INFO Fokker C.11 (C.XIw)
- 1544
....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.11 (C.XIw) |
Cat 4 -- totaal 15 stuks |
Informatie:
Fokker drijvervliegtuig voor gebruik op schepen; werd ontwikkeld na een opdracht van de Marine aan Fokker uit 1934. Het idee was dat het toestel kon worden gelanceerd met een scheeps katapult vanaf Hr.Ms de Ruyter. Prototype vloog juli 1935 waarbij bij Heinkel in Warnemunde/Duitsland tests met een katapult werden verricht. Toestel had eerst twee open cockpits, later kreeg de vlieger een cockpitkap als bescherming tegen weer en wind. De Fokker aanduiding C.XIw duidt op een vliegtuig met drijvers.
Spanwijdte: 13,0 m
Lengte: 10,45 m
Leeggewicht: 1720 kg
Max startgewicht: 2550 kg
Max snelheid: 280 km/u
2 man
1 beweegbare mitrailleur achterop, waarbij de achterste positie open was i.p.v een grote glazen kap
Literatuur: | ||||
70 jaar MLD | Nico Geldhof | Eisma uitgeverij | 1987 |
.
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Fokker C.11w (C.XIw)
- 2419
Cat 4. MLD
15 stuks Fokker C.XIw , kenmerken W1-W15
Begin 1937 bestelde de MLD eerst 8 toestellen en daarna nog eens 7 stuks. Drie toestellen werden voor opleiding gebruikt op De Mok.
Ze hebben zowel in Nederland als in Indië dienst gedaan en waren populair bij de bemanningen. Drie toestellen werden voor opleiding gebruikt op vliegkamp De Mok. Twee waren er gestationeerd op Hr.Ms. De Ruyter.
Tijdens de mobilisatietijd werden de toestellen op de watervliegkampen Schellingwoude en Veere gestationeerd. Op 14 mei 1940 zijn er ongeveer 10 C.XIw. toestellen naar Engeland ontsnapt. Daar vandaan werden de vliegtuigen in kratten verscheept naar Indië om daar te worden gebruikt. In december 1941 waren er in Indië nog 9 in gebruik. In 1942 zijn de laatste toestellen vernietigd tijdens de Japanse inval in Indië om te voorkomen dat ze in Japanse handen vielen.
nog met civiele Fokker registratie . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
kranteartikel Indische krant d.d. 24-08-1936 met de kist zonder bemannings kap en op de catapult van Hr.Ms. de Ruyter (Collectie M.de Vreeze)
een betere foto van deze Fokker C.XI W aan boord van Hr.Ms. De Ruyter. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
W-1 | 5399 | 20-07-1935 | 02-03-1942 | Contractdatum: 28-12-34. [Heeft tijdelijk de civiele registratie PH-ALC gevoerd.] Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Vernietigd op het Meer van Lengkong | |
W-2 | 5420 | 01-01-1939 | Contractdatum 26-1-37. In dienst medio 1937. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | ||
W-3 | 5421 | 12-02-1938 | 12-05-1940 | Contractdatum 26-1-37. Heeft alleen in Nederland dienst gedaan. Vernield bij bombardement van Marinevliegkamp De Mok | |
W-4 | 5422 | 02-06-1937 | 01-03-1942 | Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In maart 1942 vernietigd Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
W-5 | 5423 | 02-06-1937 | 01-05-1939 | Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In mei 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
W-6 | 5424 | 03-06-1937 | 07-08-1940 | Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Verongelukt bij Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
W-7 | 5425 | 03-06-1937 | 26-09-1939 | Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Vloog o.a. vanaf kruiser De Ruyter. Verongelukt bij Blinjoe bij noordkust van Banka | |
W-8 | 5426 | 23-08-1937 | 02-03-1942 | Contractdatum 26-1-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Vernietigd op het Meer van Lengkong | |
W-9 | 5427 | 13-04-1940 | Contractdatum 26-1-37. Heeft alleen in Nederland dienst gedaan o.a. vanaf MVK Veere. In dienst medio 1937. Verongelukt voor Kamperduin | ||
W-10 | 5461 | 02-03-1942 | Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In dienst medio 1937. Vernietigd Marine Vliegkamp Morokrembangang | ||
W-11 | 5462 | 02-03-1942 | Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. In dienst medio 1937. Vernietigd op het Meer van Lengkong | ||
W-12 | 5463 | 01-12-1937 | 18-01-1942 | Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Neergeschoten bij Tjepoe | |
W-13 | 5464 | 3-12-1937 | 18-01-1942 |
Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Ongeval |
|
W-14 | 5465 | 18-01-1938 | 02-03-1942 | Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Is in mei 1940 uitgeweken naar Engeland en vandaar doorgezonden naar Nederlands Oost-Indie dat nog vrij was. Vernietigd op het Meer van Lengkong |
|
W-15 | 5466 | 18-01-1938 | 02-03-1942 | Contractdatum 11-10-37. Heeft zowel in Nederland als in Nederlands Oost-Indie dienst gedaan. Vernietigd op het Meer van Lengkong |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker C.11w (C.XIw) (foto bijlage)
- 1390
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier met een soort camouflage patroon als proef op de "W-15"; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
camouflage patroon op de bovenzijde goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
wederom met camouflage patroon; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"W-6" ? . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"W-15" met proef camo. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met een kleine oranje driehoek; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met een groot formaat oranje driehoek en oranje richtingsroer met zwarte rand; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
aan boord Hr.Ms Java met afdekzeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
aan boord Hr.Ms De Ruyter , op de catapult. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
aan boord Hr.Ms De Ruyter; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
detail van de catapult slede. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
lancering vanaf de catapult; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
op De Mok, Texel; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
op Schellingwoude, 1936 met motorkap verwijderd; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de eerste "W-1" en de kap details zijn goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
op Schellingwoude; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
a/b Hr.Ms Java en met een afdekzeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de roundels onderop de ondervleugels zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met driehoek en oranje richtingsroer met zwarte rand. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
nog zonder letter "W". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hollands tafereeltje... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Grote driehoeken op de bovenvleugel zijn hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
bijna a/b Hr.Ms De Ruyter bij Soerabaja. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
stangen constructie is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de onderzijden van de drijvers lijken zwart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Fokker C.11 w (C.XIw)
- 1937
MODELBOUW FOKKER C.XIw
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
CMK Czech master/ Alliance (resin) @
|
-
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
1/350: Pacific Crossroads.
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) |
|||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(1)
|
.
|
< K130 > aluminium verf
|
< K130 > aluminium verf
|
...
|
met roundels met of zonder vlag op richtingsroer;
drijvers waarschijnlijk middelgrijs
|
(2)
|
|
< K130 > aluminium verf
|
< K130 > aluminium verf
|
|
met kleine oranje driehoek;
drijvers waarschijnlijk middelgrijs
|
(3)
|
< K130 > aluminium verf
|
< K130 > aluminium verf
|
met grote oranje driehoeken en oranje richtingsroer met zwarte rand;
drijvers waarschijnlijk middelgrijs
|
||
(4) proef
|
|
< K130 > aluminium verf met grijze zigzag strepen
|
< K130 > aluminium verf
|
|
proef met een aantal kisten
|
.
Doorsnee tekening, handig voor de details (Collectie M. de Vreeze)
Soms zat er wel of geen cockpit windscherm op de kist
Schaal tekening (Collectie M. de Vreeze)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)