Fabriek Felixstowe
Vliegtuig  
Type-aanduiding F.2 A
Cat 4 --  totaal 1 exemplaar
 


felixstowe-profile

Informatie:

De Felixstowe F.2A was waarschijnlijk de meest succesvolle vliegboot van de Eerste Wereldoorlog. Met een bemanning van 5 was hij in staat om lange afstands verkenningen uit te voeren en operaties tegen duikboten en tegen schepen. Het kon bijna 10 uur in de lucht blijven. De Felixstowe F-2A was gebaseerd op Amerikaanse Curtiss H.12 met een betere romp. Dit kwam doordat de engelsman Porte die werkte bij Curtiss naar Engeland ging na het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Hij werd commandant van het vliegkamp in Felixstowe en wist de interesse voor vliegboten te verhogen.  Er werden diverse modificaties gedaan zoals andere motoren, andere bootvorm e.d. resulterend in de engelse "Felixstowe" .

De met 2 Rolls Royce Eagle VIII motoren aangedreven Felixstowe F.2A werd gekenmerkt door een diepe V-romp. De zijkanten van de bovenbouw waren multiplex maar er werd ook linnen gebruikt zoals in de vleugels en staartvlakken. Vroege productie F.2A vliegboten hadden een overkapte cockpit, met stof bekleedde zijkanten van de achterste romp en grote rolroeren. (De latere typen hadden een open cockpit, gebalanceerde ailerons en versterkingen in de romp en een aangepaste V12 Liberty-motor werd gebruikt). Circa 100 vliegboten werden gebouwd van mid 1917 tot eind 1918.

Gegevens:
2 x Rolls Royce Eagle VIII engines of 375 hp
Spanwijdte: 29,15 m
Lengte: 14,10 m
Hoogte: 5,33 m
Vleugeloppervlak: 105 m2
Max snelheid: 155 km/h

Plafond: 3000 m
Vliegduur: 6 tot 10 uur
Bereik: 925 km
Leeggewicht: 3424 kg
Max startgewicht: 5200 kg
Bewapening: 5x Lewis 0.7 mm mitrailleurs en max 200 kg aan bommen
5 bemanningsleden

Literatuur:
Profile 3  no.3, page 22
Argus books
 1989

.

Websites:
http://www.seawings.co.uk

FOTO GALLERIJ:

  • felixstowe-f2a-rafmu
  • felixstowe-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



Cat 4.  MLD

(In juni 1918 was er een confrontatie tussen Engels en Duitse watervliegtuigen bij de Waddeneilanden. Daaronder ook een aantal Felixstowe watervliegtuigen die uitweken naar boven Terschelling maar waren zwaar beschadigd of in brand gestoken).

Enige maanden later maakt een Engelse F-2A van RAF 232 squadron op 2 oktober 1918 bij Noordwijk op zee een noodlanding na te zijn beschoten. Met motorstoring  aan een Eagle VIII 350 pk motor aan de kust gekomen. De kustwacht voorkwam vernieling.

Kreeg registratie L-2 en ging naar De Mok maar er werd door de MLD niet meer mee gevlogen schijnt. Al snel daarna was er 11-11-1918 om 11 uur de algemene wapenstilstand en de kist werd daarom ook niet aangekocht.


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Bij Noordwijk op het strand. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Engelse Registratie Datum landing Nederlands (zee)gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
L-2  -  N4451 2 oktober 1918 zie tekst noodlanding Noordwijk; geconfisceerd; gesloopt 1921

  Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 MODELBOUW F-2

Modellen (type)
 ?  nooit gezien
@ moeilijk te vinden
 ?  never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Roden
Aeroclub (vacu) 
Lonestar (resin)
Wingnut Wing F.2A (early)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144:  Decapod

BOXART

  • aeroclub-felixstowe-f2-72
  • roden-felixstowe-f2-72
  • wingnut-felixstowe-f32

.

Kleurenschema:(kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
   < K122 > PC10 khaki < K122 > PC10 vleugels/stabilo

"teerzwart"  romp en drijvers

houten stijlen en propeller

waarschijnlijk Engelse kleuren gehandhaafd maar voorzien van bollen;

onduidelijk is waar de oranje bollen op de romp/staart zitten

De Felixstowe F.2 vleugel en staartvlakken lijken meestal erg donker in foto's maar  zijn 'groen' aan de onderkant en de rest in Clear Doped Linnen (CDL). De onderkant van de romp en dergelijke was tegen het water hoogglans zwart bitumen "teer" net als de bekleding van de stijlen. De multiplex panelen van de bovenbouw waren zwaar gelakt. Alle metalen hulpstukken werden gespoten in hoogglans zwart, hoewel die op de motor dragers en tussen stijlen vaak  werden overschilderd met Battleship Grey (BSG), samen met het hout. De meeste oppervlakken werden gekenmerkt door een glanzende afwerking. (later in de Eerste Wereldoorlog Britse vliegboten kregen veelal kleurige schema's om het herkennen eenvoudiger te maken.

felixstowe-f2a-drawing

Tekening met een "early" F.2A , hier zonder bewapening maar meestal zaten er Lewis guns voorop en een schutter in het midden

 

Felixstowe F2A

Tekening van en beschikbaar gesteld door IPMS Nederland lid Wilko Jonker (used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)