Cat 9. Kustwacht
De Nederlandse kustwacht (onder Ministerie van Verkeer en Waterstaat) heeft twee De Havilland DHC.8-100 (Dash-8) gehuurd. Beide toestellen vliegen met een Canadese registratie en zijn voor 10 jaar gehuurd van het Canadese bedrijf "Provincial Aerospace". Ze opereren vanaf Hato op Curaçao. Het civiele Canadese bedrijf voert met beide vliegtuigen de verkenningstaken voor de Kustwacht uit. Tot het verkenningsgebied behoren de territoriale wateren en de exclusieve visserijzone. Maar ook search and rescue en de samenwerking met de Amerikanen voor wat betreft drugsbestrijding behoort tot het takenpakket. Bijzonder is dat voor het uitvoeren van noodhulp het vliegtuig binnen drie uur geschikt kan worden gemaakt voor het vervoer van 29 passagiers.
Met de overdracht van het tweede gemodificeerde passagiersvliegtuig kwam een einde aan een periode van tussenoplossingen voor de maritieme luchtverkenningstaken voor de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba. Fokker-27M’s van de luchtmacht en later de P-3C Orions van de marine stonden jarenlang garant voor de verkenningstaken. Tot Defensie in 2004 besloot de Orions af te stoten.
De patrouillevliegtuigen vlogen door tot 2005, waarna Britse Nimrods het werk tijdelijk op zich namen. Twee gemodificeerde Fokker 60’s van de luchtmacht dienden vervolgens als tussenoplossing tot de eerste Dash 8 in oktober 2007 arriveerde. Deze werd, tot de komst van de tweede, bijgestaan door een Canadese Beechcraft King Air. Het huurcontract voor de beide DASH toestellen loopt begin 2020 af en is dus waarschijnlijk verlengd.
In begin 2019 kregen de twee toestellen na meer dan tien te hebben gevlogen met de C- registratie eindelijk de PH- registratie.
Een DASH toestel vliegt meestal met een bemanning van 7 en beschikt over een ELTA EL/M 2022 zoekradar en FLIR. Verder kan het reddingsvlotten uitwerpen, rookmarkers en boeien.
==================
Oktober 2021 werd bekend dat ook in Nederland 2 DASH8 DHC-8-102 toestellen gaan vliegen bij de Kustwacht in Nederland. Ze arriveren zomer 2022 en zullen de Dornier 228 opvolgen. De kisten worden voor 10 jaar gehuurd van het Canadese "Provincial Aerospace" (PAL) met ondersteuning van Jet Support op Schiphol. Deze partijen leveren ook de vliegers en technisch support. De waarnemers zijn mensen van de Douane, Rijkswaterstaat en Marechaussee. De operaties worden aangestuurd vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder.
==================
[Opmerking: In 2023 gaat EASP AIR vliegen vanaf Den Helder Airport met de Dornier Do-328 (PH-EAE). EASP Air voert daarmee maritieme patrouillevluchten uit voor het Europees Grens- en Kustwachtagentschap (Frontex)].
Op Hato, Curaçao en met de Canadese registratie. Foto: George Davelaar , IPMS Nederland lid te Curaçao (used with permission)
De C-GPAB op Hato met nu de PH-CGA registratie, april 2019. Foto: Cedric Bronswinkel / Museo Aeronautiko Curaçao (used with permission)
Registratie
|
|
Constructienr.
|
tweede regi.
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
C-GRNN
|
|
314
|
PH-CGB
|
10-2007
|
|
DHC-8-106 MPA; eerst Canadese registratie; gehuurd. In 2019 de PH- registratie. (PH-CGB was in 1954 KLM Convair 340). inzet op Antillen.
|
C-GPAB
|
|
275
|
PH-CGA
|
02-2008
|
|
DHC-8-106 MPA; eerst Canadese registratie; gehuurd. In 2019 de PH- registratie. (PH-CGA was in 1954 KLM Convair 340). inzet op Antillen.
|
C-GCFK
|
|
028
|
PH-CGD
|
augustus 2022
|
|
DHC-8-102; gebouwd in 1986; vloog eerder bij Canadees ministerie van Transport;
ombouw tot MPA en gehuurd door Kustwacht Nederland (gehuurd van PAL) ; In 2022 de PH- registratie
|
C-FCGE
|
|
038
|
PH-CGE
|
sept 2022 ?
|
|
DHC-8-102; gebouwd in 1986; eerst Canadese registratie;
ombouw tot MPA en gehuurd door Kustwacht Nederland (gehuurd van PAL) ; In 2022 de PH- registratie
|
Bronnen o.a. [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)