Fabriek de Havilland
Vliegtuig Leopard Moth
Type-aanduiding DH-85
Cat 2 --  totaal 4 stuks
            

 

dehavilland-dh85-profile

Informatie:

De Havilland was een bekende Engelse fabriek dat diverse kleinere- en sport-vliegtuigen ontwikkelde. De Leopard Moth was een klein eenmotorig vervoers- vliegtuigje in 1933 ontwikkeld uit de Puss Moth. Het was een betrouwbaar driezits sportvliegtuig van voor de oorlog waarbij de piloot voorin zat met daarachter een bankje voor twee. Daarcahter was een klein bagageruim. Opvallend was verder dat het niet veel metaalbuizen meer had van de Puss Moth maar de constructie van ook de romp van hout en spruce. De bekleding was doek. Er werden er diverse ook geexporteerd.

Gipsy Major motor van 130 pk
Lengte: 7,47 m
Spanwijdte: 11,43 m
Leeggewicht: circa 610 kg
Startgewicht: maximaal 850 kg
Maximum snelheid: 220 km/u
Vliegbereik: 1150 km


Literatuur:
KLu vliegtuigen W. Schoenmaker en Th. Postma De Alk   1987
Leopard Moth uit "serie luchtvaartencyclopedie" H.J Hazewinkel Afd.Luchtvaartkennis   1986-6
Over de Leopard Moth c/n 7037 H.J. Hazewinkel Afd.Luchtvaartkennis 4 2002
Verenigde vleugels c/n 7037 H.J. Hazewinkel Verenigde Vleugels juli 2012

.

Websites:
--

FOTO GALERIJ:

  • dehavill-dh85-mdv-arc
  • dehavilland-dh85-profile
  • dh85-klu


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2.   LvA

Vier civiele exemplaren werden tijdens de mobilisatie begin 1940 gevorderd maar wel tegen een uurvergoeding. Er waren er twee bij de NLS Luchtvaartschool en twee van particulieren. Ze werden voor diverse lichte taken gebruikt o.a door de Inspecteur militaire luchtvaart. Een exemplaar "961"  (de PH-VYG) werd snel na de bezetting door Sonderman gedemonteerd en in de oorlog verborgen gehouden in een loods aan de Hemweg Zaandam.

Na de oorlog al snel in mei 1945 opgebouwd en kort gebruikt door de voor de LSK vliegende Sonderman voor verbindingen. Was het "eerste echte vliegtuig" gebruikt door de LSK na de oorlog met kenmerk LSK-01. Als "ML-101" met Engelse roundels vliegend in Nederland in de zomer van 1945 tot begin 1946 ook door prins Bernard gebruikt. In 1946 werd het in opslag gezet bij Fokker.

dehavill-dh85-mdv-arc 

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
961 c/n 7037 sept 1940

(1) mei 1940;

(2) 1947

ex PH-VYG van NLS 1939; werd uit elkaar gehaald en "verborgen"; overleefde de oorlog, in elkaar gezet en werd LSK-01 (later ML-101);

verkocht 1947 ?, later PH-NCP bij Aeroclub Eelde.

963 c/n 7094 okt 1939
mei 1940 ex PH-FDK; gevorderd voor ML en overleefde de Duitse aanval en zelfs in 1941 naar de National Luchtvaart School ? maar werd vervolgens 1941 al gesloopt.
964 c/n 7043 okt 1939
mei 1940 ex PH-HSC en later PH-HJP van particulier; werd gevorderd ; beschadigd op Ypenburg mei 1940 en werd 1941 gesloopt
968  c/n 7098 okt 1939
mei 1940 ex PH-JUH particulier; vloog in 1936 nog naar Batavia retour; werd gevorderd voor ML en overleefde de Duitse aanval en onduidelijk of het gesloopt is

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B18] KLu.Vliegt.,  [B5] Luchtv.kennis 2002-4 , 1986-9

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 MODELBOUW DH-85

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
Vami (resin)  Planet models  

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • planet-dh85-48
  • vami-dh85-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
?    <K130> Aluminium dope ?  <K130> Aluminium dope ?   OVERALL ?

 

 dh85-klu

Tekening.... bron onbekend..??

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)