Cat 2. LvA / ML
Voor de LVA werden 10 stuks besteld eind 1932, kenmerken: 201 t/m 210 ; [ nrs 201-208 hadden Rolls Royce Kestrel II motor, de "209" Lorraine Petrel motor, de "210" Hispano motor; deze laatste twee toestellen kregen 1938 ook de RR Kestrel motor].
Een D.XVII prototype, registratie eerst F-321, en "F-32", werd begin 1932 getest in Indië bij de LA-KNIL en dit toestel was voorzien van een 640 pk Curtiss Conqueror V1570 motor. December 1932 was er een kraak op Andir maar de kist werd gerepareerd. Omdat men ook de Curtiss P-6 Hawk had in Indïe en er geen behoefte was aan deze variant was, werd in 1936 deze kist weer overgedaan aan de LvA als nr "211" in Nederland; het werd omgebouwd tot standaard LvA kist met Kestrel motor.
Er waren problemen met de motor en met het brandstofsysteem. Ook was er soms sprake van spandraadbreuk of zelfs vleugelbreuk. Dit leidde tot vliegbeperkingen en moest e.e.a. versterkt worden door het eigen Luchtvaartbedrijf (LVB).
Het type was relatief snel maar het landen was wel wat lastig. Toestellen werden ingedeeld bij de JaVa Soesterberg en vanaf 1936 overplaatsing op Schiphol. Algemene mobilisatie volgde en september 1939 werden de toestellen ingedeeld bij jachtgroep t.b.v het veldleger. Een zevental toestellen waren mei 1940 beschikbaar bij de vliegschool op De Vlijt op Texel.
Bij de oorlogshandelingen mei 1940 werden diverse kisten nog ingezet maar ze gingen uiteindelijk verloren.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Artikel in de oude Aviation (Week) van juli 1932. Dit gaat nog over het prototype met Conqueror motor. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Registratiegegevens:
|
||||
Registratie
|
Constructienummer romp
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
211 | 5293 | juni 1938 | 21-11-39 | "F-32", was LA-KNIL test in Indïe met Conqueror motor; retour LvA 1936 en voorzien Kestrel motor; sloeg over de kop november 1939 op Soesterberg en afgeschreven; |
201
|
5337
|
08-11-1933
|
16-09-1936
|
Kestrel motor; neergestort na vleugelbreuk 23-05-1936 Soesterberg en afgeschreven;
|
202
|
5338
|
juni 1938
|
11-05-1940
|
Kestrel motor; neergehaald meidagen door eigen luchtafweer De Vlijt op Texel, noodlanding Balgzand polder.
|
203
|
5339
|
16-03-1934
|
12-05-1940
|
Kestrel motor; geraakt 11-05-1940 eigen luchtafweer meidagen bij De Vlijt maar geland op De Kooy; 12-05-1940 verongelukt bij landing Ruijgenhoek
|
204
|
5340
|
?
|
11-05-1940
|
Kestrel motor; verbrand meidagen door Duitse luchtaanval op De Vlijt
|
205
|
5341
|
?
|
14-05-1940
|
Kestrel motor; verbrand door eigen personeel meidagen op Schiphol.
|
206
|
5342
|
16-03-1934
|
19-01-1939
|
Kestrel motor; sloeg over de kop bij landing Schiphol en afgeschreven.
|
207
|
5343
|
eind 1933 ?
|
13-05-1940
|
Kestrel motor; vernield bij landing ongeluk Schiphol
|
208
|
5344
|
eind 1933 ?
|
15-07-1938
|
Kestrel motor; afgeschreven na crash in zee bij Haamstede
|
209
|
5345
|
mid 1934 ?
|
12-05-1940
|
eerst met Lorriane Petrel motor, medio 1938 een Kestrel motor; verongelukt Ruigenhoek
|
210
|
5346
|
mid 1934 ?
|
13-05-1940
|
Hispano Suiza motor; deze kist is gebruikt om een nationaal hoogterecord te vestigen door de vlieger luitenant-vlieger Jhr R.WG.C.A. Wittert van Hooglandt. Op 18 januari 1935 steeg hij op om uiteindelijk een hoogte te bereiken van meer dan 11.000 meter. Door uitval van de meetapparatuur werd de bereikte hoogte uiteindelijk op 10.180 meter vastgesteld;
voorzien medio 1938 met Kestrel motor; verlaten meidagen na motorstoring op Soesterberg; is door Duitsers buitgemaakt
|
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2003-1 en 1989-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)