.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.1 |
Cat 2, 4 -- totaal 81 stuks |
Informatie:
De Fokker C-I, of Fokker V.38 was een tweezits verkenner. Medio 1918, nog in Schwerin in Duitsland, werd het ontwikkeld uit de Fokker D-VII en was groter. Het bleek dat het de mindere was ten opzichte van de Hannover en Halberstadt tweezitters. Voordat de toestellen goed en wel in serieproductie waren genomen, was de Eerste Wereldoorlog ten einde. Diverse kisten werden toen door Fokker "meegenomen" naar Nederland. De C-1 is vaak herkenbaar aan de brandstoftank tussen de wielen. Voor blindvliegles was vaak een blindvliegkap over de achterste cockpit aangebracht.
De C-1 werd ook verder ontwikkeld o.a. met diverse motoren. Eerst had het toestel een BMW IIIa 185 pk motor of later andere motor zoals BMW IV 250 pk en stermotor Armstrong Lynx met 220 pk. (er is ook 1 lvA "529" kist geweest met een Mongoose motor).
Spanwijdte: circa 10,50 m
Lengte: 7,21 m
Maximum snelheid circa 180 km/u
Vliegbereik: 620 km
2 man
1 vaste 7,7 mm Vickers en 1 beweegbare 7,7 mm Lewis mitrailleur
maximaal 50 kg bommen
Literatuur: | ||||
Nederlandse vliegtuigen |
Wesselink en Postma |
Unieboek |
1982 | |
Websites: |
--- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze