....

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding C.11 (C.XIw)
Cat 4 --  totaal 15 stuks
 

fokker-c11w-profile

Informatie:

Fokker drijvervliegtuig voor gebruik op schepen; werd ontwikkeld na een opdracht van de Marine aan Fokker uit 1934. Het idee was dat het toestel kon worden gelanceerd met een scheeps katapult vanaf Hr.Ms de Ruyter. Prototype vloog juli 1935 waarbij bij Heinkel in Warnemunde/Duitsland tests met een katapult werden verricht. Toestel had eerst twee open cockpits, later kreeg de vlieger een cockpitkap als bescherming tegen weer en wind. De Fokker aanduiding C.XIw duidt op een vliegtuig met drijvers.

Wright Cyclone SR1820 motor 750 pk
Spanwijdte: 13,0 m
Lengte: 10,45 m
Leeggewicht: 1720 kg
Max startgewicht: 2550 kg
Max snelheid: 280 km/u
Vliegbereik: 725 km
2 man
1 beweegbare mitrailleur achterop, waarbij de achterste positie open was i.p.v een grote glazen kap


 

Literatuur:
70 jaar MLD Nico Geldhof   Eisma uitgeverij 1987

.

Websites:
--

FOTO GALERIJ:

  • fokker-c11-indisch-24081936
  • fokker-c11w-lvk-1
  • fokker-c11w-mdv-arc1
  • fokker-c11w-mdv-arc2
  • fokker-c11w-mdv-arc3
  • fokker-c11w-mdv-arc4
  • fokker-c11w-mdv-arc5
  • fokker-c11w-mdv-arc6
  • fokker-c11w-mdv-arc7
  • fokker-c11w-mdv-arc8
  • fokker-c11w-mdv-archive
  • fokker-c11w-mdv-fl
  • fokker-c11w-mindef-archive
  • fokker-c11w-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 4. MLD

15 stuks Fokker C.XIw , kenmerken W1-W15

Begin 1937 bestelde de MLD eerst 8 toestellen en daarna nog eens 7 stuks. Drie toestellen werden voor opleiding gebruikt op De Mok.

Ze hebben zowel in Nederland als in Indië dienst gedaan en waren populair bij de bemanningen. Drie toestellen werden voor opleiding gebruikt op vliegkamp De Mok. Twee waren er gestationeerd op Hr.Ms. De Ruyter.

Tijdens de mobilisatietijd werden de toestellen op de watervliegkampen Schellingwoude en Veere gestationeerd. Op 14 mei 1940 zijn er ongeveer 10 C.XIw. toestellen naar Engeland ontsnapt. Daar vandaan werden de vliegtuigen in kratten verscheept naar Indië om daar te worden gebruikt. In december 1941 waren er in Indië nog 9 in gebruik. In 1942 zijn de laatste toestellen vernietigd tijdens de Japanse inval in Indië om te voorkomen dat ze in Japanse handen vielen.

 


 

fokker-c11w-mdv-arc4

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker-c11w-mdv-archive

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker-c11w-mdv-arc3

Foto waarop de stijlen goed te zien zijn. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-c11w-mdv-arc2

Foto toont de spandraden goed. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-c11w-mdv-arc5

De stijlen tussen de drijvers toont de foto van een catapult start. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-c11w-mindef-archive

nog met civiele Fokker registratie . Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

fokker-c11w-mdv-arc1

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker-c11w-mdv-arc2

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker c11w lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-c11-indisch-24081936

kranteartikel Indische krant d.d. 24-08-1936 met de kist zonder bemannings kap en op de catapult van hr.ms. de Ruyter (Collectie M.de Vreeze)


 

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier met een soort camouflage patroon als proef op de "W-15"; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

camouflage patroon op de bovenzijde goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

wederom met camouflage patroon; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"W-6" ?  . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"W-15"  met proef camo. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

met een kleine oranje driehoek; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

met een groot formaat oranje driehoek en oranje richtingsroer met zwarte rand; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

aan boord Hr.Ms Java met afdekzeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

aan boord Hr.Ms De Ruyter , op de catapult. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

aan boord Hr.Ms De Ruyter; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

detail van de catapult slede. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

lancering vanaf de catapult; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

op De Mok, Texel; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

op Schellingwoude, 1936 met motorkap verwijderd; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de eerste "W-1" en de kap details zijn goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

op Schellingwoude; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

a/b Hr.Ms Java en met een afdekzeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de roundels onderop de ondervleugels zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

met driehoek en oranje richtingsroer met zwarte rand. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

nog zonder letter "W". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hollands tafereeltje... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Grote driehoeken op de bovenvleugel zijn hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

bijna a/b Hr.Ms De Ruyter bij Soerabaja. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

stangen constructie is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de onderzijden van de drijvers lijken zwart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
W-1 5399 20-07-1935 02-03-1942 Contractdatum: 28-12-34. [Heeft tijdelijk de civiele registratie PH-ALC gevoerd.] Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Vernietigd op het Meer van Lengkong
W-2 5420   01-01-1939 Contractdatum 26-1-37. In dienst medio 1937. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
W-3 5421 12-02-1938 12-05-1940 Contractdatum 26-1-37. Heeft alleen in Nederland dienst gedaan. Vernield bij bombardement van Marinevliegkamp De Mok
W-4 5422 02-06-1937 01-03-1942 Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In maart 1942 vernietigd Marine Vliegkamp Morokrembangang
W-5 5423 02-06-1937 01-05-1939 Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In mei 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
W-6 5424 03-06-1937 07-08-1940 Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Verongelukt bij Marine Vliegkamp Morokrembangang
W-7 5425 03-06-1937 26-09-1939 Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Verongelukt bij Banka
W-8 5426 23-08-1937 02-03-1942 Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Vernietigd op het Meer van Lengkong
W-9 5427   13-04-1940 Contractdatum 26-1-37. Heeft alleen in Nederland dienst gedaan. In dienst medio 1937. Verongelukt voor Kamperduin
W-10 5461   02-03-1942 Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In dienst medio 1937. Vernietigd Marine Vliegkamp Morokrembangang
W-11 5462   02-03-1942 Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In dienst medio 1937. Vernietigd op het Meer van Lengkong
W-12 5463 01-12-1937 18-01-1942 Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Neergeschoten bij Tjepoe
W-13 5464 3-12-1937 18-01-1942

Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in  Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Ongeval

W-14 5465 18-01-1938 02-03-1942 Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Is in mei 1940 uitgeweken naar Engeland en vandaar doorgezonden naar Nederlands Oost-Indie dat nog vrij was. Vernietigd op het Meer van Lengkong
W-15 5466 18-01-1938 02-03-1942 Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Vernietigd op het Meer van Lengkong

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 MODELBOUW FOKKER C.XIw

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CMK /Alliance (resin) @
 -
 -

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

1/350:  Pacific Crossroads.

BOXART

  • cmr-fokker-c11-72
  • pacific-crossroads-fokker-c11-350

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)

 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(1)
.
< K130 > aluminium verf
< K130 > aluminium verf
.
met Roundels met of zonder valg op richtingsroer
 
(2)
< K130 > aluminium verf
< K130 > aluminium verf
met kleine oranje driehoek
(3)
 
< K130 > aluminium verf
< K130 > aluminium verf
 
met grote oranje driehoeken en oranje richtingsroer met zwarte rand
(4) proef
< K130 > aluminium verf met grijze zigzag strepen
< K130 > aluminium verf
proef met een aantal kisten

.

fokker-c11w-cutdrawing

Doorsnee tekening, handig voor de details (Collectie M. de Vreeze)

Soms zat er wel of geen cockpit windscherm op de kist

fokker-c11w-drawing-mb

Schaal tekening (Collectie M. de Vreeze)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker CXIw 1 
en meer...

  • Fokker_CXIw-1
  • Fokker_CXIw-2
  • Fokker_CXIw-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)