..

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.16 ( D.XVI )
Cat 2 , 5 --  totaal 17 stuks
 

 

fokker-d16-profile 

Informatie:

Fokker eendekker jager uit 1929 na een vraag van de LvA. Prototype vloog juli 1929.
Typische Fokker gemengde bouwwijze met staalbuizen met doek romp en houten vleugel. Meerdere motor opties. Als opvolger van de zeer goede maar al weer verouderde D.VII uit de eerste wereldoorlog had de D.XVI nog betere prestaties.

Gegevens:
Spanwijdte: 9.40 m bovenvleugel / 7,12 m ondervleugel
Lengte: 7.34 m
Leeggewicht: 1005 kg
Maximum startgewicht: 1475 kg
Maximum snelheid: circa 320 km/u met Jaguar VIIa motor met 460 pk
Vliegduur  circa 3 1/2 uur
AS Jaguar stermotor met 460 pk
2x Vickers M20 mitrailleurs, later FN browning
In principe met Jaguar motor, en test met AS Panther motor van 590 pk in 1 toestel; deze had een mooi NACA stroomlijnkap. De lange uitlaatpijpen konden ook gedemonteerd zijn. Een kist getest voor ML-KNIL met Curtiss Conqueror motor.

.

Literatuur:
Fokker D.16
Frits Gerdessen
Stichting vrienden MLM
 
 
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
De Alk
 
1987

.

Websites:
-

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-d16-lvk-1
  • fokker-d16-mindef-arc
  • fokker-d16-mindef-archive
  • fokker-d16-mindef
  • fokker-d16-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



Cat 2. LvA

14 stuks, kenmerken 275 t/m 288 (inclusief het proto 275);  1930-1939

Vanaf 1929 werden de toestellen afgeleverd, waarvan de eersten een Jaguar motor hadden die veel problemen gaf. Er waren de nodige afschrijvingen maar uiteindelijk heeft de LvA gevlogen met 17 toestellen met her-registraties. Er waren ook tijdens LvA inzet trillingsproblemen met de vleugels veroorzaakt door onbalans van de ailerons. Dit werd verholpen.  Motoren werden veelvuldig in- en uitgebouwd en "opgevlogen".  Het lijkt ook dat er soms wel of geen lange uitlaatpijp (links of rechts) gemonteerd was.

Het toestel was tot circa 1939 in dienst.  

(Een toestel , de F-32, c/n 5240 , werd getest voor de ML-KNIL uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor. Er was een crash op maart 1931 op Schiphol en het bleef bij dit expirement.)

fokker-d16-mindef-arc

Fokker D.XVI toestellen op een rijtje. Toestel voor heeft wel lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-d16-mindef

.. en hier niet de lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-d16-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker d16 lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Experimenteel toestel met Curtiss Conqueror motor met afwijkende motorkap ook. Kist is maart 1931 neergestort. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Weer het toestel met Curtiss Conqueror motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De test Fokker D.XVI met Conqueror motor voor ML-KNIL. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

nog een foto van deze test kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deze kist is verbouwd 1935 en heeft 3 bladige prop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

nog een foto van de driebladige kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

en... nog een foto van de driebladige kist en met geen lange uitlaatpijp. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zijn de roundels bovenop de vleugel goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zit geen lange uitlaatpijp rechts maar wel de extra cowling achteraan motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zit een extra cowling plaat achter aan de motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met extra cowling achteraan motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De motor is hier goed te zien en de uitlaatpijp zit echt "naast"de romp..... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Let op de lange uitlaat pijp op deze kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de schiettest baan Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker D-16 prototype circa 1929 met ook 2 stangen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zijn nog twee stangen te zien i.p.v spandraden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratie
Constructienummer
romp/vleugel
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
275
5167/5214
feb 1934
1939
prototype vloog juli 1929 ; Jaguar motor
5168/5215
feb 1930
okt 1930
276 (I) was proto; verkocht Roemenie
276 (II)
5271/5304
april 1930
15-01-1932
herregistratie; kreeg Panther motor maar deze is wellicht later vervangen. Ongeluk bij flutter en crash Soesterberg
276 (III)
5325 / 5314+5394
feb 1934
23 sept 1935
botsing met 283, crash.
277
5272/5305
juli 1931
mei 1940
Jaguar motor eerst, voorzien van Panther motor juli 1932 en hoogterecord 9587 m hoogte in juni 1932 ; 1935 weer andere Panther motor en driebladige prop (geen bewapening);ook bij vliegschool gebruikt.
Texel buitgemaakt door Duitsers
278
5273/5306
aug 1931
juli 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; ook bij vliegschool gebruikt; versleten
279 (I)
5274/5307
juli 1931 ?
07-09-1932
Armstrong Siddeley Jaguar motor; crash Soesterberg
279 (II)
feb 1934
maart 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na motorstoring en ongeluk in sloot
280
5275/5308
sept 1932
juli 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
281
5276/5309
juli 1931
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
282
5277/5310
juli 1931
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
283 (I)
5278/5311
aug 1931
17-01-1933
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na ongeval Soesterberg
283 (II)
feb 1934
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
284
5279/5312
aug 1931
21-04-1934
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na crash Waalhaven
285
5280/5313
sept 1931
1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
286
5281/5314
sept 1931
nov 1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
287
5282/5315
sept 1931
nov 1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
288
5283/5316
sept 1931
14-03-1935
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven ongeval Gilze-Rijen
289
5240/5276
aug 1930
20-03-1931
ML-KNIL test met nummer "F-32", uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor;
crash Schiphol

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1989-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Fokker D.XVI  (D.16)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega
MW Models (resin)
.
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

BOXART:

  • fokker-d16-omega-72
  • fokker-d16-omega-mod2
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(a) LvA
 
<K120> Khaki
<K120> Khaki of
< K108 > LvA Blauw ????
 
 

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)