INFO Fokker A.1 (M.8)
- 572
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | A.1 / M.8 |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
(niet zeker is of dit een A1 is)
Informatie:
Fokker A1 / M8, 1916-1917 was een eenpersoons verkenner en vanaf oktober 1914 in Duitse dienst. Fokker had in die tijd een onduidelijk systeem van type aanduidingen, en er was veel variatie tussen toestellen. De vleugel zat "hoog".
Vooral voor verkenning werd het type gebruikt door de Duitse luchtmacht. Fokker bouwde er circa 40 van voor Duitsland. De Halberstadt A2 leek sterk op de M8. Fungeerde nog als trainer tot 1917.
Oberursel U0 80 pk motor (waarschijnlijk)
Lengte: 7,20 m
Spanwijdte : 9.52 m.
Vleugel oppervlak : 16 m2
Max snelheid circa 135 km/u
Plafond: 3000 m
Bereik circa 400 km
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | De Alk | 1987 | pagina 15 |
Fokker M en V types | Frits Gerdessen | Luchtvaartkennis | 1996 | no. 4 |
Websites: |
--- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LvA Fokker A.1 (M.8)
- 644
Cat 1. LVA
1 exemplaar, kenmerk LA 3
Geïnterneerd na noodlanding bij Roosteren na te zijn verdwaald. Voorzien van een Oberursel 80 pk motor. Werd aangekocht februari 1917 voor 20.000 ReichsMark.
Maar kort gebruikt door de LvA als verkenner.
Met nog Duits kruis. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
De motor lijkt 7 cylinders te hebben. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Gekraakt! Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Duitse Registratie | Datum landing Nederlands gebied | Datum uit dienst | Opmerkingen |
LA-34 | werknr 97 | 20/16 | 8-9-1916 | maart 1917 | landing bij Roosteren-"brug"; kraak maart 1917 op Soesterberg |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LvA Fokker A.1 (M.8) (foto bijlage)
- 365
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Op Soesterberg . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker A.1 (M.8)
- 633
MODELBOUW A.1 / M.8
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden | ? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Eduard** (maar conversie E.III); Revell** (maar conversie E.III); Smer** (maar conversie E.III) | Eduard** (maar conversie E.III); Battle Axe** (maar conversie E.III); Aurora** (maar conversie E.III) | Wingnut Wings** (maar conversie E.III) |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: SRAM, Brengun, ** (conversie E.III), Valom ** (conversie E.III)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
egaal "linnen" | 4 bollen op en onder vleugel ? |
OPMERKING: de meeste kits vragen een kleine ombouw van een Fokker E.III naar de A.1(M.8).
.
Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)