Fabriek de Havilland / (Airco)
Vliegtuig  
Type-aanduiding DH-4 / DH.4
Cat 1 --  totaal 1 exemplaar
            

 

dehavilland-dh4-profile

Informatie:

Airco DH-4, 1916; type DH.4A: 1919,

Na faillisement van Airco in 1920 werd De Havilland opgericht. Dit werd een succesvolle vliegtuigbouwer. De DH.4 was een Engelse tweezits bommenwerper maar werd ook voor verkenning gebruikt. Het had twee open cockpits, en een conventionele houten constructie. De romp had een triplex bekleding tot de achter cockpit maar de staart en rest had een linnen bekleding.

Het type zou in eerste instantie Beardmore motoren krijgen, maar deze waren niet leverbaar. De Rolls Royce Eagle motor werd daarom toegepast, alhoewel sommigen ook de RAF 3a, Siddeley Puma of Fiat motor kregen.

Een operationeel probleem was de grote afstand tussen de piloot en boordschutter, deze bemoeilijkte de onderlinge communicatie. Het toestel vloog nog wel eens in brand door slechte constructie van de tanks. Toch werd het type beschouwd als de beste Engelse dagbommenwerper want de kist was relatief snel. Veel toestellen werden ook in Amerika in licentie gebouwd en meer dan 3200 kisten met een Liberty V motor. Na de Eerste Wereldoorlog werd het type veelvuldig ingezet voor andere taken en zelfs als verkeersvliegtuig (o.a KLM).

Spanwijdte: 13 m
Lengte: 9,35 m
Rolls Royce 350 pk Eagle VIII motor
Leeggewicht circa 1050 kg
Startgewicht: 1575 kg
Vliegduur: 3 uur en 45 min
Plafond: 7000 m
Maximum snelheid: 195 km/u en,  230 km/u op lage hoogte
200 kg bommen en 1 of 2 machinegeweren (vaste Vickers gun voorin / Lewis gun achterin) 
 
Literatuur:
Profiles volume I (verzameling tekeningen)
Argus books     1989
DH.4 uit de serie luchtvaartencyclopedie Afd.Luchtvaartkennis Frits Gerdessen   1984-12
DH.4 Profile no. 26 J.M.Bruce   1965

  

Websites:
-   https://en.wikipedia.org/wiki/Airco_DH.4

 

FOTO GALERIJ:

  • airco-dh4-mdv-arc
  • dehavilland-dh4-mdv-ar7
  • dehavilland-dh4-mdv-archive
  • dehavilland-dh4-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Categorie 1.  LvA

1 kist geïnterneerd door LvA, 1918; kenmerk H-432

Een DH-4 kist maakte een noodlanding op het vliegveld Middenreduit (het latere Souburg) nabij Vlissingen op 17 juni 1918 na een luchtgevecht. Bij de landing sloeg het over de kop. Het was van RAF no. 217 squadron vliegend vanaf Bergues/ Sint Winiksbergen.
Deze kist werd geïnterneerd maar niet aangekocht. Het was voorzien van een Rolls Royce Eagle motor van 375 pk. Na reparatie is het toestel vanaf april 1919 een tweetal jaren door de LvA gebruikt en maart 1920 zowaar weer teruggegeven aan de Engelsen.

 

airco-dh4-mdv-arc 

De kist voorzien van de oranje bol van de LvA. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

dehavilland-dh4-mdv-ar7

 Andere Engelse kist ter illustratie. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

DH.4 A7935 van RAF No. 217 Sq. op Souburg, 17 juni 1918. Internering 61. Lts. G.B. Coward (vlieger) en J.F. Reade (waarnemer).

Dit is de Engelse kist "A7935" die werd geïnterneerd, 17 juni 1918; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

U.S. DH.4. 32774 te Schoondijke op 27 okt. 1918. Van U.S. Naval Northern Bombing Group, U.S.Marines No. 10 Sq. Internering 89. 2Lt. J.F. Gibbs, 2Lt. F. Nelms Jr.

Een Amerikaanse DH-4 "32774" van no 10 squadron US NBG landde 27 oktober 1918 bij Schoondijke; het werd in 1919 geretourneerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie
Constructie-nummer
Engelse Registratie
Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst
Opmerkingen
H432
 
A7935
17-06-1918
maart 1920
bouwserie A7401-A8089 gebouwd bij Airco; van RAF no.217 squadron, code "2";
landing op vliegveld Middenreduit (latere Souburg bij Vlissingen) 

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B5] Luchtv.kennis 1984-12

Opmerkingen: Tijdens de Eerste Wereldoorlog landden nog diverse andere toestellen:
- Op 22 juli 1917 landde een eerste Airco DH-4 van het Engelse RFC no.55 squadron bij Axel maar die werd door de bemanning in brand gestoken;
- Op 27 oktober 1918 landde een Amerikaanse kist  van no.10 squadron US Naval Northern Bombing Group met code "D-11" (serial 32274 nr. A3261) bij Schoondijke. Het had schade en plannen het in 1919 aan te kopen voor de "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" gingen niet door; werd in 1919 weer teruggegeven aan de Verenigde Staten.
- Na de Wapenstilstand landde nog wel eens een toestel op Nederlands gebied. Zo op 6 juli 1919 een DH-4 "F5760" bij Heer in Limburg.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

MODELBOUW  DH-4

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Pegasus
Airfix / MPC
Classic Plane (vacu)
Roden
AMT
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: SRAM models (resin)

BOXART

  • airfix-dh4-72
  • amt-dh4-48
  • mpc-airfix-dh4-72
  • pegasus-dh4-72
  • roden-dh4-48-2
  • roden-dh4-48
  • sram-dh4-144

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
.   < K194 > PC10 en linnen ?  

vleugel: vernist linnen

romp: PC10  ?

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)