INFO Eurocopter AS-532 Cougar
- 1622
.
Fabriek | Eurocopter |
Vliegtuig | Cougar |
Type-aanduiding | AS-532 U-2 mk.II |
Cat 3 -- totaal 17 stuks |
|
Informatie:
De geschiedenis van de Eurocopter Cougar gaat terug tot de Frans-Britse Aerospatiale/Westland SA-330 Puma helikopter. Deze uit 1965 stammende middelzware transport helikopter was vooral bedoeld voor het vervoer van mensen en materieel direct in de gevechtszone. Later werd de Puma door de Franse tak van Eurocopter verbeterd. Het resultaat was de AS-332 Super Puma, waaruit weer een specifieke militaire versie werd ontwikkeld: de Cougar.
Gegevens AS 532U2 Cougar Mk 2:
Bemanning: 2 vliegers en 1 loadmaster;
Cabine voor 16 tot 28 soldaten afhankelijk van de bepakking.
Afmetingen:
Lengte: 16.79 meter (zonder rotor);
Hoogte: 4.60 meter (4.97 met rotor);
Breedte: 3.86 meter (zonder rotor);
Rotorsystemen: "articulated spheriflex" hoofdrotor (NH-90 type)
Hoofdrotor met 4 bladen, diameter: 16.20 meter; Staartrotor 4 bladen, diameter: 3.15 meter.
Twee Turbomeca Makila 1A2 Turboshaft motoren met een maximum vermogen van continu 1650 pk en 2100 pk voor maximaal 30 seconden.
Gewichten: Leeg circa 5450 kg en maximaal 9750 kg (met interne belading. Met externe belading mag het maximale startgewicht omhoog naar 10500 kg.
Snelheden: Max. snelheid 315 km/uur en een kruissnelheid van 260 km/uur;
Vliegbereik maximaal circa 800 km (zonder brandstofreserve);
De cockpit is voorzien van een Integrated Flight and Display System (IFDS), de eerder genoemde 'glass cockpit' met beeldschermen in plaats van klokken. De helikopter is verder voorzien van een zelfbeschermingssysteem van de Deense firma Terma, bestaand uit o.a. Radar Warning Receivers,
chaff, en flares;
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | artikel |
2008-3 | IPMS Nederland | M. de Vreeze |
Defensie info | defensie-nl-Cougar-transporthelikopter.pdf |
zomer 2016 | Koninklijke Luchtmacht |
.
Websites: |
IPMS Nederland Cougar Walk Around |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Eurocopter Cougar
- 2981
Cat 3. KLu
KLu, Luchtmobiele brigade. 17 stuks.
Werden 1993 besteld en de eerste Cougar 1996 afgeleverd aan 300 Squadron.
Oktober 1993 werd door Defensie voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu) met de firma Eurocopter het contract getekend voor de aanschaf van 17 Cougars van het type AS532 U2 Cougar Mk.2. Dit is een Cougar met een lange romp en wijkt met name af van de Franse Super Puma in het schuine langere rompstaartstuk.
In 1996 werden tien Cougars aan de Klu afgeleverd met de eerste arriverend in mei, de overige zeven in 1997. Ze zijn allen voor inzet bij de Luchtmobiele Brigade. De Cougar helikopters zijn aanzienlijk lichter en kleiner dan de Chinook en worden onder meer ingezet voor middelzwaar troepentransport, bevoorrading en voor gewondentransport. De Cougar is standaard voorzien van een ´glass cockpit´, bestaande uit ondermeer 4 beeldschermen, waarbij traditionele analoge instrumenten als back-up dienen. Alle toestellen zijn uitgerust met een 'Health and Usage Monitoring System (HUMS)'. Het HUMS vergroot de vliegveiligheid doordat een beter inzicht in het gebruik en de technische toestand van de individuele helikopter wordt gegeven.
De vaste bemanning van de Cougar bestaat uit twee vliegers en één "loadmaster". De stoelen van de vliegers zijn bepantserd en voor in de neus zit een weerradar. Ze kunnen verschillende configuraties hebben. Er zijn variaties in de bakken voor het hoofdonderstel en bij de motoruitlaten. Zo is er een grote rechthoekige uitlaat fairing beschikbaar, de zogeheten Jet Dilution Device, die de motor uitlaatgassen mengt met koude lucht zodat de helikopter minder zichtbaar is voor vijandelijke Infrarood raketten.
Zeven Cougars zijn geschikt gemaakt om ook vanaf amfibische transportschepen en vanaf de bevoorraders van de Koninklijke Marine te kunnen opereren. Deze Cougars zijn voorzien van opblaasbare drijvers om, in geval van een noodlanding op het water, de helikopter drijvend te houden zodat de bemanning de heli kan verlaten. Cougars kunnen ook worden gebruikt voor brandbestrijding. Ze worden dan voorzien van zogeheten 'bambi-buckets'. Dit zijn flexibele watercontainers die onder de helikopter worden gehangen.
De KLu Cougars werden gestationeerd bij KLu no. 300 Squadron op de Vliegbasis Soesterberg totdat deze basis sloot eind 2008. Stationering was daarna op de basis Gilze Rijen bij het juli 2008 opgerichtte "Defensie Helicopter commando" (DHC).
Cougars zijn ingezet bij allerlei missies zoals in Bosnie, Irak en Afghanistan. Eind 2000 wordt een detachement ingezet bij Split in Kosovo. In september 2009 worden enige Cougars ingezet op Kandahar in Afghanistan gedurende een half jaar. In augustus 2012 vliegen enige Cougars aan boord van de Hr.Ms Rotterdam tijdens anti-piraten operatie Ocean Shield.
De bedoeling was dat in 2012 de heli's een MLU programma zouden doorlopen voor nieuwe systemen o.a link 16 datasysteem en TETRA systeem met een infra rood zicht systeem voor de piloten. Echter, wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten alle Cougars af te gaan stoten maar voorlopig gingen een aantal in opslag. In mei 2011 hadden de Cougars 40000 vlieguren bij no.300 squadron gemaakt.
Najaar 2014 is besloten een aantal in opslag en te koop staande Cougars weer operationeel te maken bij de DHC i.v.m problemen met de NH-90. De Cougar capaciteit was weer 12 stuks bij no.300 squadron op Gilze-Rijen. De kisten bleken onmisbaar en zo in 2017 waren er nog 8 Cougars formeel beschikbaar, waarvan 3 voor SAR taken.
Het was de bedoeling om de Cougar gefaseerd geheel 2023 uit dienst te stellen maar dat gaat niet door. De capaciteit is broodnodig en met wat extra budget is eind 2017 besloten dat 12 Cougars in dienst zullen blijven tot 2030. Sinds 2023 loopt daarvoor een upgrade programma.
(begin juni 2023 is besloten dat de Cougars opgevolgd worden door 14 stuks Airbus Caracal H225M helikopters. De eerste zal begin 2028 worden afgeleverd).
Foto: P. Rozendal (used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Cougar in het latere grijze schema. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
S-400 | 2400 | 3-5-1996 | |||
S-419 | 2419 | 23-5-1996 | "Tommy" | ||
S-433 | 2433 | 6-8-1996 | aug 2023? | in opslag Gilze-Rijen | |
S-438 | 2438 | 26-7-1997 | aug 2023? | in opslag Gilze-Rijen | |
S-440 | 2440 | 30-10-1996 | "Pink Panther" | ||
S-441 | 2441 | 8-11-1996 | "Valhalla express" | ||
S-442 | 2442 | 7-3-1997 | |||
S-444 | 2444 | 17-12-1996 | "Benny the Ball" | ||
S-445 | 2445 | 18-12-1996 | "Garfield" | ||
S-447 | 2447 | 15-1-1997 | |||
S-450 | 2450 | 16-5-1997 | 'Felix"; in opslag Gilze-Rijen | ||
S-453 | 2453 | 18-12-1997 | |||
S-454 | 2454 | 30-5-1997 | |||
S-456 | 2456 | ||||
S-457 | 2457 | okt 1997 | feb 2017 | uit dienst | |
S-458 | 2458 | ||||
S-459 | 2459 | 4-7-1998 | "Spirit of Skik", status onbekend |
Bronnen o.a. [B32] KLu.reg , [B25] Onze.Luchtm, [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Eurocopter Cougar (foto bijlage)
- 1158
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Interieur met zittingen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
S454 in het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderzijde is hier wat te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Makila motor van de Cougar . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan de Kon.Luchtmacht fotodienst en NIMH.
Modelbouw Eurocopter Cougar
- 2037
MODELBOUW COUGAR
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Classic Plane ;
Italeri / Revell**
Bobkit/ Heller/ Airfix SuperPuma / Arwico **
|
|
--
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | camouflage | <K29> teerzwart
<K122> lederbruin <K93> bronsgroen |
<K93> vooral bronsgroen | . | . |
(b) | "grijs" | < K26 > "grijs" | .< K26 > "grijs" |
. |
geheel grijs, nieuwe schema na 2008; (officieel FS36118 maar dat lijkt veel te donker...; FS36320 is waarschijnlijker) |
OPMERKINGEN:
**bij deze modellen is nog conversie nodig van het rompvloeistuk naar de staart; bij de IPMS SIG NL is een resin conversie staart gemaakt. De Classic Plane kit bevat deze benodigde onderdelen.
Kijk voor een enorme 1/32 ombouw van de Matchbox/Revell Puma naar Eurocopter Cougar op de site van ons IPMS Lid M. de Vreeze hier... [externe link]
Tekening gemaakt door M. de Vreeze voor de IPMS Nederland (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)