INFO Douglas/Northrop 8A
- 1586
Fabriek | Douglas Northrop |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | DB 8A-3N |
Cat 2 -- totaal 18 stuks |
Informatie:
Lichte duik-bommenwerper uit de USA. De Douglas DB-8A was een verdere ontwikkeling van de A-17 van Northrop. Northrop ging in 1937 op in de El Segundo fabriek van Douglas (later werd de Northrop fabriek weer onafhankelijk...). Dit toestel was een landversie lichte duik-bommenwerper voorzien ook van duikrem kleppen en het toestel was een beproefd concept. DB betekende Douglas Bomber en was bedoeld voor de export. Licht metalen constructie met linnen bekleedde roeren. De waarnemer/bommenrichter had een waarnemingskuip onderin de romp die kon worden neergelaten.
De Nederlandse versie werd aangeduid als 8A-3N. De 8A-3N motor was een Pratt & Whitney R1830-SC3G "Twin Wasp" van 1050 pk. bij normale vliegtuigbenzine. Er kon een bommenlast van zo'n 600 kg meegenomen worden. Bewapening bestond uit 4 mitrailleurs in de vleugel en ook kon eventueel een camera in de achterste cockpit mee gemonteerd worden. De vliegduur was maar liefst 6 uur.
Bemanning: 2
Maximum snelheid : 415 km/u
Spanwijdte: 14,05 m
Lengte: 9,06 m
Leeggewicht: 2390 kg
Startgewicht: 3580 kg
Vliegbereik: 2000 km of zes uur vliegduur
Max.vermogen: 1050 pk met een P&W R1830-SC3G Twin Wasp met Hamilton Standard propeller
4x FN Browning M36 vleugel mitrailleurs van 7,9mm
600 kg bommen
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP | Peter Booy | IPMS Nederland | 1980-1 | |
Douglas DB-8A/3N (in Nederlandse dienst) | Frits Gerdessen | Afd. Luchtvaartkennis | 2006-2 |
|
Douglas DB-8A/3N ML | Frits Gerdessen | Dutch Profile | 2023 | |
US Air Force colours 1926-1942 | Arms and Armour press | USA , UK |
.
Websites: |
-- |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA/ML Douglas/ Northrop 8A
- 1819
Cat 2. LvA / ML
18 stuks 8A-3N
kenmerken 381 - 398 (constructie nrs 531-548)
Er was behoefte aan een aanvalsvliegtuig en in maart 1939 werd een bestelling geplaatst voor dit type DB-8a-3N duikbommenwerper. Ze werden afgeleverd aan de LvA (ondertussen nu Wapen der Militaire Luchtvaart geheten) in augustus 1939 - begin 1940. Er was al sprake van spanningen door Duitsland met regelmatig een luchtalarm.
De bewapening kwam pas begin 1940 omdat deze apart was ingekocht bij FN in Belgiƫ. Tijdens mobilisatie werden de toestellen toegewezen aan de 2e Luchtvaart regiment (2 LvR) "Jachtgroep Veldleger" waarbij ze als primaire taak hadden de Fokker C.V en FK-51 te "beschermen in de vlucht". De DB-8 toestellen waren allemaal maart 1940 wel voorzien van de uitrusting. Het groot onderhoud van de metalen DB-8 werd gedaan door de KLM.
Gebruikt ML in de meidagen van 1940 nu ressorterend onder 3e afdeeling jachtgroep veldleger, bepaald was dat ze ook voor jager/ luchtgevechten ingezet moesten worden door gebrek aan jagers in plaats van uitsluitend bommenwerperoperaties. Maar de DB-8A was niet gebouwd voor luchtgevechten.
Op 10 mei 1940 bij de Duitse aanval op Nederland waren er twaalf kisten op Ypenburg waarvan er 11 konden worden ingezet ingedeeld in 4 patrouilles. Ook waren 5 op Ockenburg bij Den Haag geplaatst maar die waren niet vliegklaar. Het toestel bleek erg kwetsbaar voor jagers en er waren dan ook grote verliezen in nauwelijks 3 uur tijd op 10 mei 1940.
DB-8A "388" in schema (1). Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Hier zijn de propellertips zoals bij aflevering voorzien van rood-wit-blauwe strepen. Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA. Lijkt in schema (1). Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
In de landing, let op de remkleppen; waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA
Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
Motorkap detail . Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
Artikel uit een Indische Krant d.d 18-08-1939 (Collectie M. de Vreeze)
De eerste kist, "381" in schema (1). Foto uit en met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
381 | 531 | november 1939 |
10 mei 1940 | neergeschoten bij Hoek van Holland | |
382 | 532 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Honselersdijk | |
383 | 533 | begin 1940 | - |
buitgemaakt door Duitsers op Ypenburg | |
384 | 534 | begin 1940 | 10 mei 1940 | beschadigd noodlanding Rozenburg | |
385 | 535 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Kijkduin | |
386 | 536 | begin 1940 | 15-3-1940 |
verongelukt 15-3-1940 tijdens een oefening door besturingsfout. | |
387 | 537 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergestort bij Leerbroek tijdens luchtgevecht |
|
388 | 538 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Voorschoten | |
389 | 539 | begin 1940 | 10 mei 1940 | in brand geschoten na landing op veld Ockenburg | |
390 | 540 | begin 1940 | 10 mei 1940 | noodlanding Schipluiden | |
391 | 541 | begin 1940 | 10 mei 1940 | in brand geschoten na landing op veld Ockenburg | |
392 | 542 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Pijnacker Nootdorp (wrak deels in 1981 geborgen) |
|
393 | 543 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Vlaardingen | |
394 | 544 | begin 1940 | - | buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland en proefgevlogen Rechlin in juni 1940 | |
395 | 545 | begin 1940 | - | buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland en proefgevlogen Rechlin juni 1940 | |
396 | 546 | begin 1940 | - | buitgemaakt door Duitsers en naar Duitsland en naar Deutsches Museum ! | |
397 | 547 | begin 1940 | - | stond op Ockenburg en beschadigd, toch buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland |
|
398 | 548 | begin 1940 | - | stond op Ockenburg en buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis , [B5] Luchtv.kennis 2006-2
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Douglas/Northrop 8A
- 1820
MODELBOUW 8A
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Special Hobby #72465
MPM / Special Hobby ;
CMK A17 (resin conversie);
Rareplanes (vacu conversie);
TopGun (conversie) @
|
Geromy (resin)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
LvA/ ML | . |
<K124> camouflagebruin / dark brown <K66> camouflagebeige / light sand <K89> camouflagegroen/green gray
|
<K124> camouflagebruin / dark brown
|
zie info | schema (1) no 381 t/m 389 schema (2) no 390 t/m 398 |
Info:
Er waren 2 camouflageschema's waarbij het patroon identiek was maar het beige en bruin was verwisseld. In het begin had de propeller tips met rood-wit-blauwe strepen, later werd dit zwart-oranje-zwart. Het camouflagepatroon liep nog in een golvende lijn zo'n 15 cm door onderop de vleugelvoorrrand. De onderzijden waren verder camouflagebruin. De waarnemer/bommenrichter had een kuip in de bodem die neergelaten kon worden. Cockpitinterieur is medium green met bruine vloer en zwarte instrumentenpanelen.
Tekeningen Collectie A.Brouwer (used with permission)
Tekeningen Collectie A.Brouwer (used with permission)
IPMS tekeningen gemaakt door IPMS Nederland lid dhr P. Booy ( used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA/ML Douglas/ Northrop 8A (foto bijlage)
- 1251
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Kist bij Douglas op El Segundo, USA en gereed voor aflevering naar Holland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Wederom op El Segundo, met roundel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op El Segundo met mooie details van de cockpitkappen voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit detail, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Soesterberg, met driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Vermoedelijk op Ypenburg, mei 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)