INFO Douglas C-54
- 1356
Fabriek | Douglas |
Vliegtuig | Skymaster |
Type-aanduiding | C-54 ("militaire DC-4") |
Cat 3 -- totaal 22 stuks |
Informatie:
Transportvliegtuig van Douglas USA; viermotorig;
C-54 is de militaire variant van de civiele DC-4 welke werd ontwikkeld jaren dertig en in 1942 vloog het prototype. Tijdens de tweede wereldoorlog werden er meer dan 1200 gebouwd. Na de oorlog gingen er veel naar luchtvaartmaatschappijen, zo ook naar de KLM.
Gegevens C-54A:
4x Pratt and Whitney R2000 twin wasp motoren van 1290 pk en 14 cylinders
Spanwijdte: 35,81 m
Lengte: 28,60 m
Maximum startgewicht: 28125 kg
Maximum snelheid: 425 km/u
Vliegbereik: 6275 km
4 bemanningsleden, max 50 passagiers
(In 1944 kocht Canadese regering de rechten voor licentiebouw. De firma North Star, het latere Canadair bouwde de C-54 / DC-4 in wat verschillende versies als CL-2, CL-4, CL-5 en CL-7. Dit type werd in Engeland de "Argonaut" genoemd).
Literatuur: | ||||
Douglas DC-4 en C-54 skymaster | Hugo Hooftman | Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie no.14 | een klassiek boek! | Cockpit uitgeverij te Bennekom, 1982 |
DC-4 | H.J. Hazewinkel | Luchtvaartwereld | jaargang 1 no 7 | Geromy 1982 |
DC-4 | N. Geldhof | Luchtvaartwereld | jaargang 4, no 7/8/9 | Geromy 1987 |
.
Websites: |
-- IPMS NL C-54 NGAT walk around |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-54_Skymaster |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
-. NGAT Douglas C-54 Skymaster
- 1734
Cat 3. KLu en NGAT
22 stuks
NL-300 tot NL-316, NL-350, DT-991 t/m -994.
Voor militair transport na de oorlog was er grote behoefte aan wat grotere vliegtuigen en zo werden diverse C-54 toestellen in het najaar van 1945 gehuurd van de Amerikanen voor inzet door het in oktober 1945 opgerichtte Netherlands Government Air Transport (NGAT). De vliegtuigen waren ingericht voor het vervoer van 28 passagiers en 2.000 kg post en vracht. In de toestellen bevonden zich behalve de vleugeltanks nog 3 extra tanks, welke het mogelijk maakten afstanden van 3.000 km zonder tussenlanding af te leggen.
Ze werden in Indie maar ook in Nederland ingezet van 1945-1946 en op de route Indie-Amsterdam. Terwijl deze toestellen voor de NGAT en dus met het NL-kenmerk vlogen waren ze al wél in het civiele register ingeschreven! De operatie werd gedaan door de KLM maar pas op 18 augustus 1947 werden de toestellen formeel overgeschreven t.n.v. de KLM maar het vervangen van de NL-kenmerken door de civiele kenmerken was toen aan de gang.
In Indie werd ook het 'Netherlands Indies Government Air Transport' (NIGAT) in 1946 opgericht. Deze was nauw gelieerd met het No. 19 squadron. Dit squadron opereert vanaf 1946 met vier C-54 Skymasters in Indie (DT-994 t/m DT-997). Deze waren van de USA overgenomen. Er werden ook vluchten tussen Indie en de USA gemaakt. Augustus 1947 gingen deze toestellen ook naar de KLM.
C-54 NGAT. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
C-54, NL-302 tijdens een tussenlanding in Egypte in 1945. Het heeft de oranje driehoeken. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
dezelfde kist in Egypte. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
.
De C-54 in het Aviodrome Lelystad in Nederlandse kleuren (is niet orginele NGAT C-54, maar kist in 2003 aangekocht Zuid-Afrika en geschilderd in NGAT kleuren; het lijkt alsof dat niet helemaal accuraat is gedaan). Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | US-Fisc. Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
NL300 | 41-37303 | 3094 | nov 1945 | aug 1947 | Bij 1316 Dutch Communication Flight. Na de oorlog naar KLM als PH-TAB |
NL301 | 42-72275 | 10380 | nov 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAC |
NL302 | 42-72274 | 10379 | nov 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAD |
NL303 | 42-72316 | 10421 | nov 1945 | 1947 | Bij 1316 Dutch Communication Flight. Na de oorlog naar KLM als PH-TAA |
NL304 | 41-37290 | 3081 | nov 1945 | nov 1945 | afgeschreven Shaba |
NL305 | 42-7231 5 | 10420 | nov 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAG op 20-11-1945 |
NL306 | 41-37277 | 3067 | nov 1945 | 05-11-1946 | Verbrand op 05-11-1946 |
NL307 | 42-72287 | 10392 | dec 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAH |
NL308 | 41-37288 | 3079 | jan 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAI op 10-12-1945 |
NL309 | 42-107445 | 7464 | 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAK |
NL310 | 42-72270 | 10375 | 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAL |
NL311 | 42-72286 | 10391 | 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAM |
NL312 | 41-37293 | 3084 | 1945 | 1946 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAN |
NL313 | 41-37308 | 3099 | 1946 | 1946 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAO |
NL314 | 42-72271 | 10376 | 1946 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TBS |
NL315 | 42-72272 | 10377 | 1946 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TBU |
NL316 | 42-72207 | 10312 | 1946 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TCD (later gesloopt, zie opmerking hieronder) |
NL350 | 42-107436 | 7544 | 1946 | 1947 | Waarschijnlijk nooit officieel toegekend; na de oorlog als PH-TCP (ntu), werd PJ-ALW |
DT-994 |
42-72293 | 10398 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT (DT-991 niet toegepast); later PK-DSA en PH-TSA KLM in aug 1947 |
DT-995 |
42-72296 | 10401 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT (DT-992 niet toegepast); later PK-DSB en PH-TSB KLM in juli 1947 |
DT-996 |
42-72268 | 10373 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT (DT-993 niet toegepast); later PK-DSC en PH-TSC KLM in aug 1947 |
DT-997 |
42-72267 | 10372 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT ; later PK-DSD en PH-TSD KLM in aug 1947 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1999-04
Opmerking: Aviodrome museumkist "NL-316" is niet orginele C-54, maar kist in 2003 aangekocht Zuid-Afrika en geschilderd in NGAT kleuren
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
-. NGAT Douglas C-54 Skymaster (foto bijlage)
- 1225
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Met vlag. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
NGAT schema; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
NGAT schema; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
NGAT schema; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Douglas C-54
- 1572
MODELBOUW C-54
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Revell**
MACH2
Rareplanes (vacu) @
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Minicraft, Welsh DC-4 (ombouw)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | blank metaal | blank metaal | met ned.vlaggen, verder vrij kaal |
||
(2) | blank metaal | blank metaal | met kleine oranje details (neus e.d) | NGAT of NIGAT titels; met driehoeken en nederlandse vlag op richtingsroer ; zwart antiglare panel. |
Opmerking: de tekst "NETHERLANDS GOVERNMENT AIR TRANSPORT" moet in zwart zijn (en dus niet donkerblauw)!
Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1952 (van een C-54G / R5D-5 ), Collectie M. de Vreeze (used with permission) :
Wilt u een USAF C-54 bouwen? Kijk hier voor de officiele USAF C-54 markeringen...
** Een bouwverslag van de 1/72 Revell C-54 geschreven door Peter Booij is gepubliceerd in ons IPMS magazine Modelbouw in Plastic MIP 2015-5.
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
(Opmerking: de neustip van de NGAT kist is fel rood; letters zijn zwart)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)