444

 

Fabriek de Havilland
Vliegtuig Dominie / Dragon Rapide
Type-aanduiding DH-89
Cat 3 , 6 --  totaal 7 stuks
mk.1

 

dehavilland-dh89-profile

Informatie:

Van de fabrikant De Havilland is de DH-89 een licht transport- en verbindings vliegtuigje van hout- en linnen- bekleding. Het prototype van de DH-89 maakte de eerste vlucht in april 1934. Het toestel werd gebaseerd op de DH-86 maar dan kleiner. De DH-89 werd aanvankelijk als Dragon Six aangeduid, maar deze naam werd vanaf 1935 al snel aangepast in Dragon Rapide. Het toestel werd zeer succesvol en vooral in de negentien-dertiger jaren gebruikt als verkeersvliegtuig. De bemanning was een piloot en in de cabine ruimte voor zes passagiers. Er waren wat aanpassingen gedurende de productie zoals lichten in de neus, dikkere vleugeltips en cabineverwarming. Een groter startgewicht was ook mogelijk met extra flaps bij de motorgondels en metalen props. Rond 1940 waren zo'n 200 kisten afgeleverd aan allerlei maatschappijen.

Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog plaatste de Royal Air Force een aantal orders en nam de Dragon Rapide in gebruik vanaf 1941 als DH-89B Dominie als verbindingsvliegtuig en ook voor navigatietraining. Karakteristiek was bij die laatste toepassing dan het grote "peilraam" boven de cabine. Er werden er meer dan 500 Dominies gebouwd.

Na het eind van de Tweede Wereldoorlog werden veel Dominies omgebouwd bij de De Havilland fabriek te Whitney tot passagiersvliegtuig (o.a. voor de KLM).

2x Gipsy Six motoren van 200 pk voor de oorlog en daarna veelal Gipsy Queen motoren van 210 pk
Lengte: 10,51 m
Spanwijdte: 14,63 m
Snelheid maximaal circa 250 km/u
Vliegbereik: 900 km
Leeggewicht: varierend van 1300 tot 1487 kg
Maximum gewicht: varierend van 2270 tot 2650 kg
1 piloot en maximaal 6 passagiers


 

Literatuur:
DH-89 in de serie luchtvaartencyclopedie Nico Geldhof en Theo Wesselink Afd. Luchtvaartkennis 1984-4  
Dominie Nico Geldhof Stichting Vrienden MLM no.4 1990  

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Dragon_Rapide

FOTO GALERIJ:



Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze