INFO Fokker A.1 (M.8)
- 1291
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | A.1 / M.8 |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
De Fokker A.1 / M.8 was een tweezits trainer- en artillerieverkenningsvliegtuig bestemd voor Duitse dienst tijdens de Eerste Wereldoorlog. De eerste werd afgeleverd vanaf september 1914. Voor een beter zicht was de vleugel geplaatst op de bovenste rompliggers en in de rompzijkanten zaten bovenin doorzichtige cellon "ramen". De piloot zat voor en daarachter de waarnemer op een soort plank. Het had een 80 pk Oberursel motor.
De Halberstadt A1 leek sterk op de M8.
Oberursel U0 80 pk motor
Lengte: 7,5 m
Spanwijdte : 12,1 m ??
Max snelheid circa 130 km/u
Bewapening: soms een Mauser machinegeweer
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen |
Wim Schoenmaker en Thijs Postma |
De Alk |
1987 | pagina 15 |
Fokker M en V types | Frits Gerdessen | Luchtvaartkennis | 1996 | no. 4 |
Flight magazine | - | Flight | 1915 | 10 Dec.,1915 |
Websites: |
--- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LvA Fokker A.1 (M.8)
- 1332
Cat 1. LVA
1 exemplaar, kenmerk LA 3
Geïnterneerd na noodlanding bij de brug van Roosteren na te zijn verdwaald. Had een Oberursel 80 pk motor en werd aangekocht februari 1917 voor 10.000 ReichsMark.
Maar kort gebruikt door de LvA als verkenner.
Met nog Duits kruis. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Met oranje bollen op wit vierkant vlak. Registratie werd niet gevoerd. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
De motor lijkt 7 cylinders te hebben. Het doorzichtige "raam" onder de vleugel is hier te zien. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Gekraakt! Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Duitse Registratie | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
LA-34 | werknr 97 |
20/16 | 8-9-1916 | maart 1917 | landing bij Roosteren-"brug"; kraak maart 1917 op Soesterberg |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LvA Fokker A.1 (M.8) (foto bijlage)
- 1018
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Op Soesterberg . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker A.1 (M.8)
- 1431
MODELBOUW A.1 / M.8
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Eduard** (maar conversie E.III); Revell** (maar conversie E.III); Smer** (maar conversie E.III) |
Eduard** (maar conversie E.III); Battle Axe** (maar conversie E.III); Aurora** (maar conversie E.III) |
Wingnut Wings** (maar conversie E.III) |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: SRAM, Brengun, ** (conversie E.III), Valom ** (conversie E.III)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
egaal "linnen" | motorkap metaal |
4 bollen op en onder vleugel op witte vierkante vlakken; regi werd niet gezien op foto's ; oranje richtingsroer |
OPMERKING: de meeste kits vragen een kleine ombouw van een Fokker E.III naar de A.1(M.8).
IPMS lid Rob Hamann heeft van het 1/144 SRAM model een bouwverslag staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)