INFO Fairey Firefly
- 1631
.
Fabriek | Fairey |
Vliegtuig | Firefly |
Type-aanduiding | mk 1, 4, T1, T2, NF5 |
Cat 4 -- totaal 79 stuks |
|
Informatie:
Britse deklandings- jachtbommenwerper van Fairey; prototype december 1941 gereed. Werd ingezet vanaf 1943 door de FAA voor operaties in de Tweede Wereldoorlog. De bouw was in twee schaalhelften die werden samengebouwd. Verder natuurlijk uitgerust met een vanghaak en opvouwbare vleugels. (zie verder de informatie hieronder....)
Mk1:
RR Griffon XII van 1730 pk en later van 1900 pk
Spanwijdte: 13,30 m
Lengte: 11,5 m
Maximum snelheid: 500 km/u
Vliegbereik: 1750 km
4 x mitrailleurs
450 kg bommen
Mk IV:
RR Griffon 74 van 2250 pk.
Spanwijdte: 12,55 m
Lengte: 11,50 m;
Maximum snelheid: 620 km/u
(informatie o.a van Wilko Jonker:)
Ontwikkeling
De ontwikkeling van de Firefly startte in de periode 1939 - 1940 naar aanleiding van specificatie voor een marinejager voor de Engelse Fleet Air Arm. Dit toestel moest de Gloster Sea Gladiator vervangen. Het prototype, de Z1826 maakte op 22 december 1941 de eerste vlucht. Na verschillende tests en modificaties werden de eerste Firefly productietoestellen Mk.1 in de loop van 1943 afgeleverd. FAA No. 1770 squadron, gestationeerd op RNAS Yeovilton was oktober 1943 als eerste squadron operationeel op de Firefly. In juli 1944 werden Fireflies ingezet bij de aanval op het Duitse slagschip Tirpitz.
Nachtjager
Om in de behoefte aan een marine-nachtjager te voorzien werd al in maart 1943 gestart met de ontwikkeling van de NF.II op basis van de F.I. De NF.II was uitgerust met de AI (Airborne Interception) Mk.X radar. Door het extra gewicht wijzigde de zwaartepuntligging en moest de romp verlengd worden met 18 inch. Dit verlengstuk werd aangebracht net na het brandschot achter de motor. Er werden 37 toestellen gebouwd, maar mede door moeilijk op te lossen problemen met de radar en met de handelbaarheid van het toestel, werden deze al snel weer terug omgebouwd tot standaard Mk.I. Van invloed op deze beslissing is ongetwijfeld geweest het feit dat Fairey toestemming had gekregen om de Amerikaanse ASH-radar te gebruiken.
Jager-verkenner
Deze ASH-radar werd in een pod onder de romp aangebracht, waarmee de NF.I ontstond. Uiterlijk leek de NF.I veel op de FR.I, de jagerverkennersuitvoering van de Firefly. Deze was eveneens voorzien van radar, de AN/APS-4, die in een pod onder de romp was aangebracht. De voorzijde van deze pod was van fiberglas. De pod zelf stond onder enige overdruk om indeuken tijdens de vlucht te voorkomen. Verschillen van de NF.I ten opzichte van de FR.I waren onder meer de vlamdempers, verlichting op de dekhaken en een ASH-indicator voor de vlieger. Later werden nog een aantal standaard F.I-toestellen verbouwd tot FR.I, deze werden echter aangeduid als F.IA.
Nieuwe ontwikkeling op het gebied van de motoren leidde tot de Mk.III. Dit toestel was voorzien van een Griffon Mk. 62 van 1900 pk. Er werd gebruik gemaakt van de romp van een Mk.I. Problemen met de langs-stabiliteit droegen er toe bij dat het bij een prototype bleef.
Voorjaar 1944 werden door Fairey vier Mk.I-airframes verbouwd tot Mk.IV. Deze waren voorzien van de Griffon Mk.72, de opvallend grote radiatoropening onder de neus was vervangen door de aerodynamisch gunstiger radiatoren in de vleugelvoorrand, aan weerszijden tegen de romp. Verder waren de ronde vleugeltips verwijderd en was een vierbladige propeller toegepast. Al deze aanpassingen droegen er toe bij dat de prestaties en karakteristieken flink verbeterden. Ondertussen was de Tweede Wereldoorlog al afgelopen.
Het tweede prototype werd na enige tijd voorzien van een tweetal 'nacelles' aan de vleugel. Die aan stuurboordzijde werd voorzien van ASH-radar en die aan bakboord bevatte een brandstoftank van 55 gallons. Hiermee was de FR.4 ontstaan. Op 25 mei 1946 maakte de eerste productie-FR.4 z'n eerste vlucht. De productietoestellen waren trouwens voorzien van weer een andere telg uit de Griffon-familie, namelijk de Griffon Mk.74.
De Mk.5 was in principe gelijk aan de FR.4 en vloog voor het eerst in december 1947. De vleugel kon nu hydraulisch worden gevouwen. Er waren drie varianten van de Mk.5, te weten de NF.5 nachtjager, de FR.5 jagerverkenner en de AS.5 voor onderzeebootbestrijding. De NF.5 was voorzien van nachtvlieguitrusting zoals vlamdempers op de uitlaten; de AS.5 was voorzien van speciale apparatuur voor de opsporing en bestrijding van onderzeeboten.
De Mk.6 is alleen gebouwd als AS.6 voor onderzeebootbestrijding. De bewapening was weggelaten en verder waren voorzieningen aangebracht voor dieptebommen en sono-boeien. Verder was het hoofdlandingsgestel verlengd.
Eind jaren veertig werd de zevende en laatste versie van de Firefly ontwikkeld, de Mk.7. Dit type was bedoeld als een interim-oplossing voordat de Fairey Gannet in dienst zou komen. De AS.7 verschilde behoorlijk ten opzichte van de AS.6. De bewapening was verwijderd. Opvallend was onder meer de grote cockpitkap voor de beide radaroperators en verder was de staart gewijzigd. Het toestel was voorzien van de Griffon Mk.59 van 2455 pk, waarvoor de neussectie was aangepast, deze leek veel op de neus van de Fairey Barracuda. Door de slechte vliegeigenschappen, het slechte zicht vooruit en door levering van TBM-3E/W Avengers werd de order afgeblazen, waardoor er slechts een klein aantal AS.7 werden gebouwd. De resterende airframes werden omgebouwd tot T.7-trainers, die gebruikt werden voor de opleiding en training van waarnemers en radaroperators.
Trainers
In juli 1946 vloog het prototype van de eerste trainerversie van de Firefly. Dit toestel, een verbouwde FR.1 was voorzien van een verhoogde cockpit voor de instructeur. Deze was aangebracht op de plaats van de cockpit van de waarnemer en was voorzien van slechts enkele basisinstrumenten. Het eerste productietoestel, de Firefly T.1 vloog in september 1946. Dit type was niet voorzien van bewapening (de eerste toestellen hadden aanvankelijk wel nog kanonbewapening) en was voorzien van de Griffon XII-motor. In 1949 ontstond de T.2, ontwikkeld om te voorzien in de behoefte aan een wapentrainer. Wijzigingen ten opzichte van de T.1 waren het handhaven van twee kanonnen, een in elke vleugel en de mogelijkheid tot het meenemen van externe bewapening zoals mijnen, dieptebommen en fakkels. Het eerste toestel vloog op 12 augustus 1949.
Later werd nog een klein aantal T.3ās geproduceerd. Dit waren allemaal omgebouwd FR.1's. De T.3 fungeerde als trainer voor verkenning en onderzeebootbestrijding. Alle bewapening werd daarbij verwijderd.
Doelslepers
Na de oorlog ontstond behoefte aan doelslepers. Zweden had bijvoorbeeld al enkele afgedankte Mk.1ās omgebouwd tot TT.1 doelsleper (TT = Target Tug). Fairey leverde later ombouwsets voor de Mk.4 en Mk.5 zodat die tot TT.4 respectievelijk TT.5 kon worden verbouwd. De set bestond uit onder andere een door de luchtstroom aangedreven ML Type G winch die in een pod onder de romp werd opgehangen. Verder werden de kanonnen verwijderd en werd een controlemechanisme in de cockpit aangebracht.
Doelvliegtuig
In de loop van de jaren vijftig ontstond behoefte aan doelvliegtuigen en werden Fireflies verbouwd tot de U-versie (U=unmanned), een op afstand bestuurd, onbemand toestel. Een aantal Mk.7's werd zo verbouwd tot U.8 en Mk.5's tot U.9. De kanonnen werden daarbij verwijderd en er werd apparatuur aangebracht voor de afstandsbesturing.
Literatuur: | |||
Modelbouw in Plastic, MIP | 1992-2 | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic, MIP | W. Jonker | 2001-4 | IPMS Nederland |
Firefly | Ad hoc publications | ||
Firefly | Warpaint no.28 | Hall park | |
De eerste "vuurvliegen" van de MLD | N. Geldhof | 1980-1 | Aviahobby |
Firefly MLD | N. Geldhof | 2016 | Dutch Profile |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Firefly |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze met bijdragen van W.Jonker
4. MLD Fairey Firefly
- 4467
Cat 4. MLD
In najaar 1945 kocht de MLD 30 Fireflies mk.I's en deze had een grote koeler inlaat en een driebladige Rotol propeller. Eerste afgeleverd januari 1946
F.mk1: 20 stuks, kenmerken F1 t/m F20
FR.mk1: 10 stuks, kenmerken F21 t/m F30
In 1947 werden er 40 mk.IV's gekocht, ook wel FR.4 , kenmerken K31 t/m K70 (11-31 t/m 11-70);
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1959 werden resterende Fireflies met kenmerken 16-33/47/48/49 en 16-57/59/72/73/74/79/82 en 16-83) dus her-nummerd volgens nieuw MLD systeem naar kenmerken 005 t/m 017.
Drie mk1's Fireflies werden later omgebouwd tot trainers, de T.1 (kenmerk L11, L12, L13) en later 4 T.2 (kenmerk U14,U15, U16, U17).
De Firefly werd december 1961 uit dienst gesteld. In totaal zijn er meer dan 80 nummer kenmerken geweest van Nederlandse Fireflies bij de MLD.
MLD Historie van de Firefly:
(informatie o.a van Wilko Jonker:)
In het najaar van 1945 werden twee bestellingen voor de MLD van ieder 15 toestellen geplaatst bij de Fairey-fabrieken. De eerste twintig toestellen waren van het type F.Mk.1 met registratie F-1 tot en met F-20; de overige 10 toestellen waren van het type FR.Mk.1 en kregen de registraties F-21 tot en met F-30.
De eerste zes toestellen werden op 18 januari 1946 aan de MLD overgedragen. Deze werden bij het no.860 squadron ingedeeld. Op 20 maart 1946 werd het eerste Hr.Ms. "Karel Doorman" vliegdekschip in dienst genomen. Het no.860 squadron werd kort daarna hierop ingedeeld. Het slechts 150 meter lange vliegdek leverde nogal eens problemen op bij het starten en landen, waardoor veel ongelukken voorkwamen. Op 26 augustus 1946 vertrok de 'Doorman' naar Nederlands-Indiƫ vanwege de problemen daar van de onafhankelijkstrijd. Aan boord was no.860 squadron met de F-17 tot en met F-30. De Fireflies verleenden in Indiƫ onder andere grondsteun tijdens de "politionele acties". Hierbij gingen onder meer de F-22, F-24 en F-27 verloren.
In de loop van 1948 werd een registratiewijziging doorgevoerd, waarbij de F werd vervangen door de K (augustus 1947 in Nederland en op januari 1949 in Nederlands Indie). De registratieletters "F" en "K" werden niet meer gebruikt, in plaats daarvan werd op het vliegtuig respectievelijk "6" en "11" als 6e en 11e letter in het alfabet gebruikt. Deze wijziging was een jaar eerder al op de in Nederland gestationeerd Fireflies aangebracht. De K-registratie werd op januari 1950 gewijzigd in "P-". In maart 1950 werd het no.860 squadron tijdelijk buiten dienst gesteld; de resterende tien Fireflies werden naar Nederland verscheept, waar ze in groot onderhoud gingen. In september 1946 werd het no.861 squadron opgericht en eveneens voorzien van Fireflies. Na een verblijf in het Verenigd Koninkrijk werd het squadron in februari overgeplaatst naar Valkenburg, waar het in april 1947 al weer buiten dienst werd gesteld. De Fireflies werden daarna ingedeeld bij GVO (Groep Vlieg Opleiding) en bij OGV (Opleiding Gevechts Vlieger).
Opleidingen
In juni 1948 werd op de "tweede" Hr.Ms. "Karel Doorman" begonnen met deklandingsoefeningen met drie tot T.1 omgebouwde Mk.1's. Na een demonstratie met een tot T.1 verbouwde Mk.1 door Fairey eind 1946, werd besloten om drie MK.1's tot T.1 te modificeren. De F-1 werd door Fairey verbouwd, terwijl Aviolanda de F-8 en F-12 ombouwde met behulp van door Fairey geleverde onderdelen. De T.1's kregen als registratie L-11 (ex F-1); L-12 (ex-F-12) en L-13 (ex F-8). Later volgden nog vier T.2's: Aviolanda verbouwde daartoe de F-4, (werd U-14) en F-5 (werd U-15), beiden werden in 1949 afgeleverd. In 1951 werden nog de F-23 en de F-29 verbouwd tot trainer en in juli 1952 afgeleverd en als U-16 respectievelijk U-17 in dienst genomen. De nog resterende twee T.1's, de L-11 en de L-12, waren inmiddels opnieuw geregistreerd als U-11 respectievelijk U-12; de L-13 was op 8 november 1948 verongelukt. (de "L" registratie werd "12" op het vliegtuig; de "U" werd "21" op het vliegtuig).
In 1950 was wederom een registratiewijziging doorgevoerd: de "K" (op het vliegtuig "11") werd vervangen door de "P" ("16" op het vliegtuig). De taak van VSQ 1 was behalve luchtverdediging ook training en oefening met mariniers en met schepen.
Begin 1952 vertrok de Hr.Ms. Karel Doorman naar CuraƧao Nederlandse Antillen met aan boord de, van no.860 squadron afkomstige gereviseerde Mk.1's: P-6; P-17; P-25; P-26 P-30 en de trainers U-11; U-12 en U-14 als uitrusting. Als reserve gingen daarnaast ook de P-7; P-11 en P-28 en U-15 mee. Voor de Doorman was afgemeerd op Caracasbaai werden de kisten afgevlogen naar Hato CuraƧao om te gaan vliegen bij VSQ 1 dat vanaf januari 1952 vanaf Hato ging opereren.
In de loop van 1954 werden de Mk.1's van VSQ 1 op Hato vervangen door Mk.4's (deze werden in 1957 op hun beurt vervangen door Avengers). De P-6 en de P-30 waren ten gevolgen van een botsing op 14 oktober 1952 bij St.Joris op CuraƧao inmiddels afgeschreven.
De U-16 en U-17 bleven op Valkenburg voor de voortgezette carrier-opleiding ingedeeld bij VSQ 5, waar ze ook werden gebruikt als doelsleper voor schietoefeningen.Gedurende de tweede helft van de jaren vijftig verdwenen steeds meer buiten dienst gestelde Fireflies naar de sloper. In de loop van 1959 werden de U-12 en de U-17 nog opnieuw geregistreerd als 003 respectievelijk als 004, maar in maart 1960 verdwenen ook deze toestellen naar de sloper.
Firefly FR.4 en NF.5
In de loop van 1947 ontving de MLD 40 Fireflies FR.4's met de registraties K-31 tot en met K-70 (11-31 t/m 11-70). Deze toestellen werden onder meer ingedeeld bij het de inmiddels opgerichte VSQ 1 op Hato en VSQ 2 en bij VSQ 4.
Begin 1949 ontving de MLD nog eens 14 Fireflies NF.5, met registraties K-71 t/m K-84 (11-71 t/m 11-84); in november 1952 kwamen daar nog eens vier van de Canadese Marine overgenomen AS.5 (een anti-submarine versie van de NF.5) bij, die de registratie P-86 t/m P-89 (16-86 t/m 16-89) ontvingen. De squadrons VSQ 2 en 4 namen regelmatig deel aan NAVO-oefeningen, waarbij vaak werd geopereerd vanaf de Karel Doorman of vanaf Engelse carriers. VSQ-1 vloog vanaf Hato CuraƧao met de kisten. In de loop van 1954 werden bij VSQ 2 en VSQ 4 de Fireflies vervangen door Avengers. In 1955 werd VSQ 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en aldaar gestationeerd op Marinevliegkamp Biak, met als voornaamste taak optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen. Al werden er 23 kisten verscheept, het aantal kisten dat inzetbaar lag meestal rond de 12 kisten en ze werden gevlogen door MLD vliegers. Gemiddeld was 30% echt operationeel op Biak.
Vanaf 1959 vond her-registratie plaats naar het nu nog geldende registratiesysteem van de MLD. De resterende Fireflies (16-33/47/48/49/57/59/72/73/74/75/79/82/83) werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter "B" van Biak.
Met de komst van het KLu no.322 squadron met Hunters, werd VSQ 7 in december 1961 buiten dienst gesteld en werden de Fireflies 005/B t/m 017/B afgestoten.
Artikel uit Flight 31 januari 1946 [W7]. Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Firefly mk.1. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Propeller is hier ingepakt in zeil. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Firefly mk.5 (camouflage schema a ). Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Tweezitters Firefly T. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Firefly T (trainer) . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Firefly. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Flight van Fireflies. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Fairey Firefly Mk.I: | |||||||||
Registratie | tweede Registratie | neuscode / derde Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | ||
F-1 | K-1 | PP458 | F.6169 | 18-01-1946 | 18-06-1947 | had naam Pionier bij overname; ombouw naar T.1 met registratie L-11 medio 1947. | |||
F-2 | K-2 | PP472 | F.6183 | 18-01-1946 | 20-08-1946 | in Noordzee gestort en afgeschreven. | |||
F-3 | K-3 | P-3 | PP473 | F.6184 | 18-01-1946 | 21-06-1952 | gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg. | ||
F-4 | K-4 | PP489 | F.6200 | 18-01-1946 | 21-12-1948 | ombouw tot T.1 met regi L-14 /12-14 medio 1948 | |||
F-5 | K-5 | PP487 | F.6198 | 18-01-1946 | 21-12-1948 | ombouw tot T.1 met regi L-15 medio 1948 | |||
F-6 | K-6 | P-6 | PP484 | F.6195 | 18-01-1946 | 14-10-1952 | botsing met Firefly P-30 boven gebied Curacao Groot Sint Joris en afgeschreven. | ||
F-7 | K-7 | P-7 | PP486 | F.6197 | 13-02-1946 | 02-11-1953 | afgevoerd en gesloopt Hato Curacao. | ||
F-8 | K-8 | PP492 | F.6203 | 13-02-1946 | 27-08-1947 | ombouw tot T.1 met regi L- 13 medio 1947 | |||
F-9 | K-9 | PP493 | F.6204 | 13-02-1946 | 10-12-1946 | vermist Noordzee | |||
F-10 | F-10 | PP474 | F.6185 | 13-02-1946 | 05-04-1946 | verongelukt Fearn (U.K) en afgeschreven. | |||
F-11 | K-11 | P-11 / 11-11 en ook 16-11 |
PP527 | F.6213 | 13-02-1946 | 21-05-1953 | ongeval op Hato en afgeschreven |
||
F-12 | K-12 | PP497 | F.6146 | 13-02-1946 | 10-09-1947 | ombouw tot T.1 "L-12" medio 1947 | |||
F-13 | PP528 | F.6214 | 22-02-1946 | 12-10-1946 | landingsongeval vliegveld Kemajoran op Java en afgeschreven. | ||||
F-14 | K-14 | PP494 | F.6205 | 22-02-1946 | 20-01-1950 | ongeval Haagse Schouw bij Leiden en afgeschreven. | |||
F-15 | F-15 | PP526 | F.6212 | 22-02-1946 | 07-10-1946 | neergestort nadat de vlieger ging stuntvliegen op HBS school Jachtlaan in Apeldoorn met tientallen doden |
|||
F-16 | K-16 | P-16 / 11-16 en 16-16 |
PP583 | F.6257 | 17-05-1946 | 08-06-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-17 | K-17 | P-17 / 11-17 en 16-17 |
PP590 | F.6264 | 17-05-1946 | 28-04-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-18 | K-18 | PP59I | F.6265 | 17-05-1946 | 17-03-1947 | eskaderreis en ongeval Nederlands Oost-Indie, lokatie ??. | |||
F-19 | K-19 | P-19 / 11-19 en 16-19 |
PP592 | F.6266 | 17-05-1946 | 08-06-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-20 | K-20 | P-20 / 11-20 en 16-20 |
PP593 | F.6267 | 22-05-1946 | 08-06-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-21 | K-21 | P-21 / 11-21 en 16-21 |
PP601 | F.6275 | 18-06-1946 | 08-06-1954 | type FR.1; gesloopt Hato. | ||
F-22 | F-22 | 11-22 | PP602 | F.6276 | 18-06-1946 | 21-07-1947 | type FR.1 met ASH radar pod; neergeschoten Nederlands Oost-Indie politionele actie en noodlanding nabij Malang |
||
F-23 | K-23 | 11-23 / 16-23 | PP603 | F.6277 | 18-06-1946 | 15-05-1951 | type FR.1; medio 1951 ombouw tot trainer T.Mk.2, U-16 / 21-16. | ||
F-24 | F-24 | PP606 | F.6280 | 18-06-1946 | 14-05-1947 | type FR.1; had bij aflevering nog driehoek en engelse roundels; vermist tijdens verkenningsvlucht mei 1947 in Nederlands Oost-Indie nabij Kemloko-Patjet en gevonden bij berg Andjasmaro. | |||
F-26 | K-25 | P-25 / 11-25 en 16-25 |
PP607 | F.6281 | 20-06-1946 | 28-04-1954 | type FR.1; gesloopt op Hato ?? |
||
F-26 | K-26 | P-26 / 11-26 en 16-26 |
PP614 | F.6288 | 20-06-1946 | 28-04-1954 | type FR.1; had bij aflevering nog engelse finflash en driehoekje op neus; gesloopt Hato ?? |
||
F-27 | F-27 | PP615 | F.6289 | 20-06-1946 | 04-08-1947 | type FR.1; neergeschoten Nederlands Oost-Indie tijdens politionele actie nabij Sotja op Madoera. | |||
F-28 | K-28 | P-28 / 11-28 en 16-28 |
PP616 | F.6290 | 20-06-1946 | 08-06-1954 | type FR.1; gesloopt Hato. | ||
F-29 | K-29 | 11-29 en 16-29 | PP619 | F.6293 | 20-06-1946 | 15-05-1951 | type FR.1; medio 1951 ombouw tot T.Mk.2, U-17 / 21-17. | ||
F-30 | K-30 | P-30 | PP623 | F.6297 | 20-06-1946 | 14-10-1952 | type FR.1; botsing met Firefly P-6 boven gebied Curacao Groot Sint Joris en afgeschreven. |
.
Registratiegegevens Fairey Firefly FR.Mk.IV: | |||||||
Registratie | tweede Registratie | neuscode / derde Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
K-31 | P-31 | F.8227 | 18-04-1947 | 01-12-1957 | gesloopt op Hato Curacao, Nederlandse Antillen. | ||
K-32 | P-32 | F.8228 | 18-04-1947 | 05-09-1953 | gesloopt | ||
K-33 | P-33 | 005 | F.8229 | 18-04-1947 | 15-12-1961 | ongeval, gesloopt Biak. | |
K-34 | P-34 | F.8230 | 18-04-1947 | 23-05-1957 | gesloopt Hato |
||
K-35 | P-35 | F.8231 | 23-04-1947 | 15-11-1949 | ongeval vanaf Karel Doorman bij Schotland |
||
K-36 | P-36 | 16-36 | F.8232 | 24-04-1947 | 14-01-1958 | gesloopt Hato | |
K-37 | P-37 | 16-37 | F.8233 | 18-04-1947 | 01-03-1957 | gesloopt Hato Nederlandse Antillen. | |
K-38 | P-38 | F.8234 | 18-04-1947 | 09-11-1956 | ongeval met buiklanding op Hato en aldaar gesloopt |
||
K-39 | P-39 | F.8235 | 18-04-1947 | 10-03-1953 | ongeval Hato en afgeschreven | ||
K-40 | P-40 | 16-40 | F.8236 | 18-04-1947 | 01-03-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak, Nieuw Guinea. | |
K-41 | P-41 | 16-41 | F.8237 | 24-04-1947 | 22-06-1954 | ongeval boven Noordzee bij Katwijk | |
K-42 | P-42 | F.8238 | 18-04-1947 | 16-09-1958 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | ||
K-43 | P-43 | F.8239 | 23-04-1947 | 08-04-1953 | ongeval Valkenburg |
||
K-44 | P-44 | F.8240 | 24-04-1947 | 01-03-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | ||
K-45 | P-45 | F.8241 | 18-04-1947 | 10-07-1951 | ongeval vanaf HMS Indomitable en in Ierse Zee |
||
K-46 | P-46 | 16-46 | F.8242 | 22-08-1947 | 06-02-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-47 | P-47 | 006 | F.8243 | 22-08-1947 | 06-12-1960 | ongeval buiklanding Jefman en gesloopt |
|
K-48 | P-48 | 007 / 16-48 |
F.8244 | 22-08-1947 | 20-11-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-49 | P-49 | 008 / 16-49 |
F.8245 | 22-08-1947 | 17-07-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-50 | P-50 | F.8246 | 22-08-1947 | 09-02-1950 | ongeval vanaf Karel Doorman en afgeschreven. | ||
K-51 | P-51 | 16-51 | F.8247 | 22-08-1947 | 10-11-1954 | ongeval nabij Hato , Curacao, Nederlandse Antillen . | |
K-52 | P-52 | 16-52 | F.8248 | 22-08-1947 | 28-04-1958 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-53 | P-53 | F.8249 | 22-08-1947 | maart 1958 | ongeval juli 1951 op dek HMS Indomitable en gerepareerd; afgeschreven maart 1958 en gesloopt Hato |
||
K-54 | P-54 | 16-54 | F.8250 | 22-08-1947 | 07-06-1955 | gesloopt Hato |
|
K-55 | P-55 | 16-55 | F.8251 | 22-08-1947 | 24-02-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-56 | K-56 | F.8252 | 22-08-1947 | 24-08-1948 | ongeval bij Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven. | ||
K-57 | P-57 | 009 / 16-57 |
F.8253 | 02-10-1947 | 15-12-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-58 | P-58 | 16-58 | F.8254 | 22-08-1947 | 14-01-1954 | ongeval hr.ms Karel Doorman en afgeschreven. | |
K-59 | P-59 | 010 / 16-59 |
F.8255 | 02-10-1947 | 26-10-1961 | werd monument Marinevliegkamp Biak. | |
K-60 | P-60 | F.8256 | 02-10-1947 | 25-05-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | ||
K-61 | P-61 | 16-61 | F.8257 | 26-08-1947 | 08-09-1953 | gesloopt Nederland. | |
K-62 | P-62 | 16-62 | F.8258 | 26-8-1947 | 30-03-1957 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-63 | P-63 | F.8259 | 26-8-1947 | 09-06-1949 | ongeval Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven. | ||
K-64 | P-64 | 16-64 | F.8260 | 02-10-1947 | 01-06-1957 | gesloopt Hato |
|
K-65 | P-65 | 16-65 | F.8261 | 02-10-1947 | 01-07-1957 | gesloopt Hato |
|
K-66 | P-66 | 16-66 | F.8262 | 03-10-1947 | 02-07-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-67 | P-67 | F.8263 | 03-10-1947 | 21-09-1952 | ongeval vanaf HMS Illustrious en afgeschreven. | ||
K-68 | P-68 | 16-68 | F.8264 | 03-10-1947 | 16-01-1959 | in zee Nederlands Nieuw-Guinea en afgeschreven. | |
K-69 | P-69 | F.8265 | 03-10-1947 | 05-07-1949 | ongeval bij nadering HMS Theseus en afgeschreven. | ||
K-70 | P-70 | 16-70 | F.8266 | 03-10-1947 | 22-04-1953 | in zee (Noordwijk) en afgeschreven. |
.
Registratiegegevens Fairey Firefly NF Mk.V: | |||||||
Registratie | tweede Registratie | neuscode / derde Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
K-71 | P-71 | 16-71 | F.8389 | 11-03-1949 | 16-02-1954 | in zee tijdens vlucht hr.ms Karel Doorman. | |
K-72 | P-72 | 011 / 16-72 |
F.8390 | 26-04-1949 | 11-05-1961 | ongeval op Marinevliegkamp Biak | |
K-73 | P-73 | 012 / 16-73 |
F.8391 | 14-03-1949 | 11-09-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-74 | P-74 | 013 / 16-74 |
F.8392 | 11-03-1949 | 21-09-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-75 | P-75 | 014 / 16-75 |
F.8393 | 11-03-1949 | 15-12-1961 | 7 juni 1950 kraak bij Hoofddorp maar hersteld; gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-76 | K-76 | F.8394 | 14-03-1949 | 30-08-1950 | noodlanding in zee (Kijkduin) | ||
K-77 | P-77 | 16-77 | F.8396 | 14-03-1949 | 13-01-1954 | noodlanding bij Zandvoort |
|
K-78 | K-78 | F.8395 | 11-03-1949 | 26-09-1950 | buiklanding en in brand Marinevliegkamp Valkenburg | ||
K-79 | P-79 | 015 / 16-79 |
F.8397 | 14-03-1949 | 15-12-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-80 | K-80 | F.8398 | 26-04-1949 | 01-06-1950 | botsing K-84/11-84 en neergestort zee Wassenaarse Slag |
||
K-81 | K-81 | 11-81 | F.8399 | 26-04-1949 | 12-05-1950 | ongeval tijdens vliegen nabij Haarlem |
|
K-82 | P-82 | 016 / 16-82 |
F.8400 | 26-04-1949 | 26-10-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-83 | P-83 | 017 / 16-83 |
F.8401 | 26-04-1949 | 28-03-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-84 | K-84 | 11-84 | F.8402 | 26-04-1949 | 01-06-1950 | botsing K-80/11-80 en neergestort zee Wassenaarse Slag |
|
P-86 | 16-86 | F.8038 | 07-11-1952 | 01-06-1957 | EX-RCAF VH139; gesloopt mid 1957 Hato | ||
P-87 | 16-87 | F.8040 | 07-11-1952 | 21-09-1957 | EX-RCAF VH141; gesloopt Hato | ||
P-88 | 16-88 | F.8430 | 07-11-1952 | 02-06-1956 | Ex-RCAF VX414; gesloopt Hato ?? |
||
P-89 | 16-89 | F.8431 | 07-11-1952 | 02-06-1956 | Ex-RCAF VX415; gesloopt Hato ?? |
.
Registratiegegevens Fairey Firefly T1 en T2 (verbouwd) trainers: | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Derde Registratie | Datum in dienst |
Datum uit dienst | Opmerkingen | |
L-15 | U-15 | 01-10-1949 | 13-09-1957 | Fairey Firefly T.2 ;Ex F-5; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland. | ||
U-16 | 005 | 06-07-1952 | 21-12-1956 | Fairey Firefly T.2 Ex F-23; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. In zee gestort en afgeschreven. | ||
U-17 | 004 | 17-07-1952 | 12-03-1960 | Fairey Firefly T.2 Ex F-29; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland. | ||
L-11 | U-1l | 09-02-1948 | 22-09-1959 | Fairey Firefly T.1 Ex- F-1; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1. Gesloopt te Nederland. | ||
L-12 | U-12 |
003 | 01-09-1948 | 12-03-1960 | Ex F-12; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1.Gesloopt te Nederland | |
L-13 | U-13 | 01-09-1948 | 08-11-1948 | Ex F-12; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. Afgeschreven na ongeval (Voorhout) | ||
L-14 | U-14 | 21-06-1949 | 17-01-1957 | Ex- F-4; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. In zee gestort en afgeschreven. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
Deze inhoud voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)
4. MLD Fairey Firefly (foto bijlage)
- 1560
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Mk.1 van no.860 squadron met kleine driehoek ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.1 met Engelse roundels en oranje driehoekje ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.1 in de lift van de Hr.ms Karel Doorman ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fireflies op Nederlands Nieuw-Guinea ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
tanken van een Firefly mk.1 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.1 , vastgezet met lijnen ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Hato Curacao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.1 met goed te zien de roundels ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Toestellen op Hato, Curacao met voorop een wrak; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Firefly mk.IV/V ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fairey Firefly FR.Mk. IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
landend op een vliegdekschip ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Afschieten ongeleidde raketten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk. IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.1 op Marinevliegkamp Morokrembangan ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV op Sentanie Nederlands Nieuw-Guinea ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV op vliegveld Valkenburg ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fairey Firefly Mk.I K-20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Firefly Mk.IV met leuk detail het open instapluik ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.1 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Firefly Mk.IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Firefly boven Soerabaja ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV, duidelijk zijn de radiatoren in de vleugelvoorrand te zien ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV met de pods onder de vleugel ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV met haaiebek op Biak, Nieuw Guinea ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV op Biak ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Firefly Mk.IV landend op Biak, let op de flaps ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Biak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In onderhoud bij Aviolanda ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.IV op Hato Curacao, het richtingsroer lijkt van een andere kist afkomstig te zijn ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Firefly met opgevouwen vleugels op de Hr.Ms Karel Doorman ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Klaar voor de start vanaf de Hr.Sm. Karel Doorman ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Biak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T1. trainer ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Trainer T.1 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
DETAILS FIREFLY:
detail van onderstel van mk IV/V ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.V op Biak met leuk detail van de pylons e.d. ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor details tijdens onderhoud; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH voor het beschikbaar stellen van foto linkjes.
Modelbouw Fairey Firefly
- 1968
MODELBOUW FIREFLY
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
mk I:
Special Hobby / MPM*;
Pavla / Octopus;
Frog/ Novo/ Chematic/Plastyk/ SMER / Ark / Donetks/ Modelcraft / Eastern Express;
|
MPM*
Trumpeter (2018)
AZ models (resin?)
PP AeroParts;
Flightpath;
Grand Phoenix
|
Panther modelclub PMC *(mixed media) @;
ID Models / Tigger (vacu)
|
FR.mk IV/V:
Special Hobby/MPM;
Airfix
|
Special Hobby* (kit 48041); PP aerokits;
Flightpath (resin) @
|
|
T.mk 1/2:
Pavla / Octopus Magna (resin) Frog/ Novo+ maintrack conversion Toutch/LF models resin fuselage |
Belcher Bits ombouwset |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | <K12> BS640 Extra dark sea grey
<K16> BS634 Dark slate grey |
<K84> BS210 sky | eerste schema Mk1 bij aflevering (brits temperate sea scheme); sky afscheiding zit laag op zijkant |
||
(b) | <K12> BS640 Extra dark sea grey
<K84> BS210 sky |
<K84> BS210 sky | latere schema; sky afscheiding zit hoog op zijkant | ||
(c) | <K60> identification yellow | <K60> identification yellow | trainer versies |
OPMERKING: *MPM Special Hobby kits hebben vaak ook MLD decals
Verder zijn er decals voor MLD Fireflies van Dutch Decal en in 2020 uitgebracht ook van "CTA Models" op 1/72.
Tekening van de IPMS Nederland werkgroep dhr v.d Hest (used with permssion)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
en meer...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)