Fabriek Douglas
Vliegtuig  
Type-aanduiding DC-2
Cat 3 , 5 --  totaal 1 exemplaar
 

douglas-dc2-profile 

Informatie:

Eerste echte metalen laagdekker transportvliegtuig van Douglas USA uit 1933; Wereldberoemd want er waren in die tijd nog veel houten passagiers vliegtuigen. De cabine had plaats voor 14 passagiers in een smalle cabine met een gangpad met aan iedere kant een stoel. Civiele kisten waren o.a. bij KLM in gebruik (zoals de beroemde "Uiver" );

 

2x Wright R-1820-55 motoren van 975 pk
Lengte: 18,75 m
Spanwijdte: 25,91 m
Leeggewicht: 6690 kg
Maximum startgewicht: 9525 kg
Maximum snelheid: 328 km/u
Vliegbereik: 1450 km
2 piloten en 18 passagiers.

(Anthonie Fokker verkreeg in 1934 op eigen initatief de DC-2 licentie en verkooprechten in Europa van de Douglas fabriek. Daarmee onderving Fokker toch deels het feit dat in de toekomst moderne vliegtuigen geheel van licht metaal gebouwd zou gaan worden. Het Fokker constructieburo maakte zelfs studies van militaire versies van de DC-2, inclusief een mogelijke rol als bommenwerper; de Zwitsers hadden daarvoor belangstelling).

Literatuur:
DC-2 Nico Geldhof en dhr.Kok     Bonneville
"Fokker" Douglas DC-2 Hugo Hooftman Ned.vliegtuig encyclopedie no.2   Cockpit uitgeverij
Fokkers "vliegende forten" zoals de DC-2 J.H. Bosman Luchtvaartkennis 1992-2 Afd. Luchtvaartkennis

 

Websites:
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-2

.

 FOTO GALERIJ:

  • douglas-dc-2-mdv1
  • douglas-dc2-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 3.  LsK

1 exemplaar, kenmerk NL-203 (ex KLM PH-ALE)
Ex KLM toestel, kort ingezet voor militaire taken 1945 vanuit no.1316 Dutch Communications Flight in Engeland en later door het in oktober 1945 opgerichtte Netherland Government Air Transport (NGAT). Eind 1945 ging het terug naar de KLM.

( Opmerking: Twee DC-2-115G toestellen van het Kon.Ned.Indische Luchtvaartmaatschappij, de PK-AFK and PK-AFL, weken februari 1942 uit naar Australie. Ze werden echter niet door Nederland militair gebruikt ).

douglas-dc-2-mdv1

Hier is het toestel PH-ALE in KLM schema te zien. (Foto: collectie M. de Vreeze)

 

Registratiegegevens:
Civiele Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
NL-203 1584 1945 dec 1945 Deze is gebruikt bij KLM als PH-ALE. Vloog tijdens de oorlogs als G-AGBH bij BOAC met KLM-bemanning op luchtlijnen met de nodige risico's. Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communication Flight en NGAT. Later PH-TBB

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 MODELBOUW   Douglas DC-2

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Dekno (resin)
Pioneer (resin)
Formaplane (vacu) @
Vacukit (vacu) @
Execuform (vacu) @
J en L (vac) @
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: CMK / CMR , Formaplane

BOXART

  • cmr-dc2-144
  • dekno-dc2-72
  • formaplane-dc2-72
  • jl-dc2-72
  • mpm-dc2-72-1
  • mpm-dc2-72-2
  • pioneer-dc2-72
  • vacukit-dc2-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) . geheel metaal geheel metaal . "KLM"
(2) camouflage met kleine driehoek "RAF"

 

Douglas DC2 1

Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission) 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)