.

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding A.1 / M.8
Cat 1 --  totaal 1 exemplaar
 


fokker-a1-m8-profile

(niet zeker is of dit een A1 is)

Informatie:

Fokker A1 / M8, 1916-1917 was een eenpersoons verkenner en vanaf oktober 1914 in Duitse dienst. Fokker had in die tijd een onduidelijk systeem van type aanduidingen, en er was veel variatie tussen toestellen. De vleugel zat "hoog".
Vooral voor verkenning werd het type gebruikt door de Duitse luchtmacht. Fokker bouwde er circa 40 van voor Duitsland. De Halberstadt A2 leek sterk op de M8. Fungeerde nog als trainer tot 1917.

Oberursel U0 80 pk motor (waarschijnlijk)
Lengte: 7,20 m
Spanwijdte : 9.52 m.
Vleugel oppervlak : 16 m2
Max snelheid circa 135 km/u
Plafond: 3000 m
Bereik circa 400 km


 

Literatuur:
KLu Vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
De Alk
 1987    pagina 15
Fokker M en V types Frits Gerdessen Luchtvaartkennis  1996 no. 4

 

Websites:
---

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-a1-m8-profile
  • fokker-a1-mindef-author
  • fokker-a1-mindef2
  • fokker-a1-mindef3
  • fokker-a1-mindef4

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 1. LVA

1 exemplaar, kenmerk LA 3

Geïnterneerd na noodlanding bij Roosteren na te zijn verdwaald. Voorzien van een Oberursel 80 pk motor. Werd aangekocht februari 1917 voor 20.000 ReichsMark.

Maar kort gebruikt  door de LvA als verkenner.

fokker-a1-mindef2

Met nog Duits kruis.  Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

fokker-a1-mindef3

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

fokker-a1-mindef4

De motor lijkt 7 cylinders te hebben.   Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

fokker-a1-mindef-author

Gekraakt!  Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Op Soesterberg . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Duitse Registratie Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA-34 werknr 97
20/16 8-9-1916 maart 1917 landing bij Roosteren-"brug"; kraak maart 1917 op Soesterberg

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1

 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


MODELBOUW A.1 / M.8

Modellen (type)  ?  nooit gezien
@ moeilijk te vinden
 ?  never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32

Eduard** (maar conversie E.III);

Revell** (maar conversie E.III);

Smer** (maar conversie E.III)

Eduard** (maar conversie E.III);

Battle Axe** (maar conversie E.III);

Aurora** (maar conversie E.III)

 Wingnut Wings** (maar conversie E.III)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; 

1/144:  SRAM, Brengun, ** (conversie E.III), Valom ** (conversie E.III)

BOXART

  • battleaxe-fokker-3-48
  • eduard-fokker-e3-48
  • revell-fokker-e3-72-2
  • revell-fokker-e3-72
  • smer-fokker-e3-72
  • sram-fokker-a1-144
  • wingnutwings-fokker-e3-32

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
 egaal "linnen"  4 bollen op en onder vleugel ?

OPMERKING: de meeste kits vragen een kleine ombouw van een Fokker E.III naar de A.1(M.8).

.

Fokker M 8

Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission) 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)