Cat 4. MLD
C-47A: 16 stuks MLD; kenmerken Q1-Q15 en W16, vooral in Indie van 1945-1946
C-47: 4 stuks MLD, nummers 018, 019, 078, 079 en deze afkomstig van de KLu.
Voor Indië was er behoefte na het einde van de Tweede Wereldoorlog aan transport capaciteit en door de MLD werd ook deze taak (samen met de ML-KNIL) uitgevoerd. Uit dumps werden 16 C-47A toestellen gekocht en deze werden na een opknapbeurt in Australië ingezet voor lijndiensten in Indië.
Een flink aantal MLD C-47 toestellen deden ook tijdens de tweede Politionele Actie taken zoals paradrops en het verzorgen van een luchtbrug.
Na de onafhankelijkheid van Indonesië werden vanaf januari 1950 zo'n 14 MLD kisten overgedragen aan de TNI AURI.
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1960 werden door de MLD een viertal ex-KLu Dakota's gebruikt in Papua Nieuw Guinea en waren ze gestationeerd op Biak. Waarschijnlijk met nrs 018,019,078 en 079 vlogen de C-47's aldaar met Neptunes en de Mariner. De resterende toestellen gingen oktober 1961 weer terug naar de KLu in Nederland.
C-47 met Marine opschriften, gezien in Indië. De W13 is te zien en een Catalina. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens MLD: |
|||||||
Registratie | Engels Registratie | US-Fisc. Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Type | Opmerkingen |
018/B | KN215 | 43-49735 | 26996/ 15551 | 12-2-1960 | 2-10-1961 | C-47B-20-DK | X-4 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's voor verkenningsvluchten in Nederlands-Nieuw Guinea. Retour KLu |
019 /B | KN636 | 44-76991 | 33323/16575 | 12-2-1960 | 2-10-1961 | C-47B-35-DK | X-5 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; Retour KLu |
078 | KN312 | 44-76281 | 15865/32613 | 12-2-1960 | 2-10-1961 | C-47B-25-DK | X-11 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; Retour KLu. |
079 | KN629 | 44-76953 | 16537/33285 | 22-2-1960 | 2-1-1961 | C-47B-35-DK | X-13 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; In zee gestort bij Biak na brand aan boord tijdens oefening. |
Q-1 | 45-15239 | 19705 | 22-12-1945 | 24-12-1945 | Douglas C-47A-80-DL Dakota; | Neergestort bij Biak en afgeschreven | |
Q-10 | W-10/2 | 42-93567 | 13493 | 1-2-1946 | 15-12-1950 | Douglas C-47A-25-DK Dakota | "W nummers vanaf februari 1946". Overgedragen aan AURI |
Q-11 | W-11/2 | 42-93678 | 13616 | 7-10-1950 | 2-2-1946 | Douglas C-47A-25-DK Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-12 | W-12/2 | 42-93312 | 13210 | 1-2-1946 | 25-3-1947 | Douglas C-47A-25-DK Dakota | Noodlanding bij Katherine river / Port Darwin ; inzittenden overleefden; wel afgeschreven |
Q-13 | W-13/2 | 42-9281 ? / 42-92821 ? | 12664 | 1-2-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-15-DK Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-14 | W-14/2 | 42-92047 | 11804 | 1-2-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-DK Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-15 | W-15/2 | 42-23946 | 9808 | 1-2-1946 | 15-12-1950 | Douglas C-47A-35-DL Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-16 | W-16/2 | 42-23721 | 9583 | 1-2-1946 | 15-12-1950 | Douglas C-47A-30-DL Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-2 | W-2/23 | 42-93234 | 13123 | 22-12-1945 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-20-DK Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-3 | W-3/23 | 42-23656 | 9518 | 22-12-1945 | 15-12-1950 | Douglas C-47A-30-DL Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-4 | W-4/23 | 43-15436 | 19902 | 7-1-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-85-DL Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-5 | W-5/23 | 42-23891 | 9753 | 7-1-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-35-DL Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-6 | W-6/23 | 42-23865 | 9727 | 7-1-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-35-DL Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-7 | W-7/23 | 43-48228 | 14044, 254 | 2-2-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-30-DK Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-8 | W-8/23 | 42-93576 | 13503 | 1-2-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-25-DK Dakota | Overgedragen aan AURI |
Q-9 | W-9/23 | 42-23537 | 9399 | 1-1-1946 | 7-10-1950 | Douglas C-47A-20-DL Dakota | Overgedragen aan AURI |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 1999-3
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)