Fabriek Curtiss
Vliegtuig Falcon / Interceptor
Type-aanduiding CW-21B Interceptor / CW-22B Falcon
Cat 5 --  totaal  24 + 61  stuks A/B               

cw21-profile 

 

                              CW-21

Informatie:

Ontwikkeld uit de in feite civiele CW-19  uit de dertiger jaren oor Curtiss Wright te Robertson, Missouri, USA. De CW-21B was de lichtgewicht "jager" met hoge klimsnelheid voor de export (De USAAC had meer belangstelling voor andere types zoals de P-40 maar er was belangstelling uit China voor dit toestel met 3 kisten waar Japan al het Chinese noorden had geannexeerd in de jaren dertig. Ook Nederland kwam met een bestelling voor 24 interceptors; uiteindelijk zijn er maar 27 gebouwd).

Het  CW-21 prototype vloog september 1938. De modificaties waren zwaardere motor, versterkingen, een naar binnen intrekbaar  landingsgestel, een intrekbaar staartwiel, 2x 7,62 mm en 2x 12,7 mm mitrailleurs en een grotere brandstof capaciteit. De CW-21B had een onderstel dat in de vleugel en romp werd ingeklapt, de CW-21A had fairings aan de vleugel.

Gegevens CW-21B Interceptor  (de naam Demon werd nimmer gebruikt):
 1 persoons jager
 Spanwijdte: 10,67 m
 Lengte: 8,29 m
 Wright R1820 motor van ca.850 pk (1000 pk in de start)
 Maximum snelheid circa 500 km/h
 Stijgsnelheid: 23 m/sec.
 Bereik circa 800 tot 1400 km ofwel vliegduur 1 1/2 uur.
 Leeggewicht: 1550 kg met max. gewicht 2042 kg
 4x 7,62 mm Colt mitrailleurs
 geen zelfdichtende tanks en geen pantserglas


cw 22 profile

De CW-22 "Falcon" was tweepersoons verkenner versie van de CW-21. Het zag er wel flink anders uit met plaats voor vlieger en waarnemer. De kist had aanzienlijk andere prestaties door de zwakkere motor. De CW-22B was nagenoeg gelijk aan de CW-22 maar de B-versie had een constant toerental propeller en men had de vleugeltanks weggelaten.  

Gegevens CW-22B Falcon:
 Spanwijdte: 10,67 m
 Lengte:  8,24 m
 Wright R975-B3 motor van 450 pk
 Maximum snelheid circa 346 km/u

 Plafond 7900 m
 Bereik circa 840 km
 Leeggewicht: 1050 kg  
 Maximum startgewicht: 1588 kg
 1 vaste en 1 beweegbare Colt 7,62 mm mitrailleur  (de achterste kap werd dan vaak gedemonteerd).
 Maximaal tot 100 kg bommen 

 

Literatuur:
Militaire luchtvaart in Indie in beeld Hugo Hooftman . . Zaltbommel
Van Glenn Martin en Mustangs Hugo Hooftman 1967 . la Riviere en Voorhoeve uitg., Zwolle
CW-22 uit serie "luchtvaartencyclopedie" Frits Gerdessen 1976-juli . Afd. Luchtvaartkennis
Modelbouw in Plastic, MIP (ML-KNIL, historie, tekeningen, schema's, kleuren) Max Schep 1987-4 ook tekening IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic E.Stam 1998-2 impressie MPM kit IPMS Nederland
Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indie, deel 2, Hugo Hooftman . . .
Air Enthusiast: No. Sixteen. . . . .
40 jaar Luchtvaart in Indie G. Casius /T. Postma. 1987 . De Alk
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter 1997 zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v Bonneville
Luchtvaartwereld - 1999/6 ned. maandblad 1996

     

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss-Wright_CW-21

FOTO GALERIJ:

  • curtis-cw21-2-schep
  • curtis-cw21-schep
  • curtis-cw21b2-mindef-author
  • curtiss-cw22-lvk-1
  • curtiss-wright-cw-21-demon
  • cw21-3
  • cw21-4
  • cw21-5
  • cw21-profile

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 5.  ML-KNIL 

24 CW-21B Interceptors, operationeel in ML-KNIL Indië, kenmerken CW-343 t/m 366; (noot: bekend als de interceptor, de naam Demon werd nimmer gebruikt).

36 CW-22 Falcon tweezits "combat trainers", operationeel ML-KNIL, kenmerken CF-464 t/m 499;

Al in 1939 had de Nederlandse Regering belangstelling geuit voor dit type en had men (voor de ML in Nederland) dit type vliegtuig aangekocht. Er waren nogal wat wensen voor aanpassingen met name aan de bewapening, maar ook een extra pantserplaat achter de vlieger. Door de Duitse dreiging begin 1940 werd op een gegeven moment tot het uiterste gepoogd om de vliegtuigen versneld te verkrijgen. Het kwam te laat door de Duitse aanval 10 mei 1940 en afgedwongen snelle capitulatie. Besloten werd daarom eind mei 1940 om de reeds bestelde toestellen vanuit de Verenigde Staten naar Nederlands Indië te laten afleveren voor gebruik door de ML-KNIL aldaar (in het Verre Oosten was er nog geen oorlog).  

De eerste Nederlandse CW-21B  Interceptor voor de ML-KNIL vloog september 1940 bij de Curtiss fabriek. Tussen oktober-december 1940 volgde verscheping naar Indië in kratten waarna de vliegtuigen werden opgebouwd op de basis Andir (bij Bandoeng). Er moesten ook snel vliegers worden opgeleid en dat was een enorm probleem. In maart 1941 werd een CW-21 interceptor eenheid, de 2e Jacht Afdeling opgezet met 16 kisten. Eerst op Andir en later verplaatst naar Maospati. Er waren veel operationele problemen met de motoren en diverse lekkages. Ook was de vliegduur nog geen 2 uur.  

Op 30 november 1941 volgde de oorlogs-mobilisatie in Indië en 17 CW-21 Interceptors stonden gereed op Andir (bij Bandoeng) en Tandjong Perak (bij Soerabaja). Toen Japan in 1942 Nederlands-Indië binnenviel werden de toestellen ingezet. Tijdens luchtgevechten nabij Soerabaja op 3 februari 1942 gingen 8 interceptors verloren en een paar dagen later nabij Bandoeng / Andir nog eens zo'n 3 toestellen verloren bij een Japanse aanval. Op 10 februari 1942 week men met 6 interceptors uit naar Tjililitan en op 24 februari werd 1 neergeschoten bij Bandoeng en op 3 maart een kist bij Andir. De strijd duurde niet lang meer.

De Japanners hebben een aantal kisten buitgemaakt en later tenminste 1 interceptor gebruikt voor testdoeleinden. Na de oorlog werden wat toestellen zelfs teruggevonden op Kallang bij Singapore.

 -------------------

De CW-22 leek sterk op de CW-21 ook van Curtiss maar was een tweezitter als "combat trainer". Ondanks de capitulatie mei 1940 na de Duitse aanval werd de Amerikanen verzocht september 1940 door de uitgeweken Nederlandse Regering in London voor de ML-KNIL in Indië om de snelle levering van 36 stuks CW-22 Falcons. Aflevering volgde begin 1941. Circa 18 CW-22 Falcons kwamen tussen juni-augustus 1941 in Indische dienst bij de 1e en 2e verkenningsafdeling, voornamelijk op Tjililitan (Andir),Tjikembar bij Soekaboemi en Magoewo bij Djokja. De Falcon was voorzien van dubbele besturing maar kon ook worden ingezet voor het aanvallen van gronddoelen al kon het niet veel wapenlast meenemen aan de bommenrekken. Ook werden een aantal toestellen gebruikt als daadwerkelijke "combat trainer" voor opleiding van jachtvliegers. Begin maart 1942 werden verkenningen uitgevoerd o.a. boven de straat van Soenda. Een aanval op Japanners bij Rembang leidde tot het verlies van tenminste 3 kisten. Veel konden deze toestellen niet doen tegen de Japanners. 

(Een Nederlandse vervolgorder was goedgekeurd mei 1941 voor 25 additionele CW-22B Falcon toestellen. De verscheping was van december 1941 tot januari 1942. Vier kisten zijn nog voor de capitulatie in Indie aangekomen en stonden op Andir. Aan boord van de ms.Sloterdijk waren 7 toestellen en deze voer 2 maart 1942 Tjilatjap op Java binnen maar werd het schip snel doorgestuurd naar Fremantle nabij Perth. Aan boord van de ms.Tjibesar waren nog een 14 kisten in kratten onderweg en dit schip werd ook opgedragen te varen naar Australië (waarschijnlijk aangekomen 4 maart 1942 in de haven van Albany). Deze 21 toestellen werd direct aan de USAAF overgedragen en de meesten gingen naar de 35th Pursuit Group. Nog vijf toestellen van de ML-KNIL order (beoogd CF-4120 / 4124) gingen in Amerika direct naar de US Navy als SNC-1). 

 


 

curtis-cw21-schep

Interceptor. Foto: Collectie Max Schep (used with permission)

cw21-3  cw21-4

CW-21B. Foto's: Collectie Max Schep (used with permission)

curtis-cw21-2-schep

CW-21B. Foto: Collectie Max Schep (used with permission)

curtiss cw22 lvk 1

CW-22B Falcon tweezitter. Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

cw21 avweek sept1941

Oude foto uit de Aviation Week [W8] van september 1941 (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

 

Registratiegegevens: CW-21B "Interceptor"
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
CW-343 ??? ???  maart 1941 ?
CW-344    maart 1941 ?  
CW-345    maart 1941 ?  
CW-346    maart 1941 ?  
CW-347    maart 1941 ?  
CW-348    maart 1941 ?  
CW-349    maart 1941 ?  
CW-350    maart 1941 ?  
CW-351    maart 1941 ?  
CW-352    maart 1941 ?  
CW-353      
CW-354      
CW-355      
CW-356      
CW-357      
CW-358      
CW-359      
CW-360      
CW-361      
CW-362      
CW-363      
CW-364      
CW-365      
CW-366

Bronnen... zie hieronder...

Registratiegegevens: CW-22 Falcon "verkenner"
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
CF-464 ??? 3722 mid 1941    
CF-465        
CF-466   mid 1941     
CF-467        
CF-468        
CF-469        
CF-470        
CF-471        
CF-472        
CF-473        
CF-474        
CF-475        
CF-476        
CF-477        
CF-478        
CF-479        
CF-480      
CF-481      
CF-482      
CF-483      
CF-484      
CF-485      
CF-486        
CF-487        
CF-488      
CF-489      
CF-490      
CF-491      
CF-492      
CF-493      
CF-494      
CF-495      
CF-496      
CF-497      
CF-498      
CF-499 3757 ? 3736 ?

 

Registratiegegevens: CW-22B Falcon
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
CF-4100 **
3758     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4101 3759     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4102 3760     naar USAAF, zie opmerking; aldaar gebruikt voor onderdelen?
CF-4103 3761     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4104 3762     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4105       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4106       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4107 3765     naar USAAF, zie opmerking; aldaar gebruikt voor onderdelen?
CF-4108 3766     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4109 3767     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4110 3768     naar USAAF, zie opmerking; aldaar gebruikt voor onderdelen?
CF-4111 3768     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4112 3770     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4113       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4114       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4115       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4116 3774     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4117       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4118       naar USAAF, zie opmerking.
CF-4119 3777     naar USAAF, zie opmerking.
CF-4120 32987     naar USN
CF-4121 32988     naar USN
CF-4122 32989     naar USN
CF-4123 32990     naar USN
CF-4124 32991     naar USN

** Opmerking:  deze CF- serie was niet op tijd voor inzet door de ML-KNIL , naar USAAF en 5 stuks naar USN

Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B7] Hooftman, [B1] MIP 1987-4, [B5] Luchtv.kennis encyclopedie juli 1976, [W12] Heyman art.

Wie heeft meer registratie info en wil deze bijdragen? Graag, gebruik het NedMil contactformulier...

  

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

CW-21B interceptors. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Modellen CW-21 / 22

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CW-21:
 
Falcon;
Rareplanes (vacu);
Model Aire;
Beechnut @  
WSW versand (resin);
 
Sierra (vacu)  (zowel CW-21 als CW-22)
.

CW-22:

Kora CW-22 (72043);

Planet (resin met ML-KNIL decals);

Sierra (vacu)  (zowel CW-21 als CW-22)

.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144:  Fairy Kikaku (Japan)

Opmerking: Een CW-22 tweezitter is natuurlijk een behoorlijk ander toestel dan de CW-21 eenzits interceptor.

BOXART

  • beechnut-cw-21b-72
  • kora-cw-22
  • modelair-cw21-72
  • mpm-cw-21-72
  • planet-cw22b-48
  • rareplanes-cw21-72
  • rareplanes-demon-72
  • rvhp-cw-22b-72
  • sierra-cw-21b-48
  • wsw-versand-cw-21b-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) camo

< K86 > jongblad  

< K126 > oudblad

mat aluminium   er waren 2 schema's

 

 EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

De 1/48 kit van de CW-22B van Planet #185 heeft zo'n 63 onderdelen in giethars/ resin en 2 vacu kapjes (1 reserve). Uitgebracht in 2007 heeft deze kit ook decals voor een Nederlandse kist in Indië (en een door Japan veroverde en geteste kist). Het is een dure kit maar de onderdelen zijn netjes gegoten en de oppervlaktedetails zijn mooi. Cockpitinterieur en Wright motor zijn heel mooi uitgevoerd met tientallen onderdelen. Om alles in the passen moet je het goed uitlijnen en soms wat vijlen. De passing is verder goed. De decals zijn ietwat dik en decalsetting is nodig. De camouflagekleuraanduidingen in de kit zijn wel wat simpel, zie dus de kleurtabel (hierboven). Verder een prima model.

 -----

Voor een 1/72 model was er Dutch Decal decalsetje 72038 voor een kist op Maospati. Tallo Ho! had set 7008 voor Indische kisten. Op schaal 1/48 was er Flevo Decal set FD48-012.



ipms cw21 schep

IPMS tekening van Max Schep (used with permisison)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Curtiss Cw21B 1 
en meer...

  • Curtiss_CW22_Falcon-1
  • Curtiss_CW22_Falcon-2
  • Curtiss_Cw21B_1

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)