-86 , 16-86
8396   U 16-4-1943 08-01-1949 Gesloopt later op Marinevliegkamp Biak 
Y-87 P-87 8397   V 16-4-1943 13-10-1946 Verongelukt bij Woendi en afgeschreven.

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina (amfibie): 
Registratie Tweede Registratie Fisc.Year-no. Constructie-nummer Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-76 P-76   839 L 9-9-1942 28-1-1952 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands Oost-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
Y-77 P-77   840 M 13-9-1942 11-1-1952 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands Oost-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
Y-78     841 N 16-9-1942 7-12-1943 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Op 7 december 1943 verloren gegaan in zee bij Elephant Point aan de oostkust van Ceylon
Y-79 P-79; P-217   842 O 13-9-1942 12-8-1957 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands Oost-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen.. MLD Monument Marinevliegkamp Biak en voor de overdracht van Nederland
Y-80     843 P 22-9-1942  ?? Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Medio 1945 gesloopt, India
Y-81     844   23-9-1942 26-3-1943 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Vernield te Somaliland bij hangaarbrand
Y-82 P-82   845 Q 26-9-1942 28-12-1950 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands Oost-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Seroei
Y-83 P-83; P-218   846 R 27-9-1942 15-6-1957 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands Oost-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
Y-84     847 S 30-9-1942 25-8-1943 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Noodlanding Kaap Agulhas
Y-85 P-85; P-219   848 T 20-11-1942 30-10-1954 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands Oost-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen.. Verbrand Marinevliegkamp Biak

  ....

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B:
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-88
 1e regi   JX315 W 9-5-1944 4-2-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 32l). Terug aan RAF 19 feb 1945.
Y-89     JX313 X 14-5-1944 4-2-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. He toestel heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 32l). Terug aan RAF 19 feb 1945.
Y-90     JX294 Y 16-5-1944 4-2-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 32l). Terug aan RAF feb 1945.
Y-91     JX272 Z 7-7-1944 4-2-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 32l). Terug naar RAF feb 1945.
Y-92     JX360 B 26-7-1944 1-11-1944 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 32l). Terug naar RAF nov 1944.
Y-93     JX365 N 29-7-1944 1-11-1944 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 32l). Terug naar RAF nov 1944.

 Opmerking: de andere Y- regi's staan in het artikel  Categorie 4. MLD
 

De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Catalina  PBY-5

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
PBY-5A:
Academy;
Revell / Lodela / Takara;
Airfix/ MPC/ USAirfix;
ToHo @
Tolmer @
Aurora / Advent (1/74)
Revell-Monogram / ProModeller; recensie
HPH models (resin)
ID models / Tigger (vacu) @
(PB2B-2 ->conversie PBY-5):
 RedRoo models (conversie set);
 RVPH (conversie set PB2B-2);
 Broplan (met conversie set) (injection+vacu);
 Revell/Matchbox
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144:  Minicraft, Classic Cast

1/100:  Monogram

BOXART

  • academy-catalina-72-2
  • academy-catalina-72
  • advent-catalina-72
  • airfix-catalina-72-2
  • airfix-catalina-72
  • aurora-catalina-74
  • classic-cast-catalina-144
  • hph-catalina-32
  • minicraft-catalina-144
  • monogram-catalina-100
  • monogram-catalina-48
  • mpc-catalina-72
  • promodeller-catalina-48
  • revell-catalina-72-2
  • revell-catalina-72
  • revell-congost-catalina-72
  • revell-monogram-catalina-48
  • tigger-catalina-32
  • usairfix-catalina-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   zeer vele schema's, zie tekeningen
(.. )  

 

Extra informatie:


IPMS TEKENINGEN:

 

 ipms-3-catalina


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Meer dan een dozijn! KLIK OP EEN KLEIN PLAATJE VOOR VERGROTING!

 Consolidated PBY5 Catalina 1
en meer...

  • Consolidated_PB2B1_Catalina-1
  • Consolidated_PB2B1_Catalina-2
  • Consolidated_PB2B1_Catalina-3
  • Consolidated_PB2B1_Catalina-4
  • Consolidated_PB2B2_Catalina-1
  • Consolidated_PBY-5A_Catalina-1
  • Consolidated_PBY-5A_Catalina-2
  • Consolidated_PBY-5A_Catalina-3
  • Consolidated_PBY5-Catalina-1
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-1
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-2
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-3
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-4
  • Consolidated_PBY5_Catalina-1
  • Consolidated_PBY5_Catalina-2
  • Consolidated_PBY5_Catalina-3
  • Consolidated_PBY5_Catalina-4
  • Consolidated_PBY5_Catalina-5
  • Consolidated_PBY5_Catalina-6
  • Consolidated_PBY5_Catalina-7

 


Details voor de modelbouwer:
Interieur Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1941-1957); waarnemerstafel en instrumenten

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Interieur Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1941-1957); besturing en vlieginstrumenten

Instrumenten paneel, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

catalina-cuttaway

 Foto Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Flight, Repair and Maintenance manuals

Collectie M. de Vreeze (used with permission)

Leuke details voor de modelbouwer!

  • maint-manual-pby-5-16
  • maint-manual-pby-5-17
  • maint-manual-pby-5-18
  • maint-manual-pby-5-19
  • maint-manual-pby-5-20
  • maint-manual-pby-5-21
  • maint-manual-pby-5-22
  • maint-manual-pby-5-23
  • maint-manual-pby-5-24
  • maint-manual-pby-5-25
  • maint-manual-pby-5-26
  • maint-manual-pby-5-26a
  • maint-manual-pby-5-27
  • maint-manual-pby-5-28
  • maint-manual-pby-5-29
  • maint-manual-pby-5-30
  • maint-manual-pby-5-31
  • maint-manual-pby-5-32
  • pilot-manual-pby-5-04
  • pilot-manual-pby-5-05
  • pilot-manual-pby-5-06
  • pilot-manual-pby-5-07
  • pilot-manual-pby-5-08
  • pilot-manual-pby-5-09
  • pilot-manual-pby-5-10
  • pilot-manual-pby-5-11
  • pilot-manual-pby-5-12
  • pilot-manual-pby-5-13
  • pilot-manual-pby-5-14
  • repair-manual-pby-5-01
  • repair-manual-pby-5-02
  • repair-manual-pby-5-03
  • repair-manual-pby-5-04

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)

Dutch Catalina's 

( Texts by Wilko Jonker and Meindert de Vreeze; translation Henk de Jong)

(lees dit artikel hier in het Nederlands...)

oost indie

            Former Dutch Indies Colony , over 1,000 islands and much larger than The Netherlands

The German occupation of The Netherlands, in May 1940, abruptly stopped the supply of maritime patrol aircraft to the Dutch Indies. Only a little over a third of the license built Dornier Do 24s on order had been delivered, leaving the defence needs of the East Indies unfulfilled. It therefore became a matter of urgency to find an alternative. Since the Allies were already operating the PBY, in the area and the MLD (Dutch Naval Aviation) had shown interest in the PBY as early as 1937, the choice was quickly made.

After much negotiation, an order for 36 PBY-5 flying boats was placed, quickly followed by a second order for 12 PBY-5A amphibians.

 

Consolidated PBY-5A  (Y-74) (1942-1953) Catalina voor aflevering aan de MLD

     Before delivery  1943 with still American insignia. ?  Photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

The first two flying boats, bearing the registrations Y-38 and Y-39 were delivered in September 1941. The delivery went smoothly. But subsequently, Y-50 was damaged at Wake Island during its delivery flight, necessitating a return to the factory for repairs. Y-68 was at Pearl Harbor during the Japanese attack on 7 December 1941, and was destroyed. Y-69, en route to Pearl Harbor, was confiscated by U.S. authorities.

Aankomst van de eerste twee Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboten. Hier de Y-38 (1941-1942) gefotografeerd vanaf het Marinevliegkamp Morokrembangan, Soerabaja

   Arrival "Y-38" Soerabaja, Photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Consolidated PBY-5 Catalina (Y-38) (1941-1946) na aankomst te Soerabya 1941

    Soerabaja 1941, Photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een Consolidated PBY-5 Catalina maritiem patrouilleamfibie (1941-1957) in een hangaar te Morokrembangan, Soerabaja

    At Morokrembangan near Soerabaja on Java, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5  Catalina (Y38)(1941-1946) te Surabaya, 6 september 1941, eerste Catalina aldaar aangekomen

   Photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

The Japanese attack cut the supply route, and a new route was planned through Africa and West Asia. By this route, Y-50 and Y-71 to Y-73 arrived at Surabaya. On 15 October 1941, Y-52 to Y-54 were handed over to the RAF in Singapore to bolster local defences. They were assigned to RAF 205 squadron.

After the Dutch Indies capitulated to the Japanese forces, many crews escaped with their planes. Y-55, Y-56, Y-57 and Y-64 arrived at Koggala, Ceylon. They were assigned to RAF 222 Group. Y-45, Y-59, Y-60, Y-67, Y-70 and Y-71 reached Australia. Unfortunately, in the unexpected and devastating attack on Broome on 3 March 1942, Y-59, Y-60, Y-67 and Y-70 were lost.

 

Consolidated PBY-5 Catalina (Y-45) (1941-1946) boven Japans gebied

     "Y-45"  with Dutch flags, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In April 1942 a decision was made to establish a Dutch Naval squadron on Ceylon, under RAF control. Equipment consisted of the resident PBYs with the addition of the remaining 5 in Australia, which were flown to Ceylon. The unit was officially established at the end of May as RAF 321 squadron, part of 222 Group Coastal Command. Additional planes arrived, beginning with PBY-5A Y-74, followed by the remaining 11 amphibians on order in October. These PBYs were equipped with radar. Unfortunately Y-75 hit a rock on arrival in China Bay and sank but could be repaired. It was subsequently used as a passenger transport with the name of ‘Sky sleeper’, transporting VIPs.

 

Een Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1943-1949)

   Photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Beschildering met een 'Donald Duck' embleem van een Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot, gedurende de periode 1942-1945, in Ceylon

     At Ceylon, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het embleem op de Consodilated PBY-5 Catalina Y-45 Marine patrouillevliegboot

     Y-45, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Because of a threat by a Japanese raider, from 11 October to 1 November 4 PBY-5As were based at Mombassa, Kenya. Nothing was found, however, through lack of radar assistance. On 8 November the operational strength was reduced to only eight aircraft when Y-71 was lost on a test flight.

From 15 December, 4 PY-5As were based at Ratmalana, Ceylon. Besides the routine patrols, special missions were flown for intelligence groups. Early in 1943, activities by enemy submarines near the Cape of Good Hope prompted a detachment of 6 PBY-5As and 3 PBY-5s to South Africa. The amphibians went to Darlin and St Albans, the flying boats to Durban. The Durban detachment lasted until 8 April, after which the planes returned to Ceylon. At the end of May, the detachment at Darling was hit by a storm and moved to Brooklyn Air Station. The detachment was disbanded on 19 September, the planes going to the island of Socotra off the coast of Yemen where they were joined by the detachment at St. Albans. Socotra was disbanded on 30 December 1943.

 

Crash van de Consolidated Catalina PBY-5, Y-81 te Gura,Eritrea. Het toestel werd door een PAA-crew vanuit Miami naar Ceylon overgevlogen

   Crash "Y-81" Eritrea ? , Photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A  Catalina (Y-77) (1942-1953) op Swartkop Airstation

    Photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A Catalina (Y-74) (1942-1953)  VSQ 321 Detachement Op Socotra

    At Socotra island 1943, Y-74; photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In June 1943 two new PBY-5As, Y-86 and Y-87 replaced the old Do24K, the X24, with the MLD detachment in Australia. Based on photographs and other information, it is thought that these planes wore RAF camouflage. Y-86 moved to Ceylon in July. On 25 August, Y-84, coded ‘S’ was lost after a forced landing when it ran out of fuel.

On 23 April, 1944 three PBYs were again sent to South Africa, this time to Fasantenkraal. In mid 1944, three flying boats, Y-55 ‘C’, Y-56 ‘D’, and Y-64 ‘G’ which had been in use as training aircraft, were replaced by three PB2B-1 Catalina IVs borrowed from the RAF. These planes were coded Y-88 ‘W’, Y-89 ‘X’ and Y-90 ‘Y’, followed in August by Y-91 ‘Z’, Y-92 ‘B’ and Y-93 ‘N’. In early 1945 321 squadron transitioned on the B-24 Liberator, after which the PB2B-1s were returned to the RAF. At the end of 1945, Y-80 was written off, and on 13 October Y-62 was lost in an accident.

Consolidated PBY-5A Catalina (Y-74)  ASV-antenne onder de BB vleugel en dieptebommen onder beide vleugels

   At Swartkop South Africa 1943, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)


Period after VJ day

After the Japanese surrender, the registration system was changed, Catalinas were re-coded ‘P ‘. Still later, numbers were used instead of letters, and the Catalinas received the number ‘16’ (P being the 16th letter in the alphabet).

De Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot Y-62 of Y-69 in het najaar van 1945

  Autumn 1945, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot Y-57 (1941) van het MLD-Australië Detachement in het najaar van 1945

   Y-57, after 1945; photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In 1946, 7 additional flying boats were received, and several older flying boats retired. At the end of 1946 four PB2B-2 Catalina VI flying boats were received from Australia. These had slightly different fin and rudder configurations. 321 squadron was disbanded in 1947, and its Catalinas joined Dakotas in the OVTS squadron. After the Indonesian Republic was recognised in 1949, the MLD moved to Papua New Guinea. There, No. 7 Aircraft Squadron was established, and equipped with Catalinas P-76, P-77, P85, P-202, 203 and 205. In 1950 P-200, P-75, P-79, P-82 and P-83 were added to the inventory. P-82 was lost in an accident op 28 December 1950.

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1951-1957) Catalina.  Regnr.??????

  PBY-5A, photo: Beeldbank NIMH, Collectie Meijer (linked with permission)

As late as 1951 another 6 PBY-5As were obtained in the USA, and were put into service as P-211 to P-216 after a thorough overhaul by Aviolanda. P-212 and P-216 remained in the Netherlands as SAR aircraft, and older aircraft were retired. The final acquisition was 6 Catalinas purchased from the RAAF in Australia at the end of 1953 (P-220 to P-225, with P-223 broken up for spares).

The last Dutch Catalina was phased out in 1957.


 

FOR REGISTRATION DETAILS:  look at the table on the Dutch page


 

Maritieme patrouillevliegboot Consolidated PBY-5 Catalina P 200 (ex-RCAF DP202)(1946-1952)

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie Consolidated PBY-5A (1951-1957) Catalina. P-211 t/m 225

photo: Beeldbank NIMH, Collectie Meijer (linked with permission)

Het Consolidated Catalina PBY-5a patrouille amfibievliegtuig P-82 (1942-1950) van de MLD in Ned. Indië met 'vlag' embleemkenmerken.

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dinghy-drill vanaf de Catalina 16-212 in Nederlands Nieuw-Guinea

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tractor sleept een Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1941-1957) naar de hangaar te Morokrembangan, Soerabaja

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorboot ter assistentie bij een Catalina op het MVKM

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een Consolidated PBY-5 Catalina maritiem patrouilleamfibie (1941-1957) wordt door een tractor naar de hangaar gesleept te Morokrembangan, Soerabaja

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5A Catalina P 215 (ex-BuA 46583 ) (1951-1956)   Nederlands Nieuw-Guinea

Nieuw Guinea, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5A Catalina P 211 (ex-USN 46581  (1951-1952).

At Papendrecht, The Netherlands, photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A Catalina maritieme patrouilleamfibie P-216 (1951-1957)

"P-216", photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouille amfibie (1942-1957)

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1951-1957) Catalina.  Regnr. P212. Afgevoerd Bosbad Hoeven 08-07-1957

photo: Beeldbank NIMH, Collectie Meijer(linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1953-1957) Catalina.  Regnr.16-218. 15-06-57 gesloopt MVKB

photo: Beeldbank NIMH, Collectie Meijer (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1951-1952) Catalina.  Regnr.16-211. 20-12-1952 verongelukt bij Libanon

photo: Beeldbank NIMH, Collectie Meijer (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1954-1956) Catalina.  Regnr. P-225. 28-08-1954 Gesloopt MVKB

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Consolidated PBY-5 (1941-1946) Catalina.  Regnr. P-52

"P-52", photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Consolidated PBY-5 Catalina  (1941/1946) op de helling MVKM

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A Catalina 16-77 (1942-1951)

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5 Catalina P212, maritieme patrouilleamfibie,  (1951-1957), Nederlands Nieuw-Guinea

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5A Catalina P 212 (ex-USN 48317 ) (1951-1957).

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5 Catalina (1941-1946).

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5 Catalina (1941-1946).

photo: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 FOR REGISTRATION DETAILS:  look at the table on the Dutch page

 

Deze pagina werd voor het eerst opgesteld april 2013 / first page version published April 2013