INFO Fairchild PT-26
- 1420
.
Fabriek | Fairchild |
Vliegtuig | Cornell |
Type-aanduiding | PT-26 |
Cat 8 -- totaal 2 stuks |
|
Informatie:
Basistrainer van Fairchild USA. Dit type was een verdere ontwikkeling van de bekende PT-19. Het type M62A-3, ofwel de de USAAC PT-26, was een PT-19 versie met een gesloten cockpit en met een 220 pk Continental R-670-5 motor. Verder werd al gauw meer metaal toegepast zoals ook voor de vleugel en werd ook wel de Cornell genoemd. De PT-26A kreeg ook nog een L-440-7 motor en werd de Cornell II genoemd met zo'n 800 kisten gebouwd door Fleet. De PT-26B was ietsje anders en werd de Cornell III genoemd waarvan zo'n 250 kisten gebouwd werden.
1 x Ranger L-440-7 motor van 200 pk (PT-26A)
Lengte: 8,45 m
Spanwijdte: 10,97 m
Leeggewicht: 917 kg
Maximum startgewicht: 1240 kg
Maximum snelheid: 196 km/u
Vliegbereik: 650 km
Literatuur: | ||||
Gouvernementsvliegtuigen op de Nederlandse Antillen in de Tweede Wereldoorlog |
G. Casius |
2000 | Luchtvaartkennis no.2 - 2000 | Afd. Luchtvaartkennis |
.
Websites: |
http://aeroclubcuracao.wordpress.com/history/ |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
8. Ops Antillen Fairchild PT-26
- 1992
Cat 8. Operaties op de Ned.Antillen 1940-1945
Na het eind van de Tweede Wereldoorlog werden twee surplus PT-26 toestellen tweedehands aangeschaft door het Gouvernement op de Nederlandse Antillen. Ze werden in bruikleen ter beschikking gesteld van de Aeroclub Aruba en Aeroclub Curaçao. De reden is onduidelijk, de oorlog was immers afgelopen maar wellicht vond men het nodig voor observatie en hulp bij reddingsopdrachten rond de Antilliaanse benedenwindse eilanden.
De PT-26 met latere regi PJ-GAE van Aeroclub Curacao. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
PT-26 met latere regi PJ-GAC van de Aeroclub Aruba. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Wie heeft foto's waarop de militaire nummers te zien zijn? Graag uw bijdrage via NedMil Contactformulier...
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructienummer | Vorige Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
A-3 | jan 1947 | dec. 1951 | via waarschijnlijk het Miami sales center naar Aeroclub Aruba; (opmerking: in de oorlog was er ook een andere ""A-3"" maar dat was een Porterfield toestel). jan 1949 PJ-GAC | ||
P-3 | jan 1947 | 1950 | via waarschijnlijk Miami sales center naar Aeroclub Curaçao; jan 1949 PJ-GAE; crash "Kwartje" en afgevoerd 1951 |
Bronnen o.a. [L1] MdV, [B5] Luchtv.kennis 2000-2
Opmerking: een derde PT-26 was de PJ-GAF na de oorlog geleverd aan de Aeroclub Curaçao en waarschijnlijk nooit voor militaire taken gebruikt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Fairchild PT-26
- 1350
MODELBOUW FAIRCHILD PT-26
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Special Hobby
Execuform PT (ombouw) (vac)
|
Planet (resin)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
- | aluminium | < K130 > aluminium | < K130 > aluminium | geheel alu | A-3 |
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)