INFO Fairey Barracuda
- 1494
.
Fabriek | Fairey |
Vliegtuig | Barracuda |
Type-aanduiding | mk II / III |
Cat 4 -- totaal 21 stuks |
|
Informatie:
Brits torpedo- en verkennings vliegtuig van Fairey in Heaton Chapel UK ontworpen als beoogd opvolger van de Swordfish en Albacore als "torpedo spotter reconnaissance" toestel voor de Engelse marine FAA. Was van geheel metaal, eerste vlucht december 1940 met een Merlin 30 motor. Pas een jaar later vloog het tweede prototype. Er werden nogal wat modificaties doorgevoerd o.a aan de flaps en uitlaten maar ook door fouten in de besturing en trim. Verder waren er steeds andere apparatuur wensen van de FAA. Toch werd het type in productie genomen want de oorlog was in volle gang en al was de Barracuda lastig te vliegen met wat te weinig motorvermogen. De mk.1 was een torpedobommenwerper, de mk.II ook maar met een Merlin 32 motor. De mk.III was vooral een maritieme verkenner en had soms een radar AN/APS-4 achter on de romp. De mk.V was de laatste versie met een Griffon 37 motor van 2020 pk (het type was pas na de oorlog inzetbaar). Door de speciale kleppen was de Barracuda ook geschikt voor duikbommenwerper. Totaal maar liefst meer dan 2600 gebouwd ook in licentie bij Westland , Boulton Paul en Blackburn.
Afmetingen mk I, II, III:
Spanwijdte: 14,99 m
Lengte: 12,12 m
Hoogte: 4,59 m
Gegevens mk.I:
RR Merlin 30 van 1260 pk lijnmotor
Gegevens mk.II:
RR Merlin 32 van 1640 pk lijnmotor
Leeggewicht: 4865 kg
Maximum startgewicht: 6300 kg met torpedo
Maximum snelheid: 463 km/u op lage hoogte
Vliegbereik: 1100 km
3 Vickers 0.30 mitrailleurs en 1x730 kg torpedo
3 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
Barracuda | Harrison | Hall park Warpaint no.35 | ||
70 jaar MLD | Nico Geldhof | uitgeverij Eisma, 1987 | ||
Fairey Barracuda en MLD | Nico Geldhof | Luchtvaartkennis 1994-6 | Afd. Luchtvaartkennis |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Barracuda |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Fairey Barracuda
- 2004
Cat 4. MLD
van 1945-1946;
7 mk II en 14 mk.III door MLD direct na de Tweede Wereldoorlog maar zeer kort gebruikt. Echter nooit officieel aangeschaft.
(Een aantal Nederlandse vliegers afkomstig van de RNMFS die vervolgens waren ingedeeld bij de Fleet Air Arm in Engeland hebben meegedaan o.a. aan de aanval op het Duitse slagschip Tirpitz op 17 juli 1944 die in een Noors fjord lag met FAA Barracuda's, Hellcats e.d; dat waren FAA toestellen).
De Tweede Wereldoorlog in Europa was juni 1945 afgelopen maar nog niet in het Verre Oosten in de strijd tegen Japan. Vandaar dat men gedurende de periode juni 1945 tot zelfs na VJ-day t/m februari 1946 heeft geoefend in Engeland met de Barracuda. Nederlandse vliegers van het FAA Squadron 822 gingen oefenen vanaf Sydenham, daarna Ayr maar ook vanuit de plaatsen Fearn en St.Merryn met deklandingen op de HMS Nairana (wat de latere "eerste" Hr.Ms Karel Doorman werd).
Erg positief was men niet bij het uitproberen van de Barracuda. Uiteindelijk werd besloten om niet dit type voor de na-oorlogse MLD aan te schaffen, maar werd voorkeur gegeven aan de Fairey Firefly. De Barracuda is nooit militair operationeel in dienst geweest bij de MLD. De geleende toestellen gingen al snel februari 1946 terug naar de FAA.
Registratiegegevens: (geleend van FAA) | |||||
Registratie | Type | Constructie-nummer | Datum in dienst |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
DR334 | Fairey Barracuda Mk.II | n.v.t | n.v.t | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! |
|
MD818 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
MD819 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
MD918 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
MD924 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
MD945 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
MD958 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
ME104 | Fairey Barracuda Mk.III | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
ME105 | Fairey Barracuda Mk.III | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
ME131 | Fairey Barracuda Mk.III | 6 december bij oefenen beschadigd ? | |||
ME181 | Fairey Barracuda Mk.III | Engelse registraties, alleen mee geoefend eind 1945! | |||
ME185 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend eind 1945! | |||
ME189 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend eind 1945! | |||
ME204 | Fairey Barracuda Mk.III | 09-11-1945 al een beschadigd bij oefenen | |||
ME230 | Fairey Barracuda Mk.III | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
ME231 | Fairey Barracuda Mk.III | Engelse registraties, alleen mee geoefend juli 1945 | |||
ME236 | Fairey Barracuda Mk.II | Engelse registraties, alleen mee geoefend mid 1945! | |||
RJ773 | Fairey Barracuda Mk.III | nauwelijk gevlogen augustus 1945 | |||
RJ902 | Fairey Barracuda Mk.III | nauwelijks mee gevlogen januari 1946 | |||
RJ907 | Fairey Barracuda Mk.III | Engelse registraties, alleen mee geoefend eind 1945! | |||
RJ914 | Fairey Barracuda Mk.III | n.v.t | n.v.t | nauwelijks mee gevlogen oktober 1945 |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1994-6
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fairey Barracuda (foto bijlage)
- 1251
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Bij FAA 861 ?? squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij FAA 860 squadron? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aan boord HMS Nairana? (dit schip werd later de "eerste" Hr.Ms Karel Doorman). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motorinspectie. Leuk detail voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked met permissie via insluitlinkje)
Het vleugelvouwmechanisme van een Squadron 860 kist. Op hulpvliegkampschip HMS Nairana. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Vleugeltje gevouwen! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Barracuda
- 1756
MODELBOUW BARRACUDA mk.II of mk.III
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Special Hobby (nieuwe mal 72306);
MPM (oude mal);
Frog/ NOVO/ Chematic / Eastern Express / Airlines / UPC / Hasegawa / Donetsk / ZTS Plastyk / Modellhobby / ARK ;
LF models
|
Special hobby
Sierra (vac)
Sanger (vac)
|
...
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Mini MF
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | <K12> extra dark sea grey <K16> dark slate grey |
<K85> sky | engels schema |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
SCHAAL 1/48:
Er zijn diverse Special Hobby kits op schaal 1/48, ook van de juiste II/III voor een MLD kist. (koop niet de mk.V kit, die is heel anders!).
SCHAAL 1/72:
De Special Hobby 1/72 Barracuda mk.II kit no #72306 uitgebracht in 2016 is een nieuwe mal en nog netter dan de oudere MPM kit uit 1999 waar het van afgeleid is. De Mk.III is te herkennen o.a. aan de ASV radarbult achter de vleugel onderop de romp en daar is ook een Special Hobby 1/72 kit van met nummer #72408 c.q SH72060 met Engelse FAA decals. Pas de onderdelen goed voordat ze worden gemonteerd van deze short-run kit. (zie de MPM kit opmerkingen hieronder). De wielbakken zijn wat kaal en kunnen zelf gedetailleerd worden. Voor een MLD kist moeten we aftermarket decals gebruiken.
-----
De 1/72 MPM Barracuda mk.II kit #72078 uit 1999 is prima en heeft enige onderdelen in giethars; de wielen lijken niet helemaal correct (te klein en vier "spaken" i.p.v vijf). Verder zit er geen torpedo of zo bij. Het glaswerk is een beetje dof, dus oppoetsen kan helpen. Wellicht is het goed een liggertje aan te brengen en haal de uitdrukpen-stukjes weg. The Youngman flaps zijn netjes maar vragen wat uitlijning. De wielbakken kunnen nog wat detail gebruiken. De oude uitlaatpijpjes zitten er nog bij in plastic. De afmetingen van de kit lijken correct.
-----
Mooie detail tekening. Collectie M. de Vreeze
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)