IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap / lid worden?
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG ScandinaviĆ«
    • SIG Schepen
    • SIG Vergeten Conflicten
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL Discord (link ->)
    • IPMS NL YouTube (LINK ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
        • Airbus Caracal H225
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Douglas Northrop 8A

  • INFO Douglas/Northrop 8A
  • 2. LvA/ML Douglas/ Northrop 8A
  • 2. LvA/ML Douglas/ Northrop 8A (foto bijlage)
  • Modelbouw Douglas/Northrop 8A

INFO Douglas/Northrop 8A

Laatste update: 03 mei 2024
1972

 

Fabriek Douglas Northrop
Vliegtuig  
Type-aanduiding DB 8A-3N
Cat 2 --  totaal 18 stuks
 


douglas-8a-profile 

Informatie:

Lichte duik-bommenwerper uit de USA. De Douglas DB-8A was een verdere ontwikkeling van de A-17 van Northrop. Northrop ging in 1937 op in de El Segundo fabriek van Douglas (later werd de Northrop fabriek weer onafhankelijk...). Dit toestel was een landversie lichte duik-bommenwerper voorzien ook van duikrem kleppen en het toestel was een beproefd concept. DB betekende Douglas Bomber en was bedoeld voor de export. Licht metalen constructie met linnen bekleedde roeren. De waarnemer/bommenrichter had een waarnemingskuip onderin de romp die kon worden neergelaten.

De Nederlandse versie werd aangeduid als 8A-3N. De 8A-3N motor was een Pratt & Whitney R1830-SC3G "Twin Wasp" van 1050 pk. bij normale vliegtuigbenzine. Er kon een bommenlast van zo'n 600 kg meegenomen worden. Bewapening bestond uit 4 mitrailleurs in de vleugel en ook kon eventueel een camera in de achterste cockpit mee gemonteerd worden. De vliegduur was maar liefst 6 uur.

Bemanning: 2
Maximum snelheid : 415 km/u
Spanwijdte: 14,05 m
Lengte: 9,06 m
Leeggewicht: 2390 kg
Startgewicht: 3580 kg
Vliegbereik: 2000 km of zes uur vliegduur
Max.vermogen: 1050 pk met een P&W R1830-SC3G Twin Wasp met Hamilton Standard propeller
4x FN Browning M36 vleugel mitrailleurs van 7,9mm
600 kg bommen

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP Peter Booy IPMS Nederland 1980-1
Douglas DB-8A/3N (in Nederlandse dienst) Frits Gerdessen Afd. Luchtvaartkennis 2006-2
Douglas DB-8A/3N  ML Frits Gerdessen Dutch Profile  2023   
US Air Force colours 1926-1942 Arms and Armour press USA , UK

.

Websites:
--

.

 FOTO GALERIJ:

  • douglas-8a-indisch-18081939
  • douglas-8a-lvk-1
  • douglas-8a-mindef-archive
  • douglas-8a-profile
  • douglas-8a3n-hb-archive
  • douglas-db8a-kluauthor
  • douglas8a-brouwer1-arc
  • douglas8a-brouwer2-arc
  • douglas8a-brouwer3-arc
  • douglas8a-brouwer4-arc
  • douglas8a-brouwer5-arc
  • douglas8a-brouwer6-arc
  • douglas8a-brouwer7-arc
  • douglas8a-brouwer8-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

2. LvA/ML Douglas/ Northrop 8A

Laatste update: 03 mei 2024
2172

Cat 2.  LvA / ML

18 stuks 8A-3N
kenmerken 381 - 398 (constructie nrs 531-548)

Er was behoefte aan een aanvalsvliegtuig en in maart 1939 werd een bestelling geplaatst voor dit type DB-8a-3N duikbommenwerper. Ze werden afgeleverd aan de LvA (ondertussen nu Wapen der Militaire Luchtvaart geheten) in augustus 1939 - begin 1940. Er was al sprake van spanningen door Duitsland met regelmatig een luchtalarm.

De bewapening kwam pas begin 1940 omdat deze apart was ingekocht bij FN in BelgiĆ«. Tijdens mobilisatie werden de toestellen toegewezen aan de 2e Luchtvaart regiment (2 LvR) "Jachtgroep Veldleger" waarbij ze als primaire taak hadden de Fokker C.V en FK-51 te "beschermen in de vlucht". De DB-8 toestellen waren allemaal maart 1940 wel voorzien van de uitrusting. Het groot onderhoud van de metalen DB-8 werd gedaan door de KLM. 

Gebruikt ML in de meidagen van 1940 nu ressorterend onder 3e afdeeling jachtgroep veldleger, bepaald was dat ze ook voor jager/ luchtgevechten ingezet moesten worden door gebrek aan jagers in plaats van uitsluitend bommenwerperoperaties. Maar de DB-8A was niet gebouwd voor luchtgevechten.

Op 10 mei 1940 bij de Duitse aanval op Nederland waren er twaalf kisten op Ypenburg waarvan er 11 konden worden ingezet ingedeeld in 4 patrouilles. Ook waren 5 op Ockenburg bij Den Haag geplaatst maar die waren niet vliegklaar. Het toestel bleek erg kwetsbaar voor jagers en er waren dan ook grote verliezen in nauwelijks 3 uur tijd op 10 mei 1940.


douglas-8a3n-hb-archive 

DB-8A "388" in schema (1). Foto: Collectie H.G. Berfelo  (used with permission)

 douglas-db8a-kluauthor

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

douglas8a-brouwer2-arc

Hier zijn de propellertips zoals bij aflevering voorzien van rood-wit-blauwe strepen. Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a-brouwer5-arc  

waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA. Lijkt in schema (1). Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a-brouwer7-arc

In de landing, let op de remkleppen; waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA
Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)
                                                                
Motorkap detail . Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)
   

douglas-8a-indisch-18081939

                                                                             
Artikel uit een Indische Krant d.d 18-08-1939 (Collectie M. de Vreeze)

douglas 8a lvk 1

De eerste kist, "381" in schema (1). Foto uit en met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Registratie Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
381 531  november 1939
10 mei 1940 neergeschoten bij Hoek van Holland
382 532  begin 1940  10 mei 1940 neergeschoten bij Honselersdijk
383 533  begin 1940 -
buitgemaakt door Duitsers op Ypenburg
384 534  begin 1940 10 mei 1940 beschadigd noodlanding Rozenburg
385 535  begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Kijkduin
386 536  begin 1940 15-3-1940
verongelukt 15-3-1940 tijdens een oefening door besturingsfout.
387 537  begin 1940 10 mei 1940 neergestort bij Leerbroek tijdens luchtgevecht
388 538  begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Voorschoten
389 539  begin 1940 10 mei 1940 in brand geschoten na landing op veld Ockenburg
390 540  begin 1940 10 mei 1940 noodlanding Schipluiden
391 541  begin 1940 10 mei 1940 in brand geschoten na landing op veld Ockenburg
392 542  begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Pijnacker Nootdorp (wrak deels in 1981 geborgen)
393 543  begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Vlaardingen
394 544  begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland en proefgevlogen Rechlin in juni 1940
395 545  begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland en proefgevlogen Rechlin juni 1940
396 546  begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers en naar Duitsland en naar Deutsches Museum !
397 547  begin 1940 - stond op Ockenburg en beschadigd, toch buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland
398 548  begin 1940 - stond op Ockenburg en buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland 

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis , [B5] Luchtv.kennis 2006-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Douglas/Northrop 8A

Laatste update: 03 mei 2024
2136

  MODELBOUW  8A

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Special Hobby #72465
MPM / Special Hobby ;
CMK A17 (resin conversie);
Rareplanes (vacu conversie);
TopGun (conversie) @
Geromy (resin)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • geromy-db8-48
  • mpm-db8-72
  • rareplane-a17-72
  • specialhobby-db8-72
  • specialhobby-db8-72465

. 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
LvA/ ML .

<K124> camouflagebruin / dark brown

<K66> camouflagebeige / light sand

<K89> camouflagegroen/green gray

<K124> camouflagebruin / dark brown

 zie info schema (1)
no 381 t/m 389

schema (2)
no 390 t/m 398

 

Info:

Er waren 2 camouflageschema's waarbij het patroon identiek was maar het beige en bruin was verwisseld. In het begin had de propeller tips met rood-wit-blauwe strepen, later werd dit zwart-oranje-zwart. Het camouflagepatroon liep nog in een golvende lijn zo'n 15 cm door onderop de vleugelvoorrrand. De onderzijden waren verder camouflagebruin. De waarnemer/bommenrichter had een kuip in de bodem die neergelaten kon worden. Cockpitinterieur is medium green met bruine vloer en zwarte instrumentenpanelen. 

 

douglas8a-tek1-brouw 

Tekeningen Collectie A.Brouwer  (used with permission) 

douglas8a tek2 brouw 

Tekeningen Collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a tek3 brouw


 

ipms-dougl-8an-pb

IPMS tekeningen gemaakt door IPMS Nederland lid dhr P. Booy ( used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


2. LvA/ML Douglas/ Northrop 8A (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1467

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Kist bij Douglas op El Segundo, USA en gereed voor aflevering naar Holland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Wederom op El Segundo, met roundel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op El Segundo met mooie details van de cockpitkappen voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Soesterberg, met driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vermoedelijk op Ypenburg, mei 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)  

 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( D )
  5. Douglas Northrop 8A

Copyright © 2025 - IPMS Nederland