INFO Fokker C.8
- 1362
...
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.8 (C.VIII / C.VIIIw) |
Cat 2, 4 -- totaal 10 stuks |
Informatie:
Fokker vliegtuig dat werd ontworpen naar LvA specificatie van 1927 voor een "strategische verkenner" met liefst 2 waarnemers en natuurlijk nog 1 piloot. Het werd in nauw overleg van Fokker en de LVA ontworpen. Typische Fokker bouw met houten vleugel en buizenromp met linnen. De eenmotorige eendekker met Hispano Suiza 600 pk had een ruimte achter de vlieger voor de "waarnemings apparatuur" en de twee waarnemers. De voorste waarnemer kon een buikmitrailleur bedienen, en de achterste waarnemer een mitrailleur op een draaibare ring. De eerste was gereed zomer 1928.
Tijdens de ontwikkeling waren er nogal wat onvolkomenheden met de eerste LvA kist alhoewel het wel aan de specificaties voldeed. Toch wilde de LvA nog aanpassingen aan het ontwerp.
Voor de MLD werd een aangepaste drijver-versie gemaakt met slankere romp, grotere vleugel, verplaatste cockpits, drijvers en een andere motor.
C.VIII (LVA) gegevens:
Hispano Suiza 600 pk motor
Spanwijdte: 14,03 m en later een 15 m vleugelspanwijdte
Lengte: 11,27 m
Hoogte: 3,11 m
Vleugeloppervlak 35 m2 en daarna 37,8 m2 van de grote vleugel
Leeggewicht: circa 1600 kg
Maximum gewicht: circa 2500 kg
Maximum snelheid: circa 230 km/u
Plafond :6000 m
Vliegbereik: circa 650 km
2 mitrailleurs (later gemonteerd)
klein bommenrek mogelijk
C.VIIIw (MLD) met drijvers:
Lengte: 11,50 m
Spanwijdte: 18,00 m
Leeggewicht: 1900 kg
Maximum startgewicht: 2750 kg
Lorraine Dietrich W motor van 450 pk, en de propeller heeft geen spinnerdop
Maximum snelheid: 200 km/u
Vliegbereik: 900 km
3 man
1 vast en 1 beweegbare mitrailleur
Literatuur: | ||||
Fokker C.VIII uit serie luchtvaart encyclopie |
Frits Gerdessen | Afd. Luchtvaartkennis |
1985-4 | Luchtvaartkennis |
.
Websites: |
-- |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LVA Fokker C.8 ( C.VIII )
- 1491
Cat 2. LvA
1 stuks C.VIII , kenmerk 651 (later begin 1938 werd dit kenmerk 655)
De kist werd afgeleverd zomer 1928 met een een Hispano Suiza van 600 pk en de LvA versie had een wiel onderstel. Het toestel was volgens specificatie gebouwd maar voldeed toch niet. Log en traag werd het wel spottend de "zwangere eend" genoemd. Er werd gewerkt aan een grotere vleugel (onbekend of dat is toegepast). Er werd niet veel mee gevlogen. In 1934 werd het enige toestel ingedeeld bij de Staf en daarna bij de vliegschool. In 1935 schijnt er bewapening te zijn aangebracht met twee mitrailleurs en een bommenrek. Meidagen 1940 achtergelaten op Soesterberg.
Registratiegegevens Fokker C-VIII LVA:
|
||||
Registratie
|
Constructienummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
651 (later 655)
|
-
|
29-08-1928
|
1939 ? mei 1940
|
februari 1938 werd her-registratie 655; in 1935 naar vliegschool; 1939 weinig mee gevlogen? buitgemaakt mei 1940 op Soesterberg
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B5] Luchtv.encycl. LvK , [B5] Luchtv.kennis 1999-5
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LVA Fokker C.8 ( C.VIII ) (foto bijlage)
- 1239
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Op Schiphol, zonder nummer; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met nummer en rozet; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Fokker C.8w (C.VIIIw)
- 1989
Cat 4. MLD
In 1930 geleverd aan de MLD. 9 stuks, registraties G1 - G9 .
De C.VIIIw was een zeeverkenner en trainer waarvoor het redelijk voldeed. Het was gebaseerd op de landversie C.VIII maar behoorlijk aangepast zoals een Lorraine Dietrich 12 motor en 2 grote drijvers. Het type had een torpedo mee kunnen nemen, maar de MLD gebruikte deze optie niet want dan werd het erg zwaar en de vliegduur ernstig beperkt. Ze waren meestal gebaseerd op De Mok.
Tot de inval van 1940 werden ze door de MLD gebruikt en ontsnapten op 14 mei 1940 er 5 kisten naar Engeland. Ze werden daar niet meer gebruikt en gebruikt als decoy bij het Engelse vliegkamp Felixstowe.
de "G-1" te Veere?. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Fokker C-VIIIw: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
G-1 | 5185 | januari 1931 | 30-05-1940 | Uitsluitend in Nederland gebruikt. Heeft van 18/11/1930 t/m 08/01/1931 tijdelijk de civiele registratie PH-AFQ gevoerd voor Salon in Parijs. Mei 1940 ontsnapt en in Engeland gesloopt. | |
G-2 | 5190 |
26-08-1930 | 30-05-1940 | Uitsluitend in Nederland gebruikt. Ontsnapt en in Engeland gesloopt | |
G-3 | 5191 |
01-10-1930 | 30-05-1940 | Uitsluitend in Nederland gebruikt. In dienst oktober 1930. Ontsnapt vanuit Veere en in Engeland gesloopt | |
G-4 | 5192 |
03-10-1930 | 14-05-1940 | Uitsluitend in Nederland gebruikt. Op Westeinderplas verongelukt bij vlucthpoging te ontkomen |
|
G-5 | 5193 |
13-02-1931 | 30-05-1940 | Uitsluitend in Nederland gebruikt. Ontsnapt vanuit Veere en in Engeland gesloopt | |
G-6 | 5194 |
03-10-1930 | 30-05-1940 | Uitsluitend in Nederland gebruikt. Ontsnapt vanuit Veere en in Engeland gesloopt | |
G-7 | - | 01-07-1934 | 12-05-1940 | In dienst juli 1934, uitsluitend in Nederland gebruikt. In brand geschoten op Marine Vliegkamp De Mok | |
G-8 | - | 01-07-1934 | 12-05-1940 | In dienst juli 1934, uitsluitend in Nederland gebruikt. Op het strand bij Scheveningen vernield | |
G-9 | - | 01-07-1934 | 12-05-1940 | In dienst juli 1934, uitsluitend in Nederland gebruikt. In brand geschoten op Marine Vliegkamp De Mok |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1989-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker C.8w (C.VIIIw) (foto bijlage)
- 1297
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de Mok; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de stangen constructie is hier goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
bij De Mok, Texel; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
details zijn goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de helling van De Mok; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
in de start... ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
loskomen... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met torpedo; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
test met nevel apparaat; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH voor het beschikbaar stellen van foto linkjes.
Modelbouw Fokker C.8 / C.VIII
- 1519
Modelbouw Fokker C.VIII
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
geen
|
geen
|
geen
|
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(1) LVA
|
"groen
|
?
|
?
|
|
LVA met wielonderstel
|
(2) MLD
|
"grijs"
|
?
|
?
|
|
MLD met drijvers
|
Schets uit Luchtvaartkennis 1985-4 (met dank aan Afd. Luchtvaartkennis). Wie durft scratch een model te maken?
Schets indeling Fokker C.VIII uit Luchtvaartkennis 1985-4 (met dank aan Afd. Luchtvaartkennis).
..
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)