Fabriek Douglas Northrop
Vliegtuig  
Type-aanduiding DB 8A-3N
Cat 2 --  totaal 18 stuks
 


douglas-8a-profile 

Informatie:

Lichte duik-bommenwerper uit de USA. De Douglas DB-8A was een verdere ontwikkeling van de A-17 van Northrop, welke in 1937 opging in de El Segundo fabriek van Douglas (later werd de Northrop fabriek weer onafhankelijk...). Dit toestel was een landversie lichte duik-bommenwerper voorzien ook van duikrem kleppen en het toestel was een beproefd concept. DB betekende Douglas Bomber en was bedoeld voor de export. Licht metalen constructie met linnen bekleedde roeren.

De Nederlandse versie werd aangeduid als 8A-3N. De 8A-3N motor was een Pratt & Whitney R1830-SC3G "Twin Wasp" van 1050 pk. bij normale vliegtuigbenzine. Er kon een bommenlast van zo'n 600 kg meegenomen worden. Bewapening bestond uit 4 mitrailleurs in de vleugel en ook kon eventueel een camera in de achterste cockpit mee gemonteerd worden. De vliegduur was maar liefst 6 uur.

Bemanning: 2
Maximum snelheid : 415 km/u
Spanwijdte: 14,05 m
Lengte: 9,06 m
Leeggewicht: 2390 kg
Startgewicht: 3580 kg
Vliegbereik: 2000 km of zes uur vliegduur
Max.vermogen: 1050 pk met een P&W R1830-SC3G Twin Wasp met Hamilton Standard propeller
4x FN Browning M36 vleugel mitrailleurs van 7,9mm
600 kg bommen

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP Peter Booy IPMS Nederland 1980-1  
Douglas DB-8A/3N (in Nederlandse dienst) Frits Gerdessen Afd. Luchtvaartkennis 2006-2
 
US Air Force colours 1926-1942   Arms and Armour press USA , UK

.

Websites:
--

.

 FOTO GALERIJ:

  • douglas-8a-indisch-18081939
  • douglas-8a-lvk-1
  • douglas-8a-mindef-archive
  • douglas-8a-profile
  • douglas-8a3n-hb-archive
  • douglas-db8a-kluauthor
  • douglas8a-brouwer1-arc
  • douglas8a-brouwer2-arc
  • douglas8a-brouwer3-arc
  • douglas8a-brouwer4-arc
  • douglas8a-brouwer5-arc
  • douglas8a-brouwer6-arc
  • douglas8a-brouwer7-arc
  • douglas8a-brouwer8-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze