Cat 2. LvA / ML
18 stuks 8A-3N
kenmerken 381 - 398 (constructie nrs 531-548)
Er was behoefte aan een aanvalsvliegtuig en in maart 1939 werd een bestelling geplaatst voor dit type DB-8a-3N duikbommenwerper. Ze werden afgeleverd aan de LvA (ondertussen nu Wapen der Militaire Luchtvaart geheten) in augustus 1939 - begin 1940. Er was al sprake van spanningen door Duitsland met regelmatig een luchtalarm.
De bewapening kwam pas begin 1940 omdat deze apart was ingekocht bij FN in Belgiƫ. Tijdens mobilisatie werden de toestellen toegewezen aan de 2e Luchtvaart regiment (2 LvR) "Jachtgroep Veldleger" waarbij ze als primaire taak hadden de Fokker C.V en FK-51 te "beschermen in de vlucht". De DB-8 toestellen waren allemaal maart 1940 wel voorzien van de uitrusting. Het groot onderhoud van de metalen DB-8 werd gedaan door de KLM.
Gebruikt ML in de meidagen van 1940 nu ressorterend onder 3e afdeeling jachtgroep veldleger, bepaald was dat ze ook voor jager/ luchtgevechten ingezet moesten worden door gebrek aan jagers in plaats van uitsluitend bommenwerperoperaties. Maar de DB-8A was niet gebouwd voor luchtgevechten.
Op 10 mei 1940 bij de Duitse aanval op Nederland waren er twaalf kisten op Ypenburg waarvan er 11 konden worden ingezet ingedeeld in 4 patrouilles. Ook waren 5 op Ockenburg bij Den Haag geplaatst maar die waren niet vliegklaar. Het toestel bleek erg kwetsbaar voor jagers en er waren dan ook grote verliezen in nauwelijks 3 uur tijd op 10 mei 1940.
DB-8A "388" in schema (1). Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Hier zijn de propellertips zoals bij aflevering voorzien van rood-wit-blauwe strepen. Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA. Lijkt in schema (1). Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
In de landing, let op de remkleppen; waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA
Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
Motorkap detail . Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer (used with permission)
Artikel uit een Indische Krant d.d 18-08-1939 (Collectie M. de Vreeze)
De eerste kist, "381" in schema (1). Foto uit en met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
381 | 531 | november 1939 |
10 mei 1940 | neergeschoten bij Hoek van Holland | |
382 | 532 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Honselersdijk | |
383 | 533 | begin 1940 | - |
buitgemaakt door Duitsers op Ypenburg | |
384 | 534 | begin 1940 | 10 mei 1940 | beschadigd noodlanding Rozenburg | |
385 | 535 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Kijkduin | |
386 | 536 | begin 1940 | 15-3-1940 |
verongelukt 15-3-1940 tijdens een oefening door besturingsfout. | |
387 | 537 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergestort bij Leerbroek tijdens luchtgevecht |
|
388 | 538 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Voorschoten | |
389 | 539 | begin 1940 | 10 mei 1940 | in brand geschoten na landing op veld Ockenburg | |
390 | 540 | begin 1940 | 10 mei 1940 | noodlanding Schipluiden | |
391 | 541 | begin 1940 | 10 mei 1940 | in brand geschoten na landing op veld Ockenburg | |
392 | 542 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Pijnacker Nootdorp (wrak deels in 1981 geborgen) |
|
393 | 543 | begin 1940 | 10 mei 1940 | neergeschoten bij Vlaardingen | |
394 | 544 | begin 1940 | - | buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland en proefgevlogen Rechlin in juni 1940 | |
395 | 545 | begin 1940 | - | buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland en proefgevlogen Rechlin juni 1940 | |
396 | 546 | begin 1940 | - | buitgemaakt door Duitsers en naar Duitsland en naar Deutsches Museum ! | |
397 | 547 | begin 1940 | - | stond op Ockenburg en beschadigd, toch buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland |
|
398 | 548 | begin 1940 | - | stond op Ockenburg en buitgemaakt door Duitsers, naar Duitsland |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis , [B5] Luchtv.kennis 2006-2
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)