Cat 6. Ops vanuit Engeland

nedvlag
Diverse stuks gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit Engeland. Twee toestellen waren uitgeweken KLM toestellen na de Duitse inval. Zo onderhielden uitgeweken KLM vliegers voor de Geallieerden een luchtdienst tussen Engelse Bristol en Portugese Lissabon. Er was een soort stilzwijgende afspraak tussen de oorlogvoerende partijen dat "civiele" vliegtuigen niet werden beschoten. Onderscheid maken was echter lastig gezien het feit dat dergelijke vliegtuigen ook gecamoufleerd waren. Juni 1942 werd dan ook de KLM DC-3 "Ibis" neergeschoten door een Duits oorlogsvliegtuig en aan boord van de DC-3 was de bekende acteur Leslie Howard. Het KLM toestel stortte neer in de Golf van Biskaye en werd nooit gevonden.

In 1944 werden 6 C-47A kisten (aangevuld met 3 KLM Dakota's) vliegend bij de 1316 RAF "Communications Flight" op Croydon gevlogen door wat bekend was als "Dutch Dakota Flight" en dat ging door tot najaar 1945 (dus na de bevrijding).


.

Registratiegegevens 1316 Flight RAF:
Registratie Engelse Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructie-nummer Datum
"in dienst"
Datum uit mil.dienst Type Opmerkingen
NL-201 FL587   2022 1-11-1944 1-12-1944 Douglas C-47A-1-DK Dakota; Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARZ. Later bij BOAC als G-AGBE (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBE.
NL-202 FZ617   1980 1-11-1944 1-12-1944 Douglas C-47A-1-DK Dakota; Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARB. Later bij BOAC als G-AGBD (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBD.
NL-204 FZ618 42-92379 12173 1-6-1945 25-1-1946 Douglas C-47A-1-DK Dakota Was PH-AZS (KLM); tijdens oorlog G-AGJS. Werd PH-TAZ (KLM)
NL-205   43-16131 20597 16-6-1945 16-1-1946 Douglas C-47A-90-DL Dakota; Afgeschreven na ongeval bij Katwijk.Constructienummer niet zeker. Mogelijk later als (eerste) X-1 naar KLu.
(Er is een hoop misterie rond de "X-1" )
NL-206   42-92914 12767 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-15-DK Dakota. Daarna naar KLM als PH-TBY.
NL-207   43-15319 19785 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Daarna naar KLM als PH-TBZ.
NL-208   42-93081 12953 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-20-DK Dakota; Daarna naar KLM als PH-TCA.
NL-209   43-15044 19510 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Daarna naar KLM als PH-CB.
NL-210   42-92884 12734 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47-15-DK Dakota; Daarna naar KLM als PH-TCC.

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2004-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)