Fabriek de Havilland Canada
Vliegtuig Beaver
Type-aanduiding DHC-2
Cat 3 --  totaal 9 stuks
U-6 / L-20

 

dhc-2-profile

Informatie:

Utility aircraft, eerste vlucht 1947 van de Canadese De Havilland fabriek DHC. Beaver werd ontworpen als licht transport en verbindingsvliegtuig maar had als achtergrond de behoefte van een "bush"vliegtuig in het ruige Canada. Het had maar genoeg aan een korte baan en kon ook met drijvers worden uitgerust voor gebruik op meren. Later zou het type ook (na aankoop beperkingen) worden aangeschaft door de US Army en USAF. Daar kreeg het de aanduiding L-20A en later U-6A. De Beaver vloog later zelfs nog in Vietnam. Er zijn er meer dan 1600 gebouwd en hedentendage vliegen er nog velen in de Canadese bush.

Gegevens U-6A:
Spanwijdte: 14,64 m
Lengte: 9,70 m
Hoogte: 3,4 m
Vleugeloppervlak: 23,2 m2
Max snelheid: 290 km/h op lage hoogte
P?W Wasp engine R985 motor van 450 pk
Leeggewicht: 1300 kg
Max startgewicht: 2315 kg
Vliegbereik circa 740 km
Geen bewapening
Cabine voor 1 vlieger + 5 man

 


 

Literatuur
Modelbouw in Plastic   1975-1 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic   1973-1 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic   1972-2 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic E. Stam en L.Boerman 2002-2 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic R. van Oosterzee 2007-3 . IPMS Nederland
Scale Aviation Modeller 4-1987 . tek.

.

Websites
IPMS NL Beaver (walk around)
- https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_DHC-2_Beaver

 

FOTO GALERIJ:

  • dehav-beaver-hirs-arch
  • dehav-beaver-mdv-a2
  • dehav-beaver-mdv-a3
  • dehavil-beaver-lvk-1-goth-auth
  • dehavil-beaver-lvk-2-goth-auth
  • dehavil-beaver-lvk-3-goth-auth
  • dehavilland-beaver-2-mindef
  • dehavilland-beaver-mdv-author
  • dhc-2-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze

Cat 3.  KLu

9 stuks, kenmerken S1-S9 van 1956-1974

In 1956 werd de eerste Beaver afgeleverd in het kader van het MAP programma aan de KLu met als taak het uitvoeren van licht transport en als verbindingsvliegtuig. Ze waren de opvolger van de Dominies. Ze vlogen eerst bij 334 squadron op Valkenburg resp. Ypenburg en later bij de groep lichte vliegtuigen (300 sq) dat later ook op Deelen kwam. Werden ook veelvuldig gebruikt in het Wadden gebied en vele andere utility taken. Later kreeg veelal ook iedere basis een toestel voor algemeen gebruik. In september 1974 werden de kisten uit dienst gesteld.

dehav-beaver-mdv-a3

Klu Beaver "S-9". Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

dehavilland-beaver-2-mindef 

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

dehav-beaver-hirs-arch

Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

 

dehavil beaver lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

dehavil beaver lvk 2 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

dehavil beaver lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

dehav-beaver-mdv-a2

De gerestaureerde S-9, nu gebruikt door de Stichting Historische Vlucht KLu (1995).  Foto: M.de Vreeze  (used with permission)

dehavilland-beaver-mdv-author

Dezelfde gerestaureerde S-9, nu gebruikt door de Stichting Historische Vlucht KLu, Foto: M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Beaver met registratie S-9, in day-glow beschildering, op de grond.

Met dayglow vlakken, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver S-1 (met day-glow) met Hawker Hunter N-263 op de achtergrond.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver S-1 in de vlucht.

Hier zijn de 2 roundels bovenop de vluegel te zien, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Canada DHC.2 Beaver, registratie  S-1, op vliegbasis Leeuwarden. Met day-glow.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Canada DHC.2 Beaver, registratie S-1, vliegend boven water.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver met de registratie S-6.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland "Beaver" van de KLu, registratie nummer S-9

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver met registratie S-7.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver op Vlieland (Cornfield range) in 1968

Geland op het strand bij de schietbaan Cornfield Vlieland 1968, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver S-6, met day-glow beschildering, in de vlucht.

Met de dayglow vlakken, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver met registratie S-9, in day-glow beschildering, tijdens een Open dag.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Canada DHC.2 Beaver, registratie S-5.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver S-6 op vliegbasis Ypenburg.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Laden van De Havilland Canada DHC-2 Beaver, registratie S-1, in de sneeuw.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Canada DHC.2 Beaver, registratie S-3.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Formatie Beavers geregistreerd  S-1, S-3, S-7 en S-9. Met day-glow.

De dayglow vleugeltips zijn ook te zien hier, nu nog maar 1 roundel bovenop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Laden van De Havilland Canada DHC.2 Beaver, registratie S-1, in de sneeuw, voor het bevoorrading van de Waddeneilanden.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Beaver S-6 en Dakota X-4 in onderhoud in hangaar 334 Sqn op vliegbasis Ypenburg.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motoren van Beavers in revisie op Ypenburg.

Motoren in onderhoud, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie US-Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-1 53-3485 950 okt 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld.
S-2 53-3486 952 nov 1956 23-4-1968 Afgeschreven
S-3 53-3487 953 nov 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld
S-4 55-3488 955 nov 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld
S-5 55-3489 956 nov 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld , naar Paraguay0229
S-6 55-4582 959 dec 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld; Gebruikt voor instructie MTS , nu in MLM
S-7 55-4583 960 nov 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld
S-8 54-4584 962 nov 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld
S-9 55-4585 965 nov 1956 1-9-1974 Buiten dienst gesteld; later weer de PH-DHC, Stichting Historische Vlucht (1995)

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 MODELBOUW BEAVER

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Classic plane (KLu uitv.);
Airfix;
HobbyCraft / KiTech ;
FROG @
Hobbycraft
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144:  MiniWing

1/24:   Mayer Associates (injection) @

BOXART

  • airfix-beaver-72-1
  • airfix-beaver-72-2
  • classic-plane-beaver-72
  • frog-beaver-72
  • hobbycraft-beaver-72-2
  • kitech-beaver-72
  • mayer-beaver-24
  • miniwing-beaver-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) . <K126> olive drab <K126> olive drab zwart anti-glare panel;
6 roundels;
finflash/vlaggetje op kielvlak
eerste schema , overall glanzend olive drab; geen dayglow vlakken
(b) . < K82> camouflagegroen

< K120 ?? > Kaki

< K82> camouflagegroen

< K120 ?? > Kaki

6 roundels;
finflash/vlaggetje op kielvlak
camo zonder glare panel
(c) . < K82> camouflagegroen

< K120 ?? > Kaki

< K82> camouflagegroen

< K120 ?? > Kaki

4 roundels;
patroon varieerde;
squadron logo's op kielvlak
camo ook met <140> oranje dayglow vlakken en zwart anti-glare panel
(d) . < K82> camouflagegroen

< K120 ?? > Kaki

< K82> camouflagegroen 4 roundels;
squadron logo's op kielvlak
camo maar egaal groene onderzijde; met <140> oranje dayglow vlakken en zwart anti-glare panel

.

KLu Beavers waren bij aflevering eerst egaal glanzend groen (Olive drab); later werden ze gecamoufleerd. Sommige toestellen werden ook voorzien van dayglow vlakken.
Registraties: wit op romp 48 cm hoog; op kielvlak 10 cm hoog;
ook finflash/vlag soms op staart en squadron embleem
USAF regi: 5 cm hoog in wit of geel;
Rozetten: romp zijkanten 60 cm diameter; vleugels 90 cm diameter (voor 1960 6 rozetten, later 4 rozetten)
propeller: achterzijde zwart, voorzijde metaal; soms egaal bruine propeller;
proptips: geel, later wit-rood-wit
Interieur: interior green met zwarte details;

 

ipms-30-beaver

 

ipms-31-beaver

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)