IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap / lid worden?
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Vergeten Conflicten
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL Discord (link ->)
    • IPMS NL YouTube (LINK ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
        • Airbus Caracal H225
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Douglas C-47 / DC-3 Dakota

  • INFO Douglas C-47 / DC-3 Dakota
  • 3. KLu Douglas C-47 / DC-3
  • 3. KLu Douglas C-47 / DC-3 (foto bijlage)
  • 4. MLD: C-47 / DC-3
  • 5. ML-KNIL: C-47 / DC-3
  • 6. Ops RAF: C-47 / DC-3
  • Modelbouw C-47 / DC-3

INFO Douglas C-47 / DC-3 Dakota

Laatste update: 22 februari 2023
2531

 

Fabriek
Douglas
Vliegtuig
Dakota / Skytrain
Type-aanduiding
C-47
Cat 3, 4, 5, 6 -- meer dan 90 stuks
DC-3

douglas-c47-profile

Informatie:

Wereldberoemd transportvliegtuig van Douglas USA, vloog in jaren dertig. Het was uniek want geheel van lichtmetaal.
De militaire DC-3 versie werd door de USAAF aangeduid als de C-47; 3 bemanningsleden en meestal cabine voor zo'n 28 passagiers.
Tijdens de oorlog werden er vele gebruikt bij de USAAF met als bijnaam "Skytrain", bij de RAF als "Dakota" en andere luchtmachten. Er zijn meer dan 10.000 toestellen gebouwd en ongeveer 2000 stuks in licentie in Rusland als Lisunov Li-2. De C-53 was speciale versie voor het droppen van parachutisten en zo waren er nog vele versies.

Na de tweede wereldoorlog werden vele C-47 verspreid over de wereld voor allerlei mogelijke transporttaken. Tot op hedentendage vliegen er nog toestellen rond, o.a in Zuid Amerika en Afrika.

Gegevens C-47A:
Lengte: 19,63 m
Spanwijdte: 28,90 m
Hoogte: 5,20 m
2 x Pratt and Whitney R-1830-92, 1065 pk ieder
Snelheid: 368 km/u (max.), 296 km/u (kruissnelheid)
Vliegbereik: 2400 km
Leeggewicht: 8250 kg
Max startgewicht: circa 13290 kg

.

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP (ML-KNIL schema's )
Max Schep
1985-2
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP (Nieuw Guinea)
 
1984-3
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP (KLu special)
IPMS werkgroep/ L. van 't Hof / H.G. Berfelo / M. Schep
1982-3
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP
IPMS werkgroep/ L. van 't Hof / H.G. Berfelo / M. Schep
1982-2
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic MIP Rob van Oosterzee (2 delen) 2022-5 en 2022- IPMS Nederland 
Dutch military aviation 1945-1978
Paul Jackson
1978
Midland Counties Publications (Aerophile)
Nederlandse marine vliegtuigen
Nico Geldhof en Thijs Postma
1978
Omniboek

...

Websites:
IPMS NL Walkaround C-47
- https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain

 

FOTO GALERIJ:

  • c-47-mld-nationaal-archief
  • dc-3-nationaal-archief-5
  • douglas-c47-kluauthor
  • douglas-c47-lvk-1-goth-auth
  • douglas-c47-lvk-2
  • douglas-c47-lvk-3
  • douglas-c47-lvk-4-pieters-auth
  • douglas-c47-lvk-5
  • douglas-c47-lvk-6-goth-auth
  • douglas-c47-mdv-author
  • douglas-c47-mindef-archive
  • douglas-c47-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. KLu Douglas C-47 / DC-3

Laatste update: 23 maart 2023
5189

Cat 3. LSK/ KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
aaanlmillv

DC-3 bij NGAT : NL-201 , NL-202 ; C-47A bij NGAT: NL-204 , NL-205 , NL-206, NL-207 , NL-208, NL-209, NL-210; (NGAT NL-203 was een DC-2)

C-47: 17 stuks, van 1948-1962 bij KLu ; kenmerken X1-X17 ;
C-47A, 2 stuks, kenmerken X18 en X19 van 1962-1964;

Na de Tweede Wereldoorlog werden een aantal voormalige "No.1314 Dutch communications Flight" toestellen gebruikt door het in oktober 1945 opgerichte Netherlands Government Air Transport (NGAT). De NGAT operatie werd uitgevoerd vanaf december 1945 door de KLM. Veel van deze kisten gingen later naar de civiele KLM.

In september 1948 kreeg de luchtmacht de beschikking over een KLM Dakota PH-TCK in bruikleen welke intern als X-1 werd geduid. De KLM Dakota PH-TBV met code X-2 werd verhuurd vanaf februari 1949 maar had een zilverkleurig schema. Daarna kwam eind 1950 de PH-TAY met ook weer interne duiding X-1 welke vloog tot oktober 1951.  In november kwam de PH-TBX welke ook aangeduid werd als X-2 en vloog tot eind 1949. [ref Luchtvaartkennis 2023-1 en niet verwarren met de latere KLu X-1 en X-2].

Voor de LSK (dat werd de latere KLu maart 1953) werden meerdere Dakota's later aangeschaft en gebruikt na de oorlog bij o.a. KLU no.334 squadron. (Prins Bernhard gebruikte de PH-PBA als "regerings "Dakota in de jaren vijftig met veelal Sonderman als vlieger).

Een aantal kisten werden ook in 1961 overgebracht naar de Oost (Indonesië was al onafhankelijk geworden) en gestationeerd op het nog Nederlandse Papua Nieuw Guinea. Vanaf de basis Mokmer op eiland Biak vlogen drie C-47B toestellen bij het daar opgezette KLu no.336 squadron. Er werd ook samengewerkt met de MLD. De omstandigheden waren moeilijk met diverse vijandelijkheden. Vele transporttaken werden uitgevoerd, o.a. van krijgsgevangenen. In 1962 werd de oorlogssituatie in Indonesië ernstig en uiteindelijk werd in augustus 1962 "door de VN afgedwongen" akkoord in New York getekend. Overdracht gaat via UNTEA op 1 oktober 1962. De lokale C-47 in de Oost kisten werden verkocht aan een bedrijf in de Filipijnen.

Omdat er een flink aantal vliegtuigen onder het Amerikaanse MDAP werden geleverd (en dus Amerikaans eigendom waren) gingen er vele toestellen ook weer terug naar Amerika in 1961 en 1962.


douglas-c47-kluauthor 

de X-8 "VIP" Dakota in aluminium verf met wit dak en rood-oranje vlakken om romp en vleugeltips.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission) 

douglas c47 lvk 3

Weer de VIP kist. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 

douglas c47 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

douglas c47 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 4 pieters auth

Foto dhr. Pieters via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 6 goth auth

Foto dhr. F. Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

dc 3 nationaal archief 5

Dropping tijdens politionele actie in Indië, onderzijden met roundels goed te zien.. Foto: dhr. Noske via Nationaal Archief (used with permission)

douglas-c47-mdv-author

C-47 in KLu schema als ZU-5 bij het oude MLM in Soesterberg. Dit is niet een originele KLu kist, maar ex K-688 /20118.  Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

Registratiegegevens Netherlands Government Air Transport (NGAT) ; 
Registratie
-
- 
fisc.yr
Constructienr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Type
Opmerkingen
NL-201
 
 
 
2022
 
 
DC-3
later naar KLM als PH-TBE
NL-202
 
 
 
1980
 
 
DC-3
later naar KLM als PH-TBD
NL-204
 
 
 
12173
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TAZ
NL-205
 
 
 ex. USAAF 43-16131
20597
 16-06-1945
16-01-1946 
C-47A
ex USAAF; ongeval Katwijk 16-1-1946
NL-206
 
 
 
12767
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TBY
NL-207
 
 
 
19785
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TBZ
NL-208
 
 
 
12953
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCA
NL-209
 
 
 
19515
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCB
NL-210
 
 
 
12734
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCC

 

Registratiegegevens LSK / KLu: (kijk voor schema aanduidingen op de modelbouw pagina)
Registratie Tweede Registratie Engelse Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen
X-1 (1) 42-100553 20597 16-05-1945 16-01-1946 Er is een hoop mysterie rond de "X-1" , was NL-205 ? Afgeschreven na ongeluk bij Katwijk; Romp naar Schiphol
X-1 (2) 43-15329 29-02-1952 06-02-1953 Douglas C-47A Dakota schema (8); Afgeschreven na ongeluk. gesloopt 1958? Naar Deelen
X-10 ZU-10 KN233 43-49453 26714/15269 18-09-1953 07-11-1962 Douglas C-47B-15-DK Dakota als ZU-10 in schema (2) en uniek schema (4); als X-10 in schema (5); korte motor inlaten; Naar Filippijnen
X-11 ZU-11 KN312 44-76281 32613/15865 24-02-1952 juli -1962 Douglas C-47B-25-DK Dakota Enige tijd gebruikt geweest bij MLD als 078 in schema (2); als ZU-11 in schema (2); lange inlaten en aluminium kleurige spinners; Vermist 28-6-1962. Pas gevonden in 1969 door missionaris in Carstensgebergte (Nieuw Guinea). Restanten van de kist in museum Deelen.
X-12 ZU-12 KN605 44-76916 33248/16500 08-07-1953 09-02-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-12 en X-12 ook schema (2); Retour MDAP naar USA.
X-13 ZU-13 KN629 44-76953 33285/16537 05-06-1953 02-01-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-13 in schema (2); lange motorinlaten; heeft enige tijd bij MLD gevlogen als 079 in schema (2) en is daar afgeschreven op 2/1/1961 ongeval Biak
X-14 ZU-14 KN632 44-76957 23259/16541 07-01-1953 09-02-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-14 in schema (2); Retour MDAP naar USA
X-15 ZU-15 KJ824 43-48347 25608/14163 08-01-1954 09-02-1961 Douglas C-47B-1-DK Dakota als ZU-15 / 15-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Retour MDAP naar USA.
X-16 ZU-16 KJ932 43-48843 26104/16459 11-08-1952 08-03-1961 Douglas C-47B-5-DK Dakota; als ZU-16 / 16-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Retour MDAP naar USA (later Chili)
X-17 ZU-17 KN696 44-77079 33411/16663 04-05-1954 24-01-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-17 / 17-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Retour MDAP naar USA
X-18 ZU-18 RAAF A65-22 42-92127 of 92197 / 92106 11971 24-07-1962 07-11-1962 Douglas C-47A-1-DK Dakota ex RAAF; als X-18 in schema (5) bij 336 squadron; geen linker vrachtdeur maar gewone deur en 7 ramen, verder geen astrodome; Verkocht als XW-PFW van Continental Airlines.
X-19 ZU-19 RAAF A65-57 43-48106 25367/13922 25-09-1962 07-11-1962 Douglas C-47A-30-DK Dakota bij 336 squadron; geen linker vrachtdeur maar gewone deur en 7 ramen, verder geen astrodome; Was VH-SBH van Trans Australian Airlines. Verkocht als VH-EDD van Qantas.
X-2 (2) ZU-2 43-16413 20879 29-08-1952 09-11-1962 Douglas C-47B-1-DL Dakota Was K-5/OT-CWC (Belg. Luchtmacht). ZU-2 schema (2); X-2 in schema (7); buiten dienst gesteld en verkocht naar Filippijnen.
X-2 (1) 43-15329 19795 sept 1948 14-11-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota Was PH-TBV. Dit toestel is gedurende 1949 gehuurd door de LSK van de KLM. Het vloog in LSK-beschildering, waarbij de civiele registratie PH-TBV op de staart gehandhaafd bleef (schema 11?). Crash 14 november 1946 op Schiphol; (een andere kist kreeg later dezelfde code X-2; zie hierboven)
X-3 ZU-3 KN325 43-76300 32632/15884 29-08-1952 31-03-1962 Douglas C-47B-25-DK Dakota Was K-26/OT-CWL (Belg. Luchtmacht). in schema (2) en later schema (5); Afgeschreven na ongeluk bij Sorong, Nieuw Guinea.
X-4 ZU-4 KN215 43-49735 26996/15551 29-08-1952 07-11-1962 Douglas C-47B-20-DK Dakota Was K-27/OT-CWM (Belg. Luchtmacht). Heeft bij MLD gevlogen als 018 in schema (5); X-4 in schema (5); Verkocht als PI-C643
X-5 ZU-5 KN636 44-76991 33323/16575 29-08-1952 07-11-1962 Douglas C-47B-35-DK Dakota Was K-32/OT-CNS (Belg. Luchtmacht.) ZU-5 in schema (2); Heeft bij MLD gevlogen als 019 in schema (5); als X-5 in schema (7) met korte inlaten op de motoren; Verkocht als XV-NIK van Air Vietnam. (zie opmerking)
X-6 ZU-6 KN342 44-76325 32657/15909 10-03-1953 12-09-1960 Douglas C-47B-25-DK Dakota Retour MDAP naar USA
X-7 ZU-7 KN608 44-76920 33252/16504 01-04-1953 20-10-1960 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-7 resp 7-ZU in schema (2) met Korea titel "ROYAL NETHERLANDS AIR FORCE" in geel; korte motor inlaten; later Retour MDAP naar USA.
X-8 ZU-8 KN699 44-77083 33415/16667 06-08-1953 09-03-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-8 ingezet voor VIP in schema (1); later in schema (2) en (3) en als X-8 in schema (3); korte motor inlaten; later Retour MDAP naar USA.
X-9 ZU-9 KN661 44-77030 33362/16614 05-06-1953 18-10-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota ZU-9 resp 9-ZU in schema (1); als ZU-9 in schema (2); werd 1955 van VIP interieur voorzien als X-9 in schema (3); korte motor inlaten met zwarte spinners; later Retour MDAP naar USA.

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt., [B5] Luchtv.kennis 1985-6

Opmerking: de C-47A museumkist in het voormalige MLM Soesterberg "X-5" vloog nooit bij de KLu, maar ex K-688 /20118 en na te zijn aangekocht in KLu kleuren geschilderd

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

3. KLu Douglas C-47 / DC-3 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1887

Cat 3. LSK/ KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)

 

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

"C-47", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Apart schema; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Nieuw Guinea; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

4. MLD: C-47 / DC-3

Laatste update: 15 oktober 2021
2448

Cat 4.  MLD

C-47A: 16 stuks MLD; kenmerken Q1-Q15 en W16, vooral in Indie van 1945-1946
C-47: 4 stuks MLD, nummers 018, 019, 078, 079 en deze afkomstig van de KLu.

Voor Indië was er behoefte na het einde van de Tweede Wereldoorlog aan transport capaciteit en door de MLD werd ook deze taak (samen met de ML-KNIL) uitgevoerd. Uit dumps werden 16 C-47A toestellen gekocht en deze werden na een opknapbeurt in Australië ingezet voor lijndiensten in Indië.

Een flink aantal MLD C-47 toestellen deden ook tijdens de tweede Politionele Actie taken zoals paradrops en het verzorgen van een luchtbrug.

Na de onafhankelijkheid van Indonesië werden vanaf januari 1950 zo'n 14 MLD kisten overgedragen aan de TNI AURI.

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1960 werden door de MLD een viertal ex-KLu Dakota's gebruikt in Papua Nieuw Guinea en waren ze gestationeerd op Biak. Waarschijnlijk met nrs 018,019,078 en 079 vlogen de C-47's aldaar met Neptunes en de Mariner. De resterende toestellen gingen oktober 1961 weer terug naar de KLu in Nederland.

 

c 47 mld nationaal archief

C-47 met Marine opschriften, gezien in Indië. De W13 is te zien en een Catalina. Foto: Nationaal Archief (used with permission)


 

Registratiegegevens MLD:

Registratie Engels Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen
018/B KN215 43-49735 26996/ 15551 12-2-1960 2-10-1961 C-47B-20-DK X-4 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's voor verkenningsvluchten in Nederlands-Nieuw Guinea. Retour KLu
019 /B KN636 44-76991 33323/16575 12-2-1960 2-10-1961 C-47B-35-DK X-5 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; Retour KLu
078 KN312 44-76281 15865/32613 12-2-1960 2-10-1961 C-47B-25-DK X-11 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; Retour KLu.
079 KN629 44-76953 16537/33285 22-2-1960 2-1-1961 C-47B-35-DK X-13 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; In zee gestort bij Biak na brand aan boord tijdens oefening.
Q-1   45-15239 19705 22-12-1945 24-12-1945 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Neergestort bij Biak en afgeschreven
Q-10 W-10/2 42-93567 13493 1-2-1946 15-12-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota "W nummers vanaf februari 1946". Overgedragen aan AURI
Q-11 W-11/2 42-93678 13616 7-10-1950 2-2-1946 Douglas C-47A-25-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-12 W-12/2 42-93312 13210 1-2-1946 25-3-1947 Douglas C-47A-25-DK Dakota Noodlanding bij Katherine river / Port Darwin ; inzittenden overleefden; wel afgeschreven
Q-13 W-13/2 42-9281 ? / 42-92821 ?  12664 1-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-15-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-14 W-14/2 42-92047 11804 1-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-15 W-15/2 42-23946 9808 1-2-1946 15-12-1950 Douglas C-47A-35-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-16 W-16/2 42-23721 9583 1-2-1946 15-12-1950 Douglas C-47A-30-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-2 W-2/23 42-93234 13123 22-12-1945 7-10-1950 Douglas C-47A-20-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-3 W-3/23 42-23656 9518 22-12-1945 15-12-1950 Douglas C-47A-30-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-4 W-4/23 43-15436 19902 7-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-85-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-5 W-5/23 42-23891 9753 7-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-35-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-6 W-6/23 42-23865 9727 7-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-35-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-7 W-7/23 43-48228 14044, 254 2-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-30-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-8 W-8/23 42-93576 13503 1-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-9 W-9/23 42-23537 9399 1-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-20-DL Dakota Overgedragen aan AURI

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70 ,  [B17] Vlucht.tijd ,  [B5] Luchtv.kennis 1999-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. ML-KNIL: C-47 / DC-3

Laatste update: 13 oktober 2021
3845

Cat 5.   ML-KNIL
56 stuks DT-937 t/m DT-992

(In Nederlands Indië werden van de civiele KLM Indische Luchtvaartmaatschappij [KNILM, die juli 1928 was opgericht] twee DC-3-194B toestellen en van de KLM 3 DC-3's nog in begin 1942 gebruikt. Vanwege de Japanse aanval op Nederlands Indië begin 1942 weken eerder in februari 1942 twee kisten, de PK-ALT en PK-ALW, uit naar Australië. Ze werden door de Geallieerden ingezet voor diverse taken en gingen over naar de USAAF / Allied Directorate of Air Transport ADAT). (andere civiele DC-3's werden al eerder neergeschoten en ook diverse kisten nabij Broome, zie tabel).


Veel indisch militair personeel was vanwege de Japanse aanval uitgeweken naar Australië. Tussen november 1943 en februari 1944 werden een viertal nieuwe kisten afgeleverd direct in Australie (regi's DT-937 t/m DT-940) voor gebruik op routes in Australië. Later kwamen daar nog eens vier C-47A's (DT-941 t/m 944) en zes C-47B's toestellen (DT-945 t/m 950) bij. Ze werden gebruikt door het in Australië met de RAAF opgezette Netherlands East Indies (NEI) no. 1 NEI squadron te Melbourne en no.2 NEI squadron te Brisbane; later werd dit het no.1 NEI Transport Squadron en nog later na de capitulatie van Japan in augustus 1945 het no.19 NEI squadron onder de RAAF.

Na VJ-day, het einde van de oorlog augustus 1945, was voor heropbouw van de ML-KNIL in Indië additionele capaciteit nodig. Het was mogelijk 10 C-47 (ex USAAF) toestellen over te nemen (regi's DT-951 t/m DT-960) met 7 kisten in onderdelen. De toestellen werden gevlogen door no.19 squadron "Vliegtuig Transport Groep" op het militaire veld Tjililitan bij Batavia en later vanuit Kemajoran, het civiele veld van Batavia. Er was meer capaciteit nodig en dus volgden vanaf begin 1946 nog eens diverse kisten.

De meeste toestellen kwamen in gebruik bij het NIGAT ("Netherlands Indies Government Air Transport") met een extra kist, de DT-992, als VIP kist. De taken werden gescheiden: reguliere lijndiensten door no.19 en overig transport door no.20 squadron. Het no.19 squadron werd in april 1948 opgeheven en vervolgens gingen vele toestellen over het KLM bedrijf. Het no.20 squadron bleef doorvliegen voor militaire taken, o.a. vanaf Tjililitan.

Bij de onafhankelijkheid van Indonesië werden in 1950 zo'n 22 vliegtuigen vreedzaam overgedragen aan de Indonesische TNI AURI.

Zie voor het gebruik in de Papua Nieuw Guinea periode:  gebruik bij de KLu in Indie/ Nieuw Guinea....


c 47 avweekdec1945

Oud artikel uit de Aviation Week van december 1945. Het gaat over de aankoop van tweede hands kisten voor de ML-KNIL / NGAT. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

 

DC-3 KNILM
Registratie Tweede regi. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
PH-ALT PK-ALT 11-1941 april 1937  maart 1942 DC-3-194B naar KLM april 1937 als "Torenvalk" PH-ALT; was september 1939 onderweg naar Indië; aldaar voorzien van vlaggen; juni 1940 ondergebracht bij Indische KNILM, ook voorzien van rood-wit-blauw banen boven de ramen; na uitbreken oorlog in het Verre Oosten eind 1941 voorzien van camouflageschema; ook militair gebruikt na evacuatie naar Australië; maart 1942 verkocht voor luttel bedrag naar USAAF/ ADAT, werd 44-83228, Call sign VH-CXD; maart 1945 naar RAAF 33 squadron; afgeschreven Higgins Field QLD 05-05-1945
PH-ALW PK-ALW 11-1944 april 1937  maart 1942 DC-3-194B naar KLM als "Wielewaal" PH-ALW; vloog ook de Batavia KLM route; juni 1940 overgebracht naar Indische KNILM,  ook voorzien van rood-wit-blauw banen boven de ramen; ; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; ook militair gebruikt na evacuatie naar Australië; maart 1942 verkocht voor luttel bedrag naar USAAF/ ADAT, werd 44-83229, Call sign VH-CXL; mei 1946 naar Australian National Airways VH-ANR; verhuurd 1958 aan Butler Air Transport, en 1959 naar NSW Airlines tot mid 1972; in opslag, 1994 naar museum Queensland te Caloundra.
PH-ALO PK-ALO -1937   03-03-1942 DC-3-194B KNILM "Oehoe" ; ook voorzien van rood-wit-blauw banen boven de ramen; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; 3 maart 1942 voor de Australische kust bij Broome door Japanse vliegtuigen beschoten, moest een noodlanding maken en verbrand achtergelaten.
----          ----
PH-AFV PK-AFV -1965   03-03-1942 DC-3-194B naar  KLM als "Pelikaan"; overgebracht juni 1940 naar KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; niet militair gebruikt; werd neergeschoten 3 maart 1942 bij Carnot Bay Australië (60 mijl ten zuiden van Broome) en noodlanding gemaakt; gevlogen door Smirnoff; had passagiers maar ook diamanten aan boord; bruikbare onderdelen van de kist afgehaald, restant tot jaren zeventig nabij strand.
PK-AFW   -1982   24-01-1942 DC-3-194B KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; niet militair gebruikt en werd neergeschoten 24 januari 1942 bij Samarinda, Borneo
PK-ALN   -1936   29-12-1941 DC-3-194B KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; niet militair gebruikt en werd neergeschoten bij Medan

 

nedvlag

Registratiegegevens ML-KNIL:
Registratie Tweede Registratie (dec.1947) US-Fisc. Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen (c/s = call sign)
DT-937 T-437 42-92256 12036 22-12-1943 03-05-1950 Douglas C-47A-1-DK Dakota aangekomen te Brisbane December 1943; call sign c/s VHRDG. later PK-RDG.
DT-938 T-438 42-92198 11972 12-11-1943 03-05-1950 Douglas C-47A-1-DK Dakota aangekomen te Jackson November 1943; c/s VHRDH. later PK-RDH ; later naar AURI
DT-939 T-439 42-92474 12279 17-02-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-5-DK Dakota. aangekomen te Jackson Feb 1944; c/s VHRDI; later PK-RDI; naar AURI
DT-940 T-440 42-92311 12097 09-02-1944  1949 ?? Douglas C-47A-1-DK Dakota. aangekomen te Jackson Dec 1943; c/s VHRDJ. later PK-RDJ; crash landing Tjililitan 1949 of later naar AURI en 17-05-1962 neergeschoten ??
DT-941   42-93015 12880 15-04-1944 6-9-1944 Douglas C-47A-20-DK Dakota ook gebruikt vanaf begin 1944 als ambulance vliegtuig; c/s VHRDK. Verongelukt te Mossman bij Cairns, Australie en afgeschreven.
DT-942   42-108903 12878 17-04-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-20-DK Dakota aangekomen waarschijnlijk april 1944 Brisbane; ook gebruikt vanaf begin 1944 als ambulance vliegtuig; c/s VHRDL. later PK-RDL
DT-943 T-443 42-93433 13344 14-06-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota aangekomen te juni 1944 in Australië ; c/s VHRDM; later PK-RDM; PK-NDF, PK-VTO; naar AURI; *** zie opmerking NMM kist
DT-944 T-444 42-93434 13345 20-06-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota aangekomen juni 1944 Australië ; c/s VHRDN; later PK-RDN ??; later naar AURI Indonesië
DT-945   44-76359 15943/3269 26-02-1945 03-05-1950 Douglas C-47B-25-DK Dakota. c/s VHRDY; later  PK-RDY; naar AURI ?
DT-946 T-446 44-76360 15944/3269 06-03-1945 ? Douglas C-47B-25-DK Dakota. c/s VHRDZ. later PK-RDZ.
DT-947   44-78796 33128 15-05-1945 10-2-1948 Douglas C-47B-25-DK Dakota c/s VHREA; later PK-REA; Verongelukt in 1948 bij Padalarang en afgeschreven?? of naar AURI
DT-948  -- 44-7876798 33130 15-05-1945 01-01-1946 Douglas C-47B-25-DK Dakota c/s VHREB; Gesloopt in 1946 voor onderdelen ? / crash 1946 at Kemajoran?
DT-949 T-449 44-77143 16727/3347 07-07-1945 03-05-1950 Douglas C-47B-35-DK Dakota. c/s VHREC. later PK-REC; naar AURI ?
DT-950 T-450 44-77145 16729/3347 07-07-1945 03-05-1950 Douglas C-47B-35-K Dakota c/s VHRED. later PK-RED??
 --  --     na de oorlog....      
DT-951 T-951 ? 42-23419 9281 31-12-1945 01-01-1949 Douglas C-47A-20-DL Dakota c/s VHREE. Naar KLM als PK-REE, retour ML-KNIL; PK-GDA tot jan 1958?, PK-NDK, PK-VTN ?
DT-952 T-452 42-93310 13207 31-12-1945  03-05-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHREF. later PK-REF, later PK-VDO; naar AURI ?
DT-953 T-453 41-18671 6032   03-05-1950 Douglas C-47-DL Dakota c/s VHREG. later PK-REG; naar AURI ?
DT-954 T-454 41-38740 6199 31-12-1945  13-08-1947 Douglas C-47-DL Dakota c/s VHREH. Naar KLM als PK-REH
DT-955         03-05-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREJ.
DT-956   --       01-01-1946 Douglas C-47 Dakota ex RAAF. c/s VHREJ. Medio 1946 gesloopt voor onderdelen
DT-957         03-05-1950 Douglas C-47 Dakota Vaak wordt 20669 genoemd als constructienummer, dit is echter het USAAF-contractnummer.
c/s VHREK. Naar KLM als PK-REK maart 1950
DT-958  -- 43-49871 15687/2713   1946 Douglas C-47B-20-DK Dakota. c/s VHRDY. Vloog bij no.20 squadron; Gesloopt medio 1946 voor onderdelen.
DT-959 T-459 42-23689 9550 of 9551 ?   03-05-1950 Douglas C-47A-30-DL Dakota c/s VHREM; Naar KLM PK-REM
DT-960  --       1947 ? Douglas C-47 Dakota c/s VHREN ; gebruikt reservedelen
DT-961  --       1947 ? Douglas C-47 Dakota c/s VHREO; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; gebruikt reservedelen
DT-962 T- ?? 42-93571 13497 31-12-1945 03-05-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREP ; revisie eerst bij Canadair voor aflevering? Naar KLM werd PK-REP; Jan 1948 retour ML-KNIL no.20 squadron; museum Pusot bij Djakarta ?
DT-963 T-463 42-92796 12636 31-12-1945 03-05-1950 Douglas C-47A-15-DK Dakota c/s VHREQ; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; later PK-REQ
DT-964 T-464 43-48235 14051 of 25496 ?? 01-06-1945 03-05-1950 Douglas C-47A-30-DK Dakota c/s VHRER; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; Jan 1948 ML-KNIL no.20 squadron; later museum Kapala te Pasat ?
DT-965  --       26-02-1947 Douglas C-47 Dakota c/s VHRES; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; crash in zee Stradbroke island in Queensland
DT-966  --         Douglas C-47 Dakota c/s VHRET; revisie eerst bij Canadair voor aflevering;
Afgeschreven
DT-967 T-467 42-93670 13607 31-12-1945  03-05-1950 DouglasC-47A-25-DK Dakota c/s VHREU; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; Naar KLM PK-REU , later weer retour ML-KNIL; PK-VDN; naar AURI ?
DT-968  --      ? 29-04-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREV; revisie eerst bij Canadair voor aflevering ??
DT-969  --      ? 29-04-1950 Douglas C-47 Dakota revisie eerst bij Canadair voor aflevering ??
DT-970 T-470 / T-970 ? 43-15941 20407 29-10-1945  - Douglas C-47A-90-DL Dakota c/s VHREX; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; later naar KLM PK-REX mei 1948 ? ; naar AURI /ALRI ; (veel later 14-02-1977 crash Sumbawa)
DT-971   43-15575 20041 19-09-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-85-DL Dakota c/s VHREY revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; naar KLM  PK-REY; Garuda PK-GDC; restanten Armadale (Aus.)
DT-972  --      ? 12-03-1947 Douglas C-47 Dakota revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; Afgeschreven door crash tegen de vulkaan Boerangrang, Java.
DT-973  T-973 43-15224 19690 05-11-1945 01-04-1948 ? Douglas C-47A-80 DL Dakota c/s VHRCO; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; PK-RCO, eind 1948 retour ML-KNIL; PK-GDD, PK-WWH
DT-974  T-974 43-15253 19719 25-09-1945 1948 ? Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCP; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering;  PK-RCP, eind 1948 retour ML-KNIL ; PK-GDE bij Garuda, PK-GDU
DT-975   43-15157 19623 07-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCQ; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; PK-RCQ, PK-GDF bij Garuda, PK-OAZ
DT-976  T-976 43-15145 19611 08-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCR; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCR, ein 1948 ML-KNIL;  PK-GDG bij Garuda
DT-977  T-977 42-93698 13639 22-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCT; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCT, ook ML-KNIL; PK-GDH bij Garuda
DT-978   43-15206 19672 25-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCU; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCU, ein 1948 ML-KNIL; PK-GDI bij Garuda; 26-01-1961 crash Mt.Burangrang.
DT-979   43-15378 19844 26-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCV; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCV,eind 1948 ML-KNIL;  PK-GDK bij Garuda, PK-ZDI
DT-980   42-93063 12933 05-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-20-DK Dakota c/s VHRCW; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCW, PK-GDL bij Garuda
DT-981   42-93781 13731 28-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCY; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCY, PK-GDM bij Garuda ; later 1962 brand Kemajoran.
DT-982 NI-471 42-100542 19005 22-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-65-DL Dakota c/s VHRCZ; ombouw bij Canadair voor aflevering; later PK-RCZ, PK-DBA ; crash Surabaja 17-11-1950.
DT-983 NI-472 42-93680 13619 26-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCA; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCA, PK-DPB, PK-GDS bij Garuda, PK-NDM
DT-984 NI-473 42-100816 19279 05-11-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-70-DL Dakota c/s VHRCB; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPD, PK-DBC. Crash november 1954 bij Djambi.
DT-985 T-474, NI-474 42-92870 12719 31-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-15-DK Dakota c/s VHRCC; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPD, PK-GDT bij Garuda; Museum Pusat te Djogyakarta / Yogyakarta ?
DT-986 NI-475 42-93540 13463 31-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCD; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCD, PK-DPF, PK-GDU bij Garuda; crash met PK-GDE jan 1966;
DT-987 NI-476 42-93605 13535 30-10-1945 01-01-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCE; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPG, PK-GDV bij Garuda; crash Talang Suak december 1959
DT-988 NI-477 43-15192 19658 27-11-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCF; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPW ? , PK-DBG, PK-GDW bij Garuda, PK-NDL.
DT-989 NI-478 42-93813 13766 18-11-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCG; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DBH, PK-GDX bij Garuda, PK-NDJ.
DT-990 NI-479 42-93170 13052 26-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-20-DK Dakota c/n VHRCH; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCH, PK-DPI, PK-GDY bij Garuda; crash Surabaya Masalembo 05-02-1961
DT-991 NI-480 42-92686 12514 01-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-10-DK Dakota c/s VHRCI; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCI, PK-DPJ, PK-GDZ bij Garuda; later crash boven Java 29-12-1961.
DT-992 T-445 , NI-470 42954 - 01-02-1946 01-04-1948
Douglas DC-3D  / C-117 Dakota
c/s VHRCJ ; PK-DPA ? 
Aankoop bij Douglas als DC-3D; crash Ipoh Malakka 09-05-1952

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B5] Luchtv.kennis 1999-3 en 1999-6,  [W12] Heyman art.NEI/KNILM

** Opmerking: de "T-443" zoals getoond in het NMM in Soesterberg is niet origineel maar een ex-USAF C-47A c/n 20118; het is helaas ook nog onjuist beschilderd voor een ML-KNIL toestel.

*** De voormalige KNILM PK-ALW die naar Australië evacueerde in februari 1942 en naar de USAAF/ ADAT ging werd ook gebruikt door generaal McArthur. Het toestel ging april 1944 over naar de Australian National Airways als VH-ANR. Het schijnt nu nog te staan in het Queensland Air Museum te Caloudra.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

6. Ops RAF: C-47 / DC-3

Laatste update: 10 augustus 2019
2134

Cat 6. Ops vanuit Engeland

nedvlag
Diverse stuks gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit Engeland. Twee toestellen waren uitgeweken KLM toestellen na de Duitse inval. Zo onderhielden uitgeweken KLM vliegers voor de Geallieerden een luchtdienst tussen Engelse Bristol en Portugese Lissabon. Er was een soort stilzwijgende afspraak tussen de oorlogvoerende partijen dat "civiele" vliegtuigen niet werden beschoten. Onderscheid maken was echter lastig gezien het feit dat dergelijke vliegtuigen ook gecamoufleerd waren. Juni 1942 werd dan ook de KLM DC-3 "Ibis" neergeschoten door een Duits oorlogsvliegtuig en aan boord van de DC-3 was de bekende acteur Leslie Howard. Het KLM toestel stortte neer in de Golf van Biskaye en werd nooit gevonden.

In 1944 werden 6 C-47A kisten (aangevuld met 3 KLM Dakota's) vliegend bij de 1316 RAF "Communications Flight" op Croydon gevlogen door wat bekend was als "Dutch Dakota Flight" en dat ging door tot najaar 1945 (dus na de bevrijding).


.

Registratiegegevens 1316 Flight RAF:
Registratie Engelse Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructie-nummer Datum
"in dienst"
Datum uit mil.dienst Type Opmerkingen
NL-201 FL587   2022 1-11-1944 1-12-1944 Douglas C-47A-1-DK Dakota; Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARZ. Later bij BOAC als G-AGBE (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBE.
NL-202 FZ617   1980 1-11-1944 1-12-1944 Douglas C-47A-1-DK Dakota; Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARB. Later bij BOAC als G-AGBD (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBD.
NL-204 FZ618 42-92379 12173 1-6-1945 25-1-1946 Douglas C-47A-1-DK Dakota Was PH-AZS (KLM); tijdens oorlog G-AGJS. Werd PH-TAZ (KLM)
NL-205   43-16131 20597 16-6-1945 16-1-1946 Douglas C-47A-90-DL Dakota; Afgeschreven na ongeval bij Katwijk.Constructienummer niet zeker. Mogelijk later als (eerste) X-1 naar KLu.
(Er is een hoop misterie rond de "X-1" )
NL-206   42-92914 12767 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-15-DK Dakota. Daarna naar KLM als PH-TBY.
NL-207   43-15319 19785 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Daarna naar KLM als PH-TBZ.
NL-208   42-93081 12953 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-20-DK Dakota; Daarna naar KLM als PH-TCA.
NL-209   43-15044 19510 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Daarna naar KLM als PH-CB.
NL-210   42-92884 12734 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47-15-DK Dakota; Daarna naar KLM als PH-TCC.

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2004-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw C-47 / DC-3

Laatste update: 10 maart 2024
5529

Douglas C-47 / DC-3  Modelbouw Informatie

Modellen (type)
< nooit gezien
@ moeilijk te vinden
< never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix (nieuw 2014) **  / Heller 30372;
Hobbyboss C-47A (87264)
Italeri / Revell;
Amodel;
ESCI / ERTL ;
Airfix (oude mal) **/ MPC / USAirfix
Monogram / Revell;
Trumpeter
HPH resin;
Schmidt modelbau (vac)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; het aantal modellen is enorm, dus hier alleen een selectie genoemd. (best kit listed first).

1/87 (H0):  Walthers (prima kit)

1/90:  Monogram/ Nitto

1/100: Doyusha/ Entex/ Lincoln (de neusvorm en motorgondels lijken niet helemaal juist)

1/144: Welsh (vac) , Minicraft , Eastern Express, Roden

1/200: Dragon/ Cyber Hobby , Hasegawa

BOXART

  • HPH-c47-schaal-32
  • airfix-ac47-72-2
  • airfix-ac47-72-3
  • airfix-ac47-72
  • airfix-c47-72-1
  • airfix-dc3-72-new1
  • airfix-dc3-72-new2
  • doyusha-c47-100
  • doyusha-dc3-100
  • eastern-expres-c47-144
  • entex-dc3-100
  • esci-dc3-72-2
  • esci-dc3-72
  • hasegawa-c47-200
  • heller-c-47-30372
  • italeri-c47-72
  • italeri-dc3-72-2
  • lincoln-dc3-100
  • minicraft-dc3-144-2
  • minicraft-dc3-144
  • monogram-c47-48
  • monogram-dc3-90-instructie
  • monogram-dc3-90
  • nitto-dc3-100
  • revell-c47-48
  • revell-dc3-72
  • roden-c47-144
  • trumpeter-c47-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) - blank metaal blank metaal met alleen ned.vlaggen. overall; in zwart "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
zwarte walkways op vleugel; zwart anti glare panel
(2) vanaf 1953
camo
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

< K24 > Neutral gray of
< K110> PRU Blue ??
witte regi / codes;
met 6 roundels en finflash/vlag;
het cijfer van de regi in wit onder neus puntje
camouflage ; in geel "KONINKLIJKE LUCHTMACHT" of "ROYAL NETHERLANDS AIR FORCE"
(3) vanaf 1957 blank metaal maar wit dak blank metaal zwarte regi/code;
4 roundels;
het cijfer van de regi in zwart onder neus puntje
wit dak; blauwe band met in wit "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
zwarte vlakken onder op vleugel achter de motoren;
zwarte de-icing
(4) camo,
F-84F kleuren
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

< K110> PRU Blue
6 roundels camouflage ;
"KONINKLIJKE LUCHTMACHT"
(5) vanaf 1960
standaard camo
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

< K24 > Neutral gray 4 roundels KLu: KONINKLIJKE LUCHTMACHT in zwart
MLD: dan in wit KON.MARINE;
rode propeller waarschuwingsband; gele nood stippellijnen e.d;
(6a) vanaf 1962
camo
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

met wit tropendak;

 

< K24 > Neutral gray 4 roundels afwijkend camouflage patroon dan schema (2);
KLu: KONINKLIJKE LUCHTMACHT in zwart
MLD: dan in wit KON.MARINE;
rode propeller waarschuwingsband; gele nood stippellijnen e.d;
met wit tropendak;
(7) vanaf 1960 blank metaal maar wit dak en dayglow banden blank metaal zwarte regi/code;
4 roundels
wit dak; blauwe band met in wit "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
zwarte vlakken onder op vleugel achter de motoren;
<K140> rood-oranje banden romp en vleugeltips
(8) 1952/1953 blank metaal blank metaal 6 roundels en finflash/vlag;
grote roundels op romp
blauwe band met "LUCHTMACHT NEDERLAND" en "NETHERLANDS AIR FORCE"
(9) vanaf 1955 blank metaal maar wit dak blank metaal zwarte regi/code;
6 roundels
wit dak met in zwart "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
(10) vanaf medio 1957 blank metaal maar wit dak blank metaal 4 of 6 roundels;
ZU code
blauw band met wit opschrift;
(11) vanaf 1948 blank metaal blank metaal grote X code;
6 grote roundels
huur "KLM" ;
(a) camo < K126 > Olive drab
< K86> Medium green ?
< K24 > Neutral gray . .
(b) USAAF schema < K126 > Olive drab < K24 > Neutral gray 4 vlaggen: 2 achteraan rompzijkanten; onder en bovenvleugel ML-KNIL schema afgeleid van USAAF schema en voor operaties Australie en Indie
(c)  

< K126> oudblad

< K86> jongblad 

blank metaal / aluminium    ML-KNIL camouflage** in oudblad met delen in jongblad zoals: op buitenzijde motorgondels, vleugeltips, vleugelvoorrand (ook deels onderop), voorrand staart , richtingsroer en neus
(d) . blank metaal blank metaal 4 vlaggen: 2 achteraan rompzijkanten; onder en bovenvleugel;
of vier rozetten
vaak geen de-icing boots te zien;
ML-KNIL schema's na 1945:
soms voorzien van codes, cheatline ;
soms met wit dak en afschijdende opvallende blauwe cheatline met "MILITAIRE LUCHTVAART" in gele letters

...

**Bij de bouw van een model op kleinere schaal is het wellicht goed rekening te houden met het schaaleffect waarbij modellen realistischer overkomen als de met name donkere kleuren iets lichter worden aangebracht op het model. (vandaar dat de tabel een ietwat lichtere kleur suggereert voor "jong blad" en "oud blad").

 

 EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

De grote 1/48 kit van de DC-3 / C-47 van het merk Monogram uitgebracht in 1978 heeft zo'n 70 onderdelen in (meestal) metaalkleurig plastic met hier en daar uitdrukpen afdrukjes die je moet vullen. De paneellijnen zijn nog opliggend en de kit is ook door Revell uitgebracht en heeft dan wel flash die verwijderd moet worden. Het interieur is redelijk gedetailleerd maar op deze schaal kan je dat nog veel meer doen. Voor de C-47 zijn wat aanpassingen nodig aan het rompuiteinde en dat wordt aangegeven in de bouwhandleiding. De motoren zien er niet eens slecht uit met wat "zwarte wash". Er zijn natuurlijk honderden schema's te bouwen voor dit model, zo ook voor een Nederlandse militaire kist. Het model neemt wel wat plek in op de plank.

 ----

Op schaal 1/72 hadden de oudere DC-3 / C-47 kits allemaal wel hun foutjes, vooral in de vorm van de rompneus en cockpitdakje. De één was te plat, de andere te bol etc etc. De nieuwe 1/72 Airfix kit lijkt goed van vorm en als je moet kiezen is deze aan te bevelen:  

** In ons IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2016-4 behandelt Dick van Faassen zowel de oude 1/72 DC-3 van Airfix als de nieuwe DC-3 Airfix kit. 

 -----

Er zijn diverse decalsets verschenen o.a. van Dutch Decal set 72096 met Nederlandse decals voor niet alleen DC-3/C-47 maar ook F27 en de Gulfstream.

Er zijn veel verschillende kleuren en schema's gevoerd zoals bovenstaand is te zien; het beste is aan de hand van een foto een model te bouwen. 


Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)

van met name de C-47B

  • klu-voorschrift-c-47b-1
  • klu-voorschrift-c-47b-2
  • klu-voorschrift-c-47b-3
  • klu-voorschrift-c-47b-4
  • klu-voorschrift-c-47b-5
  • klu-voorschrift-c-47b-6

 TEKENINGEN IPMS NEDERLAND

 ipms-4-dc3

Tekening van camo schema KONINKLIJKE LUCHTMACHT
Camouflage patronen en schema's verschillen per kist evenals letterstijl en kleur van "KONINKLIJKE LUCHTMACHT"
Veel individuele verschillen;
in ZU regi schema zes rozetten en vlaggetjes op de staart;
bij X- regi vier rozetten en meestal geen vlaggetjes;
aluminium kleurig onderstel;


Pracht tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

meer dan een dozijn! Klik op plaatje voor vergroting!

Douglas C47 RAF 1 
en meer... (klik op plaatje voor vergroting)...

  • Douglas_C47-KLU-1
  • Douglas_C47-KLU-2
  • Douglas_C47-KLU-3A
  • Douglas_C47-KLU-3B
  • Douglas_C47-KLU-3C
  • Douglas_C47-KLU-4A
  • Douglas_C47-KLU-4B
  • Douglas_C47-KLU-5
  • Douglas_C47-KLU-5A
  • Douglas_C47-KLU-5B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-1
  • Douglas_C47-ML-KNIL-1B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2A
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2C
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2D
  • Douglas_C47-ML-KNIL-3A
  • Douglas_C47-ML-KNIL-3B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-4A
  • Douglas_C47-ML-KNIL-4B
  • Douglas_C47-MLD-1
  • Douglas_C47-MLD-1B
  • Douglas_C47-MLD-2
  • Douglas_C47-MLD-3A
  • Douglas_C47-MLD-3B
  • Douglas_C47-RAF-1
  • Douglas_DC3-ML-KNIL-1
  • Douglas_DC3_Wright-RAF

Met dank aan ons IPMS Nederland lid Wilko Jonker!

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( D )
  5. Douglas C-47 / DC-3

Copyright © 2025 - IPMS Nederland