552


Cat  3. KLu en  NGAT

22 stuks
NL-300 tot NL-316, NL-350, DT-991 t/m -994.

Voor militair transport na de oorlog was er grote behoefte aan wat grotere vliegtuigen en zo werden diverse C-54 toestellen in het najaar van 1945 gehuurd van de Amerikanen voor inzet door het in oktober 1945 opgerichtte Netherlands Government Air Transport (NGAT). De vliegtuigen waren ingericht voor het vervoer van 28 passagiers en 2.000 kg  post en vracht. In de toestellen bevonden zich behalve de vleugeltanks nog 3 extra tanks, welke het mogelijk maakten afstanden van 3.000 km zonder tussenlanding af te leggen.

Ze werden in Indie maar ook in Nederland ingezet van 1945-1946 en op de route Indie-Amsterdam. Terwijl deze toestellen voor de NGAT en dus met het NL-kenmerk vlogen waren ze al wél in het civiele register ingeschreven! De operatie werd gedaan door de KLM maar pas op 18 augustus 1947 werden de toestellen formeel overgeschreven t.n.v. de KLM maar het vervangen van de NL-kenmerken door de civiele kenmerken was toen aan de gang.

In Indie werd ook het 'Netherlands Indies Government Air Transport' (NIGAT) in 1946 opgericht. Deze was nauw gelieerd met het No. 19 squadron. Dit squadron opereert vanaf 1946 met vier C-54 Skymasters in Indie (DT-994 t/m DT-997). Deze waren van de USA overgenomen. Er werden ook vluchten tussen Indie en de USA gemaakt. Augustus 1947 gingen deze toestellen ook naar de KLM.


douglas-c54-mdv-ar3

De C-54 in het Aviodrome Lelystad in Nederlandse kleuren (is niet orginele NGAT C-54, maar kist in 2003 aangekocht Zuid-Afrika en geschilderd in NGAT kleuren; het lijkt alsof dat niet helemaal accuraat is gedaan).  Foto:  M.de Vreeze  (used with permission)

   .

Registratiegegevens:
Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
NL300 41-37303 3094 nov 1945 aug 1947 Bij 1316 Dutch Communication Flight. Na de oorlog (5-11-1945) naar KLM als PH-TAB
NL301 42-72275 10380 nov 1945 1947 Na de oorlog (15-11-1945) naar KLM als PH-TAC
NL302 42-72274 10379 nov 1945 1947 Na de oorlog (13-11-1945) naar KLM als PH-TAD
NL303 42-72316 10421 nov 1945 1947 Bij 1316 Dutch Communication Flight. Na de oorlog (5-11-1945) naar KLM als PH-TAA
NL304 41-37290 3081 nov 1945 nov 1945 afgeschreven Shaba
NL305 42-7231 5 10420 nov 1945 1947 Na de oorlog naar KLM als PH-TAG op 20-11-1945
NL306 41-37277 3067 nov 1945 1946 Verbrand op 5-11-1946
NL307 42-72287 10392 dec 1945 1947 Na de oorlog (8-12-45) naar KLM als PH-TAH
NL308 41-37288 3079 jan 1945 1947 Na de oorlog (10-12-45) naar KLM als PH-TAI op 10-12-1945
NL309 42-107445 7464 1945 1947 Na de oorlog (20-12-1945) naar KLM als PH-TAK
NL310 42-72270 10375 1945 1947 Na de oorlog naar KLM als PH-TAL
NL311 42-72286 10391 1945 1947 Na de oorlog (20-12-1945) naar KLM als PH-TAM
NL312 41-37293 3084 1945 1946 Na de oorlog (20-12-1945) naar KLM als PH-TAN
NL313 41-37308 3099 1946 1946 Na de oorlog (20-12-1945) naar KLM als PH-TAO
NL314 42-72271 10376 1946 1947 Na de oorlog (31-1-1946) naar KLM als PH-TBS
NL315 42-72272 10377 1946 1947 Na de oorlog (9-2-46) naar KLM als PH-TBU
NL316 42-72207 10312 1946 1947 Na de oorlog (27-2-46) naar KLM als PH-TCD (later gesloopt, zie opmerking hieronder)
NL350 42-107436 7544 1946 1947 Waarschijnlijk nooit officieel toegekend; na de oorlog (19-2-46) als PH-TCP (ntu), werd PJ-ALW
DT-991 ?
42-72293 10398 mid 1946 1946 ? NIGAT ; later PK-DSA en PH-TSA KLM in aug 1947
DT-992 ?
42-72296 10401 mid 1946 1946 ? NIGAT ; later PK-DSB en PH-TSB KLM in juli 1947
DT-993 ?
42-72268 10373 mid 1946 1946 ? NIGAT ; later PK-DSC en PH-TSC KLM in aug 1947
DT-994 ?
42-72267 10372 mid 1946 1946 ? NIGAT ; later PK-DSD en PH-TSD KLM in aug 1947

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1999-04

Opmerking: Aviodrome museumkist "NL-316" is niet orginele C-54, maar kist in 2003 aangekocht Zuid-Afrika en geschilderd in NGAT kleuren

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)