Fabriek Curtiss
Vliegtuig Falcon / Interceptor
Type-aanduiding CW-21B Interceptor / CW-22B Falcon
Cat 5 --  totaal  24 + 61  stuks A/B               

cw21-profile 

 

                              CW-21

Informatie:

Ontwikkeld uit de in feite civiele CW-19  uit de dertiger jaren in de USA, is de CW-21 de "jager" versie.  Het  CW-21 prototype vloog september 1938. De modificaties waren zwaardere motor, versterkingen, een naar binnen intrekbaar  landingsgestel, een intrekbaar staartwiel, 2x 7,62 mm en 2x 12,7 mm mitrailleurs en een grotere brandstof capaciteit. De CW-21B had een onderstel dat in de vleugel en romp werd ingeklapt, de CW-21A had fairings aan de vleugel.

De Curtiss jager had een voor die tijd formidabele klimsnelheid want het was zeer licht. De USAAC had meer belangstelling voor andere types zoals de P-40 maar er was belangstelling uit China voor dit toestel waar Japan al het Chinese noorden had geannexeerd in de jaren dertig. Ook Nederland kwam met een bestelling.

Gegevens CW-21B Interceptor  (de naam Demon werd nimmer gebruikt):
 1 persoons jager
 Spanwijdte: 10,67 m
 Lengte: 8,23 m
 Wright R1820 motor van 1000 pk
 Maximum snelheid circa 500 km/h
 Stijgsnelheid: 23 m/sec.
 Bereik circa 800 tot 1400 km ofwel vliegduur 1 1/2 uur.
 Leeggewicht: 1550 kg met max gewicht 2042 kg
 4x 7,62 mm Colt mitrailleurs
 geen zelfdichtende tanks en geen pantserglas


cw 22 profile

De CW-22 "Falcon" was tweepersoons verkenner versie van de CW-21. Het zag er wel flink anders uit met plaats voor vlieger en waarnemer. De kist had aanzienlijk andere prestaties door de zwakkere motor. De CW-22B was nagenoeg gelijk aan de CW-22 maar de B-versie had een constant toerental propeller en men had de vleugeltanks weggelaten.  

Gegevens CW-22B Falcon:
 Spanwijdte: 10,67 m
 Lengte:  8,24 m
 Wright R975-B3 motor van 450 pk
 Maximum snelheid circa 346 km/h

 Plafond 7900 m
 Bereik circa 830 km
 Leeggewicht: 1050 kg  
 Maximum startgewicht: 1588 kg
 1 vaste en 1 beweegbare Colt 7,62 mm mitrailleur  (de achterste kap werd dan vaak gedemonteerd).
 Maximaal tot 100 kg bommen 

 

Literatuur:
Militaire luchtvaart in Indie in beeld Hugo Hooftman . . Zaltbommel
Van Glenn Martin en Mustangs, Hugo Hooftman . . .
CW-22 uit serie "luchtvaartencyclopedie" Frits Gerdessen 1976-juli . Afd. Luchtvaartkennis
Modelbouw in Plastic, MIP (ML-KNIL, historie, tekeningen, schema's, kleuren) Max Schep 1987-4 ook tekening IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic E.Stam 1998-2 impressie MPM kit IPMS Nederland
Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indie, deel 2, Hugo Hooftman . . .
Air Enthusiast: No. Sixteen. . . . .
40 jaar Luchtvaart in Indie G. Casius /T. Postma. 1987 . De Alk
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter 1997 zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v Bonneville
Luchtvaartwereld - 1999/6 ned. maandblad 1996

     

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss-Wright_CW-21

FOTO GALERIJ:

  • curtis-cw21-2-schep
  • curtis-cw21-schep
  • curtis-cw21b2-mindef-author
  • curtiss-cw22-lvk-1
  • curtiss-cw22-mdv-ar1
  • curtiss-wright-cw-21-demon
  • cw21-1
  • cw21-3
  • cw21-4
  • cw21-5
  • cw21-field-mdv-ar
  • cw21-pilot-mdv
  • cw21-profile
  • cw21b-mdv-ar1
  • cw21dsh

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 5.  ML-KNIL 

 24 CW-21B Interceptors, operationeel in ML-KNIL Indië, kenmerken CW-343 t/m 366; (noot: de naam Demon werd nimmer gebruikt).

36 CW-22 Falcon "combat trainers", operationeel ML-KNIL, kenmerken CF-464 t/m 499;

Al in 1939 had de Nederlandse Regering belangstelling geuit voor dit type en Nederland had (voor de ML) dit type vliegtuig aangekocht. Men had nogal wat wensen voor aanpassingen met name aan de bewapening, maar ook een extra pantserplaat achter de vlieger. Door de Duitse dreiging begin 1940 werd op een gegeven moment tot het uiterste gepoogd om de vliegtuigen snel te krijgen, maar het was te laat voor inzet in Nederland door de Duitse aanval 10 mei 1940 en gedwongen snelle capitulatie. Besloten werd daarom eind mei 1940 om de reeds bestelde toestellen vanuit de Verenigde Staten naar Nederlands Indie te laten afleveren voor gebruik door de ML-KNIL.  

De eerste Nederlandse CW-21B  Interceptor voor de ML-KNIL vloog september 1940 bij de fabriek. Tussen oktober-december 1940 volgde verscheping naar Indie in kratten waarna ze werden opgebouwd op de basis Andir. Er moesten ook snel vliegers worden opgeleid en dat was een enorm probleem. In maart 1941 werd een CW-21 interceptor eenheid, de 2e Jacht Afdeling opgezet met 16 kisten. Eerst op Andir en later verplaatst naar Maospati. Er waren veel problemen met het type met de motoren en lekkages.  

De CW-22 leek sterk op de CW-21 ook van Curtiss. Op 10 mei 1940 volgde de Duitse inval in Nederland. Desalniettemin werd de Amerikanen verzocht september 1940 door de uitgeweken Nederlandse Regering in London om de snelle levering van 36 stuks CW-22 Falcon "combat trainer" toestellen voor de ML-KNIL in Indië. Aflevering volgde begin 1941. Circa 18 operationele CW-22 Falcons kwamen juni en augustus 1941 in Indische dienst bij de 1e en 2e verkenningsafdeling, voornamelijk op Tjililitan en Djokja. De Falcon was voorzien van dubbele besturing maar kon ook worden ingezet voor het aanvallen van gronddoelen al kon het niet veel wapenlast meenemen aan de bommenrekken. Ook werden een aantal gebruikt als daadwerkelijke "combat trainer" voor opleiding van jachtvliegers.

Op 30 november 1941 volgde de oorlogs-mobilisatie in Indie en 17 CW-21 Interceptors stonden gereed op Andir (bij Bandoeng) en Tandjong Perak (bij Soerabaja) en later ook op Tjililitan. Toen Japan in 1942 Nederlands-Indië binnenviel werden de toestellen veelvuldig ingezet, ook van diverse "schuil"-bases. Op Andir vielen diverse toestellen in Japanse handen, de Japanners hadden later tenminste 1 interceptor voor test doeleinden...

Een Nederlandse vervolgorder was goedgekeurd mei 1941 voor 25 additionele CW-22B Falcon toestellen. De verscheping was van december 1941 tot januari 1942. Vier kisten zijn nog voor de capitulatie in Indie aangekomen en stonden op Andir. De toestellen die in kratten nog onderweg waren tijdens de Japanse aanval gingen vanaf maart 1942 naar snel naar Australië, waar 21 toestellen naar de USAAF werden overgedragen. Vijf toestellen van de ML-KNIL order gingen in Amerika direct naar de US Navy . 

Verscheidene kisten vielen onbeschadigd in Japanse handen toen Indië capituleerde en werden ook getest. Na de oorlog werden aantal zelfs teruggevonden op Kallang bij Singapore.


 

curtis-cw21-schep

Interceptor. Foto: Collectie Max Schep (used with permission)

cw21-3  cw21-4

CW-21B. Foto's: Collectie Max Schep (used with permission)

curtis-cw21-2-schep

CW-21B. Foto: Collectie Max Schep (used with permission)

curtiss cw22 lvk 1

CW-22B Falcon tweezitter. Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

curtis-cw21b2-mindef-author

CW-22B tweezitter. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

curtiss cw22 mdv ar1

CW-22B. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

curtiss-wright-cw-21-demon

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

cw21-field-mdv-ar

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

cw21 avweek sept1941

Oude foto uit de Aviation Week [W8] van september 1941 (Collectie M. de Vreeze / used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

CW-21B interceptors. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens: CW-21B "Interceptor"
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
CW-343 ???
CW-344      
CW-345      
CW-346      
CW-347      
CW-348      
CW-349      
CW-350      
CW-351      
CW-352      
CW-353      
CW-354      
CW-355      
CW-356      
CW-357      
CW-358      
CW-359      
CW-360      
CW-361      
CW-362      
CW-363      
CW-364      
CW-365      
CW-366

Bronnen... zie hieronder...

Registratiegegevens: CW-22 Falcon "verkenner"
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
CF-464 ??? 3722 mid 1941    
CF-465        
CF-466   mid 1941     
CF-467        
CF-468        
CF-469        
CF-470        
CF-471        
CF-472        
CF-473        
CF-474        
CF-475        
CF-476        
CF-477        
CF-478        
CF-479        
CF-480      
CF-481      
CF-482      
CF-483      
CF-484      
CF-485      
CF-486        
CF-487        
CF-488      
CF-489      
CF-490      
CF-491      
CF-492      
CF-493      
CF-494      
CF-495      
CF-496      
CF-497      
CF-498      
CF-499 3757 ?

 

Registratiegegevens: CW-22B Falcon 
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
CF-4100 **
3758 nooit   naar USAAF, zie opmerking.
CF-4101 3759     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4102       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4103       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4104       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4105       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4106       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4107       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4108       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4109       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4110       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4111       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4112       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4113       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4114       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4115       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4116       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4117       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4118       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4119 3777     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4120       naar USN
CF-4121       naar USN
CF-4122       naar USN
CF-4123       naar USN
CF-4124       naar USN

** Opmerking:  deze CF- serie was niet op tijd, naar USAAF CF-4100 (c/n 3758) t/m CF-4119 (c/n 3777);  5 stuks naar USN (CF-4120 t/m CF-4124)

Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B7] Hooftman, [B1] MIP 1987-4, [B5] Luchtv.kennis encyclopedie juli 1976 .

Wie heeft meer registratie info en wil deze bijdragen? Graag, gebruik het NedMil contactformulier...

  

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modellen CW-21 / 22

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
MPM (CW-21B);
RVPH (resin);
Falcon;
Rareplanes (vacu);
Model Aire;
Beechnut @  
WSW versand (resin);
Planet CW-22B (resin met ML-KNIL decals);
Sierra (vacu)  (zowel CW-21 als CW-22)
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: Fairy Kikaku (Japan)

Opmerking: Een CW-22 tweezitter is natuurlijk een behoorlijk ander toestel dan de CW-21 eenzits interceptor.

BOXART

  • beechnut-cw-21b-72
  • modelair-cw21-72
  • mpm-cw-21-72
  • planet-cw22b-48
  • rareplanes-cw21-72
  • rareplanes-demon-72
  • rvhp-cw-22b-72
  • sierra-cw-21b-48
  • wsw-versand-cw-21b-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) camo

< K86 > jongblad  

< K126 > oudblad

aluminium   er waren 2 schema's

 


ipms cw21 schep

IPMS tekening van Max Schep (used with permisison)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Curtiss Cw21B 1 
en meer...

  • Curtiss_CW22_Falcon-1
  • Curtiss_CW22_Falcon-2
  • Curtiss_Cw21B_1

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)