Cat 2. LvA
Vier civiele exemplaren werden tijdens de mobilisatie begin 1940 gevorderd maar wel tegen een uurvergoeding. Er waren er twee bij de NLS Luchtvaartschool en twee van particulieren. Ze werden voor diverse lichte taken gebruikt o.a door de Inspecteur militaire luchtvaart. Een exemplaar "961" (de PH-VYG) werd snel na de bezetting door Sonderman gedemonteerd en in de oorlog verborgen gehouden in een loods aan de Hemweg Zaandam.
Na de oorlog al snel in mei 1945 opgebouwd en kort gebruikt door de voor de LSK vliegende Sonderman voor verbindingen. Was het "eerste echte vliegtuig" gebruikt door de LSK na de oorlog met kenmerk LSK-01. Als "ML-101" met Engelse roundels vliegend in Nederland vanaf mei 1945. Er was in het begin onenigheid tussen de LSK commandant en Prins Bernard wie er over kon beschikken. Later kreeg het driehoeken. In 1946 werd het in opslag gezet bij Fokker.
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
961 | c/n 7037 | sept 1940 |
(1) mei 1940; (2) 1947 |
ex PH-VYG van NLS 1939; werd uit elkaar gehaald en "verborgen"; overleefde de oorlog, in elkaar gezet en werd LSK-01 (later ML-101); verkocht 1947 ?, later PH-NCP bij Aeroclub Eelde. |
|
963 | c/n 7094 | okt 1939 |
mei 1940 | ex PH-FDK; gevorderd voor ML en overleefde de Duitse aanval en zelfs in 1941 naar de National Luchtvaart School ? maar werd vervolgens 1941 al gesloopt. |
|
964 | c/n 7043 | okt 1939 |
mei 1940 | ex PH-HSC en later PH-HJP van particulier; werd gevorderd ; beschadigd op Ypenburg mei 1940 en werd 1941 gesloopt |
|
968 | c/n 7098 | okt 1939 |
mei 1940 | ex PH-JUH particulier; vloog in 1936 nog naar Batavia retour; werd gevorderd voor ML en overleefde de Duitse aanval en onduidelijk of het gesloopt is |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B18] KLu.Vliegt., [B5] Luchtv.kennis 2002-4 , 1986-9
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)