INFO Curtiss CW-21/ CW-22
- 1812
Fabriek | Curtiss |
Vliegtuig | Falcon / Interceptor |
Type-aanduiding | CW-21B Interceptor / CW-22B Falcon |
Cat 5 -- totaal 24 + 61 stuks | A/B |
CW-21
Informatie:
Ontwikkeld uit de in feite civiele CW-19 uit de dertiger jaren oor Curtiss Wright te St.Louis/ Robertson, Missouri, USA. De CW-21B was de lichtgewicht "jager" met hoge klimsnelheid voor de export (De USAAC had meer belangstelling voor andere types zoals de P-40 maar er was belangstelling uit China voor dit toestel met 3 kisten waar Japan al het Chinese noorden had geannexeerd in de jaren negentiendertig).
Het toestel werd ontworpen door George Page en het CW-21 prototype vloog september 1938. De modificaties waren zwaardere motor, versterkingen, een naar achter intrekbaar landingsgestel met fairings aan de vleugel, een intrekbaar staartwiel, 1x 7,62 mm en 1x 12,7 mm mitrailleurs en een grotere brandstof capaciteit.
De CW-21B had een onderstel dat in de vleugel en romp werd ingeklapt. Verder 2x 7,62 mm en 2x 12,7 mm mitrailleurs.
Het was relatief licht en weinig bepantserd en onbeschermde vleugeltanks. Wel de beoogde hoge klimsnelheid, in 5 minuten klom het naar zo'n 6000 m hoogte. (De constructie van de staart bleek later te zwak te zijn).
Gegevens CW-21B Interceptor (de naam Demon werd nimmer gebruikt):
1 persoons jager
Spanwijdte: 10,67 m
Lengte: 8,29 m
Wright R1820 motor van ca.850 pk (1000 pk in de start)
Maximum snelheid circa 505 km/h
Stijgsnelheid: 23 m/sec.
Bereik circa 800 tot 1400 km ofwel vliegduur 1 1/2 uur.
Leeggewicht: 1540 kg met max. gewicht 2040 kg
Bewapening: 2x 7,62 mm en 2x 12,7 mm mitrailleurs
geen zelfdichtende tanks en geen pantserglas
De CW-22 "Falcon" was tweepersoons verkenner versie van de CW-21. Het zag er wel flink anders uit met plaats voor vlieger en waarnemer. De kist had aanzienlijk andere prestaties door de zwakkere motor. De CW-22B was nagenoeg gelijk aan de CW-22 maar de B-versie had een constant toerental propeller en men had de vleugeltanks weggelaten.
Gegevens CW-22B Falcon:
Spanwijdte: 10,67 m
Lengte: 8,24 m
Wright R975-B3 motor van 450 pk
Maximum snelheid circa 346 km/u
Plafond 7900 m
Bereik circa 840 km
Leeggewicht: 1050 kg
Maximum startgewicht: 1588 kg
1 vaste en 1 beweegbare Colt 7,62 mm mitrailleur (de achterste kap werd dan vaak gedemonteerd).
Maximaal tot 100 kg bommen
Literatuur:
|
||||
Militaire luchtvaart in Indie in beeld
|
Hugo Hooftman
|
.
|
.
|
Zaltbommel
|
Van Glenn Martin en Mustangs
|
Hugo Hooftman
|
1967
|
.
|
la Riviere en Voorhoeve uitg., Zwolle
|
CW-22 uit serie "luchtvaartencyclopedie"
|
Frits Gerdessen
|
1976-juli
|
.
|
Afd. Luchtvaartkennis
|
Modelbouw in Plastic, MIP (ML-KNIL, historie, tekeningen, schema's, kleuren)
|
Max Schep
|
1987-4
|
ook tekening
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic
|
E.Stam
|
1998-2
|
impressie MPM kit
|
IPMS Nederland
|
Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indie, deel 2,
|
Hugo Hooftman
|
.
|
.
|
.
|
Air Enthusiast: No. Sixteen.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
40 jaar Luchtvaart in Indie
|
G. Casius /T. Postma.
|
1987
|
.
|
De Alk
|
Camouflage en kentekens
|
J.H.N. Greuter
|
1997
|
zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v
|
Bonneville
|
Luchtvaartwereld
|
-
|
1999/6
|
ned. maandblad
|
1996
|
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss-Wright_CW-21 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. ML-KNIL Curtiss CW-21 / CW-22
- 2659
Cat 5. ML-KNIL
24 CW-21B Interceptors (oorspronkelijk vboor ML besteld, maar gelevered en operationeel in ML-KNIL Indiƫ); kenmerken CW-343 t/m 366; (noot: bekend als de interceptor, de naam Demon werd nimmer gebruikt).
36 CW-22 Falcon tweezits "combat trainers", operationeel ML-KNIL, kenmerken CF-464 t/m 499;
Al in 1939 had de Nederlandse Regering belangstelling geuit voor dit type en had men (voor de ML voor inzet in Nederland) dit type vliegtuig snel april 1940 aangekocht. Er waren nogal wat wensen voor aanpassingen met name aan de bewapening, maar ook een extra pantserplaat achter de vlieger. Vanwege de Duitse dreiging begin 1940 werd op een gegeven moment tot het uiterste gepoogd om de vliegtuigen versneld te verkrijgen. Het kwam te laat door de Duitse aanval 10 mei 1940 op Nederland. Besloten werd daarom eind mei 1940 om de reeds bestelde toestellen vanuit de Verenigde Staten naar Nederlands Indiƫ te laten afleveren voor gebruik door de ML-KNIL aldaar (in het Verre Oosten was er nog geen oorlog).
De eerste Nederlandse CW-21B "interceptor", nu beoogd voor de ML-KNIL, vloog september 1940 bij de Amerikaanse Curtiss fabriek. Ze werden waarschijnlijk daar al van het ML-KNIL camouflagekleuren ruwweg voorzien maar met Amerikaanse jongblad en oudblad fabriekstinten. Tussen oktober-december 1940 volgde verscheping naar Indiƫ in kratten waarna de vliegtuigen werden opgebouwd op de basis Andir (bij Bandoeng op Java). Er moesten ook snel ML-KNIL jachtvliegers worden opgeleid en dat was een enorm probleem. In maart 1941 werd een eerste CW-21 interceptor eenheid, de 2e Jacht Afdeling opgezet met 16 kisten. Eerst op Andir en later verplaatst naar Maospati. Er waren veel operationele problemen met de motoren en diverse lekkages. Ook was de vliegduur nog geen 2 uur.
Op 30 november 1941 volgde de oorlogs-mobilisatie in Indiƫ en 17 CW-21 Interceptors stonden gereed op Andir (bij Bandoeng) en Tandjong Perak (bij Soerabaja). Toen Japan in 1942 Nederlands-Indiƫ binnenviel werden de toestellen ingezet. Tijdens luchtgevechten nabij Soerabaja op 3 februari 1942 gingen 8 interceptors verloren en een paar dagen later nabij Bandoeng / Andir nog eens zo'n 3 toestellen verloren bij een Japanse aanval. Op 10 februari 1942 week men met 6 interceptors uit naar Tjililitan. (Dat veld dat een eind buiten Batavia lag was maart 1939 een compleet militair veld geworden nadat het civiele vliegveld Kemajoran bij Batavia in gebruik was genomen). Op 24 februari werd 1 kist neergeschoten bij Bandoeng en op 3 maart een kist bij Andir. De strijd tegen Japan op Java duurde niet lang meer.
De Japanners hebben een aantal kisten buitgemaakt en later tenminste 1 interceptor gebruikt voor testdoeleinden. Na de oorlog werden wat toestellen zelfs teruggevonden op Kallang nabij Singapore.
-------------------
De CW-22 was afgeleid van de CW-21 maar was een tweezits "combat trainer". De Falcon was voorzien van dubbele besturing maar kon ook worden ingezet voor het aanvallen van gronddoelen al kon het niet veel wapenlast meenemen aan de bommenrekken.
Ondanks de capitulatie mei 1940 na de Duitse aanval werd de Amerikanen verzocht september 1940 door de uitgeweken Nederlandse Regering in London voor de ML-KNIL in Indiƫ om de snelle levering van 36 stuks CW-22 Falcons. Aflevering volgde in 1941 per schip. Circa 18 CW-22 Falcons kwamen tussen juni-augustus 1941 in Indische dienst bij de 1e en 2e verkenningsafdeling, voornamelijk op Tjililitan (Andir),Tjikembar bij Soekaboemi en Magoewo bij Djokja. Ook werden een aantal toestellen gebruikt als daadwerkelijke "combat trainer" voor opleiding van jachtvliegers. Begin maart 1942 werden verkenningen uitgevoerd o.a. boven de straat van Soenda. Een aanval op Japanners bij Rembang leidde tot het verlies van tenminste 3 kisten. Veel konden deze toestellen niet doen tegen de Japanners.
Een Nederlandse vervolgorder was goedgekeurd mei 1941 voor 25 additionele CW-22B Falcon toestellen. De verscheping was van december 1941 tot januari 1942. Vier CW-22B kisten zijn nog voor de capitulatie in Indiƫ aangekomen en stonden op Andir. Aan boord van het schip de ms. Sloterdijk waren 7 toestellen en deze voer 2 maart 1942 Tjilatjap op Java binnen maar snel werd het schip doorgestuurd naar de Australische haven Fremantle nabij Perth. Aan boord van de ms. Tjibesar waren nog eens 14 kisten in kratten onderweg en dit schip werd ook opgedragen te varen naar Australiƫ (waarschijnlijk aangekomen 4 maart 1942 in de haven van Albany). Deze 21 toestellen werd direct aan de USAAF overgedragen en de meesten gingen naar de 35th Pursuit Group. Nog vijf toestellen van de ML-KNIL order (beoogd CF-4120 / 4124) gingen in Amerika direct naar de US Navy als SNC-1.
Interceptor. Foto: Collectie Max Schep (used with permission)
CW-21B. Foto's: Collectie Max Schep (used with permission)
CW-21B. Foto: Collectie Max Schep (used with permission)
CW-22B Falcon tweezitter. Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Oude foto uit de Aviation Week [W8] van september 1941 (Collectie M. de Vreeze / used with permission)
Registratiegegevens: CW-21B "Interceptor" | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
CW-343 ??? | ??? | maart 1941 ? |
|||
CW-344 | maart 1941 ? | ||||
CW-345 | maart 1941 ? | ||||
CW-346 | maart 1941 ? | ||||
CW-347 | maart 1941 ? | ||||
CW-348 | maart 1941 ? | ||||
CW-349 | maart 1941 ? | ||||
CW-350 | maart 1941 ? | ||||
CW-351 | maart 1941 ? | ||||
CW-352 | maart 1941 ? | ||||
CW-353 | |||||
CW-354 | |||||
CW-355 | |||||
CW-356 | |||||
CW-357 | |||||
CW-358 | |||||
CW-359 | |||||
CW-360 | |||||
CW-361 | |||||
CW-362 | |||||
CW-363 | |||||
CW-364 | |||||
CW-365 | |||||
CW-366 |
Bronnen... zie hieronder...
Registratiegegevens: CW-22 Falcon "verkenner" | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
CF-464 | ??? 3722 | mid 1941 | |||
CF-465 | |||||
CF-466 | mid 1941 | ||||
CF-467 | |||||
CF-468 | |||||
CF-469 | |||||
CF-470 | |||||
CF-471 | |||||
CF-472 | |||||
CF-473 | |||||
CF-474 | |||||
CF-475 | |||||
CF-476 | |||||
CF-477 | |||||
CF-478 | |||||
CF-479 | |||||
CF-480 | |||||
CF-481 | |||||
CF-482 | |||||
CF-483 | |||||
CF-484 | |||||
CF-485 | |||||
CF-486 | |||||
CF-487 | |||||
CF-488 | |||||
CF-489 | |||||
CF-490 | |||||
CF-491 | |||||
CF-492 | |||||
CF-493 | |||||
CF-494 | |||||
CF-495 | |||||
CF-496 | |||||
CF-497 | |||||
CF-498 | |||||
CF-499 | 3757 ? 3736 ? |
Registratiegegevens: CW-22B Falcon | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
CF-4100 ** |
3758 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4101 | 3759 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4102 | 3760 | naar USAAF, zie opmerking; aldaar gebruikt voor onderdelen? |
|||
CF-4103 | 3761 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4104 | 3762 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4105 | naar USAAF, zie opmerking. | ||||
CF-4106 | naar USAAF, zie opmerking. | ||||
CF-4107 | 3765 | naar USAAF, zie opmerking; aldaar gebruikt voor onderdelen? | |||
CF-4108 | 3766 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4109 | 3767 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4110 | 3768 | naar USAAF, zie opmerking; aldaar gebruikt voor onderdelen? | |||
CF-4111 | 3768 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4112 | 3770 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4113 | naar USAAF, zie opmerking. | ||||
CF-4114 | naar USAAF, zie opmerking. | ||||
CF-4115 | naar USAAF, zie opmerking. | ||||
CF-4116 | 3774 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4117 | naar USAAF, zie opmerking. | ||||
CF-4118 | naar USAAF, zie opmerking. | ||||
CF-4119 | 3777 | naar USAAF, zie opmerking. | |||
CF-4120 | 32987 | naar USN | |||
CF-4121 | 32988 | naar USN | |||
CF-4122 | 32989 | naar USN | |||
CF-4123 | 32990 | naar USN | |||
CF-4124 | 32991 | naar USN |
** Opmerking: deze CF- serie was niet op tijd voor inzet door de ML-KNIL , naar USAAF en 5 stuks naar USN
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B7] Hooftman, [B1] MIP 1987-4, [B5] Luchtv.kennis encyclopedie juli 1976, [W12] Heyman art.
Wie heeft meer registratie info en wil deze bijdragen? Graag, gebruik het NedMil contactformulier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL Curtiss CW-21 / CW-22 (foto bijlage)
- 1339
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
CW-21B interceptors. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Curtiss CW-21/ CW-22
- 2233
Modellen CW-21 / 22
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
CW-21:
Dora wings (aangekondigd 2024)
Special Hobby (2022 aangekondigd...)
Falcon;
Rareplanes (vacu);
Model Aire;
Beechnut @
|
Dora wings CW-21B (met KNIL decals);
WSW versand (resin);
Sierra (vacu) (zowel CW-21 als CW-22)
|
.
|
CW-22: Dora wings (aangekondigd 2024) RVPH (recensie) (resin);
Kora CW-22 (72043); |
Planet (resin met ML-KNIL decals); Dora wings (ombouw SNC-1 ??) Sierra (vacu) (zowel CW-21 als CW-22) |
. |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Fairy Kikaku (Japan)
Opmerking: Een CW-22 tweezitter is natuurlijk een behoorlijk ander toestel dan de CW-21 eenzits interceptor.
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | camo |
< K86 >* jongblad < K126 >* oudblad |
"onafgewerkt" (mat aluminium) | ML-KNIL camouflage met Amerikaans aangebrachte fabriekskleuren*; 2 driehoeken op romp en 2 driehoeken onderop vleugel. |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
(door Meindert de Vreeze)
De 1/48 kit van de CW-22B van Planet #185 heeft zo'n 63 onderdelen in giethars/ resin en 2 vacu kapjes (1 reserve). Uitgebracht in 2007 heeft deze kit ook decals voor een Nederlandse kist in Indiƫ (en een door Japan veroverde en geteste kist). Het is een dure kit maar de onderdelen zijn netjes gegoten en de oppervlaktedetails zijn mooi. Cockpitinterieur en Wright motor zijn heel mooi uitgevoerd met tientallen onderdelen. Om alles in the passen moet je het goed uitlijnen en soms wat vijlen. De passing is verder goed. De decals zijn ietwat dik en decalsetting is nodig. De camouflagekleuraanduidingen in de kit zijn wel wat simpel, zie dus de kleurtabel (hierboven). Verder een prima model.
-----
Voor een 1/72 model was er Dutch Decal decalsetje 72038 voor een kist op Maospati. Tallo Ho! had set 7008 voor Indische kisten. Op schaal 1/48 was er Flevo Decal set FD48-012. Dutch Decal heeft set 48081.
IPMS tekening van Max Schep (used with permisison)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)