INFO Fokker D.3
- 1416
........
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.3 (D.III / M-19K) |
Cat 1 -- totaal 10 stuks |
Informatie:
De Fokker D-III, Fokker M-19, was een directe doorontwikkeling van de Fokker D-I (Fokker M-17) en Fokker D-III (Fokker M-18). Deze ware nog ontworpen door de in juni 1916 tijdens een testvlucht met een productie Fokker D-I, omgekomen Martin Kreutzer, Fokkers hoofd-ontwerper. Deze werd opgevolgd door Reinhold Platz.
De M-19 was eigenlijk een aangepaste Fokker D-II met een 160 pk Oberursel U.3 rotatie-motor (met een dubbele rij cilinders) en een vleugeloppervlak ter grootte van dat van de Fokker D-I. Het toestel vloog voor het eerst begin 1916. Het was gebouwd op de typische Fokker manier met staal buizen romp en roeren met houten vleugels.
De D-III had beduidend betere prestaties dan z'n beide voorgangers. In september 1916, ontving de bekende Duitse oorlogsvlieger Boelcke een toestel. Aanvankelijk was hij zeer gecharmeerd van het toestel, en behaalde er gedurende de eerste weken nog zes overwinningen. Maar Boelcke ondervond wel dat het toestel trager was dan de Sopwith 11/2 Strutter en een stuk langzamer dan de Nieuport Scout. Reden voor hem om over te stappen op de Albatross DI. Deze was een stuk sneller. De D.III werd ten gevolge van Boelckes advies van de frontlinie teruggetroken en werden ze ingezet voor het thuisfront. Ze werden niet zo heel lang ingezet. De onbetrouwbare Oberursel motor was wellicht hier een oorzaak van.
Aanvankelijk was het toestel nog niet voorzien van ailerons maar "scheluw trekking" . Deze vroege D.III's hadden fabrieksaanduiding M-19F. Later werden ze wel voorzien van ailerons, wat de wendbaarheid flink verbeterde. Deze versie kreeg de fabrieksaanduiding M-19K en van dit type werden de meesten gebouwd ook voor de LVA. Ook werden wel propellers van verschillende diameter toegepast.
Fokker, jager
Spanwijdte: 9,05 m
Lengte: 6,30 m
Hoogte: 2,25 m
Max snelheid circa 160 km/u met Oberursel UR.3 160 pk rotatie motor
Bereik: 220 km
Plafond: 4000 m
2 mitrailleurs LMG 08 7,92 mm gesynchroniseerd
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, 2007-4
|
Wilko Jonker
|
pagina 36-38,
|
2007
|
IPMS Nederland
|
Fokker, the creative years
|
A.R. Weyl
|
pagina 170-172
|
1965
|
Putnam London
|
Fokker aircraft of world war I
|
Paul Leaman
|
pagina 69 e.v.
|
2001
|
Crowood
|
Fokker D.III / M-19K
|
Joop Wenstedt
|
1980-1
|
Avia Hobby
|
.
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Fokker D.3
- 1376
Cat 1. LVA
10 stuks , kenmerken F200-209 in gebruik van 1917-1920
Nederland mocht in de zomer van 1917 toestellen kopen in Duitsland. In september 1917 werd een Fokker M-19K door Versteegh en Duinker getest te Berlijn. Het toestel beviel goed, en er werden tien aangekocht. Oktober 1917 werden ze in Soesterberg afgeleverd en de eerste vlucht aldaar was 11 oktober. Waarschijnlijk is dat de bewapening van twee Maxim LMG 08 mitrailleurs later op de LVA-toestellen werd gemonteerd.
De D.III was het tweede Fokker-type (de A1.M8 was de eerste) dat daadwerkelijk bij de LVA in dienst kwam.
Registratiegegevens:
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
(waarschijnlijk)
|
Opmerkingen
|
|
F200
|
werkno 350/16
|
01-10-1917
|
1921
|
was prototype, uit Schwop; overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
|
|
F201
|
379/16
|
01-10-1917
|
1921
|
uit Schwerin, overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
|
|
F202
|
1607/16
|
01-10-1917
|
1921
|
uit Schwerin, overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
|
|
F203
|
1619/16
|
01-10-1917
|
1921
|
uit Schwerin, overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
|
|
F204
|
2965/16
|
01-10-1917
|
1921
|
overgenomen Grossenhain
|
|
F205
|
2983/16
|
01-10-1917
|
1921
|
overgenomen Grossenhain
|
|
F206
|
3022/16
|
01-10-1917
|
1921
|
overgenomen Grossenhain
|
|
F207
|
3024/16
|
01-10-1917
|
1921
|
overgenomen Grossenhain
|
|
F207
|
3026/16
|
01-10-1917
|
1921
|
overgenomen Grossenhain
|
|
F208
|
3028/16
|
01-10-1917
|
1921
|
overgenomen Grossenhain
|
|
F209
|
2965/16
|
01-10-1917
|
1921
|
overgenomen Grossenhain
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Fokker D.3 (foto bijlage)
- 1131
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Op Soesterberg, 1917? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fokker D.III en op de voorgrond een Rumpler. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Oberursel motor van de Fokker D.III had 2 rijen cylinders. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motorkap detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker D.3
- 1463
MODELBOUW FOKKER D.III
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
HR Model (resin)(conversie ailerons)**
|
Dragon
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) |
|||||
Schema |
Algemeen |
Kleur boven- en zijkanten |
Kleur onderzijde |
Details |
Opmerkingen |
(a) |
|
"Turkoois blauw " (lichtblauw K177 ?) |
"Turkoois blauw" |
aan bovenzijde bovenvleugel donker olijfbruine vernis patronen |
OPMERKING: ** van de HR Model kit zijn diverse dozen met verschillen in de ailerons.
Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)