.

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding C.1
Cat 2, 4 --  totaal 81 stuks
 


fokker c1 profil

Informatie:

De Fokker C-I, of Fokker V.38 was een tweezits verkenner. Medio 1918, nog in Schwerin in Duitsland, werd het ontwikkeld uit de Fokker D-VII en was groter. Het bleek dat het de mindere was ten opzichte van de Hannover en Halberstadt tweezitters. Voordat de toestellen goed en wel in serieproductie waren genomen, was de Eerste Wereldoorlog ten einde. Diverse kisten werden toen door Fokker "meegenomen" naar Nederland. De C-1 is vaak herkenbaar aan de brandstoftank tussen de wielen. Voor blindvliegles was vaak een blindvliegkap over de achterste cockpit aangebracht.
De C-1 werd ook verder ontwikkeld o.a. met diverse motoren. Eerst had het toestel een BMW IIIa 185 pk motor of later andere motor zoals BMW IV 250 pk en stermotor Armstrong Lynx met 220 pk. (er is ook sprake van een Mongoose motor).

Spanwijdte: circa 10,50 m
Lengte: 7,21 m
Maximum snelheid circa 180 km/u
Vliegbereik: 620 km
2 man
1 vaste 7,7 mm Vickers en 1 beweegbare 7,7 mm Lewis mitrailleur
max 50 kg bommen


 

Literatuur:
Nederlandse vliegtuigen
Wesselink en Postma
Unieboek
 1982     

 

Websites:
---

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-c1-2-mindef-archive
  • fokker-c1-cutdrawing
  • fokker-c1-hirs-arc
  • fokker-c1-lvk-1
  • fokker-c1-lvk-2
  • fokker-c1-lvk-3
  • fokker-c1-lvk
  • fokker-c1-mdv-arc
  • fokker-c1-mdv-arc2
  • fokker-c1-mdv-arc3
  • fokker-c1-mdv-arc4
  • fokker-c1-mdv-arc6
  • fokker-c1-mindef-archive
  • fokker-c1-mld-mdv-arch2
  • fokker-c1-profil


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2.  LvA (ML)

circa 65 stuks bij de LvA van 1921 tot maar liefst 1939! Kenmerken F485-549

Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 188 C.1's  (en 98 D.VII) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. De "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920.

Zo'n 59 kisten gingen naar de LVA en de LvA bouwde er zelf ook 5 uit reserve delen. Ze konden worden voorzien van een bommenrek maar ook werd wel eens een camera geïnstalleerd. Juli 1920 werden er proeven gedaan met een bommen richttoestel van Groeneveld-Meijer. Opvallend was de extra brandstof tussen de wielen in een stroomlijnvorm.

In 1928 werd begonnen met de ombouw van 21 C.1 vliegtuigen waarbij de BMW motor werd vervangen door een Armstrong Siddeley Lynx motor. Ook wat andere dingen werden gewijzigd.

fokker-c1-mindef-archive

Met nog oranje bollen. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-c1-2-mindef-archive                                 

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)
fokker-c1-mdv-arc6                                                                                         

Toestel met Lynx motor. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-c1-mdv-arc

Toestel met Lynx motor . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker c1 lvk 2

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c1 lvk 3

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c1 lvk

Is de staart gedemonteerd? Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-c1-hirs-arc                                                                
Cockpit C-1 .Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

op Soesterberg met oranje bollen?. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Gekraakt op Soesterberg juli 1922. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens LVA:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
485   11-05-1920 29-03-1938 Later in 1932 ? verbouwd en voorzien van Lynx
486   28-05-1920 28-06-1929 over de kop geslagen en afgeschreven
487   19-05-1920 07-12-1936 Noodlanding Nieuw-Lekkerland
488   02-06-1920 07-11-1936 had BMW motor; 
489   28-07-1920 20-11-1934 Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding Bilthoven, 06-02-1936 afgeschreven
490   07-06-1920 20-12-1934 noodlanding Overschie en 13-04-1935 afgeschreven
491   03-06-1920 05-03-1936 had BMW motor
492   28-06-1920 26-05-1937 In 1932 verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding Hoge/Lage zwaluwe; afgeschreven juni 1937
493   11-06-1920 15-03-1926 ongeval
494   23-06-1920 14-07-1937 schade bij landing en maart 1938 afgeschreven
495   21-06-1920 18-11-1936 Later verbouwd en voorzien van Lynx
496   11-06-1920 06-08-1936 Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding Den Dolder en aug 1936 afgeschreven
497   03-06-1920 29-03-1938 Later verbouwd en voorzien van Lynx
498   11-06-1920 02-06-1933 afgeschreven 
499   21-07-1920 24-04-1937 afgeschreven 
500   15-06-1920 16-06-1936 had ook BMW motor; over de kop geslagen en afgeschreven juli 1936
501   07-07-1920 21-12-1927 noodlanding Zuilen en afgeschreven
502   10-06-1920 05-03-1936 afgeschreven 
503   19-05-1920 19-07-1937 Later verbouwd en voorzien van Lynx; schade Ypenburg en afgeschreven
504   25-06-1920 ?  
505   21-06-1920 10-09-1936 afgeschreven 
506   19-06-1920 17-06-1936 neergestort bij start Soesterberg en afgeschreven juli 1937
507   30-06-1920 03-08-1921 ongeval ?  Zierikzee
508   18-06-1920 10-07-1930 noodlanding op zandplaat nabij De Mok
509   11-06-1920 07-05-1934 noodlanding Ridderkerk maar alleen BMW motorschade; 25-05-1934 afgeschreven en verkocht aan particulier juni 1935 als PH-JAC en in 1940 "oorlogsbuit" 
510   11-06-1920 08-03-1926 vernield landing Soesterberg en afgeschreven 
511   21-06-1920 14-04-1925 vernield en afgeschreven
512   28-07-1920 05-04-1923 neergestort bij Baarn en afgeschreven
513   25-06-1920 1920 ??  
514   26-07-1920 29-03-1938 Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding november 1934 en later afgeschreven
515   03-07-1920 10-06-1937 vernield bij start; afgeschreven juli 1937
516   30-06-1920 23-10-1936 Later verbouwd en voorzien van Lynx ; noodlanding Soesterberg en afgeschreven november 1936
517   03-07-1920 28-05-1929 noodlanding Hoogland ; afgeschreven januari 1930
518   13-07-1920 10-09-1936 afgeschreven wegens motoren tekort
519  "100" 28-07-1920 10-09-1927 ongeval en afgeschreven 
520   21-07-1920 29-09-1937 afgeschreven wegens motoren tekort 
521   29-07-1920 29-03-1938 Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding 03-06-1937 Lommel en schade later in augustus op Soesterberg; maart 1938 afgeschreven
522 20-07-1920 18-04-1921 over de kop en afgeschreven
523   19-07-1920 19-10-1927 noodlanding Schipluiden en afgeschreven
524   19-07-1920 15-02-1935 Later verbouwd en voorzien van Lynx ; noodlanding 15-02-1935 bij Tilburg en afgeschreven maart 1935
525   20-07-1920 02-07-1928 ongeval en afgeschreven  okt 1928
526   22-07-1920 20-12-1935 Maakte in Oosterpark in Amsterdam 19 november 1928 een noodlanding; hersteld. Later verbouwd met lynx motor en nog diverse noodlandingen; December 1935 bij Schiphol in Ringvaart en poging tot herstel; afgeschreven maart 1938
527   09-07-1920 28-03-1936 had BMW motor; noodlanding Marken 02-09-1929, maar weer vliegende ; later PH-APL Dekker octrooien Den Haag, geconfisceerd 18 mei 1940 door Duitsers
528   09-07-1920 19-01-1926 neergestort in zee bij Katwijk
529   13-07-1920 29-03-1938 Later verbouwd en voorzien van Lynx; Heeft ook nog enige tijd rondgevlogen met een Armstrong Siddeley Mongoose motor van 140 pk ??? ; noodlanding bij Yrseke en later afgeschreven; 
530   19-07-1920 29-03-1938 Later verbouwd en voorzien van Lynx; november 1937 schade op Teuge;
531   22-07-1920 05-10-1920 noodlanding op Texel
532   26-07-1920 29-03-1938 had ook BMW motor; afgeschreven 
533   26-07-1920 07-08-1934 Later verbouwd en voorzien van Lynx; ongeval 07-08-1934 in de start en afgeschreven sept 1934
534   20-07-1920 29-03-1938 Later verbouwd en voorzien van Lynx; afgeschreven maar nog 1 vlucht gemaakt daarna
535   29-07-1920 17-08-1937 Later verbouwd en voorzien van Lynx; afgeschreven wegens motor tekort
536   29-07-1920 na juli 1930 ?  
537   20-07-1920 29-03-1938 had BMW motor; afgeschreven
538   28-07-1920 29-03-1938 Later verbouwd en voorzien van Lynx; afgeschreven
539   30-06-1920 29-03-1938 had ook BMW motor; in 1936 ook als lesvliegtuig; afgeschreven 
540   05-07-1920 18-12-1934 had ook BMW motor; in 1934 ook als lesvliegtuig; afgeschreven 
541   18-06-1920 07-11-1934 had ook BMW motor; afgeschreven 
542   04-06-1920 10-09-1936 in 1932 ook als lesvliegtuig; afgeschreven
543   03-06-1920 10-09-1936 afgeschreven  wegens tekort aan motoren
544   18-06-1920 06-11-1925 gevallen na overtrekken en afgeschreven
545   1922 ? 29-03-1938 LVA-eigenbouw. Later verbouwd en voorzien van Lynx C.I; afgeschreven
546   ? 18-05-1923 LVA-eigenbouw maar na paar jaar al vernield bij landing en afgeschreven
547   02-09-1922 09-07-1927 LVA-eigenbouw. In zee gestort Huisduinen
548   1922 ? 29-09-1937 LVA-eigenbouw; lang gebruikt en afgeschreven vanwege tekort aan motoren
549   1922 ? 29-07-1935 LVA-eigenbouw. Later verbouwd en voorzien van Lynx; vernield 24-05-1935 en voorstel afgeschreven juli 1935

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd  , [B5] Luchtv.kennis 2000-2 en 2000-3 en 1989-6

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Cat 4.  MLD

Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 188 C.1's  (en 98 D.VII) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. Ze werden overgebracht naar Soesterberg. De "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920. Later volgde het contract voor de MLD ook.

Ook de MLD gebruikte het type met een bestelling in 1920 voor 5 kisten en in 1922 voor nog 4. Uiteindelijk werden 16 stuks van de C-1 gevlogen vanaf 1920 tot 1938 (nummers F1-F16), waarschijnlijk werden de andere kisten (F10 - F16) vanuit "Soesterberg" verkregen.

Er was ook een test met een drijverversie, de C-1w. Acht toestellen werden door de MLD zelf geassembleerd. Ze dienden vooral als "leervliegtuig" c.q lesvliegtuig tot 1936.


fokker-c1-mld-mdv-arch2

Fokker C-1 van de MLD. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Neusstandje. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens MLD Fokker C.I:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
F-1 1921 1936 In dienst medio 1921; Uit dienst medio 1936
F-2 1920 1936 In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1936
F-3 1920 21-09-1922 In dienst medio 1920; Neergestort bij Marine Vliegkamp De Kooy
F-4 1920 1936 In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1936
F-5 1920 1936 In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1936
F-6 1921 1936 In dienst medio 1921; Uit dienst medio 1936
F-7 1923 1925 In dienst medio 1923; Medio 1925 afgeschreven
F-8 1923 1936 In dienst medio 1923; Uit dienst medio 1936
F-9 1923 1936 In dienst medio 1923; Uit dienst medio 1936
F-10 1925 1936 In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936
F-11 1925 1927 In dienst medio 1925; Medio 1927 afgeschreven
F-12 1925 01-05-1929 In dienst medio 1925; onegval bij Balgzand en medio 1930 afgeschreven
F-13 1925 1936 In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936
F-14 1925 1936 In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936
F-15 1925 1936 In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936
F-16 1925 1936 In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  [B5] Luchtv.kennis 1976-2 en 1974-10

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


MODELBOUW   FOKKER C.I

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega (resin ombouw)
Classic plane (resin)
Vami (resin, Lynx)
MBC Models (resin)
Merlin models
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

BOXART

  • fokker-c1-omega-lynx-mod2
  • mbc-fokker-c1-72
  • omega-fokker-c1a-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K120> LvA khaki < K108> LvA Blauw   standaard schema LvA
(b)         Marine ?

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker CI LVA 1 
en meer...

  • Fokker_CIA_1
  • Fokker_CI_LVA-1
  • Fokker_CI_LVA-2
  • Fokker_CI_LVA-3
  • Fokker_CI_MLD-1

 

fokker-c1-cutdrawing

Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)