.
Fabriek | Fairey |
Vliegtuig | Barracuda |
Type-aanduiding | mk II / III |
Cat 4 -- totaal 21 stuks |
|
Informatie:
Brits torpedo- en verkennings vliegtuig van Fairey in Heaton Chapel UK ontworpen als beoogd opvolger van de Swordfish en Albacore als "torpedo spotter reconnaissance" toestel voor de Engelse marine FAA. Was van geheel metaal, eerste vlucht december 1940 met een Merlin 30 motor. Pas een jaar later vloog het tweede prototype. Er werden nogal wat modificaties doorgevoerd o.a aan de flaps en uitlaten maar ook door fouten in de besturing en trim. Verder waren er steeds andere apparatuur wensen van de FAA. Toch werd het type in productie genomen want de oorlog was in volle gang en al was de Barracuda lastig te vliegen met wat te weinig motorvermogen. De mk.1 was een torpedobommenwerper, de mk.II ook maar met een Merlin 32 motor. De mk.III was vooral een maritieme verkenner en had soms een radar AN/APS-4 achter on de romp. De mk.V was de laatste versie met een Griffon 37 motor van 2020 pk (het type was pas na de oorlog inzetbaar). Door de speciale kleppen was de Barracuda ook geschikt voor duikbommenwerper. Totaal maar liefst meer dan 2600 gebouwd ook in licentie bij Westland , Boulton Paul en Blackburn.
Afmetingen mk I, II, III:
Spanwijdte: 14,99 m
Lengte: 12,12 m
Hoogte: 4,59 m
Gegevens mk.I:
RR Merlin 30 van 1260 pk lijnmotor
Gegevens mk.II:
RR Merlin 32 van 1640 pk lijnmotor
Leeggewicht: 4865 kg
Maximum startgewicht: 6300 kg met torpedo
Maximum snelheid: 463 km/u op lage hoogte
Vliegbereik: 1100 km
3 Vickers 0.30 mitrailleurs en 1x730 kg torpedo
3 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
Barracuda | Harrison | Hall park Warpaint no.35 | ||
70 jaar MLD | Nico Geldhof | uitgeverij Eisma, 1987 | ||
Fairey Barracuda en MLD | Nico Geldhof | Luchtvaartkennis 1994-6 | Afd. Luchtvaartkennis |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Barracuda |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze