Fabriek Douglas
Vliegtuig Boston  / Havoc
Type-aanduiding DB-7 Boston III
Cat 4 --  totaal 24 ???? stuks
 A-20C Havoc

douglas-db7-profile 

Informatie:

Bommenwerper, ontworpen door Douglas USA. Prototype vloog 1938 als DB-7. Ontworpen als lichte duikbommenwerper en mogelijk grond aanvals-vliegtuig. Er waren export mogelijkheden, o.a. naar Frankrijk. Na het begin van de tweede wereldoorlog gingen er veel naar de Engelse RAF met de naam Boston. Uiteindelijke werden er meer dan 7000 stuks gebouwd to ver in 1944.

Gegevens A-20G Havoc:
2x Wright R2600 cyclone 1600 pk motoren 14 cylinders
Spanwijdte: 18,69 m
Lengte: 14,63 m
Hoogte: 5,36 m
Maximum startgewicht: 12350 kg ??
Maximum snelheid: 545 km/u op hoogte
Vliegbereik: 1780 km
Bewapening: 8 mitrailleurs van 0,303 inch
Maximum bommenlading:  1180 kg bommen
4 man bemanning van vlieger, vlieger-navigator en twee schutters

Literatuur:
Havoc / Boston Hall park Warpaint no.32  

.

Websites:
- -   https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-20_Havoc

 

FOTO GALERIJ:

  • db7-km-mdv-col
  • db7-km2-mdv-col
  • douglas-boston-jg-archive
  • douglas-db7-profile

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 4.  MLD

(bijdrage van Wilko Jonker)

Op dringend verzoek van de Netherlands Purchasing Comittee gezeteld in New York USA werden er 32 toestellen vrijgemaakt uit de Amerikaanse productie voor Nederlands-Indië. Nederland zelf was al bezet, maar Indië nog niet. De oorlog in de Oost pas echt een feit met de Japanse aanval op het Amerikaanse Pearl Harbor 6 december 1941. Het was een concrete oorlog geworden ook voor de Amerikanen in de Verre Oost en Japan was met de opmars bezig.

De Amerikanen maakten daarom veel haast met de levering van de Bostons (en ook andere gewenste toestellen) voor de verdediging van Indie. Het plan was dat vliegtuigen in kratten zouden worden geleverd en in diverse schepen over de Pacific verscheept en lokaal zou assemblage op Java volgens plan moeten plaatsvinden. De Bostons waren toegewezen aan de MLD en Magoewo bij Djocjakarta aangewezen als assemblage veld.  Vanwege de haast kwamen de Bostons met name uit een depot in Ogden, Utah USA, en waren in licentie door Boeing gebouwd voor een oorspronkelijk Frans contract, maar Frankrijk was reeds in Europa gevallen in 1940. De Bostons konden dus worden toegewezen aan Nederland, dit verklaart bijvoorbeeld ook dat de Nederlandse Bostons instrumenten met metrische schalen hadden. Douglas ging de kisten gevechtsgereed te maken en in secties verpakken in kratten voor verscheping naar Indië. Dit gaf ook Douglas de mogelijkheid om een ​​aantal aanpassingen te doen aan de lichte bommenwerper / aanval variant. Al waren ze niet uitgerust voor het laten vallen van torpedo’s maar met uitrusting en bewapening volgens Royal Air Force (RAF) standaard, bijvoorbeeld met de Britse Mark II bomb sight. De formele overdracht ("aanvaarding") van de kisten werd in de Douglas fabriek gedaan door een vertegenwoordiger van de Netherlands Purchasing Commissie (NPC) uit New York. 

Douglas paste de RAF camouflage enigszins aan. Naast oranje driehoeken omringd door een zwarte rand op de romp en de onderzijden van de vleugel kwam er een D serie nummer ter plaatse van het RAF serienummer, en de kisten kregen meerdere beletteringen in het Nederlands in de cockpit. Alleen de eerste zes toestellen verpakt in kratten en gedemonteerd werden verpakt zonder NEI markeringen en de zwarte titels KON.MARINE op de neus. De Britse nationale markeringen en de RAF serienummers waren al overgeschilderd met camouflage verf maar waarschijnlijk was wel de D serienummer al aangebracht.

De eerste zes verzonden vliegtuig waren door het schip Kota Baroe aan boord genomen in San Francisco in januari 1942.  (de ms. Kota Baroe had ook nog 4 Lockheed 12A lichte transportvliegtuigen en 4 Curtiss Wright CW-22B Falcon trainers aan boord).  Andere kisten waren onderweg met andere schepen en de Japanse aanval op Indië was in volle gang, en de andere schepen weken uit en uiteindelijk kwamen 22 Bostons (van de 32 besteld), die waren verscheept vanuit New York of San Francisco in januari en februari 1942, aan in Melbourne of Sydney.

De eerste zes Bostons waren wel aangekomen "boxed en crated" in de haven Tjilatjap Java op 27 februari 1942. Maar de beoogde montagehal op vliegveld Magoewo bij Djocjakarta was ondertussen beschadigd door zware Japanse luchtaanval op 22 februari 1942. Op 1 en 2 maart 1942 werd Djocjakarta wederom aangevallen vanuit de lucht door de Japanners. Besloten werd zelfs tot evacuatie als gevolg van de Japanse landingen op Java in de nacht van 28 Februari en 1 maart 1942 en de daaropvolgende Japanse opmars in Midden-Java. Een aantal vliegtuig monteurs was uit voorzorg al daarom naar Tjilatjap haven gestuurd om de eerste 6 DB7 Bostons te monteren die in kratten waren aangekomen a/b ms. Kota Baroe. Ook ander personeel ter plaatse, zo'n totaal 90 man, ging aan de slag. Op 2 maart werden de kratten met de Bostons met kranen geplaatst op de haven kades. Vervolgens werden de kisten met de rompen van 3 vliegtuigen verspreid langs wegen en gepositioneerd aan de rand van de stad Tjilatjap onder dekking van bomen. Voorlopig bleven andere kratten behorend bij deze rompen staan ​​op de kades vanwege een gebrek aan transportmiddelen. Haven personeel deponeerde de rompen van 3 overige Boston vliegtuigen in het zuidelijke deel van het zogenaamde nieuwe haventerrein. 

Op 3 maart 1942 deden 6 zes gevechtsvliegtuigen van de Japanse marine luchtmacht een verkenning van de haven Tjilatjap. Een dag later, om ongeveer tien uur in de ochtend, vielen circa 23 Japanse bommenwerpers begeleid door jagers het haven terrein aan en er werd gebombardeerd. De schade van de grote hoogte bombardementen was niet zo groot en het zuidpuntje van het nieuwe haven gebied werd niet geraakt. De aldaar geplaatste 3 Bostons waren ongeschonden. Sommige militairen van het KNIL echter moesten 2 Bostons evacueren uit de haven hallen om branden te mijden. De 3 reeds verborgen Bostons gingen per spoor naar Bandoeng voor montage op het nabijgelegen Andir.

Van de drie resterende Boston achtergebleven op Tjilatjap konden 2 geassembleerd worden voor de latere haven evacuatie. Een DB7 Boston werd met minimale brandstof om gewicht te besparen aan boord gestart door de vlieger H.V Burgherhout en de take-off lukte vanaf een zeer korte geïmproviseerde baan. Het toestel vloog naar Tasikmalaja met de weinige brandstof. De tweede nog aanwezige Boston die ook al was geassembleerd stond nog bij de haven. Er volgde een zwaar Japans bombardement 5 maart en er waren honderden doden en een enorme schade aan gebouwen en schepen in de haven. Maar de 2 Bostons waren nog ongeschonden maar verder gereed maken had geen zin want de simpele startbaan was onherstelbaar. Het nog aanwezige personeel werd snel overgebracht naar elders zoals Andir om daar te helpen. Er was bij besluit to evacuatie geen gelegenheid om nog al het aanwezig materieel zoals de ene Boston nog verpakt in kratten geheel te vernietigen door de snelle Japanse opmars over de grond. Wel werden wat kratten in het water gemikt en de bewapening onklaar gemaakt.

De enige uitgeweken Boston van vlieger Burgerhout op Tasikmalaja kon niet van brandstof worden voorzien, er was een schreeuwend gebrek aan type 100 octane brandstof. De Boston werd verdekt opgesteld en bij het Japanse bombardement van 5 maart en de volgende dag bleef het ongehavend. Maar er werd opdracht gegeven het onherstelbaar te beschadigen want men wilde niet dat het ongehavend later in japanse handen viel. Dat gebeurde ook met de lokale RAF toestellen van een RAF squadron (Hurricanes?). Van de 3 Nederlandse DB7 Bostons op Bandoeng die al eerder per spoor waren aangekomen,  was er 1 geassembleerd langs de weg naar Andir en 7 maart ter plaatse voor afbouw. Twee  Bostons waren al een heel eind geassembleerd maar werden tijdig 7 maart 1942 vernietigd met handgranaten door het MLD team ter plaatse voor de capitulatie. De derde kist die geheel gereed was viel in Japanse handen ( RAF serial number AL906/MLD serial D52). (deze kist ging later naar de Japanse test unit in Japan op Tachikawa voor testen in mei 1942).

Een andere Boston in kratten was nog relatief ongeschonden gevonden op Tjilatjap. Deze Boston (RAF serial number AL904/MLD serial D51) werd onder Japanse dwang alsnog geassembleerd door gevangen genomen monteurs. Vervolgens werd deze Boston onder dwang overgevlogen naar Andir. Het zou later gaan naar het test centrum in Japan op Yokusuka (nummer J-D-A-1) .

De schepen met de resterende 22 Boston toestellen in kratten bestemd voor de MLD die reeds waren verscheept vanuit New York of San Francisco in januari en februari 1942 waren uitgeweken naar Australische havens. Ze kwamen aan om te worden gelost in Melbourne of Sydney. In eerste instantie gingen deze vliegtuigen naar de Royal Australian Air Force (RAAF), de overige vier (van de order van 32) in de VS naar de USAAF. Overigens werden daarvan 3 kisten toegewezen aan Rusland maart 1942. 

Zo'n 12 Bostons werden bij de RAAF ingezet door no. 22 Squadron RAAF. April 1942 werd op Canberra in Australië het Nederlandse no.18 NEI squadron opgericht met Nederlands en Australisch personeel. (ze kregen een zestal B-25C Mitchells en zouden nog meer Mitchells krijgen). De Amerikanen stelden 7 tot 10 Douglas A-20 (de Amerikaanse versie) toestellen beschikbaar en RAAF een achttal DB-7 Bostons in ruil voor de Mitchels; maar dat gaf bezwaren van de commandant van 18 NEI squadron. De resulteerde in het feit dat het voorlopig niet gebeurde en al een tweetal weken later werden een aantal van de A-20 kisten ook gevlogen door de Nederlanders van het ML-KNIL, waarschijnlijk ook een A-20A, de A28-36, bij no 18 Sq NEI. Maar wel met Amerikaanse kenmerken.


 

douglas-boston-jg-archive

Een drietal Bostons met driehoeken, een Douglas fabrieks PR foto die waarschijnlijk is gemanipuleerd met driehoeken.
Foto: Ministerie van Defensie via Joop Gelauf  (used with permission)

db7-km-mdv-col

Opschrift op een voor de MLD bedoelde Boston. Foto van de A28-9 met een KON.MARINE titel in zwart op de neus en een stier. ( collectie M. de Vreeze)

db7-km2-mdv-col                                                             
A28-18 buiklanding, met een Australisch roundel.  Foto collectie M. de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

Een Douglas DB-7B Boston III (1942) bestemd ooit voor de MLD in Ned. Indië. De Japanners hebben uit de resten van door de Nederlanders vernielde "Boston's" (nog in assemblage) op de kade van Tjilatjap één weten samen te stellen (staartregistratie J-D-A-1). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een Douglas DB-7B Boston III (1942) aanvalsbommenwerper bestemd voor de MLD in Ned. Indië, doch in 1942 in gebruik genomen door de R.A.A.F tijdens de oorlog. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer

MLD Registratie

Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
AL- D47     a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, java
 ? D48     a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java
 ? D50     a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java
AL904 D51     a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java; later veroverd Japanse troepen op Titlatjap en voor testen gebruikt Yokusuka (nummer J-D-A-1)
  AL906 D52     a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java; weggevlogen vanuit strip haven; later veroverd door Japanse troepen op Andir en voor testen gebruikt Tachikawa mei 1942
  AL889       a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java ??
  AL896       a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java ??
  AL900       a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java ??
  AL901       a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java ??
  AL903       a/b Kota Baroe afgeleverd 15-01-1942 Tjilatjap, Java ??
  AL347  ??     a/b Tosari naar Melbourne Australie; RAAF A28-2
  AL358       a/b Tarakan naar Sydney ; RAAF A28-10
  AL364       a/b Tarakan naar Sydney ; RAAF A28-11
  AL365       a/b Tarakan naar Sydney ; RAAF A28-12
  AL366       a/b Tabinta naar Sydney ; RAAF A28-18 ; later naar ML-KNIL NEI 18 squadron??
  AL361       a/b Weltevreden naar Sydney ; RAAF A28-15
  AL362       a/b Weltevreden naar Sydney ; RAAF A28-16
  AL363       a/b Weltevreden naar Sydney ; RAAF A28-17
  AL367       a/b Tarakan naar Sydney ; RAAF A28-13
  AL368       a/b Weltevreden naar Sydney ; RAAF A28-19
  AL369       a/b Weltevreden naar Sydney ; RAAF A28-20
  AL887       a/b Tosari naar Melbourne ; RAAF A28-3
  AL890 D65     a/b Mapia naar Melbourne ; RAAF A28-9
  AL891 D66     a/b Tarakan naar Sydney ; RAAF A28-9; 22 RAAF squadron, DU-K; later als Pegasus met Kon.Marine titel, naar ML-KNIL NEI 18 squadron?
  AL892       a/b Tarakan naar Sydney ; RAAF A28-14
  AL893       a/b Mapia naar Melbourne ; RAAF A28-4
  AL894       a/b Tabinta naar Sydney; RAAF A28-21
  AL895 D70     a/b Mapia naar Melbourne ; RAAF A28-5
  AL897       a/b Mapia naar Melbourne ; RAAF A28-6
  AL898       a/b Tabinta naar Sydney; RAAF A28-22
  AL899       a/b Mapia naar Melbourne ; RAAF A28-7
  AL907       a/b Mapia naar Melbourne ; RAAF A28-8
           
A28-36 40-077       type A-20A, gebruikt NEI 18 squadron, tijdelijk en met amerikaanse kenmerken; naar USAAF juni 1942 en daarna november 1943 RAAF 15ARD; gebruikt onderdelen april 1945.
A28-??          

 Bronnen o.a. [L2] Jonker, [W4] NedWeb ,

Opmerkingen:  kisten met nummers AL401, AL413, AL415 gingen terug naar de USAAF (en later naar Rusland!) ; AL442 ook later vanuit 18 NEI naar USAAF retour.

 

 Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website) 


 

MODELBOUW A20

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
DB-7B / Boston III:
MPM;
HighPlanes ;
Revell  / Congost / Alanger;
Frog / NOVO / AirLines @;;
Airfix / MPC ;
Matchbox / AMT
Italeri / Revell ;
AMT/ERTL
Combat models (vacu)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • airfix-boston-72-2
  • airfix-boston-72
  • airlines-frog-a20-72
  • alanger-a20-72
  • amt-a20-72
  • amt-ertl-a20-48
  • frog-a20-72-2
  • frog-a20-72
  • highplanes-a20-72-2
  • highplanes-a20-72-3
  • highplanes-a20-72
  • italeri-a20-48
  • matchbox-a20-72
  • mpc-airfix-boston-72
  • mpm-a20-72
  • revell-a20-48
  • revell-a20-72-2

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   ?     standaard RAF camouflage schema met oranje driehoeken en zwarte KON.MARINE titels

OPMERKINGEN:

De Bostons A-20's bestemd voor Nederland hadden een glazen neus. Highplanes kits 72055/ 72056 met glazen neus zijn o.a. daarvoor geschikt, alsmede de MPM kit.

douglas 20 drawing

Tekening:   Collectie M. de Vreeze (used with permission).

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)