INFO Fairey III.D
- 1446
.
Fabriek | Fairey |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | III.D |
Cat 4 -- totaal 4 stuks |
|
Informatie:
Brits tweedekker vliegtuig, oa. met drijvers; diverse subtypes en uit de N10 en de III.C verscheen de III.D in 1920.
Algemeen werd het type bekend om lange afstands record vluchten na de eerste wereldoorlog. Gebouwd van hout en linnen en vaak alumium kleurig geverfd. Werd voorzien van drijvers en ook een klein "water roer" achter aan een "staart drijver"en het geheel was niet al te sterk. Verder waren de vleugels opvouwbaar voor opslag aan boord van kruisers. Er werden zo'n 400 toestellen gebouwd.
1x Napier Lion 450 pk of RollsRoyce Eagle VIII met 375 pk motor
Spanwijdte: 14,05 m
Lengte: 11,28 m
Leeggewicht: 1800 kg
Max gewicht: 2290 kg
Maximum snelheid: 165 km/u op lage hoogte
Bereik: 850 km
Plafond: 5200 m
3 bemanningsleden
2 mitrailleurs
Literatuur: | ||||
Wings of Fame |
- |
Volume 11 | Pag 32-50 |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_III |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Fairey III.D
- 1382
Cat 4. MLD
Verkenningsdrijvervliegtuig, 4 stuks dienst gedaan aan boord van kruisers en ook in Nederlandsch Indië vanaf 1926.
MLD, circa 1925-1930;
kenmerken F1 t/m F4;
De MLD had al vroeg natuurlijk behoefte aan drijvervliegtuigen en zo kwam ook dit type van Fairey in beeld. Voor gebruik op de marine kruisers werden 4 stuks besteld die werden afgeleverd mei 1925. In 1926 naar Indië voor gebruik op de kruisers Java en Sumatra maar dat werd geen succes. In 1928 werden de kisten "overgedragen" aan de ML-KNIL maar twee verongelukten in 1930. Al snel gingen de andere 2 uit dienst.
Fairey van de MLD in Indie, let op hoe de roundel erop staat! Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
F-1 | F773 | 04-05-1925 | 02-01-1930 | Afgeschreven in Indië |
F-2 | F774 | 06-05-1925 | 29-10-1930 | Afgeschreven in Indië |
F-3 | F775 | 04-05-1925 | uit dienst genomen in Indië | |
F-4 | F776 | 04-05-1925 | uit dienst genomen in Indië |
Bronnen o.a [B16] MLD.70
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fairey III.D (foto bijlage)
- 1190
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij Den Helder, 1926. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Watervliegtuig Fairey IIID (F3) (1925-1930). Wordt aan boord gehezen van Hr.Ms. Sumatra. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Vlak voor aflevering vanuit Engeland te Hamble. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fairey III.D
- 1488
MODELBOUW FAIREY III.D
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Hobartville Hobbies Australia (3D printed)
Eduardo Cruz Portugal (resin)
Esotheric (vacu)
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
- | . | < K130 > aluminium |
< K130 > aluminium | drijvers wit; stijlen zwart let op hoe de roundels erop staan met het blauw bovenaan en naar voren |
.
Info:
De Fairey III.D wijkt nogal af van de eerdere A of B varianten met apart drijflichaam onder de staart. Het kon het niet twee maar drie bemanningsleden meenemen en de vleugel kon worden opgevouwen. (de latere F had ook nog eens een andere motorinstallatie en was "gemengde " bouw van hout en lichtmetaal).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)