Cat 6. Ops vanuit Engeland
Diverse stuks gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit Engeland. Twee toestellen waren uitgeweken KLM toestellen na de Duitse inval. Zo onderhielden uitgeweken KLM vliegers voor de Geallieerden een luchtdienst tussen Engelse Bristol en Portugese Lissabon. Er was een soort stilzwijgende afspraak tussen de oorlogvoerende partijen dat "civiele" vliegtuigen niet werden beschoten. Onderscheid maken was echter lastig gezien het feit dat dergelijke vliegtuigen ook gecamoufleerd waren. Juni 1942 werd dan ook de KLM DC-3 "Ibis" neergeschoten door een Duits oorlogsvliegtuig en aan boord van de DC-3 was de bekende acteur Leslie Howard. Het KLM toestel stortte neer in de Golf van Biskaye en werd nooit gevonden.
In 1944 werden 6 C-47A kisten (aangevuld met 3 KLM Dakota's) vliegend bij de 1316 RAF "Communications Flight" op Croydon gevlogen door wat bekend was als "Dutch Dakota Flight" en dat ging door tot najaar 1945 (dus na de bevrijding).
.
Registratiegegevens 1316 Flight RAF: | |||||||
Registratie | Engelse Registratie | US-Fisc. Year-nr. | Constructie-nummer | Datum "in dienst" |
Datum uit mil.dienst | Type | Opmerkingen |
NL-201 | FL587 | 2022 | 1-11-1944 | 1-12-1944 | Douglas C-47A-1-DK Dakota; | Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARZ. Later bij BOAC als G-AGBE (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBE. | |
NL-202 | FZ617 | 1980 | 1-11-1944 | 1-12-1944 | Douglas C-47A-1-DK Dakota; | Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARB. Later bij BOAC als G-AGBD (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBD. | |
NL-204 | FZ618 | 42-92379 | 12173 | 1-6-1945 | 25-1-1946 | Douglas C-47A-1-DK Dakota | Was PH-AZS (KLM); tijdens oorlog G-AGJS. Werd PH-TAZ (KLM) |
NL-205 | 43-16131 | 20597 | 16-6-1945 | 16-1-1946 | Douglas C-47A-90-DL Dakota; | Afgeschreven na ongeval bij Katwijk.Constructienummer niet zeker. Mogelijk later als (eerste) X-1 naar KLu. (Er is een hoop misterie rond de "X-1" ) |
|
NL-206 | 42-92914 | 12767 | 1-6-1945 | 27-2-1946 | Douglas C-47A-15-DK Dakota. | Daarna naar KLM als PH-TBY. | |
NL-207 | 43-15319 | 19785 | 1-6-1945 | 27-2-1946 | Douglas C-47A-80-DL Dakota; | Daarna naar KLM als PH-TBZ. | |
NL-208 | 42-93081 | 12953 | 1-6-1945 | 27-2-1946 | Douglas C-47A-20-DK Dakota; | Daarna naar KLM als PH-TCA. | |
NL-209 | 43-15044 | 19510 | 1-6-1945 | 27-2-1946 | Douglas C-47A-80-DL Dakota; | Daarna naar KLM als PH-CB. | |
NL-210 | 42-92884 | 12734 | 1-6-1945 | 27-2-1946 | Douglas C-47-15-DK Dakota; | Daarna naar KLM als PH-TCC. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2004-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)